"New cpu has been installed" - moderkortsproblem

Permalänk
Medlem

"New cpu has been installed" - moderkortsproblem

Hejsan!

Precis som i titeln så får jag 95% av gångerna jag bootar datorn upp en ruta där det helt enkelt står "new cpu has been installed". Sedan får jag välja mellan F1 (göra en manuel setup) eller F2 (köra auto settings). Detta är ett problem då jag vill överklocka min processor, men när jag väl gör det, så måste jag göra det varje gång också (eller 95% av gångerna) jag bootar datorn. Jag trycker därför bara på och windows går igång.

Vad kan vara felet? Har senaste bios för mitt moderkort (2001) och det var väl det ända jag kom att tänka på som kan vara fel...

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Oftast när detta meddelande kommer upp är när du gör någon processorändring (typ byter processor eller tar ut och sätter i den igen). För mig löser det sig om jag väljer manual setup och kommer in i bios, sen save and exit bara så kommer det inte mer upp. testat det?

Visa signatur

"A computer once beat me at chess, but it was no match for me at kick boxing."

Permalänk
Medlem

Nollställs klockan också? I så fall är det nog BIOS-batteriet som är dåligt.

Permalänk

Om jag fick en ny cpu varje gång jag startade skulle jag tacka och ta emot:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Nej, klockan är som den ska vara. Oförändrad. Grejen är att det står så vid boot även fast jag inte gjort något innan. Vilket är jättemysko.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla batteriet

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Börja med att nollställa bios ordentligt. Det har löst massor med helkonstiga problem.

Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars tar kan man ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så det blir ordentligt gjort.

Efteråt går du in i bios, ställ in det du vill och sparar. Annars stannar den och tjatar varje gång datorn startar.

Permalänk
Medlem

Hm anledningen till varför jag flashade bios från början till 2001 ver var för att det var något krångel med ramet och vill inte ha tillbaks det... Batteriet tror jag knappast det är något fel på då klockan inte nollställs.

Men får väl testa att ta ut och in det och sedan flasha igen.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskario:

Hm anledningen till varför jag flashade bios från början till 2001 ver var för att det var något krångel med ramet och vill inte ha tillbaks det... Batteriet tror jag knappast det är något fel på då klockan inte nollställs.

Men får väl testa att ta ut och in det och sedan flasha igen.

Du behöver inte flasha igen.
Det är bara inställningarna som återställs.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Håller med FatherOfThree.

Bara för att vara tydlig.
Uppdatera bios=Flasha
Nollställa bios = inställningar återställs (rensas från vissa fel) vilket är en helt annan sak.

Dessutom har du (Oskario) skrivit det i fel ordning. Nollställa bios kan man göra flera gånger när man vill så länge man också gör det EFTER att man uppdaterat bios.

Permalänk
Medlem

Hm...
Kom just på att batterit sitter precis uner mitt graffekort, vilket innebär att jag behöver ta ut det för att ta ut batteriet. Mne känns som att det är något annat fel.

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oskario:

Hm...
Kom just på att batterit sitter precis uner mitt graffekort, vilket innebär att jag behöver ta ut det för att ta ut batteriet. Mne känns som att det är något annat fel.

Sluta känna så mycket det är väll knappast särskilt svårt att ta ut grafikkortet?

(OBS dra ut nätkabeln ur datorn först)

Ta ut batteriet.

Nollställ bios (kortslut batteriehållarens polar med något lämpligt ledande, typ toppen på en skruvmejsel håll den där ett tag)

Kolla så att det är ok med ström i batteriet. Om du inte har något bra att mäta med kan du tex testa att slicka lite på det och kolla om det pirrar lite mysigt.

Sätt tillbaka batteriet eller om det var slut sätt i ett nytt.

Om det fortfarande är fel då (vilket verkligen skulle förvåna mig) Så flasha bios till en lämplig version och testa igen.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Nollställa bios är något man alltid testar då och då medan man letar fel. Speciellt EFTER att man uppdaterat bios. Tex bruka folk trycka på start knappen igen oavsett problemet de hade vid första start försöket. Det är lika själv klart att nollställa bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Sluta känna så mycket det är väll knappast särskilt svårt att ta ut grafikkortet?

(OBS dra ut nätkabeln ur datorn först)

Ta ut batteriet.

Nollställ bios (kortslut batteriehållarens polar med något lämpligt ledande, typ toppen på en skruvmejsel håll den där ett tag)

Kolla så att det är ok med ström i batteriet. Om du inte har något bra att mäta med kan du tex testa att slicka lite på det och kolla om det pirrar lite mysigt.

Sätt tillbaka batteriet eller om det var slut sätt i ett nytt.

Om det fortfarande är fel då (vilket verkligen skulle förvåna mig) Så flasha bios till en lämplig version och testa igen.

Vad ligger moderkortsbatteriet på för volt? Jo men ska testa det. Sådana batterier kan man väl köpa i vanliga affärer annars väl?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk

batteriet är ett "cr2032", du kan köpa det i princip var som helst, tex. på en mack då dessa batteri ofta används i larmdosor till bilar