Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dålig trådlös täckning, vad behöver jag? Accesspunkt?

Permalänk
Medlem

Dålig trådlös täckning, vad behöver jag? Accesspunkt?

Hej!

Har ett trådlöst nätverk hemma som är rätt uselt pga att betongväggar äter signal. Har en lägenhet på 3 rum o kök som jag vill ha trådlöst i för laptopen. Håller just nu på att dra trådat nätverk till alla rummen och ska sätta ett dubbeluttag i varje rum. Alla stationära datorer och HTPC får en kabel så är de problemen ur världen. Skulle gärna ha kabel till allt, men det är ju faktiskt jäkligt smidigt med att kunna sitta överallt med laptopen.

Den trådlösa routern klarar att förse två rum med tillräckligt god trådlös prestanda. De övriga två skulle behöva en accesspunkt tror jag? Repeater tror jag inte funkar för signalen har redan försvagats så redan genom en vägg. Förstår ju att DHCP-utdelning ska ske av routern, men kan jag sätta två acesspunkter i de rum som saknar bra trådlös täckning eller kommer signalen störas av routerns trådlösa sändning? Ge mig tips på den bästa lösningen, är inte rädd för att jobba ett antal timmar till med kabeldragande om det kan skapa en bra lösning för nu är jag trött på detta strulande.

Tack på förhand för era tips!
Anton

Permalänk
Rekordmedlem

Flera ap är den bästa lösningen, näst bäst är bättre antenner, repeater är den absolut sämsta pga att hastigheten sjunker.
Om nu farten varierar, är det pga signalstyrkan eller har du andra nät i närheten som påverkar?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sätta en accesspunkt centralt med utbytbar/a antenn/er och skaffa rundstrålande antenner med högre förstärkning (rätt benämning är antennvinst), typ http://www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=26_34&produc.... Eller kanske byta ut de som sitter på din router nu ifall de går att byta. Normalt så sitter det sällan med än 1-3dBi antenner på vid leverans

Edit:
Någon hann före...

En nackdel med flera AP är att man kanske inte bör köra dessa på samma kanal och då så tar man upp mer än nödvändigt i antalet tillgängliga kanaler, bor man som jag i villa med närmaste AP ca 150 meter bort så kan jag gödsla med APs utan att störa grannarna nämnvärt, men bor man i lägenhet med grannar tätt inpå så kan man försämra deras förutsättningar att ha ett väl fungerande WLAN. Med en kanal med lite kräm bakom så finns det fortfarande 2-3 kanaler till utan överlapp tillgängliga i din närhet.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Har prövat allt vad dyra antenner och nya routrar heter. Köpte även ett trådlöst musiksystem på Hifiklubben, (Sonos) påpekade direkt för säljaren att mitt trådlösa nätverk alltid strulat pga väggarna. De hävdade dock att Sonos skulle fungera annorlunda, men det är ju ett vanligt N-nätverk i Sonos-systemet så det har precis samma problem som datorerna har...

Till din fråga, har mitt trådlösa nätverk och Sonos-systemet + att två grannar har trådlöst. Har dock sett till att mina två nätverk sänder på olika frekvenser och att de inte används av grannarna. Signalstyrkan är svag, det vet jag och har till och med mätt upp signal/brusförhållande en gång med dåliga resultat. Repeaters är väl så att om man sätter för många/placerar fel så kan man få störningar? Men accesspunker är bara smälla upp tills jag inte har några dead spots längre eller?

Permalänk
Rekordmedlem

Repeater ger i bästa fall halva hastigheten, det är en nödlösning när inget annat funkar, undvik. Eftersom du har kabel dragen så är ap det bästa sättet att få det bättre.
Vad menar du med att du har 2 nät ? kör du musiken skillt?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tar ditt svar som att jag kan smacka upp så många ap som behövs på olika platser tills det blir bra. Kan jag fortfarande ha routerns trådlösa aktivt? Så slipper jag köpa en ap för det rummet åtminstone.

Sonos är ett eget musiknätverk som bygger på draft-n teknik. Har en egen router och allt. Jättesmart för tillverkaren som kan sälja något alla redan har en gång till Men min datanätverk strulande lika mycket innan jag köpte Sonos så det är inte det som är problemet utan betongväggarna. Du frågade ju hur många nät det var i nätheten av mig, och det är totalt 4 st men alla sänder på olika frekvenser inom draft-n standarden.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja i princip kan du sätta upp ap efter behov, men kör du med hemmadelar så klarar de inte hur många som helst, men det handlar nog inte om att klämma up 10+ , du kan använda routerns ap också, du ger normalt alla enheterna samma ssid och håller dig till kanal 1,6,11 om du kör på 2,4ghz bandet, men du kan även skaffa ap som klarar 5Ghz, det kan vara en fördel att kunna använda båda banden.
Det kan vara en bra ide att begränsa effekten på apn så att täckningen inte blir större än den behöver vara, har man många ap så ska man inte låta dem överlappa i onödan om man kan undvika det, och i ditt fall kanske det är vettigt att strypa effekten så att bara rummet apn finns i täcks bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min trådlösa router just nu är en TP-Link TL-WR841ND http://www.tp-link.com/en/products/details/?model=TL-WR841ND . Kände inte till märket men blev rekommenderad av nätverksfolk. Har ingen speciellt åsikt om routern. Har funkat lika bra/dåligt som övriga jag haft, D-link, Netgear, Thomson... Den sänder i alla fall inte på 5 GHz-bandet så jag kanske får hålla mig på 2,4GHz.'

Vad rekommenderar du för acesspunkter? Ska jag köra på samma märke eller är det något annat som är märket som gäller just nu? Modeller att rekommendera? Det är ett privat nätverk jag bygger, stabilitet och kvalité är bra, men jag har inte råd med några accesspunkter i Cisco-klass á 8.000kr st. All tung HD-streaming ska göras över kabel, litar ändå inte på trådlöst

Kan alla routrar/accespunkter strypa signalen? Vad brukar detta kallas på nätverksspråk i routerns/accesspunktens inställningar?

Många frågor Tack för din hjälp hittills, den har gjort nytta

Permalänk
Rekordmedlem

Tp link har ju vettiga ap också som inte kostar skjortan så de är ok
Ställa sändareffekten brukar många ha som funktion, men vad det heter är olika, och det är inte helt nödvändigt, men finns det så är det en bonus.
Du kan kolla här
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.