AMD justerar priser, släpper Athlon II X4 651

Permalänk
Melding Plague

AMD justerar priser, släpper Athlon II X4 651

AMD både höjer och sänker priserna för några av de senaste processormodellerna. Samtidigt introduceras en ny Athlon II för sockel FM1.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Athlon II X4 651 ser ruskigt intressant ut. Bra att de justerar ner priserna för FX-6100 också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Athlon II X4 651 ser ruskigt intressant ut. Bra att de justerar ner priserna för FX-6100 också.

Ja, den borde gå att klocka en del för en billig peng

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Finns de L3 cache på athlon cpun tro?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Hmm konstigt att endast 6-kärniga bulldozern sänks.. Det betyder att både 4- och 6kärniga Bulldozer kommer ligga på ungefär 1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Finns de L3 cache på athlon cpun tro?

Näpp, det tror jag inte.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Nu sakanas bara phenom 2 modellerna i 32nm:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

FFS sänkt priserna på bulldozer så de blir mer intressanta för folk.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Priserna är rätt ok men de har en riktigt dålig prestanda, de utlovade bättre för nästa generations server cpus, dvs denna. Se anandtech för lite mer utförliga tester.

Dålig prestanda / watt är det också, eller sämre än Intel i alla fall.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

92Dollar är väll i dagens kurs 622.82kr. Kanske jämförde lite för snabbt o trodde det var Euro ;D ?

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Priserna är rätt ok men de har en riktigt dålig prestanda, de utlovade bättre för nästa generations server cpus, dvs denna. Se anandtech för lite mer utförliga tester.

Dålig prestanda / watt är det också, eller sämre än Intel i alla fall.

Sen är Anandtech lite väl för Intel också med deras tester..... Jag lär ju vänta in fler tester innan jag avgör hur den presterar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Athlon II X4 651 ser ruskigt intressant ut. Bra att de justerar ner priserna för FX-6100 också.

Skrivet av blackeagle:

Ja, den borde gå att klocka en del för en billig peng

Tyckte med den såg intressant ut, men 100W i stock!?! Nja..

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

FFS sänkt priserna på bulldozer så de blir mer intressanta för folk.

Tror det är mer eller mindre omöjligt att sänka priserna på dem. De lär vara dyra att tillverka

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Skrivet av karjix:

92Dollar är väll i dagens kurs 622.82kr. Kanske jämförde lite för snabbt o trodde det var Euro ;D ?

Då $92 är utan moms så blir det inte direkt och sen är troligen inte återförsäljarnas påslag i detta och snabbt har du en kurs som blir ca 10 gånger.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Athlon II 651 kanske blir nya E5200 för folk som vill ha något billigt att meka med

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Tyckte med den såg intressant ut, men 100W i stock!?! Nja..

/Knight

Effekten är felangiven pga att den effekten är för CPU + grafikkrets
Du får med en kylare som ska klara 100W men då grafikdelen är avstängd så drar den ca 50W istället

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Avstängd

ser riktigt intresant ut, undrar hur 651an kommer att prestera i spel för budget gaming måste hitta på en uppgradering nu då min core2duo på 3.3 börjar sega o går på 100% i alla spel nu.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Ge oss nu en Phenom II i 32nm så blir allt bra

Permalänk
Medlem

Har en AMD Athlon II x4 631 den har 4x1MB L2, synd att den inte är BE så man kan höja multipeln.
Jag har problem med att PCI-E frekvensen höjs samtidigt med bussen på mitt moderkort, Och över 107Mhz så trasslar grafikkortet.
Annars verkar Athlon II i 23nm uppföra sig bra.
Hoppas att dom krymper Phenom II BE oxå.
Men Athlon II för FM1 är väl kretsar där GPU är trasig
Priset är det inget fel på, Jag gav 1435:- för moderkort och prolle

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Har en AMD Athlon II x4 631 den har 4x1MB L2, synd att den inte är BE så man kan höja multipeln.
Jag har problem med att PCI-E frekvensen höjs samtidigt med bussen på mitt moderkort, Och över 107Mhz så trasslar grafikkortet.
Annars verkar Athlon II i 23nm uppföra sig bra.
Hoppas att dom krymper Phenom II BE oxå.
Men Athlon II för FM1 är väl kretsar där GPU är trasig
Priset är det inget fel på, Jag gav 1435:- för moderkort och prolle

Ja vill se ett riktigt ess i skjortärmen från amd! dock verkar det inte hända >,< intels monopol på 4 kärniga processorers om går att klocka är inte bra för någons plånbok. Vill se i5 2500k prestanda för under tusenlappen

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Sitter för närvarande på en C2Duo och funderade tidigare på att uppgradera till en Intel Core I52500k efter alla dåliga testresulat som Bulldozer fick. Problemet som jag ser det är ju dock att Intel alltid släpper nya socklar i samband med nya prollar så känns inte direkt framtidssäkra. Därför funderar jag istället på att köpa en am3+bräda tillsammans med en x4be i ngn form. Då kan jag ju alltid uppgradera till Bulldozer sernare om behov finns och komma mkt billigare undan än med Intel. Vad tror ni om det? Kan en x4be fortfarande hänga me i dagens spel som bf3, skyrim osv?

Permalänk
Skrivet av MrM3:

Sitter för närvarande på en C2Duo och funderade tidigare på att uppgradera till en Intel Core I52500k efter alla dåliga testresulat som Bulldozer fick. Problemet som jag ser det är ju dock att Intel alltid släpper nya socklar i samband med nya prollar så känns inte direkt framtidssäkra. Därför funderar jag istället på att köpa en am3+bräda tillsammans med en x4be i ngn form. Då kan jag ju alltid uppgradera till Bulldozer sernare om behov finns och komma mkt billigare undan än med Intel. Vad tror ni om det? Kan en x4be fortfarande hänga me i dagens spel som bf3, skyrim osv?

Jag spelar bf3 på high med ett 5970 och en 955. har ca 50 fps och 40 som lägst. Ska du spela bf3, så köp en phiix6 med upplåst multipel

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Sitter för närvarande på en C2Duo och funderade tidigare på att uppgradera till en Intel Core I52500k efter alla dåliga testresulat som Bulldozer fick. Problemet som jag ser det är ju dock att Intel alltid släpper nya socklar i samband med nya prollar så känns inte direkt framtidssäkra. Därför funderar jag istället på att köpa en am3+bräda tillsammans med en x4be i ngn form. Då kan jag ju alltid uppgradera till Bulldozer sernare om behov finns och komma mkt billigare undan än med Intel. Vad tror ni om det? Kan en x4be fortfarande hänga me i dagens spel som bf3, skyrim osv?

Om AMD hade släppt lite fler socklar kanske processorerna inte hade varit så usla. Köpa en dålg processor nu och så kan du köpa en annan usel processor senare när behov finns?

Eller så köper du en bra processor på en gång?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Sitter för närvarande på en C2Duo och funderade tidigare på att uppgradera till en Intel Core I52500k efter alla dåliga testresulat som Bulldozer fick. Problemet som jag ser det är ju dock att Intel alltid släpper nya socklar i samband med nya prollar så känns inte direkt framtidssäkra. Därför funderar jag istället på att köpa en am3+bräda tillsammans med en x4be i ngn form. Då kan jag ju alltid uppgradera till Bulldozer sernare om behov finns och komma mkt billigare undan än med Intel. Vad tror ni om det? Kan en x4be fortfarande hänga me i dagens spel som bf3, skyrim osv?

klart en x4be räcker till i dagsläget. Har en själv och vid behov klockar den lätt och enkelt. Fick min till 4 GHz stbil.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om AMD hade släppt lite fler socklar kanske processorerna inte hade varit så usla. Köpa en dålg processor nu och så kan du köpa en annan usel processor senare när behov finns?

Eller så köper du en bra processor på en gång?

Det var då en nyhet att AMD gjorde dåliga och usla processorer. Men du kanske vet mer än alla andra

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Sen är Anandtech lite väl för Intel också med deras tester..... Jag lär ju vänta in fler tester innan jag avgör hur den presterar.

På vilket vis då?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Priserna är rätt ok men de har en riktigt dålig prestanda, de utlovade bättre för nästa generations server cpus, dvs denna. Se anandtech för lite mer utförliga tester.

Dålig prestanda / watt är det också, eller sämre än Intel i alla fall.

Dög inte Sweclockers test?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Dög inte Sweclockers test?

Vilket test?

Orkar inte leta efter något test i arkivet som artikeln borde länkat till när det fanns på första sidan på anandtech.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Athlon II X4 651 ser ruskigt intressant ut. Bra att de justerar ner priserna för FX-6100 också.

Verkar nice, bara 100W tdp och startar på 3 ghz, borde gå att få upp i 4+ghz lätt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av MrM3:

Sitter för närvarande på en C2Duo och funderade tidigare på att uppgradera till en Intel Core I52500k efter alla dåliga testresulat som Bulldozer fick. Problemet som jag ser det är ju dock att Intel alltid släpper nya socklar i samband med nya prollar så känns inte direkt framtidssäkra. Därför funderar jag istället på att köpa en am3+bräda tillsammans med en x4be i ngn form. Då kan jag ju alltid uppgradera till Bulldozer sernare om behov finns och komma mkt billigare undan än med Intel. Vad tror ni om det? Kan en x4be fortfarande hänga me i dagens spel som bf3, skyrim osv?

Fast nu skall iofs Ivy Bridge, efterföljaren till Sandy Bridge gå att köra på Sandy Bridge moderkort (i alla fall P67, H67 och Z68 och några till, de vanligaste chipseten i alla fall). Så jag ser inte någon direkt fördel för AMD i detta fall (redan SB är ju ett bättre alternativ än BD och Piledriver får konkurrera med Ivy Bridge). AM3+ verkar gälla även för Piledriver, som kommer att få konkurrera med Ivy Bridge (förhoppningsvis med bättre resultat än Bulldozer).

Visa signatur

~Pelle~