The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Jag gillar inte magi i spel. Att t.ex. kunna vifta lite med händerna och så kommer någon färggrann effekt som gör magiska saker för en själv eller mot sina motståndare. Jag gillar inte något av det där, spells, scrolls, enchantments m.m. Det är för mig alldeles overkligt och förstör spelupplevelsen. Jag accepterar däremot ett visst mått av onaturliga saker i min omgivning om det är trovärdigt och "verklighetsförankrat" i den alternativa världen jag befinner mig i medan jag spelar.

Kan man spela skyrim med en krigarkaraktär som är helt (100%) magibefriad i sitt utövande?

Låter som att du är en Nord
Man behöver inte använda magi alls, jag spelar som high elf och har inte kört magi alls.
Enchantments däremot är bra saker!

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte magi i spel. Att t.ex. kunna vifta lite med händerna och så kommer någon färggrann effekt som gör magiska saker för en själv eller mot sina motståndare. Jag gillar inte något av det där, spells, scrolls, staffs, enchantments m.m. Det är för mig alldeles overkligt och förstör spelupplevelsen. Jag accepterar däremot ett visst mått av onaturliga saker i min omgivning om det är trovärdigt och "verklighetsförankrat" i den alternativa världen jag befinner mig i medan jag spelar.

Kan man spela skyrim med en krigarkaraktär som är helt (100%) magibefriad i sitt utövande utan att spelet tappar en stor del av sitt värde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Min är då på ~21 sidor :s

importerat?

själv innehåller min kanske 21 sidor men den innehåller alla nordiska manualer plus den engelska. på 4 sidor vardera,.

Permalänk
Medlem

jag gjorde precis en tidsresa för att svara på ditt inlägg~
Magi i ett spel är inte så farligt när det går att resa i tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Låter som att du är en Nord
Man behöver inte använda magi alls, jag spelar som high elf och har inte kört magi alls.
Enchantments däremot är bra saker!

Redigerade mitt meddelande lite så ditt svar hamnde efter min fråga.

Tack för svaret. Tror du inte man kan skippa enchantments också om jag nu skulle spela som Nord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Jag gillar inte magi i spel. Att t.ex. kunna vifta lite med händerna och så kommer någon färggrann effekt som gör magiska saker för en själv eller mot sina motståndare. Jag gillar inte något av det där, spells, scrolls, staffs, enchantments m.m. Det är för mig alldeles overkligt och förstör spelupplevelsen. Jag accepterar däremot ett visst mått av onaturliga saker i min omgivning om det är trovärdigt och "verklighetsförankrat" i den alternativa världen jag befinner mig i medan jag spelar.

Kan man spela skyrim med en krigarkaraktär som är helt (100%) magibefriad i sitt utövande utan att spelet tappar en stor del av sitt värde?

Det kommer vara omöjligt att spela spelet och få en verklighetsförankrad upplevelse om man inte kan acceptera magi. Med tanke på att magin spelar med en pålagd metafysik så är drakar uppenbart mindre verklighetsförankrade eftersom de även agerar med den fysik som är som vår men ändå bryter de lagarna i t ex deras flygförmåga. Magi känns uppenbart mer trovärdigt för den världen eftersom det inte behöver bryta någon fysik.

Men för att svara på frågan så nej, du behöver inte använda magi. Att undvika magi helt går däremot såklart inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Redigerade mitt meddelande lite så ditt svar hamnde efter min fråga.

Tack för svaret. Tror du inte man kan skippa enchantments också?

Det är bara att helt enkelt inte använda vapen med enchantments, fiinns väldigt bra vapen gjorda i sällsynta metaller. Själv använder jag just nu ett vapen som heter Glass Hammer, vilket gör mer skada än skyforge vapen etc. Men ja det låter som att du vill ta en viss Nord's sida i spelet :).

"magin" jag syftade på är Shouts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Finns det något sätt att koppla in trådlösa xbox 360 kontrollen till datorn? vet att det fanns en dongel ute för länge sedan men att den slutade tillverkas. Vill kunna lira på tvn.

Den finns att beställa på nätet: http://www.dealextreme.com/p/designer-s-xbox-360-2-4ghz-wirel...
Den är en kopia men fungerar exakt som originalet. Jag har själv en.

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk
Medlem

Skyrim verkar vara lite knepigt att lära sig, om man gemför med WoW hur svårt är det på en skala mellan 1-10 då 10 är som att lära sig ett helt nytt språk:P

Ska köpa det över jullovet så att inte spelandet prioriteras före skolan, det räcker med BF3:P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det kommer vara omöjligt att spela spelet och få en verklighetsförankrad upplevelse om man inte kan acceptera magi. Med tanke på att magin spelar med en pålagd metafysik så är drakar uppenbart mindre verklighetsförankrade eftersom de även agerar med den fysik som är som vår men ändå bryter de lagarna i t ex deras flygförmåga. Magi känns uppenbart mer trovärdigt för den världen eftersom det inte behöver bryta någon fysik.

Men för att svara på frågan så nej, du behöver inte använda magi. Att undvika magi helt går däremot såklart inte.

Jag kan acceptera magi, men inte att spela en karaktär som någonsin använder magi.

Frågan är om spelet fortfarande är spelbart då?

Permalänk
Medlem

Hur gjorde ni i valet mellan Stormcloaks och imperials? Svara gärna varför ni valde den ni valde och hur det påverkar alla. Har svårt att göra valet då det känns lite som skit mot skit. Stormcloaks som bara vill ha nords och inget annat och imperials som vill leka världspolis.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

importerat?

själv innehåller min kanske 21 sidor men den innehåller alla nordiska manualer plus den engelska. på 4 sidor vardera,.

Ah, kollade bara hur många sidor det var totalt, så du har rätt, det är bara ett par sidor per språk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Skyrim verkar vara lite knepigt att lära sig, om man gemför med WoW hur svårt är det på en skala mellan 1-10 då 10 är som att lära sig ett helt nytt språk:P

Ska köpa det över jullovet så att inte spelandet prioriteras före skolan, det räcker med BF3:P

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte spelat WoW så kan inte jämnföra, men Skyrim är, på gott och ont, inte alls svårt att lära sig skulle jag säga. Visst finns det knep och knåp som kanske kräver lite insikt, men det är inget "nödvändigt" som är svårt med spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingren:

Den finns att beställa på nätet: http://www.dealextreme.com/p/designer-s-xbox-360-2-4ghz-wirel...
Den är en kopia men fungerar exakt som originalet. Jag har själv en.

Tack för infon. Underlättade en hel del. Får bli en sån

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Bara jag som hade svårt att döda "Frost troll" uppe på berget? Fan, han dödade Lydia, sedan lurade jag ner honom i byn där han dog som f*n :D. Är det så man ska göra? Eller ska jag stå som en man och bara slå på honom? Använda första gången eld magierna på honom, tog typ 1/3 av hans hp, MEN WTF, jag dog på 3 slag sedan.

Såhär gjorde jag:

Stigen delar sig ju lite, jag rusade in i den högra först, där trollet var,
tvärvände när trollet kom & lät Lydia ta fighten.
Rundade sedan klippan åt höger d.v.s. vänster uppifrån stigen sett & klättrade upp
& följde klippan lite tills jag såg trollet stå över Lydia långt under mig.

Uppifrån klippan tog jag sedan trollet med pilbågen, kanske med 50 pilar eller så.
Bra för marksman-skillzen & jag fick även en level-up. Fegt? Ja ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Jag kan acceptera magi, men inte att spela en karaktär som någonsin använder magi.

Frågan är om spelet fortfarande är spelbart då?

Jadå, det tror jag allt att du kan. Jag är likadan och försöker undvika magi i stort sett, men kanske inte så extremt som du.
Shouts kanske du måste använda dig av vid vissa tillfällen, ingen aning faktiskt, men det har ju gjorts till en stor grej i spelet (storyn iaf). Tror jag, har inte kommit speciellt långt i main story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Skyrim verkar vara lite knepigt att lära sig, om man gemför med WoW hur svårt är det på en skala mellan 1-10 då 10 är som att lära sig ett helt nytt språk:P

Ska köpa det över jullovet så att inte spelandet prioriteras före skolan, det räcker med BF3:P

Skickades från m.sweclockers.com

Spelat sen Elder scrolls Arena. Du kanske inte hänger med i alla guda namn etc. Men spelet är ganska enkelt att spela. Det är bara det att världen har så mycket mer att erbjuda, så det låter komplicerat. Jag har spelat alla elder scrolls sen Arena. Det är helt olika historier, och tidsåldrar. Det här är ett av världens bästa spel. Om inte det bästa Rpg jag spelat. Det kan jag säga även fast Daggerfall var en av de mest förtrollande världar jag vart i på sin tid. Men det är 2011 idag

Jag kan ofta sitta i ett spel och säga shit va bra detta är. Men få av dem spelen spelar jag om. Elder scrolls spelen spelar jag allt från 2- 10 gg. Detta kommer hålla länge, med alla expansions, moddar. De är de ända riktiga rpg spelen jag gillar. Dock tyckte jag mindre om Oblivion.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Hur gjorde ni i valet mellan Stormcloaks och imperials? Svara gärna varför ni valde den ni valde och hur det påverkar alla. Har svårt att göra valet då det känns lite som skit mot skit. Stormcloaks som bara vill ha nords och inget annat och imperials som vill leka världspolis.

Jag skulle också vilja veta konsekvenserna, har lite svårt att bestämma mig.

Visa signatur

Gigabyte Z390 AORUS MASTER | i7 9700K | Corsair 32GB | EVGA GTX 1080 8GB ACX 3.0 FTW | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Password:

Jag kan acceptera magi, men inte att spela en karaktär som någonsin använder magi.

Frågan är om spelet fortfarande är spelbart då?

Ähh. Jag kör en braveheartkaraktär med tvåhandsvapen helt utan magi. Har även lagt lite krut på pilbågen och det har gått bra hittills. Än så länge inte kommit längre än lvl 10 men de flesta vanliga fienderna dödar jag med första slaget så det blir sällan någon direkt fight ;). Verkar ju vara en gångbar build.

Ett tips till alla som klagar på portningsproblemen med kontrollerna till PC är att skaffa en handkontroll.
Upplevelsen med en handkontroll i detta spel på PCn blir väldigt mycket bättre.
Det borde inte vara några problem med olika typer av handkontroller utöver xbox egna handkontroller.
Jag använder en PS2kontroller med USBadapter och sedan en 360kontrollemulator så spelet tror att en 360konroll är inkopplad.
Finns att hämta här: http://www.tocaedit.com/IB/index.php...ads&showfile=4
För 6-7 dollars (alltså under 50 spänn) kan man hitta helt OK handkontroll på dealextreme.

Jag rekommenderar varmt att skaffa en handkontroll till detta spel. Jag satt och svor över portningsproblemet till PC med kontrollerna tills jag pluggade in en handkontroll och sedan dess har det gått som en dans. Det enda som är lite svårare med handkontroll är att sikta med pilbågen på längre håll.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvudd:

Ni som har spelat ett tag, hur tycker ni att det nya magi systemet fungerar?

Jag har nog haft mest roligt i både morrowind och oblivion som ren magiker.

Jobbar hela helgen så jag har inte ens hunnit installera skyrim än

Skickades från m.sweclockers.com

Måste bara säga att spellen som heter Blizzard är så jävla badass...
Det finns oerhört många fräcka animationer till många spells, men själv tröttnade jag som magiker då det enda man gjorde de första 10 nivåerna var att skjuta Flame i en hand, och healing i den andra.

Men det fungerar rktigt bra om man hittar någonstans att köpa lite spellbooks!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

finns det något sätt att skapa pilar i spelet?

känns lite dumt att man kan göra elven armor och sånt men inte simpla stålpilar

Permalänk
Medlem

Spelade oblivion när de va nytt men tröttnade precis innan jag klara det. Berodde på att jag kom på att fienderna blir svårare ju högre level man själv får!? va är de för konstigt upplägg. Anledningen till att man spelar och vill få högre level är ju för att man ska kunna döda fiender som tidigare va omöjliga och inte springa runt med "bästa grejerna" och inte ha de lika svårt som på lvl 1. Är skyrim likadant? blir trollen lika svåra även om jag är lvl 10 eller lvl 50?

Permalänk
Medlem
Skrivet av U-S-S-R:

Jag skulle också vilja veta konsekvenserna, har lite svårt att bestämma mig.

Jag har itne valt enu Jag är lvl 20 och har inte lekt klart ennu Kör lite main quest ibland och är på akt 3 men har pausat main story för att följa sidoquesten. jag vill inte spoila för mycket. Men jag platsar inte i imperial legion känner jag. Sido uppdragen i Skyrim känns nästan som main quests ibland. Det fins sjukt mycket att göra.

Minor spoler varning angående factions. Inget som inte de flesta redan vet.

Men jag hade en jävla tur att jag vände håll när jag var på väg att gå med i Imperials. Jag tacka nej och vände ryggen för att leta upp Thieves guild. Oväntat lckades jag låsa upp möjligheten att gå med i Dark brotherhood. Har maxat den questlinen och kan bara säga. Wow. Nu är det back to thieves guild för min del. Men Riften är ett tipps att resa till.

Tipps. Försök inte spela igenom skyrim på en gång. Stanna upp, lyssna och prata med folk. Men går du som mig mot de mer hemliga livet så Åk till Riften och ta del av staden.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubebenq:

Finns det någon inställing så det blir lite mer blod eller något mod ? Hade varigt perfekt om det varigt som fallout 3

de enda huvuden som flyger är ju de från avrättningarna, vill ha det mer brutalt jag.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Om ni är som mig lite trög och inte får rätt på det här med favoriter och left/right hand equips hitta jag en nice mod till det:

http://skyrim.rpg-mods.com/mods-downloads/viewdownload/14-bug-fixes/10-magic-or-items-left-and-right-hand-fix

Man måste dock regga sig på sidan, men det går rätt smärtfritt, och man kommer säkert dra ner fler mods inom det närmsta.

Visa signatur

blärg..

Permalänk

Någon som var man köper spellbooken till bound bow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Spelade oblivion när de va nytt men tröttnade precis innan jag klara det. Berodde på att jag kom på att fienderna blir svårare ju högre level man själv får!? va är de för konstigt upplägg. Anledningen till att man spelar och vill få högre level är ju för att man ska kunna döda fiender som tidigare va omöjliga och inte springa runt med "bästa grejerna" och inte ha de lika svårt som på lvl 1. Är skyrim likadant? blir trollen lika svåra även om jag är lvl 10 eller lvl 50?

Dungeons levlat i viss mån med dig här med. om man tittar på loot/lvl. Det va en av de största anledningarna till att jag inte diggade Oblivion så mycket. Kan dock säga att i skyrim. De har dålt det bättre. Det känns verkligen inte fel i skyrim.

Många gånger tror jag att jag ska ha en lätt fight framför mig. Det visar sig ofta vara fel. Dock tycker jag att drakarna är väldigt enkla. Men då kör jag som archer, stealth, light armor.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av plexx:

Om ni är som mig lite trög och inte får rätt på det här med favoriter och left/right hand equips hitta jag en nice mod till det:

http://skyrim.rpg-mods.com/mods-downloads/viewdownload/14-bug-fixes/10-magic-or-items-left-and-right-hand-fix

Man måste dock regga sig på sidan, men det går rätt smärtfritt, och man kommer säkert dra ner fler mods inom det närmsta.

Har problem med favories, Kan inte binda dem. Det gick i början. Men sen slutade knappen att fungera.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Finns en mod som byter ut spindlarna mot björnar
http://skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=28

Det är roligt tycker jag, att få panik och fumla runt

En fråga till er som blivit vampyr, stötte precis på en och vart givetvis smittad.. Jag funderar på att "testa" på att bli en utav dem. Men kan man bryta vampyr smittan när man önskar sedan? (Vet att det finns en quest, men tänker på om det går för långt)

Hoppas någon har svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Är det bara jag som är nöjd med grafiken?
Sjukt bra spel för övrigt, kör på easy. The way It's meant to be played

Vart hittade du svårighetsgraden? Jag kör på costom men skulle gärna höja det till hard tbh.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5