Steam har ju blivit hackad...

Permalänk

Steam har ju blivit hackad...

Ja som ni alla borde veta vid detta laget så har Steam blivit hackad och givetvis så har man ju varit kund hos dem. flyttade genast över de pengarna jag hade på kortet(de disponibla) men märkte idag att de pengar som blivit kvar på kortet hade flyttats till en person. Summan som flyttades ligger på 400kr+, Vill bara upplysa er om detta så om ni har pengar på ett kort ni har handlat på Steam med så töm det(om det inte redan är gjort) eller skaffa ett nytt.

Visa signatur

Fractal Define R3 | RadeonHD 6970 | Corsair 850AX | I7-2600k | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB XMS3 | MSI P67A-GD65 REV B3 |

Permalänk
Medlem

Jag som trodde de sa att det bara var forumet som vart hackat och inte kreditkortsinfo?
Får väl hålla koll på kontot då. Tråkigt att höra för din del, men tack för upplysningen.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Det första man bör göra när något sådant inträffar som med steam är att spärra det kort man använder om informationen fanns sparad och beställa ett ersättningskort. Därefter bör man nog byta lösenord/secret question. Jag förstår inte varför du valt att inte spärra kortet? Är du säker på att pengarna dragit pga att steam blivit hackat?

Permalänk
Medlem

Lite svårt o tro att de så enkelt..men är ändå ledsen för din del som sagt...

De man bör göra i framtiden är att gå in i sin internet bank, ansluta till E-kort, och skapa ett virtuellt kort varje gång man ska handla någonting, sen ta bort kortet när man väl gjort de, då ger du itne ut dina kortuppgifter eller liknande

Permalänk
Medlem

Länk till detta? Har inte hört eller sett något.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

För att lugna ner er lite så kom de bara över krypterad information från databasen, sen vet man inte riktigt om hackarna kan ta fram informationen ändå.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har en fråga också, när jag köper spelen så har jag aldrig valt att spara konto informationen ( inte gjort det någon annanstans i steam heller ). Är det fortfarande möjligt att de kan ta uppgifterna?

Och vågar man logga in på steam och spela nu?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara något annat som ligger bakom också. Ett tag hade jag en betalning på kanske 3000 på mitt kreditkort som jag inte kände till. Innan ytterliggare information om betalningsstället inkommit hade dock betalningsposten försvunnit.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Länk till detta? Har inte hört eller sett något.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14718-intrang-i-steam-databa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Har en fråga också, när jag köper spelen så har jag aldrig valt att spara konto informationen ( inte gjort det någon annanstans i steam heller ). Är det fortfarande möjligt att de kan ta uppgifterna?

Och vågar man logga in på steam och spela nu?

Det vanliga förfarandet när man betalar med kort är att det skapas en transaktion mellan ditt kort och en mellanhand som sedan skickar vidare pengarna till företagets bank. Under själva transaktionen sparas inte kortnumret i sig utan bara ett transaktionsnummer så skulle någon få tag på det är det hyfsat värdelöst. Värre är det dock om tjuvarna får tag på ditt kortnummer, expiery date och CVC kod för då är det fritt fram att handla vart man vill såvida inte sajten man handlar på är skyddad med Verified by Visa.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det vanliga förfarandet när man betalar med kort är att det skapas en transaktion mellan ditt kort och en mellanhand som sedan skickar vidare pengarna till företagets bank. Under själva transaktionen sparas inte kortnumret i sig utan bara ett transaktionsnummer så skulle någon få tag på det är det hyfsat värdelöst. Värre är det dock om tjuvarna får tag på ditt kortnummer, expiery date och CVC kod för då är det fritt fram att handla vart man vill såvida inte sajten man handlar på är skyddad med Verified by Visa.

Men borde jag oroa mig då jag inte har sparat det? "* There is no stored credit card information associated with your account."

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Men borde jag oroa mig då jag inte har sparat det? "* There is no stored credit card information associated with your account."

Du svarade precis på din egna fråga

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hur kollar man om ens kort är sparat på steam? Alltså ordagrant, har inte hittat det än -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Hur kollar man om ens kort är sparat på steam? Alltså ordagrant, har inte hittat det än -.-

Jo kom på det när du skrev det , Lite morgon trött är man

Skrivet av Mocka:

Du svarade precis på din egna fråga

Du går in i huvud menyn, sen arkiv\inställningar\Visa Kontohistorik ( uppe till höger ).\Står till vänster när sidan laddat upp.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Steamguard är väl påslaget som default numera?
Vet att jag tackade nej till Steamguard först, men numera är det påslaget för mig.
Kanske för att jag gör en massa virtuella installationer så Steam tror jag använder flera nya datorer per vecka.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Vad hjälper Steamguard egentligen?

Dom har hackat Steam för helvete

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ninotramp:

Vad hjälper Steamguard egentligen?

Dom har hackat Steam för helvete

Du har inte förstått meningen isf.

Ska man logga in på steam från en ny dator MÅSTE man även logga in på den mailadress man har registrerat i Steam, där får man en kod som man kopierar/klistrar in i fältet när du ombeds att göra just det.

Gör du inte det kan du omöjligen logga in, det var just därför Gabe Newell gav ut sitt lösenord till alla på en konferens/mässa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har inte förstått meningen isf.

Ska man logga in på steam från en ny dator MÅSTE man även logga in på den mailadress man har registrerat i Steam, där får man en kod som man kopierar/klistrar in i fältet när du ombeds att göra just det.

Gör du inte det kan du omöjligen logga in, det var just därför Gabe Newell gav ut sitt lösenord till alla på en konferens/mässa..

Men sen blev steam hackat ^^
Kanske det var via hans konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har inte förstått meningen isf.

Ska man logga in på steam från en ny dator MÅSTE man även logga in på den mailadress man har registrerat i Steam, där får man en kod som man kopierar/klistrar in i fältet när du ombeds att göra just det.

Gör du inte det kan du omöjligen logga in, det var just därför Gabe Newell gav ut sitt lösenord till alla på en konferens/mässa..

Ja för hackarna är ju ute efter att spela på ditt konto...
Får dom kreditkorts information så är det bara att köra på, tror tom att Steam Guard inte täcker deras hemsida där man ochså kan använda sig av sparade kreditkorts funktionen.

Permalänk
Medlem

Tur man handlat med e-kort i så fall.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mimematis:

Ja för hackarna är ju ute efter att spela på ditt konto...
Får dom kreditkorts information så är det bara att köra på, tror tom att Steam Guard inte täcker deras hemsida där man ochså kan använda sig av sparade kreditkorts funktionen.

Det vet man aldrig:)
Nej det stämmer, men iofs så är den databasen med kredikortsnumren krypterade, vettefan hur bra eller hur länge det håller.

Permalänk
Medlem

Sluta oroa er. Eran bank/VISA/Mastercard betalar tillbaka oaktoriserade köp inom 24-36timmar.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer