The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Lydia min companion har försvunnit med alla grejer jag gett den.. har googlat, men hjälper inte göra det som står.

Nån som har råkat ut för det?

Samma sak hände mig, efter ett tag hittade jag henne spatserandes i jarlens boning där jag först träffade henne och bad henne följa mig igen vilket hon gjorde utan att klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Se till att köpa en med sladd bara, för annars måste du ha en trådlös dongel som kostar runt 300kr och som inte finns att köpa i sverige. Men bara du köper en med sladd så är du good to go

Det finns trådlösa 360 kontroller där man får med mottagaren till PC när man köper den. Tex: http://www.inet.se/artikel/6605179/microsoft-gamepad-wireless...

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Du kan hitta stenar som lär dig shouts lite här och var, i grottor typ. Men för att kunna använda dom så måste du skaffa dragon souls genom att döda drakar.

OK, finns de bara i grottor?

Skrivet av Jooh4n:

Åk till Riften

Dold text

OK, tack.
Är det svåra fiender?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lamajka:

OK, finns de bara i grottor?

OK, tack.
Är det svåra fiender?

Nja, ibland dyker det upp ett drakhuvud på kompassen, och där finns en drake och en shout

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Vad spelar ni med, tangentbord+mus eller 360 kontroll?
Själv spelar jag med 360-padden och tycker det ärr väldigt smidigt hittills

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem

Skulle nån kunna hjälpa mig har ett jävla störande problem när jag återvände till Whiterun där man joinar the companions hade en bounty men betalade av den till en av vakterna. Men jag har en jävel som springer efter mig hela tiden när jag försöker köra en fast travel eller göra en wait så får jag "You cant fastravel when guards persuit you" Det är den där Felkas eller vad han heter från the companions han springer efter mig hela tiden med svärdet uppdraget.

Men han jag har inte gjort han nåt? Har användt en annan sparfil innan allt hände men samma sak ändå? Har testat blockat och trycka på R som man gör mot vakterna för dem ska sluta attackera. Men funkar inte mot Felkas eller vad han nu heter dialog kommer bara upp men inget om att han ska döda mig eller nåt.

Testar prata med vatkerna men dem gör ingeting eller har inge bounty hos dem så hur fan fixar jag detta han springer förfan efter mig som en jävla gris vart jag en går. Går inte ens questa heller då han springer efter mig.

Permalänk
Medlem

Tänkte höra om folk har en liten noob guide någonstanns? Jag är rätt ny inför spelet.

Spelar det någon roll vilken class man tar? Jag är t.ex Wood Elf, men känner att man använder oerhört mycket 1h sword tsm med en sköld istället för Archery? Smithing,enchanting har jag lite koll på. Samt, är det användbart med Magi? Vilken ras är bäst för vilket? Kan man välja vilken väg man ska gå oavsett vilken "Race" man är? Tacksam för hjälp!

Är lvl 8 nu dock bara, har kommit till där man ska prata med Greybeards om Dragonborne, men gjorde ett sidequest med Purple Saphire Claw istället, och där fick man ett shout.

Och.. Vart kan man hitta drakar på bästa stället?

Mycket frågor nu... Är thief roligt att spela? Tål man mycket, eller är det mycket Stealthed mode inne i Dungeons?

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva måtten på papperskartan som följer med spelet.

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Spelar det någon roll vilken class man tar?

Finns inga "klasser". Du kan välja fritt mellan alla olika skill-träd och alla är användbara.

Citat:

Jag är t.ex Wood Elf, men känner att man använder oerhört mycket 1h sword tsm med en sköld istället för Archery?

Det går bra att använda vad du vill som vilken ras du vill, men som du kanske märkte när du började spela din wood-elf så har han mer poäng i Archery-trädet än i t.ex. Heavy Armor-trädet. Det är ju en liten indikation om att Archery kanske kan vara en bra väg att välja som Wood Elf. Men åter igen, du kan köra med svärd och sköld om du vill, fungerar bra!

Citat:

Samt, är det användbart med Magi?

Ja, mycket. Det är bara att börja använda den magi DU tycker är användbar så kommer din skill att öka och du blir bättre och bättre.

Citat:

Vilken ras är bäst för vilket? Kan man välja vilken väg man ska gå oavsett vilken "Race" man är? Tacksam för hjälp!

När du skapar din karaktär så kan du ju välja mellan några olika raser, där finns en beskriving vad de är speciellt bra på. Wood Elf är ju t.ex. spelciellt bra på archery. Men du kan gå vilken väg du vill med vilken ras du vill. Men det är såklart osmidigt och mycket svårt att smyga med en karaktär i full Heavy Armor och en stor yxa, då det låter en del när han rör sig.

Citat:

Mycket frågor nu... Är thief roligt att spela? Tål man mycket, eller är det mycket Stealthed mode inne i Dungeons?

Det är riktigt roligt, man kan köra stealth, i princip, 100% av tiden. Man tål lika mycket som alla andra, man kan välja Health, Stamina eller Magicka när man levelar, men du kommer troligen att välja Light Armor om du kör en thief (då det väger lite och är smidigt att röra sig i) så därför får du såklart sämre armor än en blodröd Nord i heavy Armor, vilket i sin tur leder till att du dör fortare om du blir slagen.

Spelet är överlag väldigt, väldigt VÄLDIGT fritt, och du kan göra vad du vill med din karaktär med vilken ras du vill, hur du vill och när du vill.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Nja, ibland dyker det upp ett drakhuvud på kompassen, och där finns en drake och en shout

Tack.
Då blir det att hålla kolla på drakhuven då!

Permalänk
Medlem

Hur ser man hur mycket armor och kraft det är kvar i vapnen och och armor? För dom slits väl och blir sämre ju mer man använder dom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swennis:

Hur ser man hur mycket armor och kraft det är kvar i vapnen och och armor? För dom slits väl och blir sämre ju mer man använder dom?

Det verkar inte finnas kvar. Finns ingen repear vad jag vet. Magi däremot verkar finnas, och det infot har man väl precis över healthbar?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Är alla mobs samma level som en själv eller hur funkar det? Det står att det funkar som i "Fallout 3" men vad innebär det?

Samt, det finns vissa magier som fungerar på mobs upp till level5 o.s.v, hur kan jag veta vilka mobs om är lvl5, eller 19 etc.?

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottson:

För mig är det tvärt om, kommer drakar vart jag än går. Är lvl 12 och har ett par stycken shouts men ändå 4 souls över

Jag är i lvl 9 och har bara sett den i början när man ska halshuggas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero201:

Skulle nån kunna hjälpa mig har ett jävla störande problem när jag återvände till Whiterun där man joinar the companions hade en bounty men betalade av den till en av vakterna. Men jag har en jävel som springer efter mig hela tiden när jag försöker köra en fast travel eller göra en wait så får jag "You cant fastravel when guards persuit you" Det är den där Felkas eller vad han heter från the companions han springer efter mig hela tiden med svärdet uppdraget.

Men han jag har inte gjort han nåt? Har användt en annan sparfil innan allt hände men samma sak ändå? Har testat blockat och trycka på R som man gör mot vakterna för dem ska sluta attackera. Men funkar inte mot Felkas eller vad han nu heter dialog kommer bara upp men inget om att han ska döda mig eller nåt.

Testar prata med vatkerna men dem gör ingeting eller har inge bounty hos dem så hur fan fixar jag detta han springer förfan efter mig som en jävla gris vart jag en går. Går inte ens questa heller då han springer efter mig.

Ingen som kan hjälpa? För det är drygt när man inte kan questa eller prata/köpa/sälja saker då han kommer och avbryter. Har även testat kill kommandot.

Permalänk
Skrivet av Noobenu:

Jag är i lvl 9 och har bara sett den i början när man ska halshuggas

haha, jag är lvl 16 och har dödat 7 stycken utanför quests, har en draksjäl över ^^

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Zero201:

Ingen som kan hjälpa? För det är drygt när man inte kan questa eller prata/köpa/sälja saker då han kommer och avbryter. Har även testat kill kommandot.

Jag hade ett problem med att vakterna i jarlens slott i whiterun ville döda mig, men utanför i själva staden så hade jag ingen bounty. Jag löste det genom att begå ett brott igen och välja att gå i fängelse, då slutade dom i slottet också att attackera, testa det?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Zero201:

Ingen som kan hjälpa? För det är drygt när man inte kan questa eller prata/köpa/sälja saker då han kommer och avbryter. Har även testat kill kommandot.

om du är imperial så kan du prova voice of the emperor som gör så att han blir calm och slutar slå dig, om inte prova nån calm spell om du har nån!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downside:

Jag skulle behöva måtten på papperskartan som följer med spelet.

ca L68x48H cm

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jag hade ett problem med att vakterna i jarlens slott i whiterun ville döda mig, men utanför i själva staden så hade jag ingen bounty. Jag löste det genom att begå ett brott igen och välja att gå i fängelse, då slutade dom i slottet också att attackera, testa det?

Tack ska testa det fast ja i själva verket så är det inte vakterna som jagar mig utan den där snubben ska testa det.

Skrivet av Superman#1:

om du är imperial så kan du prova voice of the emperor som gör så att han blir calm och slutar slå dig, om inte prova nån calm spell om du har nån!

Nix spelar inte som Imperial utan som Nord ska kolla min spell list.

Permalänk
Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero201:

Skulle nån kunna hjälpa mig har ett jävla störande problem när jag återvände till Whiterun där man joinar the companions hade en bounty men betalade av den till en av vakterna. Men jag har en jävel som springer efter mig hela tiden när jag försöker köra en fast travel eller göra en wait så får jag "You cant fastravel when guards persuit you" Det är den där Felkas eller vad han heter från the companions han springer efter mig hela tiden med svärdet uppdraget.

Men han jag har inte gjort han nåt? Har användt en annan sparfil innan allt hände men samma sak ändå? Har testat blockat och trycka på R som man gör mot vakterna för dem ska sluta attackera. Men funkar inte mot Felkas eller vad han nu heter dialog kommer bara upp men inget om att han ska döda mig eller nåt.

Testar prata med vatkerna men dem gör ingeting eller har inge bounty hos dem så hur fan fixar jag detta han springer förfan efter mig som en jävla gris vart jag en går. Går inte ens questa heller då han springer efter mig.

farkas var väl ändå den som man skulle slåss mot i början i companionsquesten för att visa vad man kan, är du kanske på den questen och det är därför han jagar dig?

Permalänk
Medlem

Hur fyller man en empty soul gem? (Vet inte om den hette exakt så, kan inte kolla just nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico:

Hur fyller man en empty soul gem? (Vet inte om den hette exakt så, kan inte kolla just nu).

Du "SoulTrap":ar NPC/djur/whatever mha spell eller enchant:at vapen & sedan dödar du [insert].
Då flyttas själen (soul) till gem:en, förutsatt att den (stenen) är tillräckligt stor för själen.
Det gäller alltså att matcha storleken på gem med kraften hos den/det du dödar också,
så att du inte får "petty" soul i en "grand" soulgem, är du med?

Hint: I Oblivion var "Azuras Star" en "evighets-soulgem", det kanske är så i Skyrim med?

Dold text
Permalänk
Skrivet av d2004:

Om man hittar ett vapen som har ett högt värdet, vi säger 800.
Hur kommer det då säg att man bara kan sälja den för runt 65 ? sen om man vill köpa till backa kostar det 800 igen

Jo du förstår att butiken som köper vapnet av dig till ett lägre pris än dom sen säljer det gör det för att gå med vinst. Vinsten ska bekosta deras lokalhyra, skatter, löner, egenavgifter och inköp av varor. Det finns även en del svinn då massor av tjuvar springer runt i Skyrim och stjäl som korpar. Därför får du en % av varans värde när du säljer den. Vilken summa du får betala för prylen baseras på varans värde och lite andra variabler, du kan exempelvis hitta ringar och amuletter som ger dig bonus när du köper / säljer varor.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tchomaz:

farkas var väl ändå den som man skulle slåss mot i början i companionsquesten för att visa vad man kan, är du kanske på den questen och det är därför han jagar dig?

Nej jag har klarat alla main quest där så det är inte problemet utan det hände strax efter jag fick bounty.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Du "SoulTrap":ar NPC/djur/whatever mha spell eller enchant:at vapen & sedan dödar du [insert].
Då flyttas själen (soul) till gem:en, förutsatt att den (stenen) är tillräckligt stor för själen.
Det gäller alltså att matcha storleken på gem med kraften hos den/det du dödar också,
så att du inte får "petty" soul i en "grand" soulgem, är du med?

Hint: I Oblivion var "Azuras Star" en "evighets-soulgem", det kanske är så i Skyrim med?

Dold text

Tack. Det låter besvärligt? Vad för enchant skall jag ha på exempelvis vapnet för att göra detta? (Är helt ny i Elder Scrolls-svängen) Är på level10 och kör en Nord med tvåhandsvapen. Jag har inte förstått exakt hur man skall spela. Är spells samma som Scrolls ? Tycker det känns lite rörigt. När man är i en fight, ska man pausa och gå och välja exempelvis en lämplig Scroll. Sen pausa igen, och på det viset byta fram och tbx mellan magier, vapen och spells? Har inte förstått riktigt hur jag skall spela. Oftast är fienden svag och dör med ett eller två hugg, men så då helt plötsligt så kommer det ju bossar exempelvis med mkt högre level.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Är alla mobs samma level som en själv eller hur funkar det? Det står att det funkar som i "Fallout 3" men vad innebär det?

Samt, det finns vissa magier som fungerar på mobs upp till level5 o.s.v, hur kan jag veta vilka mobs om är lvl5, eller 19 etc.?

Har sagt det förut i tråden men det innebär att vissa fiender kräver att du är väldigt hög level(och då även gear) för att kunna döda, medan vissa klarar man utan vapen alls.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av Nico:

Tack. Det låter besvärligt? Vad för enchant skall jag ha på exempelvis vapnet för att göra detta? (Är helt ny i Elder Scrolls-svängen) Är på level10 och kör en Nord med tvåhandsvapen. Jag har inte förstått exakt hur man skall spela. Är spells samma som Scrolls ? Tycker det känns lite rörigt. När man är i en fight, ska man pausa och gå och välja exempelvis en lämplig Scroll. Sen pausa igen, och på det viset byta fram och tbx mellan magier, vapen och spells? Har inte förstått riktigt hur jag skall spela. Oftast är fienden svag och dör med ett eller två hugg, men så då helt plötsligt så kommer det ju bossar exempelvis med mkt högre level.

Scrolls kan du tänka dig som en engångs spell. Sedan finns det spells som du kan permanent. Tryck på tab och sedan på Magick och så ser du alla, du kan även favoritmarkera dom och keybinda om du vill.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

och angående fov så drar det visst ut grafiken. testa att kolla på ett ansikte i mitten av skärmen och på sidan av skärmen så ser ni som har ändra fov skillnaden

Ja och nej. Så länge skärmen tar upp en större del av ditt synfält än den fov som är inställd i skyrim så ser du ändå allting som rakt.

jag har t.ex provat spela med fov 120, en meter ifrån min två meter breda projektorduk( ~127 grader fov)
pixligt ja - förvrängt nej

Skickades från m.sweclockers.com