Utlovad hastighet uppnås ej. 100/10, men endast 15/10
Jag har nyligen blivit kund hos Comhem i Högsbo i Göteborg. När jag kopplat in allt (även kopplat om igen för att utesluta kopplingsfel) får jag endast 5-20 Mbit/s.
Comhems mätningar till modemet ger 100. Mina egna mätningar internt(filöverföring mellan win7-win7 och win7-xp) ger 600Mbit/100Mbit. Alltså inget fel på nätverkskorten.
Igår kväll runt 23 kom jag helt plötsligt upp i 50Mbit, men höll bara i sig i runt 20 min.
Följande felsökning har gjorts utan resultat.
****************************************************
Felsäkert läge med nätverk. (Inget Antivirus aktivt eller dylikt)
Inaktiverade Nagles alg.(Postats i en annan post här).
Inaktiverat alla services i modemet/routern.
Testat dmz.
Inaktiverat nat. (Ip från Comhem direkt till datorn)
Total port forwarding till dator test gjorts från.(Onödigt i dmz eller inaktiverat nat)
Inaktiverat upnp(Kräver förvisso port forwarding, men inte intressant då datorn är i dmz eller nat)
Har använt 3 system där alla ger runt 10Mbit/s. Testerna gjordes mot både Speedtest och Bredbandskollen.
XP 32-bit sp3
Win7 64-bit Home
Win7 64-bit Pro
Testat både FF och IE.(Med/utan bara flash aktiverat i IE)
När man kör 2 tester samtidigt blir summan av bandbredd ungefär 42Mbit/s. (Bredbandskollen och Speedtest på två olika datorer)
Win7 Pro(64-bit) med Bredbandskollen får 25.
Win7 Home(64
-bit) med Speedtest 17.62.
Vilket är riktigt underligt.
Har påpekat allt för Comhem och de ska återkomma med ett svar i veckan. (Har knappast några förhoppningar).
Vet för övrigt att det är en till lite längre bort härifrån som också har lägre ned-hastighet.
Vet någon vad problemet är?
Känt sen tidigare, hur länge i så fall?
Har detta med v28 i CG3100 routern att göra?
Tack på förhand!