Hur lätt är det att skriva på en smartphone?

Permalänk

Hur lätt är det att skriva på en smartphone?

Hej!

Är i tagen att köpa min första smartphone! En viktig sak för mig är att kunna skriva enkelt och snabbt. Därför funderar jag på att skaffa en telefon med fysiskt tangentbord (ex Xperia Pro) för jag tänker att det går snabbare och är enklare. Vad tycker ni som har vanan inne att skriva på ett "digitalt" tangenbord, går det lika bra eller ska jag satsa på ett med fysiskt tangentbord?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave The Slave:

Hej!

Är i tagen att köpa min första smartphone! En viktig sak för mig är att kunna skriva enkelt och snabbt. Därför funderar jag på att skaffa en telefon med fysiskt tangentbord (ex Xperia Pro) för jag tänker att det går snabbare och är enklare. Vad tycker ni som har vanan inne att skriva på ett "digitalt" tangenbord, går det lika bra eller ska jag satsa på ett med fysiskt tangentbord?

Tack på förhand!

Båda är lika enkla när man har vant sig, men digitalt är att föredra, är mycket plottrigare med fysiska tangenter. Det "ser" kanske svårt ut med digitalt t-bord men om touchen är bra på telefonen så är det grymt enkelt.

Permalänk

Snabba SMS medans man kör bil försvann med det fysiska tangentbord, eftersom man inte behövde titta lika mycket på telefonen. Men det går fort att skriva på en touchskärm också, dock krävs det mer uppmärksamhet.

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Jag tycker ett fysiskgt tangentbord är överlägset ett onscreen keyboard. Dock är utbudet av såna telefoner dåligt tycker jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Skulle nog föreslå att du går och testar i valfri telebutik innan du bestämmer dig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det tar sin tid att lära sig och skriva på smartphones, men när man väl har lärt sig går det näsan lika snabbt som att skriva på t-bord. Jag själv föredrar "digitala" tangentbord då jag får (konstigt nog) kramp när jag skriver på fysiska tangentbord. Hade förut en gammal företagstelefon från sony ericsson men fick som sagt kramp så jag gick över till iphone 4 och får inge kramp längre!
Med dagens smartphones så kan man köpa tangentbord från androidmarket/appstore ifall du inte tycker dom man får med sig duger.

Permalänk

Jag har inga problem med touch. Eller det största problemet är att man kan stänga av samtalet med örat. Däremot tycker jag att det är väldigt svårt att använda knapparna på en blackberry eller vilken som helst telefon som kör med samma look. Sen så har blackberry och andra funktioner som jag inte är van vid. Nu har jag köpt en Nokia E71 bara på grund av att jag fick den till reducerat pris med en rabattkod och den sägs ha liknande funktioner som en Blackberry. Jag har fortfarande inte prövat en Blackberry så vad vet jag. Men jag gillar hur den här telefonen ser ut och jag gillar att den inte har en touchscreen som jag ständigt lyckas komma åt med örat.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar digitala till smartphones, skriver för i övrigt det här inlägget från en. Det är otroligt snabbt och smidigt när man har fått in snitsen, speciellt om man vinklar telefonen horisontalt när man skriver och använder båda tummarna. Bredare tangenter, mindre risk för att man missar det man vill åt (bara för det så blev det "mindre risk för att man kissar", men men) alla smartphones jag angår har även väldigt korrekt autokorrigering, trots att det ibland kan bli lite roliga misstag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ungefär detsamma. Är dock ganska fumlig när jag skriver på min HTC Desire så blir ofta fel, men inget som stör mig då jag inte skriver så ofta.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Bara man vänjer sig med det så kan man nästan skriva med ögonen stängda

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har appen SlideIT, vilket gör att jag inte "tappar" på skärmen utan drar fingret över dom bokstäver som bildar ordet, även om det blir något fel så listar den ut vilken ord man menar. Fungerar riktigt bra och gör att man kan skriva riktigt snabbt. "Rhododendron" är ett ord som tar kanske 2 sekunder att få fram. Den gör också automatiskt mellanslag när du lyfter fingret och börjar om på ett nytt ord, så det går undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Det tar sin tid att lära sig och skriva på smartphones, men när man väl har lärt sig går det näsan lika snabbt som att skriva på t-bord. Jag själv föredrar "digitala" tangentbord då jag får (konstigt nog) kramp när jag skriver på fysiska tangentbord. Hade förut en gammal företagstelefon från sony ericsson men fick som sagt kramp så jag gick över till iphone 4 och får inge kramp längre!
Med dagens smartphones så kan man köpa tangentbord från androidmarket/appstore ifall du inte tycker dom man får med sig duger.

Mmm man får verkligen ont i tummarna av minimala fysiska tangentbord, men tycker verkligen inte om touchscreenen på mobilerna under 2000 kr, däremot HTC Sensation, iPhone, Galaxy S osv funkar ju hur bra som helst

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Avstängd

Ett tips: Vlingo

Kommer det ett svenskt språkstöd så behöver ni aldrig någonsing skriva något igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Ett tips: Vlingo

Kommer det ett svenskt språkstöd så behöver ni aldrig någonsing skriva något igen

Haha det roliga är att jag testade prata lite på engelska och det funkade hur bra som helst! Detta var på en HTC Wildfire och min urkassa engelska

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk

Att gå och testa vad jag tycker är bäst är ju svårt just för att jag har förstått att det tar tid att lära sig skriva. Men det låter ju som att ett fysiskt tangentbord inte är något nödvändigt vilket är positivt för mig. Utbudet av telefoner med fysiska tangentbord är ju ganska begränsat.

Tack för alla svaren!

Permalänk
Medlem

Jag föredrar fysiskt tangentbord, finns dock bara två telefoner värda namnet om du vill ha android.
HTC Desire Z och SE Xperia Pro. Ingen av dem är high end i dagsläget (de är väldigt snarlika prestandamässigt), men de räcker gott för det mesta man använder en smartphone till.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RealElwood:

Snabba SMS medans man kör bil försvann med det fysiska tangentbord, eftersom man inte behövde titta lika mycket på telefonen. Men det går fort att skriva på en touchskärm också, dock krävs det mer uppmärksamhet.

Fokusera på vägen istället

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Måste säga att vissa standard layouter är riktigt dåliga. Själv så använder jag mig av ett program som heter SwiftKey och det rekommenderar jag starkt. Ruskigt nöjd med det till min desire hd.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Sketalätt på en iphone iaf

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Jag har en xperia play och det program som följde med var rätt jobbigt att skriva med men sen jag skaffade swiftkey X går det hur bra som helst

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

jag var i samma sits som dig vid köp av min först smartphone.. men det tar typ 1-2 veckor sen har man lärt sig å det går 1000 ggr fortare än en vanlig knapp dumbphone.detta inlägget är skrivet på en sensation helt utan problem

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Jag har en iPhone 4 privat och en Desire Z som jobbtelefon. Jag trodde att det fysiska tangentbordet skulle vara otroligt mycket mer praktiskt än det digitala. Men på det digitala går det snabbare att skriva.

Men det är najs med fysiskt tangentbord när man fjärrstyr linux via ssh då är det jobbigt med digitalt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja slå ett slag för SlideIT, helt genialisk idé och det funkar riktigt bra. Kommer fortfarande efter ett år inte överrens med "vanliga" digitala tangentbord. Har en Blade som kanske inte har den bästa touchen i världen men med SlideIT har jag inga problem att skriva snabbt. Dock var jag efter någon månad avsevärt snabbare på min första mobil, en Nokia, än jag är nu efter ett år på den här. Inget slår knappar som går att känna, jmf med att titta på tangentbordet eller köra touchtyping.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop