Olika kylningsmontering för alla olika socklar, varför?

Permalänk
Medlem

Olika kylningsmontering för alla olika socklar, varför?

Ja varför? Skulle det inte vara mycket lättare med en universal lösning, t.ex en dimension delad för alla ATX moderkort, både AMD och Intel. Samt en dimension för alla m-ATX kort. Är ju drygt att som i dagsläget behöva skrota en gammal välfungerande (och förhållandevis dyr) kylare såfort en ny arkitektur kommer ut.

Permalänk
Medlem

Helt klart. Har aldrig förstått logiken. En ohelig allians mellan cpu-tillverkare och kylartillverkare?

Edit: ok, det skulle kunna bero på ledningsdragningen, som skulle kunna skilja mellan olika sockelvarianter (ju fler sockelpinnar, desto fler ledningsbanor, och behöver mer plats - det skulle kunna förklara 775 -> 1156 -> 1366).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Helt klart. Har aldrig förstått logiken. En ohelig allians mellan cpu-tillverkare och kylartillverkare?

Edit: ok, det skulle kunna bero på ledningsdragningen, som skulle kunna skilja mellan olika sockelvarianter (ju fler sockelpinnar, desto fler ledningsbanor, och behöver mer plats - det skulle kunna förklara 775 -> 1156 -> 1366).

Jo, men man kan ju ändå göra som Asrock och även behålla den gamla hålbilden så att man slipper köpa ny kylare (om nu inte man kan få tag på fastsättningsanordningar för den nya socketen till sin gamla kylare).
Tack vare detta kunde jag behålla min gamla s775-kylare till min s1156 processor, trevligt! Vill minnas att jag har sett detta även på deras s1155 moderkort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Antielefant
Skrivet av WrongTarget:

Jo, men man kan ju ändå göra som Asrock och även behålla den gamla hålbilden så att man slipper köpa ny kylare (om nu inte man kan få tag på fastsättningsanordningar för den nya socketen till sin gamla kylare).
Tack vare detta kunde jag behålla min gamla s775-kylare till min s1156 processor, trevligt! Vill minnas att jag har sett detta även på deras s1155 moderkort.

Detta är inte Asrock, det är Intel. Kylarfästesmonteringen bestäms av dem och ingen annan.

Skrivet av lingonn:

Ja varför? Skulle det inte vara mycket lättare med en universal lösning, t.ex en dimension delad för alla ATX moderkort, både AMD och Intel. Samt en dimension för alla m-ATX kort. Är ju drygt att som i dagsläget behöva skrota en gammal välfungerande (och förhållandevis dyr) kylare såfort en ny arkitektur kommer ut.

Det är det i praktiken.

AMD socket 754, 939, 940, AM2, AM2+, AM3 och AM3+ har alla samma kylarfäste och samma dimension på moderkortshålen.
Intel socket 775, 1156 och 1155 har samma kylarfäste och inom någon millimeter samma dimension på moderkortshålen.

1366 och 2011 har det inte, men det beror på att socklarna skiljer för mycket jämfört med sina mindre syskon.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Detta är inte Asrock, det är Intel. Kylarfästesmonteringen bestäms av dem och ingen annan.

Ja, naturligtvis bestämmer Intel hur kylarfästesmonteringen ser ut, men det hindrar ju inte moderkortstillverkaren från att ha hålbilder för flera olika kylarfästen på samma moderkort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Antielefant
Skrivet av WrongTarget:

Ja, naturligtvis bestämmer Intel hur kylarfästesmonteringen ser ut, men det hindrar ju inte moderkortstillverkaren från att ha hålbilder för flera olika kylarfästen på samma moderkort.

Sant, men just 775/1156/1155 har samma hålbild på alla moderkort, vilket liksom säger mig att det inte är Asrocks förtjänst.

Asus har däremot sin så kallade X-socket där X79-korten har dubbla hålbilder, en för 2011-standard och en för 1366-standard.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Sant, men just 775/1156/1155 har samma hålbild på alla moderkort, vilket liksom säger mig att det inte är Asrocks förtjänst.

Asus har däremot sin så kallade X-socket där X79-korten har dubbla hålbilder, en för 2011-standard och en för 1366-standard.

Nix s775 och s1156 har inte samma hålbild. Det finns en anledning till att du måste beställa s1156 fästanordning om du skall kunna använda din gamla s775-kylare på ett s1156-moderkort. Vill minnas att s775 har 72mm mellan hålen och s1156 har 75mm mellan hålen. Vanligtvis kan man få en s775-kylare att passa på en s1156-sockel om man tar bort push-pinsen och använder skruv och mutter istället (med en skruv som har mindre diameter än push-pins:en). Men inte helt vanilla.

Däremot har s1156 och s1155 samma monteringshålbild.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Antielefant

Kollade just in teknisk spec hålbilderna och det är precis som du säger - fel av mig;

Socket 775: 72x72 mm
Socket 1155/1156: 75x75 mm
Socket 1366/2011: 80x80 mm

Samma (moderna) fäste passar däremot ofta allihop då de är exakt kvadratiska. Exempelvis min Noctuas fästen skiter fullständigt i vilken sockel det är, det har hål för alla tre i fästet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync