Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Hmm detta var ju rätt intressant. Jag trodde faktiskt att en i5'a skulle klara sig in i bios i alla fall utan att brännas. Den är ju i idle hela tiden, och min i5'a idlar ju runt 30 grader, så att den inte ens klarar att hålla 100 grader medans den throttlar sig in i bios utan kylare skulle jag inte trott. Men där ser man hur mycket en kylare verkligen gör.

Gubben, tänk efter; vad kyler den, absolut inget alls. Alltså kommer tempen bara skena. Dessutom så tror jag inte din i5'a idlar vid 30 grader utan kylare. Varför skulle han ens starta den, så korkat, tyvärr.

Antagligen är den inte bränd. BIOS är knappast extremt krävande, om inte alls (mest troligt). Men, montera om datorn gå igenom alla kontakter och ge oss sedan mer info. Pipper den, kom han in i BIOS, osv. Lycka till!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Gubben, tänk efter; vad kyler den, absolut inget alls. Alltså kommer tempen bara skena. Dessutom så tror jag inte din i5'a idlar vid 30 grader utan kylare. Varför skulle han ens starta den, så korkat, tyvärr.

Antagligen är den inte bränd. BIOS är knappast extremt krävande, om inte alls (mest troligt). Men, montera om datorn gå igenom alla kontakter och ge oss sedan mer info. Pipper den, kom han in i BIOS, osv. Lycka till!

Cpu:n klarade sig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av suppan:

Cpu:n klarade sig

förklara mera du kommer in med annat namn o säger cpun klarar sig men vi vet inte vem du är? är du hans kompis så berätta va ni gjorde för att fixa problemet

Permalänk
Medlem

Minns när kylpastan torkade upp i min pentium 4, den dog efter 10sekunder och det var kylare monterad. Man tror inte det men det blir väldigt varmt snabbt om inte värmen kan ta vägen någonstans iaf med högpresterande cpuer. Den var död efter nästan 4års användning alldrig klockad men den jobbade i 70grader i full load (3.6ghz).

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av temporyman:

förklara mera du kommer in med annat namn o säger cpun klarar sig men vi vet inte vem du är? är du hans kompis så berätta va ni gjorde för att fixa problemet

Läs igenom tråden så ser du att detta är löst!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Gubben, tänk efter; vad kyler den, absolut inget alls. Alltså kommer tempen bara skena. Dessutom så tror jag inte din i5'a idlar vid 30 grader utan kylare. Varför skulle han ens starta den, så korkat, tyvärr.

Antagligen är den inte bränd. BIOS är knappast extremt krävande, om inte alls (mest troligt). Men, montera om datorn gå igenom alla kontakter och ge oss sedan mer info. Pipper den, kom han in i BIOS, osv. Lycka till!

Gubben?

Självklart idle'ar den 30 med kylare... Självklart var det korkat att starta utan kylare?

Permalänk
Sötast
Skrivet av isbjoern:

Genererat inte en processor 1/100 så hög värme som solen gör på samma yta? (extremt mycket mao)

Haha, öh, nä?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Haha, öh, nä?

Yt-temperaturen är väl genomgående 6000 grader, då är ju en hundradel av det vara 60 grader.

Fast kanske inte så han tänkte då det inte är speciellt varmt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Gubben?

Självklart idle'ar den 30 med kylare... Självklart var det korkat att starta utan kylare?

Ett artigt sätt att få dig att förstå att jag ser ner på mig i förra inlägget.

Vad spelar det för roll vilken temp den idlar på om den har en kylare..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av suppan:

Läs igenom tråden så ser du att detta är löst!!!

jag har följt tråden så sluta upp med såanna påståenden.

har inte sett någon stans att problemet är löst

edit ser det nu att det är miljoner andra onödiga svar efter att han skrev att problemet va löst trådar borde anmälas när problemen är löst. är så less att folk sitter o spammar OffTopic i trådarna och specielt efter att person säger att det är löst. såg åxå att en moderator varit inne och tagit bort meningslösa inlägg där borde han ha låst tråden istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av temporyman:

jag har följt tråden så sluta upp med såanna påståenden.

har inte sett någon stans att problemet är löst

Du har verkligen inte läst tråden:

"De löste sig inatt trotts allt, han hade monterat in CPU fan pinnen fel.... så moderkortet vägrade starta upp processorn efter han installerat kylaren ;D

GG, jag som trodde han bränt 1800kr på första starten (.. hade ju varit episkt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Ett artigt sätt att få dig att förstå att jag ser ner på mig i förra inlägget.

Vad spelar det för roll vilken temp den idlar på om den har en kylare..

Varför skulle du se ner på mig? Varför skulle du vilja att jag förstår att du ser ner på mig? Extremt otrevligt.

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig även om han knappt förtjänade det.

Dock får jag tillägga att i det här ämnet har jag vart med om många olika fall, jag har själv kommit över enorma mängder datorer från företag som byter ut sina datorer och slänger de gammla så jag har haft friheten att leka lite med just detta, dock lite äldre datorer, nyaste var nog några 2 kärniga Intels, men jag tror det beror lite på tur, processor samt moderkort.

Jag har fått.processorer som bränt direkt samt en likadan processor som klarat sig till boot då failsafe sparkat in.

Men jag kan mycket väl tänka mig att en modern processor med så låg arkitektur kan gå åt fanders rätt lätt om man har otur.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

-facepalm-

Visa signatur

Bab

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frull3:

Polaren provade starta sin dator han byggde själv utan CPU kylare, kom in i bios sen stod det CPU overheated! och CPU fan error . Drog då ur strömmen och satte dit kylaren, nu startar inte datorn korrekt utan stänger av sig ca 5 sek efter starten.

Har i2500k blivit bränd direkt pga detta ?

(Dragit ur CPU 8-pinnen och då startar han och står still ... stänger iaf inte av sig)

tacksam för hjälp

HERREGUD!!!

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Låser denna tråd innan det spårar ur mer än nödvändigt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||