Permalänk

får bara fram 60 hz på min tv

Hejsan!

Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd men ja.. hoppas detta blir bra

Jag har en samsung 46" LED (7 series tror jag) den är 1 - 2 år gammal ungefär...jag har för mig den har runt 100 hz eller nåt sådant.

När jag spelar på min ps3 eller ser på min boxer så flyter det på hur bra som helst, den kör på full hz kraft och jag har inga problem alls.
När jag kollar in min tv med min dator med hdmi - hdmi så får jag bara upp den till 60 hz.
Jag märker skillnad , musenpekaren flyter inte som den ska och när man spelar upp något så är de lite segare och inte alls samma flyt som vanligt.

När jag kollar i skärminställningar så kan jag bara välja max 60 hz .. jag har prövat allt för att få det att funka men har inte fått det att funka

Det är ej fel på min HDMI eller tvn , för som sagt så funkar det hur bra som helst på mitt ps3 och när jag kollar tv via boxer.

Jag köpte ny dator för inte så längesen och med min gamla hade jag samma problem fast med hdmi - dvi , min förra dator var inte direkt den bästa så den hade inte HDMI.

TV : http://s1.hubimg.com/u/1357184_f520.jpg

Hoppas ni förstår mitt problem och att ni har några lösningar

bjuder på stavfel o annat , lite trött osv

Tack på förhand!

// Henke

Permalänk
Medlem

Din lcd tv har bara 60 hertz. 100 hertz skräpet är bara en intern bildinterpolation i tvn.

Permalänk

men varför flyter de på 100 % på ps3 och boxer.. och enbart när jag kör den i datorn de blir slött o segt ?

hmm .. men om det nu är så so mdu säge xD kan du länka nån 46 " led tv som har 100 + hz och är bättre än den har har nu då ?

tack

Permalänk
Medlem

Kolla in den här tråden lite: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Kortfattat så finns det inga tv apparater med 100 hertz på marknaden.

Här är två bra inlägg från tråden:

I princip har du rätt: 100hz TV klarar inte att ta emot mer än 60hz.
Dock så visar många 100hz-tv inte bara samma bild två gånger rakt av, utan de har ofta så kallad bildinterpolation som gör att tv:n själv "gissar fram" nya bilder mellan de existerande framesen. Detta kan ge ett mjukt behagligt flyt, men är nästan omöjligt att få perfekt då det är gissningsarbete i grunden. Det blir ganska ofta små bildstörningar och småryck, plus att rörelser ibland blir onaturligt mjuka. Dessutom orsakar det inputlag, då TV:n måste plocka fram den efterkommande bilden för att korrekt kunna gissa fram "mellanbilden".

100hz i tvn har ingenting med insignalen att göra, det är uppdateringsfrekvensen för skärmen, och oftast så är det bara en fördubbling av 50hz som är den vanliga frekvensen för tv-signaler så tvn bara visar varje bildruta två gånger. fuskigt ja, men sån är marknadsföringen. likadant finns det inga riktiga led-tv att köpa i buitk, de som finns är led-belysta lcd till skillnad från vanliga ccfl-belysta lcd, marknadsföring även där

Permalänk

Du kan såvitt jag vet endast få ut en bildfrekvens på 60Hz via HDMI... skapade en tråd för ett tag sedan där jag frågade om just detta: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Permalänk
Medlem

du kan kolla om TV´n har någon "gaming" inställning eller liknande, något som ska "ta bort" den där "100hz" låtsasmekaniken, för att datorn hacker eller e seg är för att det blir en liten fördröjning när tvn ska rita ut/gissa bilder etc som potatissallad så fint hittade tråd på

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk

Tack så mkt bara lite irriterande att det flyter på hur bra som helst förutom när jag kör tvn i datorn ;((

Permalänk
Medlem
Skrivet av supralicious:

Tack så mkt bara lite irriterande att det flyter på hur bra som helst förutom när jag kör tvn i datorn ;((

Är det segt även när du väl dragit igång en film eller liknande?
Jag kör med samma tv men med en Mac mini (core-duo) inkopplad och det krävs att man stänger av all inbyggd processing i TV:n för att det ska bli acceptabel input-lag, men även då får man känslan av en seg mus. Värt att notera är att jag även kör hdmi:signalen genom en Receiver, vilket ger mer input lag!

Edit: beskriv gärna känslan av ditt problem lite mer, vad är det exakt som är segt förutom musen, hackar filmer?

Permalänk
Medlem

Du har ju om du namnger HDMI till PC i Source så får du ju fram PC läget på Samsung TV

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

#9 är inte sjukt high på detta, kan du förklara vidare så en noob som jag förstår ?

Permalänk

#8 nej asså de hackar inte eller nåt sånt.. det är bara det att jag kör på 60 hz .. det funkar att kolla på också så men när jag inte kollar på tv via datorn så flyter de på mycket bättre. ungefär som om du jämför att spela med en 120 hz gaming monitor och en 60 hz vanlig monitor