Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Linksys adapter sveriges skämt ifrån butiker!

Permalänk
Avstängd

Linksys adapter sveriges skämt ifrån butiker!

Tjo köpte idag Linksys (cisco) AE1000 adaptern som gick på 480:-
Tidigare hade jag en 5 år gammal om inte äldre Belkin G adapter som e antik

Signalen med Belkin
hemnätet 5/5 Very good
resten 3/5 good

Signalen med Cisco's
http://imageshack.us/f/690/sshot1th.png/

Med adaptern följer inte ens något program UI med så de använder skivans installer som "network search" som bilden visar
och därefter Windows egna!..

Hur fan tänker människor här i landet och speciellt butikerna som tar in produkten och sätter såpass högt pris på!?
Borde ju för fan vara ett brott sånt här.. drivrutinerna skiljer dessutom 6 år
samt att Cisco'n har två inbyggda antenner istället för den ynka belkin's har

Här trodde man ju att Cisco var bättre framför Dlinks och min gamla sketna belkin men
där ser man vad idiotiska förhoppningar man har på samhällets nya produkter

Det var bättre förr! Vad tycker ni om detta är det något jag borde ta upp med supporten eller chef / dylikt

Permalänk
Medlem

Ligger på 300:- på prisjakt vilket är ett helt ok pris för denna anser jag.

http://reviews.bestbuy.com/3545/9770324/cisco-linksys-ae1000-...

4.1 / 5 enligt 114 personer.

Klaga?

Permalänk
Medlem

Alltså, vad sägs om lite research innan man köper istället för facepalm omedelbart och skrika på produkten?
Du vet, att troligen så är din router lika gammal som din fem år gamla belkin, alternativt är det nån usel produkt från din internetleverantör som inte ens stödjer den snabbare standarden och att det då blir problem av dessa slag.

Linksys går före i kvalite ALLA dagar i veckan, alla dagar om året -men har man skräp i grund och botten och köper ett mycket bättre tillbehör så blir inte grundprodukten ett skvatt bättre.

Sen behövs inte nåt extraprogram, de programmen är ändå sämre än de som native finns i ditt operativsystem i alla lägen oavsett tillverkare.

End rant.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Att den har två antenner betyder inte att den kommer ha bättre mottagning. Detta är för att kunna köra både på både 5ghz och 2.4ghz banden.

Vad hade din gammla dongel för antenn?

Förmodligen har en sådan där dongel en pcb antenn. En sådan antenn kan påverkas av mycket runtomkring och är svårt att få optimal, därför kan de ofta skilja lite i styrka på svaga signaler (svårare att förstärka upp) men förmodligen är de bra på nära håll iaf.

Sedan verkar den ju snarare ligga på 330 kr enligt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=927885&o=inkfrakt sen om de är för dyrt är ju en annan femma men så är de ju märkes grejjer ^^. Så frågan är nog inte hur de tänker när de tar in grejjerna utan hur dom bäst ska kunna känna så mycket på varje produkt som möjligt, speciellt om de är lokala företag ( väldigt många vill ju såklart kunna konkurrera med onlineshoppar å håller nere priserna).

Permalänk
Avstängd

Detta då...

denna 6 år gamla jävla skiten utklassade Ciscon på hästlänger
http://alatest.se/produkttester/natverkskort/belkin-f5d9050-g...

vid uninstall som var tvungen o ske via Device manager eftersom den inte skapade nån entry i add/remove programs
gjorde även att mitt PS/2 tangentbord slutade fungera vilket ALDRIG hänt tidigare
och den är då nyss formaterad för nån månad sedan

Tycker det är så jäkla fult att reklamera super speed , antenner och även ens ha sådana produkter
som faktiskt är sämre än de äldre

Blabla för att utnyttja N måste man ha en sådan router, men vafasen den gamla standarden borde ju endå funka bättre
med tanke på teknikens utveckling i antenner m.m så hur fan kunde prestandan bli sämre = bullshit produkt

hade förväntat mig mer , ja inet la på runt 100 för frakt och allt det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Detta då...

denna 6 år gamla jävla skiten utklassade Ciscon på hästlänger
http://alatest.se/produkttester/natverkskort/belkin-f5d9050-g...

vid uninstall som var tvungen o ske via Device manager eftersom den inte skapade nån entry i add/remove programs
gjorde även att mitt PS/2 tangentbord slutade fungera vilket ALDRIG hänt tidigare
och den är då nyss formaterad för nån månad sedan

Tycker det är så jäkla fult att reklamera super speed , antenner och även ens ha sådana produkter
som faktiskt är sämre än de äldre

Blabla för att utnyttja N måste man ha en sådan router, men vafasen den gamla standarden borde ju endå funka bättre
med tanke på teknikens utveckling i antenner m.m så hur fan kunde prestandan bli sämre = bullshit produkt

hade förväntat mig mer , ja inet la på runt 100 för frakt och allt det där

----------------------------
Du har verkligen noll koll på detta, jag vet inte ens hur jag ska försöka förklara för dig på en sådan skala så att du förstår hur det fungerar detta med trådlösa nätverk och dessa standarder
JA, du SKA para ihop dessa produkter med varandra i deras egna klasser för bästa resultat.
JA, de är gjorda för att fungera med de äldre standarder som finns, men det finns inga garantier för att du skall uppnå bättre resultat än med det du redan hade.
Har man en sugig router kan du köpa trådlösa nätverkskort för tusentals kronor, _den_går_inte_snabbare_iallafall eftersom routern inte kan prestera mer än den är tillverkad för!

Kort och gott -det är inte linksys fel att din router och dator suger, för att använda ett något småsint sätt att formulera sig.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Konstigt att det blev sämre. Man förväntar ju sig lite mer av en sådan produkt i jämförelse mot din gamla dongel faktiskt.

Men varför köpte du en ny dongel om den förra fungerade så bra redan?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det du klagar på egentligen? Vad är det för egenskap mer än installationen du är sur på? Och vad ska du visa med bilden? vilket nätverk är ditt då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Hastigheten och även signal till andra nätverk är sämre med en 6 år nyare produkt om ni inte fattat innebörden

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Med adaptern följer inte ens något program UI med så de använder skivans installer som "network search" som bilden visar
och därefter Windows egna!.

Du kan faktiskt vara den första personen jag har sett som har klagat på att ett företag inte skickar med onödigt bloatware!

Permalänk
Rekordmedlem

är alltså "belkin g plus.... ditt nät ? Att signalen till andra nät är sämre ser jag som en stor fördel, det bästa är om du inte ser dem alls, och några hastighetsangivelser har du inte gett, men du kan gärna lägga ut några, du verkar dessutom köra wep på en 802.11n enhet vilket inte finns i 802.11n standarden, det ska vara wpa eller öppet nät på 802.11n.

Edit :Kan du inte posta en bild från innsider gjord med vardera dongeln för att visa signalstyrkorna och dyl på ett bättre sätt?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

WEP finns ju finns angivet i adapterns security del - info..

varför skulle en äldre teknik av kryptering göra signalen anorlunda -.-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kruukzz:

WEP finns ju finns angivet i adapterns security del - info..

varför skulle en äldre teknik av kryptering göra signalen anorlunda -.-

Det kanske saknas hårdvarustöd för wep eftersom det inte går att köra wep på 802.11n och då kan det bli segt i krypteringen.
Exakt vad heter din router och din äldre dongel? och fixa en bild med vardera dongeln med inssider och lägg upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du kan faktiskt vara den första personen jag har sett som har klagat på att ett företag inte skickar med onödigt bloatware!

Haha, det var det mest uppseendeväckande för mig också . Jag har spenderat många timmar med att rensa bekantas datorer från så mycket failmjukvara som möjligt och anser Ciscos tillvägagångssätt i detta fallet vara exemplariskt.

Ang TS förfrågan så vet jag inte vad du hade förväntat dig. Är du missnöjd med köpet så kan du utnyttja din ångerrätt. Du får betala frakten tillbaka. Kontakta Inet så berättar de mer (troligen har du redan fått info om detta).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

G+ standarder är väl också mer tillverkarspecifika då det inte direkt finns en g+ standard.

Vilket också kan innebära att det funkar sämre då den automatiskt borde gå ner till G.

Permalänk
Avstängd

Min syster hade även en annan dongel för runt 300 kronors klassen vilket är det enda jag hittat i diverse butiker
och den var då bättre även med märket fkn jensen och N standard och samma nät som nu..

Slutsats
Ciscos' suger kuk
Den är plastig, har sämst signal och riktigt krånglig för en nybörjare med tanke på devicemanager och allt annat skit man måste pilla med för o få bort den
dyr för prestandan!!
ett skämt isåfall ifrån linksys sida har inte prövat några andra produkter men skulle tänka mig att det mesta man hör om dem är crap bullshit

ska börja använda dlinks produkter i högre pris istället.. seriously 6 år gammal har bättre räckvidd för fan
och diverse andra nät är allt från WEP till WPA2 och annat så skyll inte på krypteringen jag använder för signalen är samma inom allt som du ser på bild.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte visat några bilder på signalstykemätningar, du har inte visat några sifror på hastigheter, du har inte visat vad du har för delar, du har inte visat hur du ställt in nätet, det enda du visat är att du kör med en gammal wep kryptering och att du verkar ha dåligt tålamod och bara vill skrika lite på ett forum.
Det kan ju vara så enkelt som att dina router är nån sorts "ickestandardpryl" 108mbit/s ? Eller att du har 40Mhz kanalbredd aktivt på 2,4Ghz bandet, eller nån annan konstig sak, därför vore det bra med fakta istället för gnäll. Ju mera fakta desto bättre. ladda hem innsider o lägg upp en bild där du använder vardera dongel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eller så kan TS ta och vårda sitt språk kanske.
Skärp dig, för sjutton!

Gå en grundkurs i nätverksteknik och datorkunskap, vore också på sin plats av vad jag kan se istället för att svära och använda könsord.

Tycker moderatorerna ska låsa denna tråd, med tanke på TS mognadsgrad, när folk försöker hjälpa till så svarar han såhär istället.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd

Som du ser är signalen kass på allt! grannen kör ju för fan N standarden och signalen är sämre bort till han än den var med min gamla G dongel så
det där är crap produkten är skräp fastän den är 6 år nyare för fan det är bullshit de kommer med cisco ju..

Testade någon "gaming/stream enviroment" via adapterns settings men inte fan blev de bättre.. snarare sämre på exakt alla vis
tappade mer paket, signalen blev sämre etc och förlorade kontakt med alla grannars nät helt och hållet och nästan mitt eget med

grannnen som jag hade bättre signal med G adaptern kör ju som sagt WPA2 + N standarden och endå tappar
så där failar la din teori.. ? /:

Permalänk
Inaktiv

Härligt att läsa grävande journalistik ifrån en pôjk i undre tonåren.
Cisco's utrustning är inte gjord för nybörjare. Hade du läst på om produkten så hade du upptäckt det.
Priset dom begär har du igen när du ser på livslängd och stabilitet.

Jag tycker du skall köpa D-Link, Netgear eller liknande One-Click-Install grejor. Du lär få byta dom varje eller varannat år, men du kanske har lättare att hantera dom.

Sen hör det ju till att fråga om placeringen på dongeln. Jag såg att din gamla hade en medföljande docka, och den nya inte hade det. Det i sig kan vara avgörande när det gäller mottagning och störningar.

MVH: En grinkuk

Permalänk
Rekordmedlem

Du har totalt noll koll alltså, ju färre grannnät du får in desto bättre, eller ska du hacka dem ? Varför vill du få in grannnät som sänker din fart ?
Att kolla staplar säger inget om nått, mät signalnivåerna med inssider, då ser man dessutom kanaler och kanalbredd,och kanske kan ge ett vettigt råd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nää.. Skit i allt vad alla skriver.

Använd din gamla, kör över den nya. Problemet löst

Permalänk
Avstängd

marr k*ft ingen blir gladare än jag om mitt nuvarande köp som kostat mig 500 spänn börjar funka bättre än min 6 år gamla..

men har tagit system restore, samt lagt ner skiten i kartong och tänkte sova
så isåfall får jag väl testa allt igen imån men varför skulle inte grannäten har något med signalen adaptern ger ut? ..

den orkar ju inte ens bort till grannen

Permalänk
Rekordmedlem

Ju färre nät desto bättre, för allt annat än ditt eget gör så det går saktare, det bästa är om du endast når ditt eget nät och inte ser några grannar alls, kortare räckvidd är en fördel i alla lägen du verkligen inte måste ha räckvidd.
Du verkar vilja ansluta till granarna? Varför ? Visa mätningar ! Eller gå och lägg dig o väx upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

marr k*ft ingen blir gladare än jag om mitt nuvarande köp som kostat mig 500 spänn börjar funka bättre än min 6 år gamla..

men har tagit system restore, samt lagt ner skiten i kartong och tänkte sova
så isåfall får jag väl testa allt igen imån men varför skulle inte grannäten har något med signalen adaptern ger ut? ..

den orkar ju inte ens bort till grannen

du får börja köpa in dina produkter på rusta istället, dom riktiga grejerna verkar inte fungera för nybörjaren.

när jag var liten så använde vi också belkin och dlink och tyckte det var bra... men man växer upp, det tar tid och man måste faktiskt lära sig lite om nätverk och kommunikation för att inse vad kvalitet är för något, sedan börjar uptime faktiskt spela roll.. man ska inte behöva starta om sina grejer varannan halv timme, dom ska faktiskt fungera i flera år utan omstarter eller liknande.

Lite fakta om B,G och N Nät... Ju högre bokstav ju sämre täckning men snabbare hastigheter och stabilitet så länge du inte är och springer runt hela huset med laptopen - ska du sedan gå över på 5GHz bandet så är räckvidden ännu mindre, att din G belkin adapter fungerar bra är för att den är slö i praktiken och därför har "högre" räckvidd - linksysen går på stabilitet och hastighet, varför ska den ansluta till något som är långsamt och går lika snabbt som EDGE på mobilen? - för att låta sina användare ruttna i väntan på att ladda aftonbladet? no.

Väx upp och ställ dina frågor på fragzone.se istället för att komma hit och tro att du kan något.

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

marr k*ft ingen blir gladare än jag om mitt nuvarande köp som kostat mig 500 spänn börjar funka bättre än min 6 år gamla..

men har tagit system restore, samt lagt ner skiten i kartong och tänkte sova
så isåfall får jag väl testa allt igen imån men varför skulle inte grannäten har något med signalen adaptern ger ut? ..

den orkar ju inte ens bort till grannen

btw.... att göra en system restore verkar bara bevisa din okunnighet.

kan någon bara låsa denna meningslösa tråd?

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Medlem

Denna tråden fick mig att skratta.. Vädligt mycket..

Best of luck till dig TS, samt att jag inte har något att tillägga

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

men har tagit system restore, samt lagt ner skiten i kartong och tänkte sova

Du inser att om du har tagit bort dina äldre grejer genom lägg till/ta bort program och ändå inte ta bort drivrutinen? Och att det dessutom ör helt meningslöst att ta bort drivrutinen när du bara kan dra ur sladden och glömma det.

Du inser också att Cisco är världsledande i nätverksteknik, och normalt sett tillverkar utrustning som kostar väldigt många tusenlappar och riktar sig till proffs som vet vad de håller på med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

E ni dumma i huvudet rent utsagt?

1. Adaptern går inte manuellt att ändra från de olika lägena B G N etc eftersom inget program medföljer
2. Som ni ser är grannens nät N men endå sämre signal än när jag körde gamla G adaptern

Hur kommer detta sig.. om era teorier stämmer bör väl jag ha riktigt bra anslutning till grannens N nät med WPa2 och inte sämre än med min G produkt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kruukzz:

E ni dumma i huvudet rent utsagt?

1. Adaptern går inte manuellt att ändra från de olika lägena B G N etc eftersom inget program medföljer
2. Som ni ser är grannens nät N men endå sämre signal än när jag körde gamla G adaptern

Hur kommer detta sig.. om era teorier stämmer bör väl jag ha riktigt bra anslutning till grannens N nät med WPa2 och inte sämre än med min G produkt?

Varför ska du ha ett speciellt program för att byta standard ? det gör du i din accespunkt (router) eller i kortets inställningar i enhetshanteraren.
Sluta bry dig om dina grannars nät i det här fallet eftersom det inte är relevant om du inte ska ansluta till dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.