Samsung trollar Apple-användare i ny reklamfilm för Galaxy S II

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Vad har kvalité med att tappa nått i marken? Telefoner är väl inte tänkt att man ska tappa i backen, samma sak som men en bärbar dator. Finns telefoner som är tåliga och gjorda för att kvaddas och det finns bärbara datorer som även är gjort för tuffa tag. Kan vi lika gärna börja kasta surfplattor i backen för att se hur dom håller och för att avgöra vilken kvalité det är på dom. Kanske vi kan börja krocka bilar också, en Fiat kanske blir mindre bucklig än en Ferrari när man krockar i 50. Måste ju betyda att det är bättre kvalla på en Fiat? eller?

Så det där resonemanget köper jag inte, har både hållit i en 4S och S2a.

Nej precis... Klippet ovan bevisar bara att det inte är nått fel på Samsungs bygg kvalité. Kvalitén på produkten som hel het är en annan femma.

Man krockar redan bilar för att se vilken kvalité det är på dem. Det är väll inge konstigt om en Fiat skulle vara krocksäkrare än en Ferrari ?.
jag tror inte att alla ferrari's får fem stjärnor i krock testet. Men folk köper dem endå precis för som du säger att man inte ska krocka med dem. Jag tror mer att Fiat's kunder går efter krocktesterna än ferrari's kunder

/mvh soyd

Permalänk
Medlem
Skrivet av soyd:

Nej precis... Klippet ovan bevisar bara att det inte är nått fel på Samsungs bygg kvalité. Kvalitén på produkten som hel het är en annan femma.

Man krockar redan bilar för att se vilken kvalité det är på dem. Det är väll inge konstigt om en Fiat skulle vara krocksäkrare än en Ferrari ?.
jag tror inte att alla ferrari's får fem stjärnor i krock testet. Men folk köper dem endå precis för som du säger att man inte ska krocka med dem. Jag tror mer att Fiat's kunder går efter krocktesterna än ferrari's kunder

/mvh soyd

Påstår du alltså att det finns bilar man ska krocka med? Och jag räknar inte in radiobilar på tivoli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hehe så jäkla bra reklam!!

Ser att både star-affinity och S_Z är inne och försvarar sina revir, ska försöka hålla mig ifrån den nivån denna gången

Försvar och försvarar... jag bryr faktiskt inte det minsta om folk köper annat än Apple. Som jag alltid har sagt så finns det ingen mobil som är bäst för alla, vi har alla olika prioriteringar.

Däremot ser jag inte problemet med påpeka felaktiga påståenden, du kan spela upp alla möjliga format även på iPhone vilket väldigt många tror inte är möjligt. Och vad gäller Apple-fanatiker vs Android-fanatiker så är Sweclockers ett enda stort bevis på det jag skrev enligt mig. Bara läsa nyhetsartiklarna

Men du får gärna berätta vad som är problemet med min "nivå", tycker personligen att jag brukar hålla mig på en bra nivå

Permalänk
Medlem

hehe klockren ju

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuckStar:

Jag har en Iphone 4, men fan vad jag vill ha en Samsung Galaxy S2 istället. Mitt jävla (I-lands) problem är att jag fick min telefon i födelsedags present.

Sälj sälj sälj ingen som märker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Haha exakt! Det är så Apple fansen tänker, som att dom är i en speciell krets där alla andra är "obildade och icke-kreativa", medans dom är artister med ett speciellt uppdrag - att smälla massa pengar på Äpplen.

Jag har en iPhone, men jag är inte något av det du säger eller tycker som du påstår att Apple fans tycker. Så nu tycker jag att du som Androidtaliban är lite kinkig o drar alla över en kam...

PS: Jag fick mig ett gott skratt av reklamen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Nej, det försvinner inte alls. Adobe slutar videreutveckla Flash-appen men den funktionalitet som finns nu kommer finnas kvar.

Flash skrotas helt, risken finns att det inte ens kommer att komma fungera med Android 4.0 då de inte längre kommer anpassa Flash Player för mobila enheter till nya webbläsare

”Our future work with Flash on mobile devices will be focused on enabling Flash developers to package native apps with Adobe AIR for all the major app stores. We will no longer adapt Flash Player for mobile devices to new browser, OS version or device configurations. Some of our source code licensees may opt to continue working on and releasing their own implementations. We will continue to support the current Android and PlayBook configurations with critical bug fixes and security updates.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Att tappa den i marken är en oerhört vanlig olycka hos mobiltelefoner så det hör definitivt till helhetskvaliteten att se till att den har ett grundläggande skydd mot det. Telefoner som är gjorda för tålighet är inte skapade för att folk tappar telefoner ibland utan för särskilt skadebenägna miljöer och användande. Det är därför inte ett relevant argument mot att en vanlig telefon bör tänka på hållbarheten till viss del.

Som du argumenterar låter det som att du inte tycker en Ferarri behöver ha något inbyggt skydd mot att krocka eftersom det finns andra bilsorter som fokuserar hårdare på säkerhet. Självklart är dock även en Ferarri designad med en viss krocksäkerhet i åtanke.

Det har fortfarande inte något med kvallitéten på produkter att göra ifall den går önder eller ej när man tappar dem, det är som sagt inte meningen att man ska tappa den.

Kvalitet innebär att uppfylla eller helst överträffa kundernas krav, behov och förväntningar till lägsta möjliga kostnad. En produkts kvalitet brukar mätas genom att en produkt tillmäts egenskaper vilka är viktiga för kunden och vilka skall vara så bra som möjligt.

Kvalitet innebär också att minska antalet fel vid produktion av produkten, kunderna gillar inte när det är fel i produkten och mindre fel ger lägre kostnader. Det är oftast billigast att göra rätt från början. Kvalitet utgår ifrån kunderna och deras behov och förväntningar.

Arbetet med kvalitet måste därför börja med att kunderna identifieras och att kundernas behov och förväntningar fastställs. När vi vet vilka kunderna är och vilka förväntningar och behov.

jag vet inte ifall du har bhov av att tappa saker, men då får du framföra det till dem att du har det behovet, så det kan tillverka produkten efter det

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvalitet

Hållbarhet när du tappar den nämns inte någonstans på vad kvalitét är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exteron:

Det har fortfarande inte något med kvallitéten på produkter att göra ifall den går önder eller ej när man tappar dem, det är som sagt inte meningen att man ska tappa den.

Kvalitet innebär att uppfylla eller helst överträffa kundernas krav, behov och förväntningar till lägsta möjliga kostnad. En produkts kvalitet brukar mätas genom att en produkt tillmäts egenskaper vilka är viktiga för kunden och vilka skall vara så bra som möjligt.

Kvalitet innebär också att minska antalet fel vid produktion av produkten, kunderna gillar inte när det är fel i produkten och mindre fel ger lägre kostnader. Det är oftast billigast att göra rätt från början. Kvalitet utgår ifrån kunderna och deras behov och förväntningar.

Arbetet med kvalitet måste därför börja med att kunderna identifieras och att kundernas behov och förväntningar fastställs. När vi vet vilka kunderna är och vilka förväntningar och behov.

jag vet inte ifall du har bhov av att tappa saker, men då får du framföra det till dem att du har det behovet, så det kan tillverka produkten efter det

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvalitet

Hållbarhet när du tappar den nämns inte någonstans på vad kvalitét är

Självfallet har byggnadskvalite'n med kvalitet att göra..
Saker som är dåligt byggda och lätt går sönder är givetvis av sämre kvalite' på den punkten. Det är liksom ordboksbetydelsen av ordet byggkvalite't.
Att inte någon explicit skrivit in ordet byggnadskvalitet på Wikipedia förändrar ingenting.
Om du absolut vill få in det i någon av de ord som nämns i wikipedia så kan du ju välja och vraka :

" Pålitlighet/driftsäkerhet"
En produkt som faller isär är knappast pålitlig och driftsäker efter att den fallit isär.

"Skillnader (för och nackdelar) gentemot konkurrerande produkter."
När iPhonen faller isär lättare är det en stor nackdel mot konkurrerande produkter som håller bättre.

"Servicevänlighet/underhållsbehov."
En iPhone som fallit isär lär i högsta grad behöva underhåll...

Du måste vara bland den förste jag ser som verkligen går så långt i sitt försvarande av ett märke att du tom ifrågasätter en så självklar sak som att dålig byggkvalit'e kan vara något negativt...
Med den måttstocken förstår jag verkligen inte hur du skulle kunna hitta några fel alls på några andra produkter. Det mest basala måste ju ändå vara att produkten iallafall håller ihop.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SideWinder86:

Man kan inte längre säga ''think out side the box'' som APPLE använder sig av alla har typ iphones numera xD

Man är väl inte -creative- om man har en Iphone? man kan ju bara ändra bakgrunden i telefonen inget annat och smsa samt ringa som en gammal nokia från 90-talet med touch

Haha fyfan, är ju helt sant! Snudd på att man kunnat tro att iPhone är en telefon xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag har främst använt möjligheten att titta på mkv-filer i videospelaren, FLAC osv i musikspelaren. Jag tycker det är skönt att bara flytta filer dit jag vill i datorns utforskare/finder och veta att de fungerar oavsett format.

Går att spela upp de flesta videoformat på iOS med (med rätt app).

Skrivet av Evil Peter:

Att de helt ersätter det medföljande tangentbordet i alla instanser och aldrig behöver något kringarbete när man använder dem.

Förstår inte när detta skulle vara bra och är inget som jag hört talas om innan du tog upp det. Man ersätter tangentbordet med ett som ser annorlunda ut och har ett annat upplägg?

Skrivet av Evil Peter:

Sammanfattningar av vad som händer på sociala medier, sammanställning av rss-flöden, tv-tablåer, kalender osv är saker jag använt och tyckt om. Generellt sett handlar det väl om att få överskådlig information. Sedan gillar jag t ex en så enkel sak som fotoram, så man kan ha foton osv framme utan att behöva ha det som hela bakgrunden.

Jag har inte sett att det ger särkilt bra överblick med widgets. Bättre att öppna appen istället. Fotoram känns också sådär lönt.

Skrivet av Evil Peter:

Jag gillar också möjligheten att konfigurera utseendet och har gjort det en hel del. Olika typer av scrollningar på hemskärmen, möjlighet att byta ut knappar och annat, olika typer av app drawers osv. Det går t ex att få det att se ut som iOS om man föredrar det.

Man märker att du vill pilla mycket med telefonen i sig. Jag själv och de flesta användare är inte så intresserade av det, så det spelar mindre roll. Tycker det är bra upplagt i iOS och snabbt att växla mellan appar man har igång genom dubbel-tryck på hemknappen eller genom ”gestures” (på Ipad sen IOS 5).

Skrivet av Evil Peter:

Det jag finner att jag använder det mest till är att många nyhetssajter har egna videospelare och att de nästan alltid är i Flash. Är gammal kampsportare och följer mycket MMA och där är det mycket videointervjuer som man behöver det för. Det är ju utifrån ens behov, fast jag tycker som vanligt att det är bäst om jag själv får göra valet än att tillverkaren gör det åt mig.

Jag hade dock varit nöjd om HTML5 spritts bättre.

Eftersom Apple sagt stopp för Flash har det säkert påverkat spridningen av HTML5. Någon måste säga stopp.
Sen är det roligt att Flash försspråkas så mycket av Android-gillarna när det ju är proprietär Adobe-teknink. Man kan tycka att det borde vara tvärtom där?

Skrivet av Evil Peter:

Ja, det är inte svårt att lista ut varför Apple valt som de gjort. Som synes föredrar jag det annorlunda, men det är därför det finns olika system och tillverkare och man får ju hitta det som passar en själv bäst. Ordet 'bra' och dess böjningar är ju ett helt subjektivt ord så man kan ju inte generellt säga att någon telefon är bäst.

Det är det som är grejen. Om man nu vill ha så många valmöjligheter som möjligt så är det väl bra att Apples sätt att göra saker finns som en valmöjlighet?

Nä, nu ska jag testa roota min Android-lur så jag kan lägga in nyare version på den, för det fixar inte tillverkaren. Lite kul är det att pilla, men man måste inse att det inte är intressant för de flesta.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Kul, kvalite vs hållbarhetsfrågan igen

Skrivet av JesperT:

Självfallet har byggnadskvalite'n med kvalitet att göra..
Saker som är dåligt byggda och lätt går sönder är givetvis av sämre kvalite' på den punkten. Det är liksom ordboksbetydelsen av ordet byggkvalite't.

Med din definition har

* En dyr rörförstärkare sämre byggkvalite än en gammal plastig sharpförstärkare då rörförstärkare sannolikt går sönder lättare om du råkar tappa en CD-skiva på den.

* Ett par dyra italienska skräddarsydda kostymbyxor sämre kvalite än ett par billiga arbetsbyxor eftersom arbetsbyxorna sannolikt håller bättre om du råkar snubbla och skrapa i knät.

*En dyr kristallvas sämre kvalite än en billig plastvas eftersom den lättare går sönder om du tappar den i marken.

...och så kan vi hålla på i evigheter

Byggkvalite har inget med hållbarhet att göra när det är utanför produktens användningsområde. Det är inte meningen att du skall tappa en CD-skiva på en rörföstärkare, att du skall skrapa i knät med dina finbyxor eller tappa din dyra vas i golvet.

Bra byggkvalite (när det gäller mobiler) har i mina ögon att göra med att knappar inte skall lossna,det skall inte vara taskig passform på luckor, att det inte knakar och låter illa om du trycker på den, vid vanligt användande.

Att iPhones design gör att den har sämre hållbarhet än en exempelvis en SGS2 är det nog ingen som inte håller med om. Betyder det att den har sämre byggkvalite för att risken är större att den går sönder om du skulle tappa den i marken? Nej, det är inte meningen att du skall göra det. Det är utanför dess användingsområde.

Edit:
Och innan någon nu säger "så du tycker en iPhone är en dyr rörförstärkare och Samsung en plastig sharpförstärkare"...NEJ! Det var bara exempel på att bra kvalite och hållbarhet inte är samma sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plongy:

Kan passa på att säga att iphonen var VÄLDIGT dåligt optimerad redan för 3G. Apple är duktiga på att göra produkter med bra gränssnitt och enkelhet för användaren, men telecom klarar de inte av.

Beklagligtvis kan jag bara tolka ditt uttalande som att du är felinformerad:

a) iPhone klarar av 3G klockrent
b) i det fall "3G har krånglat" så har det inte varit telefonen utan den mjukvara man ringer med etc. (Skype är sjukt dåligt sedan uppdateringen t.e.x.).

Så det är på detta vis det ligger till!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Kul, kvalite vs hållbarhetsfrågan igen

Med din definition har

* En dyr rörförstärkare sämre byggkvalite än en gammal plastig sharpförstärkare då rörförstärkare sannolikt går sönder lättare om du råkar tappa en CD-skiva på den.

* Ett par dyra italienska skräddarsydda kostymbyxor sämre kvalite än ett par billiga arbetsbyxor eftersom arbetsbyxorna sannolikt håller bättre om du råkar snubbla och skrapa i knät.

*En dyr kristallvas sämre kvalite än en billig plastvas eftersom den lättare går sönder om du tappar den i marken.

...och så kan vi hålla på i evigheter

Byggkvalite har inget med hållbarhet att göra när det är utanför produktens användningsområde. Det är inte meningen att du skall tappa en CD-skiva på en rörföstärkare, att du skall skrapa i knät med dina finbyxor eller tappa din dyra vas i golvet.

Bra byggkvalite (när det gäller mobiler) har i mina ögon att göra med att knappar inte skall lossna,det skall inte vara taskig passform på luckor, att det inte knakar och låter illa om du trycker på den, vid vanligt användande.

Att iPhones design gör att den har sämre hållbarhet än en exempelvis en SGS2 är det nog ingen som inte håller med om. Betyder det att den har sämre byggkvalite för att risken är större att den går sönder om du skulle tappa den i marken? Nej, det är inte meningen att du skall göra det. Det är utanför dess användingsområde.

Edit:
Och innan någon nu säger "så du tycker en iPhone är en dyr rörförstärkare och Samsung en plastig sharpförstärkare"...NEJ! Det var bara exempel på att bra kvalite och hållbarhet inte är samma sak.

Och det är därför alla iPhone ägare köper en bumper/skydd för att inte den ska gå sönder om man tappar den och gör att telefonen ser ut som en Nokia 5230...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Och det är därför alla iPhone ägare köper en bumper/skydd för att inte den ska gå sönder om man tappar den och gör att telefonen ser ut som en Nokia 5230...

Nä, jag skulle aldrig få för mig att köpa ett skydd. Och döma av alla de man ser på pendel/tunnelbana här i Stockholm så tror jag majoriteten kör den "naken".

Man får se till att man inte är så klantig att man tappar den Det har jag gjort i alla mina år med mobiler hittills...men nu kommer jag väl tappa den och pajja både fram och baksida imorgon bara för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Nä, jag skulle aldrig få för mig att köpa ett skydd. Och döma av alla de man ser på pendel/tunnelbana här i Stockholm så tror jag majoriteten kör den "naken".

Man får se till att man inte är så klantig att man tappar den Det har jag gjort i alla mina år med mobiler hittills...men nu kommer jag väl tappa den och pajja både fram och baksida imorgon bara för det

Tacka fan för det, förstår mig inte på dem som sätter gummiskydd över sin telefon och gör en fin telefon ful.

Men personligen så har jag tappat varje telefon jag ägt, senast idag och igår flög min telefon ner från skrivbordet, så för min del räknar jag in att jag kommer tappa telefonen jag äger för eller senare. Lätt hänt... :/

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exteron:

Det har fortfarande inte något med kvallitéten på produkter att göra ifall den går önder eller ej när man tappar dem, det är som sagt inte meningen att man ska tappa den.

Kvalitet innebär att uppfylla eller helst överträffa kundernas krav, behov och förväntningar till lägsta möjliga kostnad. En produkts kvalitet brukar mätas genom att en produkt tillmäts egenskaper vilka är viktiga för kunden och vilka skall vara så bra som möjligt.

Kvalitet innebär också att minska antalet fel vid produktion av produkten, kunderna gillar inte när det är fel i produkten och mindre fel ger lägre kostnader. Det är oftast billigast att göra rätt från början. Kvalitet utgår ifrån kunderna och deras behov och förväntningar.

Arbetet med kvalitet måste därför börja med att kunderna identifieras och att kundernas behov och förväntningar fastställs. När vi vet vilka kunderna är och vilka förväntningar och behov.

jag vet inte ifall du har bhov av att tappa saker, men då får du framföra det till dem att du har det behovet, så det kan tillverka produkten efter det

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvalitet

Hållbarhet när du tappar den nämns inte någonstans på vad kvalitét är

Ingen vill att en telefon ska vara helt värdelöst förberedd för en extremt vanlig olycka vid normal användning. Det är därför tillverkare använder sig av Gorilla Glass osv på high end-lurar som inte på något sätt är marknadsförda som stryktåliga mobiler. Hade det varit som du sade hade inga tillverkare ansträngt sig på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Går att spela upp de flesta videoformat på iOS med (med rätt app).

En användare har redan påpekat det och det är bra att de fixat det. Att man förr var tvungen att konvertera i iTunes var onödigt krångligt och tidsödande. Det är nog bara Samsung som skickar med en stock videospelare som klarar alla format även på Android så det är naturligt att man behöver en extra app.

Skrivet av star-affinity:

Förstår inte när detta skulle vara bra och är inget som jag hört talas om innan du tog upp det. Man ersätter tangentbordet med ett som ser annorlunda ut och har ett annat upplägg?

Det finns en rad funktioner som andra tangentbord har. Vissa har mycket mer avancerade system för att förutsäga vad du tänker skriva baserat på analyser av det du skrivit tidigare, andra använder ett slide-system för att "knappa" osv. När man testat några ser man vilken skillnad det är på dem.

Skrivet av star-affinity:

Jag har inte sett att det ger särkilt bra överblick med widgets. Bättre att öppna appen istället. Fotoram känns också sådär lönt.

Med widgets kan du få översikt över flera appar på en gång, utan att klicka på något. Det är också mer omständigt att klicka in på en app varje gång du undrar om något uppdaterats, snarare än att se sammanfattningar och därmed välja när du vill se mer. Det är ett snabbare sätt att arbeta. Varför vissa vill ha foto på flickvänner osv i telefonerna trodde jag inte jag skulle behöva förklara.

Notera att jag till och med varit tydlig med att jag inte försöker övertala dig vad du behöver, jag skrev att jag bara listar några exempel på valmöjligheter som Android har och Apple inte tillåter.

Skrivet av star-affinity:

Man märker att du vill pilla mycket med telefonen i sig. Jag själv och de flesta användare är inte så intresserade av det, så det spelar mindre roll. Tycker det är bra upplagt i iOS och snabbt att växla mellan appar man har igång genom dubbel-tryck på hemknappen eller genom ”gestures” (på Ipad sen IOS 5).

Hittar man något man är nöjd med behöver man inte pilla mer och man behöver inte pilla alls om man inte vill det. Återigen är poängen att ge användaren så mycket förtroende att man låter denne välja själv.

Jag gillar dock personligen att pilla lite med saker ibland. Jag är teknikintresserad (därav min närvaro på den här sidan) och vill därför ha en produkt som låter mig använda min kunskap och inte låser mig till samma saker som passar de okunniga (det kan vara samma saker ibland, men inte alltid). Bara för att de flesta bara använder sin dator till att surfa, ordbehandlare osv betyder inte att jag vill att min dator endast ska klara av det.

Skrivet av star-affinity:

Eftersom Apple sagt stopp för Flash har det säkert påverkat spridningen av HTML5. Någon måste säga stopp.
Sen är det roligt att Flash försspråkas så mycket av Android-gillarna när det ju är proprietär Adobe-teknink. Man kan tycka att det borde vara tvärtom där? :).

Det kan ha hjälpt till. Jag föredrar dock Googles sätt, där de låter användaren välja samtidigt som de själva arbetar för HTML5 (och gör allt de skapar öppet för alla istället för att låsa det till sina egna produkter). De tvingar inte på användaren sitt eget val.

Jag föredrar HTML5 men jag är ju inte dummare än att jag inser att Flash används i större utsträckning och att jag inte har en 100% fungerande webläsare utan det tillägget.

Skrivet av star-affinity:

Det är det som är grejen. Om man nu vill ha så många valmöjligheter som möjligt så är det väl bra att Apples sätt att göra saker finns som en valmöjlighet?

Nä, nu ska jag testa roota min Android-lur så jag kan lägga in nyare version på den, för det fixar inte tillverkaren. Lite kul är det att pilla, men man måste inse att det inte är intressant för de flesta.

Ja, jag har aldrig sagt att det är negativt att Apples produkter existerar. Konkurrens ger mer val och bättre produkter.

Och som sagt, jag försöker inte övertala någon till att tycka annorlunda än de gör. Angående din Android-lur och att få en nyare version kan jag rekommendera CyanogenMod om det finns till din modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exteron:

Flash skrotas helt, risken finns att det inte ens kommer att komma fungera med Android 4.0 då de inte längre kommer anpassa Flash Player för mobila enheter till nya webbläsare

”Our future work with Flash on mobile devices will be focused on enabling Flash developers to package native apps with Adobe AIR for all the major app stores. We will no longer adapt Flash Player for mobile devices to new browser, OS version or device configurations. Some of our source code licensees may opt to continue working on and releasing their own implementations. We will continue to support the current Android and PlayBook configurations with critical bug fixes and security updates.”

Det var flera dagar sedan Adobe utlovade Flash till Android 4.0 så jo, det kommer fortsätta att fungera, precis som jag sade. Hur det blir efter det får man se. Jag förstår inte varför du argumenterar emot när du inte läst på.

Permalänk
Medlem

hhahahaha fan va kul

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla kommentarer, men varför är det inte s2 telefoner i slutet på filmen? 3st olika som verkligen inte är några s2 lurar. Är det en "part of the movie" som jag inte förstår eller?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Nu har jag inte läst alla kommentarer, men varför är det inte s2 telefoner i slutet på filmen? 3st olika som verkligen inte är några s2 lurar. Är det en "part of the movie" som jag inte förstår eller?

S2:orna för USA-marknaden har annan design pga operatörerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quartus:

S2:orna för USA-marknaden har annan design pga operatörerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då är jag med

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Att iPhones design gör att den har sämre hållbarhet än en exempelvis en SGS2 är det nog ingen som inte håller med om. Betyder det att den har sämre byggkvalite för att risken är större att den går sönder om du skulle tappa den i marken? Nej, det är inte meningen att du skall göra det. Det är utanför dess användingsområde.

Utanför dens användningsområde, ja det var lustigt skrivet.
Men jag förstår poängen vad du menar, för olika typer av produkter så förväntar sig folk att de ska tåla olika mycket fysiska påfrestningar.
Ett proffsredskap är inte ovanligvis mer känslig för för fysiska påfrestningar än ett amatörredskap, detta syns lätt på redskap för mätteknik, där proffsverktygen måste kaliberas ofta och nåde den som tappar en normal i golvet.

Det jag dock inte förstår är på vilket sätt IPhone 5 kan ses som en helt annan typ av produkt än t.ex. SGC2, utan att användningsområdena i princip är detsamma. Och det folk förväntar sig med en mobil är att de ska tåla vanlig daglig användning. Lite fysiska påfrestningar, som bli tappad i golvet, lite väta m.m. Det är inte ofta man tappar en mobil, men samtidigt utsätts mobiler för andra liknande fysiska påfrestningar när man arbetar. (behövs självklart fler tester för att se kvalitén på produkten emot detta)
Och på testen som visades så hade SGS2 bättre byggkvalité på just det testet. Medans IPhone kanske tål väta bättre, vad vet jag. Iaf så är det fler saker än bara tapptest som behövs göras för att säga vilken mobil som har bäst byggkvalité.

Skrivet av S_Z:

Och innan någon nu säger "så du tycker en iPhone är en dyr rörförstärkare och Samsung en plastig sharpförstärkare"...NEJ! Det var bara exempel på att bra kvalite och hållbarhet inte är samma sak.

Detta är ett bra exempel på hur man kan göra argumentationsfel genom att använda analogier. En rörförstärkare som produkt skiljer sig kraftigt ifrån en sharpförstärkare. Däremot kan du jämföra två stycken rörförstärkare inom samma användningsområde, t.ex. för utomhusbruk. Där den ena går sönder direkt när dugget kommer och den andra tål en lite regn. Argumentet att förstärkaren inte är gjord för att använda när det regnar är då irrelevant, när produkten som art utsätts för lite väta. Man täcker såklart över förstärkaren vid regn, men det är svårt att hinna med de första dropparna ibland.

*edit förtydligande*
Det man kan se ifrån youtubeklippet är att Iphones display är känslig för visa stötar, vilka slutsatser man kan dra ifrån detta är just bara hur skör displayen är. Ska man prata om mobilens kvalité, så är det mycket mer som kan gå sönder och fler tester behövs göras, likaså lägga till den upplevda kvalitetskänslan av produkten. (bra knappar, respons på os m.)
Att iphones display är så skör beror säkerligen inte på att Apple är dumma, utan den sköra displayen kanske har någon annan fördel som gör att den upplevs bättre. Det skulle mycket väl kunna vara att denna fördel gör så att konsumenterna anser att displayen har bättre kvalité, även om nu skärmen tål mindre fysisk påfrestningar. Men det är upp till dem som försvarar denna display att förklara vad valet med denna display var så bra, eller så kan man erkänna att displayen är av dålig kvalité på mobilen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Med widgets kan du få översikt över flera appar på en gång, utan att klicka på något. Det är också mer omständigt att klicka in på en app varje gång du undrar om något uppdaterats, snarare än att se sammanfattningar och därmed välja när du vill se mer. Det är ett snabbare sätt att arbeta. Varför vissa vill ha foto på flickvänner osv i telefonerna trodde jag inte jag skulle behöva förklara.

Man får en röd ”boll” med ett nummer vid appens högra hörn med info om hur mycket som är nytt och det dyker även upp notifieringar på nya saker.
Jag förstår att vissa gillar widgets, men tycker personligen de är lite överskattade. Har som sagt en Android också att jämföra med.
Men det kommer säkert något liknande till Ios så småningom. Jag menar Apple har ju haft widgets i Mac OS X i åratal.

Skrivet av Evil Peter:

Notera att jag till och med varit tydlig med att jag inte försöker övertala dig vad du behöver, jag skrev att jag bara listar några exempel på valmöjligheter som Android har och Apple inte tillåter.

Jag förstår det, men det finns ett uttryck som är ”less is more” och i många fall tycker jag att det stämmer med Ios. Det är mer rättfram i många lägen och ändå mer än tillräckligt tekniskt kapabelt för de flestas behov. Men att det kan störa den som vill pilla och mecka kan jag förstå, fast jag tycker som sagt själv att iPhone duger bra öven om jag också är bra mycket geekigare än de flesta.

Skrivet av Evil Peter:

Hittar man något man är nöjd med behöver man inte pilla mer och man behöver inte pilla alls om man inte vill det. Återigen är poängen att ge användaren så mycket förtroende att man låter denne välja själv.

Ja, men alla möjligheter kan göra det knepigt för vissa användare. Iphone har möjligheter som räcker långt mycket längre än vad de flesta behöver.
Men jag kan som sagt också se charmen vissa ser med Android.

Tack för tipset om CyanogenMod! Ska testa…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Samsung har nog bitit i det sura äpplet nu, för Apple verkar börjat köpa skärmar ifrån Sharp nu. Så där kan ni ha era Android och Samsung folk Känns härligt. Dessutom har de börjat köpa minnen ifrån Toshiba istället också.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Utanför dens användningsområde, ja det var lustigt skrivet.
Men jag förstår poängen vad du menar, för olika typer av produkter så förväntar sig folk att de ska tåla olika mycket fysiska påfrestningar.
Ett proffsredskap är inte ovanligvis mer känslig för för fysiska påfrestningar än ett amatörredskap, detta syns lätt på redskap för mätteknik, där proffsverktygen måste kaliberas ofta och nåde den som tappar en normal i golvet.

Det jag dock inte förstår är på vilket sätt IPhone 5 kan ses som en helt annan typ av produkt än t.ex. SGC2, utan att användningsområdena i princip är detsamma. Och det folk förväntar sig med en mobil är att de ska tåla vanlig daglig användning. Lite fysiska påfrestningar, som bli tappad i golvet, lite väta m.m. Det är inte ofta man tappar en mobil, men samtidigt utsätts mobiler för andra liknande fysiska påfrestningar när man arbetar. (behövs självklart fler tester för att se kvalitén på produkten emot detta)
Och på testen som visades så hade SGS2 bättre byggkvalité på just det testet. Medans IPhone kanske tål väta bättre, vad vet jag. Iaf så är det fler saker än bara tapptest som behövs göras för att säga vilken mobil som har bäst byggkvalité.

Detta är ett bra exempel på hur man kan göra argumentationsfel genom att använda analogier. En rörförstärkare som produkt skiljer sig kraftigt ifrån en sharpförstärkare. Däremot kan du jämföra två stycken rörförstärkare inom samma användningsområde, t.ex. för utomhusbruk. Där den ena går sönder direkt när dugget kommer och den andra tål en lite regn. Argumentet att förstärkaren inte är gjord för att använda när det regnar är då irrelevant, när produkten som art utsätts för lite väta. Man täcker såklart över förstärkaren vid regn, men det är svårt att hinna med de första dropparna ibland.

*edit förtydligande*
Det man kan se ifrån youtubeklippet är att Iphones display är känslig för visa stötar, vilka slutsatser man kan dra ifrån detta är just bara hur skör displayen är. Ska man prata om mobilens kvalité, så är det mycket mer som kan gå sönder och fler tester behövs göras, likaså lägga till den upplevda kvalitetskänslan av produkten. (bra knappar, respons på os m.)
Att iphones display är så skör beror säkerligen inte på att Apple är dumma, utan den sköra displayen kanske har någon annan fördel som gör att den upplevs bättre. Det skulle mycket väl kunna vara att denna fördel gör så att konsumenterna anser att displayen har bättre kvalité, även om nu skärmen tål mindre fysisk påfrestningar. Men det är upp till dem som försvarar denna display att förklara vad valet med denna display var så bra, eller så kan man erkänna att displayen är av dålig kvalité på mobilen.

Det var designen jag var ute efter, två saker med samma grundläggande funktion fast med olika design val. En dyr rörförstärkarens med oskyddade rör gör den känsligare mot att du tappar saker på den. Det är inte för på grund av dålig byggkvaite utan för att de oskyddade rören är utsatta. Hållbarheten på ett par byxor när du ramlar och skrapar knät säger inget om kvalite, hur pass fint sydda de är osv utan det handlar om design/materialval. En iPhone har glas på båda sidor och dessutom så gott som inget skydd vid just glasets kant (som ligger ovanför metallramen). By design kommer en iPhone vara känsligare mot att du tappar den i marken än vad exempelvis en SGS med plastbaksida. Glaset i sig är väldigt flexibelt (finns videoklipp som visar detta) men det är fortfarande glas och det kommer gå illa om du har otur och träffar den oskyddade kanten ifall du tappar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Vad har kvalité med att tappa nått i marken? Telefoner är väl inte tänkt att man ska tappa i backen, samma sak som men en bärbar dator. Finns telefoner som är tåliga och gjorda för att kvaddas och det finns bärbara datorer som även är gjort för tuffa tag. Kan vi lika gärna börja kasta surfplattor i backen för att se hur dom håller och för att avgöra vilken kvalité det är på dom. Kanske vi kan börja krocka bilar också, en Fiat kanske blir mindre bucklig än en Ferrari när man krockar i 50. Måste ju betyda att det är bättre kvalla på en Fiat? eller?

Så det där resonemanget köper jag inte, har både hållit i en 4S och S2a.

Jag skulle säga att genom att undersöka resterna av krockade bilar att man snabbt som fan kan säga vilken som har bättre byggkvalité.
För nu snackar vi inte om vilken som har flest bucklor (bucklor kan man köra med), men totalt förstörda ytor.

Jo, jag inser att Volvon också är skrot efter testet. Men skadorna är mycket mindre, och man behöver tekniskt sett inte använda en mopp för att plocka ut passagerarna.

Visst har det mycket med materialen att göra och inte enbart vilken klåpare som designade och snickrade ihop grejerna. Men som någon påpekade innan så tyckte de att byggkvalité kunde vara t.ex. plast som knakar.
Överlag så har det med materialet att göra och inte så mycket med dålig design (finns riktgt stabila produkter av plast, men på ett eller annat sätt så går det att få dem att knaka).
På samma sätt ser jag iPhone's val att ha Gorilla Glass överallt på telefonen. Materialet verkar vara reptåligt och stabilt, men blir det en liten skada så blir allt krackelerat (Ungefär som härdat glas, rätt så stabilt ock tåligt. Men minsta lilla skråma så blir det en hög på golvet).
Resten av telefonen kan vara stabil med en chassi av metall, men byggkvalitén (eller kanske bara rent av "kvalitén"?) blir skit så fort de slänger på någon som vid en stöt gör hela telefonen oanvändbar.

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Man får en röd ”boll” med ett nummer vid appens högra hörn med info om hur mycket som är nytt och det dyker även upp notifieringar på nya saker.
Jag förstår att vissa gillar widgets, men tycker personligen de är lite överskattade. Har som sagt en Android också att jämföra med.
Men det kommer säkert något liknande till Ios så småningom. Jag menar Apple har ju haft widgets i Mac OS X i åratal.

Ja, fast skillnaden är att man istället kan se att X har skrivit något och är det för långt för att synas i widgeten kan man välja om man tycker det verkar intressant nog att gå in och kolla eller inte. Då widgets kan sammanställa sådan info från ett flertal appar samtidigt så kan det bli snabbare. Som sagt är det dock upp till en själv om man vill använda det eller inte. Valmöjligheter och som sagt kan man få ett iOS-liknande gränssnitt i Android om man vill välja bort hemskärmen.

Ja, jag tror också att Apple kommer införa widgets vid något tillfälle. De har ju iofs redan infört en väder-widget osv i notifikationslisten som kom i iOS 5.

Skrivet av star-affinity:

Jag förstår det, men det finns ett uttryck som är ”less is more” och i många fall tycker jag att det stämmer med Ios. Det är mer rättfram i många lägen och ändå mer än tillräckligt tekniskt kapabelt för de flestas behov. Men att det kan störa den som vill pilla och mecka kan jag förstå, fast jag tycker som sagt själv att iPhone duger bra öven om jag också är bra mycket geekigare än de flesta.

I valmöjligheter tycker jag själv att mer är bättre, iaf när man inte tvingas göra valen om man inte vill (det går bra att köra med grundinställningarna i Android). Dessutom kan det lätt vara så att när man vet att något finns men man själv inte har det kan det vara nog för att väcka ett begär efter det.

Men det är klart att iOS passar många, annars skulle ju ingen köpa iPhones.

Skrivet av star-affinity:

Ja, men alla möjligheter kan göra det knepigt för vissa användare. Iphone har möjligheter som räcker långt mycket längre än vad de flesta behöver.
Men jag kan som sagt också se charmen vissa ser med Android.

Tack för tipset om CyanogenMod! Ska testa…

Det är nog i sådant fall mest deras rädsla för att göra något fel som spökar där. Ingen telefon är lika mångsidig som en riktig dator och ändå klarar alla (iaf alla som ska ha en smart phone) av att använda en dator för sina behov. Som sagt ovan tvingar varken en Android-telefon eller en dator en att utnyttja alla val om man inte har behov av dem.

Det är ju ett vanligt argument om att Android är krångligare än iOS men jag har aldrig sett vad det är som är krångligt hos Android och aldrig riktigt fått något rakt svar från de som framfört argumentet.

CyanogenMod är en bra variant som håller sig ganska nära Googles rena version av Android. Dock har en del problem med att den inbyggda launchern inte flyter helt mjukt (jag var en av dem) så jag rekommenderar att ladda hem någon av de apparna (LauncherPro eller Go Launcher är bra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foppemoa:

På samma sätt ser jag iPhone's val att ha Gorilla Glass överallt på telefonen..

Det är inte Gorilla Glass på iPhones, det är någon annan sorts härdat glas. Jag trodde också att det var Gorilla Glass tidigare men vid vidare läsning såg jag att det inte var fallet. Från tester att döma är det som används av Apple inte riktigt lika tåligt som Gorilla Glass.