Installera Windows Installer ? Hur ta bort i botmenyn gamla operativsystem?

Permalänk
Medlem

Installera Windows Installer ? Hur ta bort i botmenyn gamla operativsystem?

Hejsan.
Hoppas ni kan hjälpa mig med mina problem för det skulle vara guld värt!
Jag ska kortfatta mig med mina 2 problem.

Problem 1.
Jag kan inte avinstallera/installera Java. När jag ska avinstallera Java så kommer det upp en ruta som det står.
"Ett problem har uppstått med Windows Installer-paketet. En DLL-fil som krävs för den här installationen kunde inte köras. Kontakta supportpersonal eller paketets leverantör."
Och då avslutas avinstallationen.

När jag ska installera så när jag kommit igång med installationen så kommer det upp en ruta med,
"Denna programvara har redan installerats. Vill du installera om den?"

Då om jag trycker på ja så börjas en avinstallationen och den där rutan "Ett problem har uppstått med Windows Installer-paketet. En DLL-fil som krävs för den här installationen kunde inte köras. Kontakta supportpersonal eller paketets leverantör."
Trycker jag nej så stängs allt ner bara.

Jag har testat tagit bort allt med SUN och JAVA jag hittar på datorn men det fungerar ändå inte.
Operativsystemet är original som följde med datorn inklusive massa satans skit ifrån fabrik som jag inte avinstallerat.

Problem 2.

Jag har testade installera Ubuntu och ett annat Windows 7 operativsystem men det fungerade inge bra så då avinstallerade jag Ubuntu i kontrollpanelen men när jag startar datorn kommer det fortfarande upp vilket operativsystem jag vill välja och då är Ubuntu med!
När jag installerade det andra Windows 7 så satte jag det på en annan portion på hårddisken och när jag sedan gick in med den vanliga Windows 7 och formaterade den portionen så försvann med men det står ändå två olika Windows 7 när jag startar datorn.

Alltså, "Välj operativsystem - Windows 7 - Windows 7 - Ubuntu"
Jag vill att det ska bara finnas kvar den versionen jag använder så datorn startas automatisk utan att det kommer upp att jag måste välja operativsystem!

Hoppas ni har förstått mig och har ni några frågor så ställ de så ska jag försöka svara.

Mvh Alex.

Permalänk

Att ta bort en dualboot med Linux är lite lurigt. Du kan prova att ta bort din Linux volym i windows diskhantering, återskapa partitionen och formatera om (tror inte det räcker med att enbart formatera). Men risken är stor att du råkar ut för svartskärm när du startar om datorn, då måste du starta upp windows via din installationsdvd och reparera systemet. Har för mig att du också kan gå in och ändra i windows registret? Borde stå i ubuntu forum hur man gör.

Enklaste varianten är nog att formatera om hela disken och göra en ren installation av windows. Du kan använda dig av partedmagic som blåser rent hela disken. Använd den här guiden http://blog.corsair.com/?p=4484 den är för ssd disk men funkar lika bra för "vanliga" diskar. Efter partedmagic finns inget kvar på disken som kan ställa till problem för din boot sekvens.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Installera EasyBCD (http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/EasyBCD.s...) öppna programmet och vips kan du ändra om hela bootmenyn. Var dock försiktig innan du sparar så att du ser att startpartionen stämmer! Jag råkande ändra lite för snabbt och det resulterade i att jag inte kunde starta datorn(skoldator till på köpet med låst bios)!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Lösning till problem 1. Testa att köra Ccleaner och ta bort alla registerposter med Java i, ta bort alla Java filer du ser (även Appdata), starta om datorn, och testa nu...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1980:

Att ta bort en dualboot med Linux är lite lurigt. Du kan prova att ta bort din Linux volym i windows diskhantering, återskapa partitionen och formatera om (tror inte det räcker med att enbart formatera). Men risken är stor att du råkar ut för svartskärm när du startar om datorn, då måste du starta upp windows via din installationsdvd och reparera systemet. Har för mig att du också kan gå in och ändra i windows registret? Borde stå i ubuntu forum hur man gör.

Enklaste varianten är nog att formatera om hela disken och göra en ren installation av windows. Du kan använda dig av partedmagic som blåser rent hela disken. Använd den här guiden http://blog.corsair.com/?p=4484 den är för ssd disk men funkar lika bra för "vanliga" diskar. Efter partedmagic finns inget kvar på disken som kan ställa till problem för din boot sekvens.

Lycka till

När jag köpte datorn så var det inte någon cd med.
Så jag får nog låta Ubuntu vara då.

Skrivet av joeldeluxe94:

Installera EasyBCD (http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/EasyBCD.s...) öppna programmet och vips kan du ändra om hela bootmenyn. Var dock försiktig innan du sparar så att du ser att startpartionen stämmer! Jag råkande ändra lite för snabbt och det resulterade i att jag inte kunde starta datorn(skoldator till på köpet med låst bios)!

Ska testa!

Skrivet av joeldeluxe94:

Lösning till problem 1. Testa att köra Ccleaner och ta bort alla registerposter med Java i, ta bort alla Java filer du ser (även Appdata), starta om datorn, och testa nu...

Det fungerar ändå inte.