Levde Skyrim upp till den otroligt hypen?

Permalänk
Inaktiv

Levde Skyrim upp till den otroligt hypen?

Det verkar ju som hela världen spelar det just nu men jag köpte det inte så min fråga är helt enkelt levde Skyrim upp till den otroligt hypen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

På konsolerna, ja.
På PC, nej.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Faktiskt!

Permalänk
Medlem

Jupp!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Mjo visst, skulle varit ännu bättre om det inte var så buggigt och om världen var lite större

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ett gäng buggar, och interfacet kan ju bli bättre - men jag tror att det mesta kommer fixas framöver. I allmänhet så är det en stoor förbättring över Oblivion och jag är helt klart nöjd.

Tyvärr så är NPC:er inte 100% ändå - tjatiga lines är kanske det värsta. Samt att alla vakter har samma röstskådis - variationen bland icke-vakterna är dock ljusår bättre än Oblivion.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av spel565:

Mjo visst, skulle varit ännu bättre om det inte var så buggigt och om världen var lite större

Är världen inte stor nog? hehe.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Advanced Big Tower | PSU: Corsair HX 750w
CPU: Intel Core i7 2600k @ Stock (3,4) | GPU: XFX Radeon 6950 'Dual Fan' 2GB
Moderkoret: MSI P67A-GD65 | RAM: Corsair Vengeance 8 GB CL9 1600 Mhz

VILL DU HAR SVAR FRÅN MIG SÅ CITERA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InhaleMyFart:

Är världen inte stor nog? hehe.

Saknar riktigt stora städer och skulle vara roligare om världen var större, inte nödvändigtvis mer dungeons, men den känns liten nu.. Oblivion och morrowind var större

Permalänk

Mediahypen: njaa

Mina egna förväntningar: Ja

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Jag säger ja!

Är sjukt nöjd även om det är Dåligt optimerat till pc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Relik 📜

Både ja och nej.
Skyrim är nästan precis som jag väntat mig, på gott och ont. Episkt gameplay med mycket bra story och bitvis bländande miljöer på ena sidan, hundratals buggar och irriterande småproblem med en i mycket utdaterad motor på andra sidan. Det är ett fenomenalt spel på många vis och lever således upp till hypen, men samtidigt undrar jag vad QA-avdelningen på Beth egentligen röker.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Pc versionen? Garanterat inte, UI'n är urusel.
Och ai'n är fortfarande lika pantad som i de övriga elder scrolls spelen.

Permalänk
Medlem

För alla som klagar på ui:n

Skit i musen, styr i menyerna med wasd använd e och tab som entré cancel och gör favorits och sen binda dom till 1 2 3 osv i favorite menyn (q)

Om ni gör detta så fattar jag inte hur ni kan tycka det är dåligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Skrivet av Coldfire2143:

På konsolerna, ja.
På PC, nej.

måste nog säga tvärtom .. jag tycker det är awesome på dator med inte lika bra på konsolerna.
fast jag tror nog det har med om man föredrar att spela på konsol eller dator bara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Både ja och nej.
Skyrim är nästan precis som jag väntat mig, på gott och ont. Episkt gameplay med mycket bra story och bitvis bländande miljöer på ena sidan, hundratals buggar och irriterande småproblem med en i mycket utdaterad motor på andra sidan. Det är ett fenomenalt spel på många vis och lever således upp till hypen, men samtidigt undrar jag vad QA-avdelningen på Beth egentligen röker.

Måste ändå säga att det kunde ha varit mycket värre. Vi vet ju alla att Bethesda kan det här med storyline och miljö, men faller en smula på deras lite repeterande fraser, röster och småbuggar. Det handlar väl om prioriteringar och tidsbegränsning, och Bethesda lägger väl som vanligt mest fokus på handlingen, snarare än grafik- och "ytliga" aspekter av spelet.

Med lite tweaks och mods så är spelet en dröm att spela, precis som tidigare ES

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Det är alltid en viss inkörningstid i ett TES-spel, är det ingen som minns "shift-klick" från TES4,
som alla frågade om i veckor när Oblivion var nysläppt? (Motsvaras av "R" i Skyrim)

UI:t är hästlängder bättre än Oblivions i vilket fall som helst, siktet i TES4 är ju en skämskudde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henok9000:

levde Skyrim upp till den otroligt hypen?

Verkligen inte.

Visst det är jättemysigt att spela det. Springa runt och bara göra skit.
Personligen tycker jag gameplay är så mycket viktigare än allt annat och Skyrims gameplay i combat är enkelt sagt, värdelöst.
Jag skäms smått över spelet så fort jag kommer i combat. User Interface är också katatrof om man jämför med andra Action Adventure eller Action RPG-spel. Men som sagt, bortser man från dåliga, tråkiga, stela och FULA strider och bristande interface så är spelet roligt och mysigt.
7/10

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CreX:

Verkligen inte.

Visst det är jättemysigt att spela det. Springa runt och bara göra skit.
Personligen tycker jag gameplay är så mycket viktigare än allt annat och Skyrims gameplay i combat är enkelt sagt, värdelöst.
Jag skäms smått över spelet så fort jag kommer i combat. User Interface är också katatrof om man jämför med andra Action Adventure eller Action RPG-spel. Men som sagt, bortser man från dåliga, tråkiga, stela och FULA strider och bristande interface så är spelet roligt och mysigt.
7/10

Du kan ju inte säga att du skäms över spelet, haha. Hade du utvecklat det själv så kan du säga så men annars är det bara tokig svenska.

Meneee, yes. Attackerna känns lite off. Något annat var väl inte väntat (från min sida iaf) med tanke på hur tidigare titlar upplevts men det är ändå en förbättring från oblivion och fallout 3.

Det jag stör mig mest på är min medhjälpare som är en retard. Står alltid i vägen så jag inte kommer igenom dörrar varefter hon klagar på att man går in i henne när man vill förbi. Hon triggar alla möjliga fällor och dessutom utropar hon ofta att "där är en grotta, undrar vad som är däri?" efter att vi kommit ut ur den. Guess twice dumb ass!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Betydligt bättre än BF3 hypen för mig iallafall. Har redan lagt BF3 på vinden.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte verkligen att det levde upp till hypen. Om man gör som mig och ser bortom det ytliga felen t.ex. buggar & annat smått, så är spelet helt underbart. Jag rankar faktiskt Skyrim nästan i klass med Morrowind (som jag placerar väldigt nära hjärtat). Jag kommer att spela Skyrim troligen 400 timmar mer (ligger på 60 timmar nu).

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk

Ja det gjorde det, jag förväntade mig också långt i förväg att PC versionen skulle vara mer eller mindre trasig och behöva tweakas och moddas för att bli bra och det blev det till slut.

Permalänk
Medlem

Levde defintivt upp till hypen och mina egna förväntningar, och övergick dom.

Visst UIn är lite konsollig (fixas snart av moddare)
Visst texturerna är lite lågupplösta (fixas snart av moddare)
Visst skalas det inte så bra i SLI/CF och inget direkt stöd för 2dvision/eyefinity (hoppas på patch snart, annars har community snart löst det ändå)
Visst mod kittet kom inte till release (kommer inom några veckor)

Game of the year, definitivt... game of the decade för mig.
Kan inte minnas något spel som släppts under 2000 talet som fått mig känna den där känslan man bara vill hem hem hem och spela !

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Saknar riktigt stora städer och skulle vara roligare om världen var större, inte nödvändigtvis mer dungeons, men den känns liten nu.. Oblivion och morrowind var större

Skyrim är exakt lika stort som oblivion.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem

Det tycker jag definitivt. På det stora hela är det fantastiskt bra och även om det kan poleras lite ligger det ändå klart över de flesta konkurrenterna. Det enda andra spel som överraskat liknande positivt på länge är The Witcher 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

Levde defintivt upp till hypen och mina egna förväntningar, och övergick dom.

Visst UIn är lite konsollig (fixas snart av moddare)
Visst texturerna är lite lågupplösta (fixas snart av moddare)
Visst skalas det inte så bra i SLI/CF och inget direkt stöd för 2dvision/eyefinity (hoppas på patch snart, annars har community snart löst det ändå)
Visst mod kittet kom inte till release (kommer inom några veckor)

Game of the year, definitivt... game of the decade för mig.
Kan inte minnas något spel som släppts under 2000 talet som fått mig känna den där känslan man bara vill hem hem hem och spela !

Så du menar alltså att game of the decade har såpass stora problem som inte ens företaget kommer fixa... Utan att kunderna själva måste fixa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

På konsolerna, ja.
På PC, nej.

Fel, På PC är det så pass bra att smågrejerna med menyerna, dåliga texturer och småbuggar inte spelar någon roll.
Nu när det finns mods som fixar allt och spelet är enormt bra.
Årets köp utan tvekan om man gillar RPG

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det jag stör mig mest på är min medhjälpare som är en retard. Står alltid i vägen så jag inte kommer igenom dörrar varefter hon klagar på att man går in i henne när man vill förbi. Hon triggar alla möjliga fällor och dessutom utropar hon ofta att "där är en grotta, undrar vad som är däri?" efter att vi kommit ut ur den. Guess twice dumb ass!

Håller med, companions är verkligen retliga ibland och de är otroligt korkade när man försöker undvika fällor, jag brukar t.o.m be dem stanna och vänta ibland så sköter jag resten. Lite bättre AI på dem hade inte skadat alls
Sen att de kan knuffa undan en och ens häst är för jävla drygt med, men själv kan man inte knuffa bort dem när de trängt upp en i ett hörn eller nåt, suck :/

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Nej. Main storyn är otroligt tafatt.(Vill inte säga mer, men ni förstår när ni klarat det) Och combaten kunde de ha gjort bättre tycker jag. Alla motståndare är lika korkade och förutsägbara. Inte ens bossar eller liknande är "speciellt-gjorda" på något sätt, de har bara mer liv och deras vapen/spells skadar mer. Lite scripting hade inte skadat.

Det ända som är spännande i detta spel är att upptäcka världen, men det tar inte allt för lång tid. Jag har snart upptäckt hela världen och dess skrymslen, sen kommer nog spelet kännas inte så intressant i min smak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindrax:

Håller med, companions är verkligen retliga ibland och de är otroligt korkade när man försöker undvika fällor, jag brukar t.o.m be dem stanna och vänta ibland så sköter jag resten. Lite bättre AI på dem hade inte skadat alls
Sen att de kan knuffa undan en och ens häst är för jävla drygt med, men själv kan man inte knuffa bort dem när de trängt upp en i ett hörn eller nåt, suck :/

Hehe. Yes. Jag funderar lite på om dom gjort så för att man inte skall kunna knuffa undan NPCs i områden där de inte skall vara och liknande som exploits exempelvis för lönnmord eller för att trixa sig igenom annars svåra uppdrag.
Själv tycker jag bara sånt är kul men använder det knappt för att göra spelet enklare utan för att skapa lustiga situationer ;).

Vi får väl se vad som händer dom närmsta 2 patcharna. Troligen en av de mest störande sakerna i spelet så jag hoppas att de adresserar problemet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled