"Äkta" PC-spel, en död genre?

Permalänk
Medlem

"Äkta" PC-spel, en död genre?

Vill inte dra igång nå flamewar, konsol vs pc, så skippa sånt. Det är inte det jag vill ta upp med denna tråd.

Jag blir seriöst rädd när jag gång på gång blir serverad ett konsolspel till min PC. Så många titlar jag suttit och väntat på, gamla legendariska PC-spel som fått uppföljare, men som jag tyvärr fått ta avstånd ifrån för att dom konsolifierats till en skrämmande nivå.

Har dom glömt bort hur man gör äkta PC-spel idag pga all multi-platform som finns? Skiter dom helt sonika i oss pc-spelare när de slänger iväg en taskig konsolport där de inte orkat fixa till så sjukt simpla saker som menyer där man kan använda musen (ett pekdon från ~80talet, något som är standard hos varje pc-människa), möjlighet till grafikinställningar (som tyvärr oftast är riktigt avskalade i konsolportar.. för att inte tala om de ofta icke-existerande ljudinställningarna), etc.

Känns som att pc-spelen dog såfort multi-platform började existera. Sedan dess har PC'n alltid kommit i andrahand :/

Att två av årets största titlar (Skyrim, BF3) innehåller så många konsoliga designval som förstör upplevelsen för oss pc-spelare tycker jag är skrämmande.. de har ju ändå spenderat tonvis med pengar samt många tusen arbetsetimmar, men ändå missat så triviala saker som pc-anpassade menyer/kontroller..

Vad tycker/tror ni om saken? Kommer 'äkta' pc-spel att komma tillbaks?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Inte så länge fokus ligger på att tjäna så mycket pengar som möjligt istället för att göra så bra spel som möjligt.

Tyvärr lär det aldrig mer ändras.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Jag vettefan. Men att du säger att BF3 innehåller "konsoliga designval" håller jag inte alls med om, testat att köra BF3 på konsol eller? Tror du byter åsikt om du gör det

Visa signatur

GPU: GTX 570. CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz. Mobo: MSI P67A-C45 REV B3. Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Ram: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz.
Tillbehör: T-bord: SteelSeries 6G v2 Gaming Keyboard. Skärm: Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS. Mus: Logitech G500. OS: Windows 7. Chassi: R3. Headset: SteelSeries Siberia V2 Orange. Min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Woxocs?feature=mhee

Permalänk
Medlem

nej.
Xbox "720" kommer om ungefär 1-2 år (runt 2013) och kommer därmed bara utöka deras herravälde........

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

TRibes Ascend?

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med, såg igår min inneboende spela skyrim och blev förskräckt!
Trodde han skulle slå sönder sin mac i frustration över hur illa portat det var.
Själv reagerade jag otroligt negativt på Space Marines ur warhammer 40k serien, så uselt och värst var det innan jag uppdaterade och beskrivningen för hur du "fyller på" ditt liv under strid kom upp, och det var beskrivningen till xbox?!
Jag såg rött och stängde av det, blev jättearg och besviken tills jag insåg att jag kanske skulle installera uppdateringarna som fanns.

Men, visst, man blir mörkrädd, snart kommer väl blizzard porta diablo 3 och starcraft till konsoll och så är den utopin också över:(

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Tyvärr tror jag att det är pengar som styr. På 80- och delvis 90-talet var spelbranschen en bransch för spelare, av spelare. Idagsläget styrs spelmarknaden av stora aktienoterade spelföretag. Nu är det naturligtvis lätt att beskylla giganter som EA och Ubisoft för varför marknaden är som den är. Att spelen helt enkelt ska sälja maximalt snarare än att vara ett rakt igenom bra. Samtidigt har ju faktiskt dessa företag de ekonomiska muskler att faktiskt göra spel som kräver stora investeringar. Och kapital är något man behöver idag för att ta fram spel.

På frågan om specifika PC-spel är ett minne blott tror jag att svaret är ja och nej. Ja, såna som som går att porta om till konsol kommer att bli portade. Jag tror att portningen i sig är avsevärt billigare än att skapa spelet i sig (rätta mig om jag har fel), och om man vet från början att spelet ska portas, kommer utvecklingen att ske efter devisen "handkontroll 4ever".

Samtidigt finns det spel som inte kan portas. Som är såpass avancerade, framförallt spelkontrollmässigt, att en portning är omöjlig. Här tänker jag främst på exempelvis flygsimulatorer såsom A-10 warthog/K-50 Black Shark, där samtliga knappar på tangentbordet har 3-4 funktioner (ex A/Shift + A/Ctrl + A/Alt + A). Dessa spel är nog dock tyvärr de enda som kommer att kunna fortsätta leva en ganska ohotad existens endast på PC.

Sedan finns det oerhörda problem för utvecklare gällande PCn som plattform. De faktorer som påverkar hur ett P-spel fungerar är många. Primärt drivrutiner för grafikkort, men även operativsystem etc. kort sagt kan en PC ha miljontals olika konfigurationer, en konsol har en eller ett par.

Avslutningsvis kommer vi till problematiken med piratkopiering. Detta kan vi diskutera i all evighet, men vi kan kanske nöja oss med att konstatera att det finns oerhört stora utmaningar för PC-spelstillverkare att faktiskt få betalt för sina produkter, medan konsolerna är mer av "kassakor".

Men allt handlar ju till syvende och sist om efterfrågan. Så länge PC-spel efterfrågas kommer de att tillverkas. Och personligen är jag totalt inkompetent när det gäller att spela FPS (som för övrigt är favoriten) på konsol, varför spel som BF3, COD MW och Rainbow Six kommer att spelas på just PC.

Visa signatur

Intel i5 2500 | Corsair 1600 8 Gb | GTX 560Ti | Corsair GT SSD 60 Gb | WD Caviar 640 Gb | Corsair 750 W | W7 64

Permalänk
Medlem

Hard Reset släpptes nyligen, renodlad PC-shooter. Tribes Ascend är på väg också.

Det är bara en naturlig process, den svänger om igen någon gång. Ingen kan dock förneka att FPS-genren har kört fast något så enormt. Annars finns det gott om PC-exklusiva som inte är FPS.

Edit: Jag glömde ju Red Orchestra 2 som är PC-exklusivt! Släpptes i september.

Permalänk
Medlem

Har funderat lite kring våra komponentstillverkare. Lirar de med omsättningar som kan jämföras med spelutvecklare eller är det ännu mer pengar i omlopp?
Min fundering är att eftersom MSI, ASUS, GIGABYTE, XFX, SAPPHIRE och hela gänget tjänar pengar på oss som vill spela spel på pc. Men om alla spel som görs till pc blir obetydligt bättre än konsoll finns ingen motivering till att köpa endast ett grafikkort för dubbla priset mot en konsoll. Där är vi inte än, men vi är påväg.

Om dessa stora tillverkar vill fortsätta tjäna pengar så kanske dom får gå samman och satsa pengar på att driva pc-spelutvecklingen framåt och lämna konsollerna bakom sig. Då kan nog även gemene man bli intresserad av att tiodubbla hårdvarukostnaden för att få bättre spelupplevelse. Nvidia verkar ligga på lite även idag men det tror jag är mest marknadsföring för att deras kort ska köpas ihop med spelet.

Detta känns inte särskilt troligt men sorgligt nog är det nog enda möjligheten att få uppleva riktig valuta för våra fina datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxics49:

Jag vettefan. Men att du säger att BF3 innehåller "konsoliga designval" håller jag inte alls med om, testat att köra BF3 på konsol eller? Tror du byter åsikt om du gör det

Jag behöver inte spela BF3 på konsol för att notera att designval som de gjort är konsoliga.
Vid spawnmenyn tex. Varför avsaknaden att kunna klicka direkt på kartan och välja spawnpunkt? Så som man kunnat göra i BF1942, BFV, BF2, BF2142 (vet ej hur det är med bad company-spelen då jag aldrig spelat dom)? Högst troligtvis för att det inte var gångbart på konsol (där dom hellre vill att man ska bläddra igenom listan med spawnpunkter tills man hittar den rätte). Hade spelet utvecklats med endast PC i åtanke hade det nog inte varit något snack om saken. Spawnpunkt väljer man på kartan, med musen, då det är den absolut enklaste, tydligaste och mest logiska lösningen.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arneanka78:

Tyvärr tror jag att det är pengar som styr. På 80- och delvis 90-talet var spelbranschen en bransch för spelare, av spelare. Idagsläget styrs spelmarknaden av stora aktienoterade spelföretag. Nu är det naturligtvis lätt att beskylla giganter som EA och Ubisoft för varför marknaden är som den är. Att spelen helt enkelt ska sälja maximalt snarare än att vara ett rakt igenom bra. Samtidigt har ju faktiskt dessa företag de ekonomiska muskler att faktiskt göra spel som kräver stora investeringar.

Sedan finns det oerhörda problem för utvecklare gällande PCn som plattform. De faktorer som påverkar hur ett P-spel fungerar är många. Primärt drivrutiner för grafikkort, men även operativsystem etc. kort sagt kan en PC ha miljontals olika konfigurationer, en konsol har en eller ett par.

Avslutningsvis kommer vi till problematiken med piratkopiering. Detta kan vi diskutera i all evighet, men vi kan kanske nöja oss med att konstatera att det finns oerhört stora utmaningar för PC-spelstillverkare att faktiskt få betalt för sina produkter, medan konsolerna är mer av "kassakor".

+1

Denna trend kommer fortsätta ett bra tag framöver, då större spelföretag insett för länge sedan att det finns mer pengar att hämta på konsol marknaden än för PC.

Detta va inte ett lika stort problem för PC gamers med tidigare konsoller, då det var enklare för ett par år sedan att modda både ps1 och xbox te x, verkar som det blivit värre än någonsin för PC gamers att få "äkta PC spel" sedan xbox360/ps3 slog igenom.

Så en ändring kommer ske på 3 sätt:

1: Folk höjer sinna röster och kräver "äkta PC spel" (tror inte att någon av dom större spel företagen skulle bry sig tbh)

2: Nästa generation med spel konsoller blir enklare att köra pirat spel på, så konsollerna tappar värde som "kassako" (vilket inte är speciellt troligt)

3: Nya spel företag som försöker slå sig in på spelmarknaden som inser att det blir enklare med tiden att ta över PC marknaden då dom flesta större spelföretag satsar hellre på konsolportningar.

Permalänk
Medlem

Det finns väl helt enkelt många fler kids som har råd med spelkonsol än dator och därmed fler som kan köpa spelen.

Skulle man gör fler spel som verkligen var grafiskt krävande så att de värsta PC burkarna pressades till det yttersta så skulle nog många se vilken enorm skillnad det kan vara i grafisk kvalite't och införskaffa sig fina PCs. Dock är detta som sagt inget de yngre har råd med. Dock tror jag ändå att vi lite äldre spelare är fler än vad man kanske tror.

Kanske borde spelföretagen samarbeta mer med grafikkortsföretagen ? Det skulle kunna bli en mycket bra symbios där flera superkrävande supersnygga och bra spel släpps samtidigt som en ny grafikkortsserie. Både speltillverkarna, grafikkortstillverkarna och spelarna skulle tjäna på detta.
Då skulle lanseringen av en ny grafikkortsserie bli mer som lanseringen av en ny konsoll, där genast nya grafiska möjligheter öppnar sig och man samtidigt får ett gäng nya titlar som verkligen tar till vara prestandan.

Att skylla på piratkopiering har man gjort i alla tider sedan början av 80-talet. Det argumentet ger jag inte mycket för.
Jag tror absolut man kan få en bra PC-spel försäljning om man anstränger sig lite med marknadsföringen och gör spel som verkligen visar varför man behöver en PC.
Som det är idag gör många företag halv ogenomtänkta konsolportar där PC versionen ser alltför lik ut sin konsolvariant.
Då säljer det antagligen också inte så jättebra och företaget som gjort den dåliga portningen skyller sina tillkortakommanden på annat (som piratkopiering)

Edit :

Skrivet av ehenkeee:

Har funderat lite kring våra komponentstillverkare. Lirar de med omsättningar som kan jämföras med spelutvecklare eller är det ännu mer pengar i omlopp?
Min fundering är att eftersom MSI, ASUS, GIGABYTE, XFX, SAPPHIRE och hela gänget tjänar pengar på oss som vill spela spel på pc. Men om alla spel som görs till pc blir obetydligt bättre än konsoll finns ingen motivering till att köpa endast ett grafikkort för dubbla priset mot en konsoll. Där är vi inte än, men vi är påväg.

Om dessa stora tillverkar vill fortsätta tjäna pengar så kanske dom får gå samman och satsa pengar på att driva pc-spelutvecklingen framåt och lämna konsollerna bakom sig. Då kan nog även gemene man bli intresserad av att tiodubbla hårdvarukostnaden för att få bättre spelupplevelse. Nvidia verkar ligga på lite även idag men det tror jag är mest marknadsföring för att deras kort ska köpas ihop med spelet.

Detta känns inte särskilt troligt men sorgligt nog är det nog enda möjligheten att få uppleva riktig valuta för våra fina datorer

Intressant att du oberoende av mig skrev ungefär samma sak lite innan jag postade mitt inlägg.
Skulle nog tro att det ligger något i båda våras tankar då..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Just en liten sak bara.
Är endast på forum som detta jag stött på begreppet konsollport. Hårdvarunördar är grymt liten del av konsumenterna på pc sidan också vilket innebär att 95% av alla som handlar till pc faktiskt inte fattar att det är en dålig konsollport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehenkeee:

Har funderat lite kring våra komponentstillverkare. Lirar de med omsättningar som kan jämföras med spelutvecklare eller är det ännu mer pengar i omlopp?
Min fundering är att eftersom MSI, ASUS, GIGABYTE, XFX, SAPPHIRE och hela gänget tjänar pengar på oss som vill spela spel på pc. Men om alla spel som görs till pc blir obetydligt bättre än konsoll finns ingen motivering till att köpa endast ett grafikkort för dubbla priset mot en konsoll. Där är vi inte än, men vi är påväg.

Om dessa stora tillverkar vill fortsätta tjäna pengar så kanske dom får gå samman och satsa pengar på att driva pc-spelutvecklingen framåt och lämna konsollerna bakom sig. Då kan nog även gemene man bli intresserad av att tiodubbla hårdvarukostnaden för att få bättre spelupplevelse. Nvidia verkar ligga på lite även idag men det tror jag är mest marknadsföring för att deras kort ska köpas ihop med spelet.

Detta känns inte särskilt troligt men sorgligt nog är det nog enda möjligheten att få uppleva riktig valuta för våra fina datorer

Faktiskt inte en allt för galen idé. Dock så behöver de kanske inte gå samman, men åtminståne sluta småkäbbla med varandra till höger om vänster och istället sammarbeta något i alla fall, om inte för pengar så för deras lojala köpare!

Skrivet av lennart_:

Nya spel företag som försöker slå sig in på spelmarknaden som inser att det blir enklare med tiden att ta över PC marknaden då dom flesta större spelföretag satsar hellre på konsolportningar.

Det är ju mer eller mindre bevisat hos Indie-spelskapare som gör sina spel till PC, de känar storvkovan (Relativt med tanke på att de gör ingen reklam någonstans som Activision eller EA gör), och blir många gånger mycket populära.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av arneanka78:

Samtidigt finns det spel som inte kan portas. Som är såpass avancerade, framförallt spelkontrollmässigt, att en portning är omöjlig. Här tänker jag främst på exempelvis flygsimulatorer såsom A-10 warthog/K-50 Black Shark, där samtliga knappar på tangentbordet har 3-4 funktioner (ex A/Shift + A/Ctrl + A/Alt + A). Dessa spel är nog dock tyvärr de enda som kommer att kunna fortsätta leva en ganska ohotad existens endast på PC.

Ja det känns som att vi har vissa spelgenrer att hålla kvar vid, som troligtvis inte kommer att flytta ifrån PC'n. Flygsimulatorer (som även kan ha en rad extra tillbehör, joystick/trackir/diverse hemmasnickrade cockpits med funktionalitet, något konsoler aldrig lär bli "fria nog" att kunna använda), MMO's och RTS är väl några av de mer "självklara" PC-genrerna med sina hotkey-baserade upplägg eller vad man ska kalla det. Även FPS skulle jag vilja lägga in som PC-"exklusivt" då musen, oavsett vad fanboys eller iq-befriade spelutvecklare säger, är överlägsen en handkontroll i snabba FPS.

Hörde för ett tag sedan att de i ett av battlefield-spelen (som var multi-platform) tagit bort funktionaliteten för att lägga sig 'prone', pga knapp-brist på handkontrollen. Eftersom jag inte spelade det spelet så skrattade jag mest åt hur löjligt det lät. Men var nog irriterande för de bf-rävar som spelade det..

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

? Skiter dom helt sonika i oss pc-spelare när de slänger iväg en taskig konsolport där de inte orkat fixa till så sjukt simpla saker som menyer där man kan använda musen (ett pekdon från ~80talet, något som är standard hos varje pc-människa).

Vill bara säga att du ska kunna använda musen i Skyrims menyer, kan du inte det är det något som ligger och bråkar, för mig funkar det utan större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehenkeee:

Just en liten sak bara.
Är endast på forum som detta jag stött på begreppet konsollport. Hårdvarunördar är grymt liten del av konsumenterna på pc sidan också vilket innebär att 95% av alla som handlar till pc faktiskt inte fattar att det är en dålig konsollport.

Möjligt. Dock lär de flesta trots det bli rätt impade om de ser något nytt spel som uppenbarligen är av en helt annan bättre grafisk klass.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det är inte många av de som gnäller om konsolportade spel som faktiskt vet vad de pratar om. Diskussionen blir också tandlös av att det inte presenteras speciellt många argument för vad som är dåligt. Det spelar ingen roll vilken plattform som utvecklingen börjar på så länge anpassningar görs.

Skyrim har några få brister som jag upptäckt. Här märks faktiskt att det inte är gjort primärt för mus och tangentbord men samtidigt måste man lära sig alla menysystem och efter ett par timmars spelande tänker jag inte på det längre. I det här fallet är det ett ickeproblem som säkert kommer att justeras i någon update efter lite allmänt gnäll.

Det finns ju också potentiella fördelar med att utveckla för ex färre knappar. Se på mobiler och pekplattor; sveprörelser etc. I spel kan det ge ett enklare gränssnitt som även PC-användare får nytta av.

Permalänk
Medlem

Någon som kört Dungeon Siege 3? Ettan var grym, massor med olika val och möjligheter (tyckte jag i alla fall nät jag spelade den senast, var ett tag sedan). Tvåan har jag inte testat men 3:an, körde demon några minuter, det är ett konsollspel som går att köra på PC (musen funkar inte hälften av gångerna, man kan bara spela som ett par hjältar med två ett par förmågor var osv.), synd att de ska förstöra en massa fina spelserier så.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Hela Pc-branschen kommer stagnera om spelindustrin väljer konsolerna framför PCs. Men om speltillverkarna gör sina spel lätta att modda så kommer spelens spelarcommunity att fixa och dona med t.ex högupplösta texturer osv. Som t.ex Bethesdas spel (Skyrim, Oblivion, Fallout 3 osv) som är otroligt modifieringsvänliga vilket jag nästan föredrar framför hårdkodade spel.

Jag tror inte personligen att konsolerna är något hot mot PC men vi som konsumenter kan faktiskt ställa krav på speltillverkarna. Dom kan skylla på att piratkopieringen är så omfattande på PC men jag köper inte det argumentet mer. Alla jag känner köper sina spel om de verkligen vill ha dem och jag tror att speltillverkarna hade kunnat sälja mer om priset var lägre på nya titlar. Jag tror till och med att piratmarknaden ökar spelförsäljningen då folk laddar ner och provar spel först innan de köper originalspelen vilket faktiskt gynnar tillverkarna.

Jag kan ha fel men alla mynt har två sidor.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Om Valve, Blizzard och GSC (Stalkerserien) går över till den mörka sidan är vi förlorade :/
Sen att RTSgenren är utdöende bidrar nog också till att konsollerna tar över, Starcraft 2 undantaget. Förr pratade i princip alla om Red alert, nu är det ingen som bryr sig om ett nytt Company of Heroes eller Homeworld kommer. Jag tror tyvärr att nästa generation konsoller kommer att ta bort de PC exklusiva spelen helt. Konsollerna är i princip en låst PC med eget operativsystem. Det är lite sorgligt

*sniff* uhu uhu... buuuuääääää! buuuÄÄÄÄÄÄ!! BUUUÄÄÄÄÄÄ!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Om Valve, Blizzard och GSC (Stalkerserien) går över till den mörka sidan är vi förlorade :/
Sen att RTSgenren är utdöende bidrar nog också till att konsollerna tar över, Starcraft 2 undantaget. Förr pratade i princip alla om Red alert, nu är det ingen som bryr sig om ett nytt Company of Heroes eller Homeworld kommer. Jag tror tyvärr att nästa generation konsoller kommer att ta bort de PC exklusiva spelen helt. Det är lite sorgligt

*sniff* uhu uhu... buuuuääääää! buuuÄÄÄÄÄÄ!! BUUUÄÄÄÄÄÄ!!!

Ingen bryr sig för att det inte kommer något nytt CoH eller Homeworld, än. Om du kollar Relics facebook och forum så är det fullt av förfrågningar om Homeworld hela tiden. Konsolerna är överskattade.

Permalänk
Medlem

Sitter man och hakar upp sig på att spel ska vara "konsollifierade" så kommer det att uppfyllas varje gång man spelar ett multiplattformspel. Problemet ligger nog snarare att du har svårt att bortse från vissa problem och istället njuta av ett bra spel.

Sen finns det många helt PC-exklusiva spel, faktum är att det finns många fler såna än konsollexklusiva spel bara man kollar runt lite.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas själv de kommande konsolerna har full kompabilitet med tangentbord och mus , då är pc:n på riktigt döende , inte död för det finns ju spel som bara lämpar sig på pc.. allt detta handlar givetvis om pengar , konsol spelen säljer större upplagor och kostar mindre att utveckla = profit ... att dessa företag som spottar ut uppföljare efter uppföljare kan anlita annat företag för att ge ett exempel tex cod , skulle dem inte kunna anlita ett annat företag att göra pc versionen från scratch ? ? men det blir väl för dyrt antar jag = mindre 100tals miljoner i vinst..

Borde det inte i framtiden bli lättare göra spel till mutipla plattformer så man slipper att de gör ett visst spel efter en konsol eller pc utan göra ett spel som i grunden passar alla plattformar som sedan konverteras till var plattform ? men det går väl inte antar ja då skulle man väl göra det.. vi får väl hoppas det kommer ikapp med konsolerna de närmaste åren... då funkar det kanske bra iaf grafikmässigt , ett tag iaf tills pcn har DX20 och xbox har dx13 ...

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindrax:

Hela Pc-branschen kommer stagnera om spelindustrin väljer konsolerna framför PCs. Men om speltillverkarna gör sina spel lätta att modda så kommer spelens spelarcommunity att fixa och dona med t.ex högupplösta texturer osv. Som t.ex Bethesdas spel (Skyrim, Oblivion, Fallout 3 osv) som är otroligt modifieringsvänliga vilket jag nästan föredrar framför hårdkodade spel.

Det är mycket bra att det går att modda saker i efterhand.
Dock känns sådana modifieringar, för min egen del, som något jag undviker.
Jag tycker det känns lite som om man tex skulle kunna gå in i ett spel och göra quests som är för svåra lite lättare genom att modda lite någonstans, eller modda fram oändlig hälsa eller något.
För mig känns det som att göra om spelet till något det inte var menat från början och därmed är det inte längre det "äkta" spelet man kör.
Om man kan modda om allting efter behag så förvinner mycket av spänningen i spelet, tycker jag.

Det blir lite som att läsa en spännande roman där man själv får skriva in vad som ska hända i tomma sidor lite här och där. Hur kul är det på en skala ?
Jag vill uppleva boken som författaren skrivit den, utan att behöva skriva om eller komplettera den.
Samma sak känner jag för spel.

Någon som förstår känslan jag försöker förmedla här ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det är mycket bra att det går att modda saker i efterhand.
Dock känns sådana modifieringar, för min egen del, som något jag undviker.
Jag tycker det känns lite som om man tex skulle kunna gå in i ett spel och göra quests som är för svåra lite lättare genom att modda lite någonstans, eller modda fram oändlig hälsa eller något.
För mig känns det som att göra om spelet till något det inte var menat från början och därmed är det inte längre det "äkta" spelet man kör.
Om man kan modda om allting efter behag så förvinner mycket av spänningen i spelet, tycker jag.

Det blir lite som att läsa en spännande roman där man själv får skriva in vad som ska hända i tomma sidor lite här och där. Hur kul är det på en skala ?
Jag vill uppleva boken som författaren skrivit den, utan att behöva skriva om eller komplettera den.
Samma sak känner jag för spel.

Någon som förstår känslan jag försöker förmedla här?

Jag fattar precis. Ska något göras ska det helst göras rätt från början. Annars är "vi" spelare tvingade att göra om och rätt åt företagen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Ingen bryr sig för att det inte kommer något nytt CoH eller Homeworld, än. Om du kollar Relics facebook och forum så är det fullt av förfrågningar om Homeworld hela tiden. Konsolerna är överskattade.

Jo konsolerna är överskattade och att köra FPS på konsol är för mig sjukt. Det känns som man rör sig i tung lera. Homeworld har jag hört rykten om att det kommer en uppföljare men Company of heroes 2 rykterna verkar ju i nuläget vara helt döda.

Permalänk
Medlem

Bf3 är inte en portning.... pc - Consoll är skapade av 2 olika team...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Vill inte dra igång nå flamewar, konsol vs pc, så skippa sånt. Det är inte det jag vill ta upp med denna tråd.

Jag blir seriöst rädd när jag gång på gång blir serverad ett konsolspel till min PC. Så många titlar jag suttit och väntat på, gamla legendariska PC-spel som fått uppföljare, men som jag tyvärr fått ta avstånd ifrån för att dom konsolifierats till en skrämmande nivå.

Har dom glömt bort hur man gör äkta PC-spel idag pga all multi-platform som finns? Skiter dom helt sonika i oss pc-spelare när de slänger iväg en taskig konsolport där de inte orkat fixa till så sjukt simpla saker som menyer där man kan använda musen (ett pekdon från ~80talet, något som är standard hos varje pc-människa), möjlighet till grafikinställningar (som tyvärr oftast är riktigt avskalade i konsolportar.. för att inte tala om de ofta icke-existerande ljudinställningarna), etc.

Känns som att pc-spelen dog såfort multi-platform började existera. Sedan dess har PC'n alltid kommit i andrahand :/

Att två av årets största titlar (Skyrim, BF3) innehåller så många konsoliga designval som förstör upplevelsen för oss pc-spelare tycker jag är skrämmande.. de har ju ändå spenderat tonvis med pengar samt många tusen arbetsetimmar, men ändå missat så triviala saker som pc-anpassade menyer/kontroller..

Vad tycker/tror ni om saken? Kommer 'äkta' pc-spel att komma tillbaks?

Starcraft II?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Det här var tämligen en intressant tråd/läsning med bra och vettiga argument, det är inte ofta man ser den här nivån på SC!

Då jag bara har spelet spel i tre år så har jag inte tillräckligt med kött på benen för att komma med bra argument!

Förlåt för OT men ville bara säga det!