Ubisoft skrotar Ghost Recon Future Soldier för PC på grund av piratkopiering

Permalänk
Hjälpsam

Mycket snack om att 99% som laddar ned, inte skulle köpa spelet ändå, har ni något som helst som backar upp det påståendet.
Om ett företag kopierar ett program (eller musik/text/bild/utredning/tavla/bok) du gjort, säger att det här är så dåligt gjort att vi inte vill betala för det, men ändå använder det, är det OK?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Undrar om inte hårdvarutillverkarna kommer att börja stödja speltillverkarna snart? Vad är det för mening att uppgradera sin dator med ett 5k grafik-kort vartannat år när man ändå spelar spel som gjorts för något som motsvarar ett Nvidia 7800 kort kanske?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Anledningen är kass och det hade inte varit svårt att göra ett bättre offline läge.

Offlineläge är problemet. De knäcks. Även om man kan spela tex wow pirat är de jobbigare att knäcka.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Det är skillnad på hårdvara och mjukvara....Du skyddar ditt hus och din bil mer för det värdesätter du mer än ett spel...

Man köper spelet....man får ÄNDÅ stå ut med all jävla reklam i början! som man inte kan klicka bort.

När jag köper ett spel vill jag komma direkt in i menyn klicka PLAY sen ska det vara igång på några sekunder utan nån jobbig reklam!

Man köper filmen...man får ändå se all jävla reklam och eftertext....Detta slipper man om man tankar ner filmen och sedan köper den

Det är väl klart att du värdesätter ett hus eller bil mer. Men detta är ju dels för att DU äger de. Men ett företag som lever på att producera spel, det är väl klart att dom värdesätter det väldigt högt och vill skydda de så gott de går för att folk är så jäkla giriga?

Men vi har fortfarande valmöjligheten, det är ju inte så att vi inte vet att det kommer vara reklam i början. Du behöver helt enkelt inte betala för det produkten, du kan strunta i det helt. Sen, är det så jobbigt att se lite reklam? Jag kan lätt låta några sekunder av upplevelsen gå till reklam. Fortfarande en befängd sak att skylla på.

Passar det inte, så skit it.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mycket snack om att 99% som laddar ned, inte skulle köpa spelet ändå, har ni något som helst som backar upp det påståendet.
Om ett företag kopierar ett program du gjort, säger att det här är så dåligt gjort att vi inte vill betala för det, men ändå använder det, är det OK?

Ubisoft hittar på statistik, då kan väl andra göra det också.

http://kotaku.com/5533615/another-view-of-video-game-piracy
http://kotaku.com/5862465/finally-someone-talks-common-sense-...

Permalänk
Medlem

Många som laddar ner skulle inte köpa spelet
Vet MÅNGA som laddar ner spelet för att sen köpa spelet för att crack alltid har något problem (spelet crashar etc)
Sen att 99% tankar är bullshit

Sen prima exempel, Witcher 2 DRM fritt säljer på som bara F*N

Permalänk
Avstängd

Ubisoft snackar skit, dom skyller på piratkopiering men det tror jag inte på, visst just med ubisoft spel så måste man ju nästan piratkopiera för att slippa deras kopieringsskydd och få ett spelbart spel. Jag har inte köpt ett ubisoft spel på flera år pga deras skydd, inte ens förra julen när steam sålde deras spel för nästan inget.
Spelar man på konsol eller PC och inte har råd med nya spel så piratkopierar man, har man råd så köper man dom så var det för mig och mina polare när vi var ung och fattiga, nu känner jag nästan ingen som piratkopierar längre.
Men det är klart det är ju jävligt bekvämt att ha nått att skylla på så man kan göra det enkelt för sig och bara utvecklar till konsol.

Hur kan nån säga att hur många gånger ett spel har blivit kopierat? och hur kan man påstå att det skulle vara lika många förlorade försäljningar?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem

Det är klart att folk piratkopierar, om spelet är för dåligt finns det ingen anledning att köpa.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Många som laddar ner skulle inte köpa spelet
Vet MÅNGA som laddar ner spelet för att sen köpa spelet för att crack alltid har något problem (spelet crashar etc)
Sen att 99% tankar är bullshit

Sen prima exempel, Witcher 2 DRM fritt säljer på som bara F*N

Typiska ursäkter, det finns inga ursäkter att piratkopiera och även om Witcher 2 var ett "schysst" spel så har det piratats en hel del också.

Permalänk
Medlem

som att inte 360 piratkopieringen är utbredd...

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Och jag ser piratkopiering som något som ger + på försäljningen, inte minus. De som laddar hem spelen skulle med 80% säkerhet inte ha köpt spelet från första början. Det som företaget dock vinner på när folk laddar hem är till exempel: Tänk er att din kompis laddat hem ett nytt spel som varken du eller han har provat eller hört mycket om. Ni båda testar det och anser att det var ett mycket roligt spel, så du själv lägger en beställning på spelet så fort du kommer hem. Nu har företaget sålt ett till exemplar, mot om det inte hade varit nerladdat så hade varken du själv eller den kompis upptäkt spelet från första början, och då hade företaget sålt 0 extra, istället för 1 extra. Piratkopieringen som get -1 sålt exemplar är förmodligen mindre än 50% av spel som laddas hem.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Det är klart att folk piratkopierar, om spelet är för dåligt finns det ingen anledning att köpa.

varför piratkopieras sk bra spel? och vad tusan är dåliga spel? upplevelse är subjektivt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mycket snack om att 99% som laddar ned, inte skulle köpa spelet ändå, har ni något som helst som backar upp det påståendet.
Om ett företag kopierar ett program (eller musik/text/bild/utredning/tavla/bok) du gjort, säger att det här är så dåligt gjort att vi inte vill betala för det, men ändå använder det, är det OK?

Saxat från en av länkarna

"When Reflexive games performed a series of experiments with anti-piracy measures, they found that they only made one extra sale for every 1000 pirated copies they blocked [7]. This implies that their 90% piracy statistic caused them to lose less than 1% of their sales."

Ibland har man rätt när man hittar på statistik

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Vi har ett grundproblem i att de inte förstår ekonomi.

Av de 500kr du och jag betalar för en fysisk skiva får spelutvecklaren ungefär 50kr, 10%. Resten försvinner till butiken, reklam, frakt, produktion osv osv osv. Där har ni svaret på varför konsolspel är så dyra, de säljer ju alla sina spel via butik, och måste även ge viss andel till de som byggt hårdvaran i licenskostnader.

Av de 500kr du och jag betalar för en kopia via Steam får spelutvecklaren ungefär 250kr, 50%. Steam själva tar 30% och förläggaren (som inte fyller en mycket större roll än bank/investerare idag) tar 20% varav endel går till reklam.

Men var är de faktiskta kostnaderna i att distribuera en kopia av ett spel digitalt? Egentligen ingenstans eftersom alla själva kan göra detta med torrent protokoll / tekniken bakom piratkopiering.

Kan man göra sin egen distributionstjänst som spelutvecklare/distributör kan man alltså knycka 30% = 150kr per sålt spel från Steam. Att sälja sitt eget spel via egen distributionstjänst betyder alltså att du kan dra in upp emot 400 av de 500kr istället för ynka 50kr du fick per skiva för 15 år sedan.

Där har ni svaret varför EA inte vill släppa BF3 till steam.

Dessutom syns inte försäljningssiffrorna för PC eftersom många anti-pirater väljer att bara till på försäljningssiffror från Butiker/skivor och missar alla digitala kopior från den uppsjö av distributionstjänster som finns.

Min logik och grundläggande kunskap i ekonomi och mattematik säger att om distributionskostnaderna går mot noll måste också priset närma sig noll, eller priset borde snarare vara exakt = (utvecklingskostnaderna / antal köpare)*110% för vinst/reklam

Ett spel som säljer 10 miljoner kopior och kostar 100 miljoner kr att utvekla skulle alltså teoretiskt kunna kosta ca 11kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mycket snack om att 99% som laddar ned, inte skulle köpa spelet ändå, har ni något som helst som backar upp det påståendet.
Om ett företag kopierar ett program (eller musik/text/bild/utredning/tavla/bok) du gjort, säger att det här är så dåligt gjort att vi inte vill betala för det, men ändå använder det, är det OK?

Har Ubisoft någon källa som backar upp deras påstående?

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker inte att ICAs köttbullar är prisvärda, alltså läser jag innehållsförteckningen och lagar dom själv istället, det är inte mitt fel utan ICAs, om ICA bara sänkte priset eller gjorde dem godare skulle jag köpt dom istället för att laga dom själv.

Den liknelsen fungerar då verkligen inte.
"Jag tycker inte att Ubisofts spel är prisvärda, så därför anställde jag runt 50-100 personer, programmerare, grafiska designers, musik och ljuddesigners/producenter, betalar lön för dem i 2-3 år för att producera ett likvärdigt spel. Om bara Ubisoft gjorde ett bättre spel så skulle jag betala dem en liten summa för produkten istället för att starta ett spelproduktionsbolag själv."

Det är den enda liknelse som skulle kunna ställas upp mot det du drog där. Och du förstår nog varför det inte direkt är realistiskt. Ett producerat spel kan inte jämföras med en fysisk kopia, varken av förespråkarna av piratkopiering, eller de som är emot.

Saken är den att det kostar pengar att producera ett spel, väldigt mycket pengar! Det enda rätta är att antingen så köper du spelet, eller så köper du det inte. Visst, säkert trevligt och bra att kunna testa ett spel innan man lägger ut pengar på det men om inte den möjligheten finns så har du inte automatiskt rätten att ta dig den.

Om vi drar det hela till det extrema; Om alla skulle piratkopiera spel, ingen skulle betala något för det.. skulle det då produceras nya spel? Hur kan du lägga ut de miljoner kronor det kostar på att producera ett spel om du aldrig skulle få en krona tillbaka? Det fungerar inte.

Och samtidigt, situationen är som den är. Det är enkelt att kopiera dina produkter. Det kommer aldrig gå att stoppa piratkopiering helt. Men kan man verkligen beskylla dem för att försöka minska på det så gott det går?

För mig är det ganska självklart. Kan jag inte lägga pengar på deras spel, då laddar jag inte ner det heller. Det är vad de som producerat spelet vill, det är vad de som lagt ner pengar, kämpat med det, svettats för det, vill. Jag får ta och respektera det.

Permalänk
Medlem

Seriöst vem spelar fps på konsol.
Och är spelet bra köper folk de.
Dom kanske får göra ett bättre spel?

Permalänk
Medlem

om det nu är 90-95% piratkopiering räcker det med att 2-5% av dessa pirater köper spelet för att spelföretaget faktiskt ska tjäna pengar på piratkopieringen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Och jag ser piratkopiering som något som ger + på försäljningen, inte minus. De som laddar hem spelen skulle med 80% säkerhet inte ha köpt spelet från första början. Det som företaget dock vinner på när folk laddar hem är till exempel: Tänk er att din kompis laddat hem ett nytt spel som varken du eller han har provat eller hört mycket om. Ni båda testar det och anser att det var ett mycket roligt spel, så du själv lägger en beställning på spelet så fort du kommer hem. Nu har företaget sålt ett till exemplar, mot om det inte hade varit nerladdat så hade varken du själv eller den kompis upptäkt spelet från första början, och då hade företaget sålt 0 extra, istället för 1 extra. Piratkopieringen som get -1 sålt exemplar är förmodligen mindre än 50% av spel som laddas hem.

Ni kan ju hitta på sådana här förklaringar bäst ni vill men det blir ju inte mer uppenbart än när företag börjar strunta i att porta/utveckla till pc. Det är ju vinstdrivande företag och jag betvivlar starkt att de struntar i pc om de tjänade pengar på det bara för att "jävlas" med pc-spelare. Jag kommer aldrig förstå er heller när ni verkar tycka att ni ska ha rätten att ladda ner det gratis och spela för att kanske köpa det senare det är ju så skev logik på alla sätt och vis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Vi har ett grundproblem i att de inte förstår ekonomi.

Av de 500kr du och jag betalar för en fysisk skiva får spelutvecklaren ungefär 50kr, 10%. Resten försvinner till butiken, reklam, frakt, produktion osv osv osv. Där har ni svaret på varför konsolspel är så dyra, de säljer ju alla sina spel via butik, och måste även ge viss andel till de som byggt hårdvaran i licenskostnader.

Nej det är inte rätt, prisskillnaden är licensavgift till MS och Sony, så det är inte en viss andel utan det är hela prisskillnaden.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Ubisoft är inte dom sista. Detta är den vägen vi kommer att gå då ett fåtal verkligen tjänar stora pengar på PC. Tänk på att ett spel inte bara ska dra sina egna kostnader utan också lägga plattformen för kommande investeringar. Sedan blir det löjligt att se alla som påstår att bra spel köper man ändå. Det är ren bullshit, dom flesta köper inte spel, bra eller dåliga spelar ingen roll. Piratkopior, så länge dom funkar, gäller. DRM är dock en avart som gör så fler tankar men man förstår samtidigt företagen. Ungefär som med musik, också bullshitargument och tokmycket rättfärdiganden.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av gvil:

Ni kan ju hitta på sådana här förklaringar bäst ni vill men det blir ju inte mer uppenbart än när företag börjar strunta i att porta/utveckla till pc. Det är ju vinstdrivande företag och jag betvivlar starkt att de struntar i pc om de tjänade pengar på det bara för att "jävlas" med pc-spelare. Jag kommer aldrig förstå er heller när ni verkar tycka att ni ska ha rätten att ladda ner det gratis och spela för att kanske köpa det senare det är ju så skev logik på alla sätt och vis.

POW! right in the kieser

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

lol.. ubisoft... y u so silly?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Ånej!!

Sista spelet jag köpte från dem va splinter cell chaos theory. Det åkte i "sopkorgen" efter jag märkte att musknapparna inte gick att binda om.

Om de väljer att släppa konsolportar till pc eller ej ger jag blanka fan i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Den liknelsen fungerar då verkligen inte.
"Jag tycker inte att Ubisofts spel är prisvärda, så därför anställde jag runt 50-100 personer, programmerare, grafiska designers, musik och ljuddesigners/producenter, betalar lön för dem i 2-3 år för att producera ett likvärdigt spel. Om bara Ubisoft gjorde ett bättre spel så skulle jag betala dem en liten summa för produkten istället för att starta ett spelproduktionsbolag själv."

Det är den enda liknelse som skulle kunna ställas upp mot det du drog där. Och du förstår nog varför det inte direkt är realistiskt. Ett producerat spel kan inte jämföras med en fysisk kopia, varken av förespråkarna av piratkopiering, eller de som är emot.

Saken är den att det kostar pengar att producera ett spel, väldigt mycket pengar! Det enda rätta är att antingen så köper du spelet, eller så köper du det inte. Visst, säkert trevligt och bra att kunna testa ett spel innan man lägger ut pengar på det men om inte den möjligheten finns så har du inte automatiskt rätten att ta dig den.

Om vi drar det hela till det extrema; Om alla skulle piratkopiera spel, ingen skulle betala något för det.. skulle det då produceras nya spel? Hur kan du lägga ut de miljoner kronor det kostar på att producera ett spel om du aldrig skulle få en krona tillbaka? Det fungerar inte.

Och samtidigt, situationen är som den är. Det är enkelt att kopiera dina produkter. Det kommer aldrig gå att stoppa piratkopiering helt. Men kan man verkligen beskylla dem för att försöka minska på det så gott det går?

För mig är det ganska självklart. Kan jag inte lägga pengar på deras spel, då laddar jag inte ner det heller. Det är vad de som producerat spelet vill, det är vad de som lagt ner pengar, kämpat med det, svettats för det, vill. Jag får ta och respektera det.

Problemet är väl att en mjukvara har oändlig tillgång och när tillgången är oändlig och efterfrågan hög så borde också priset spegla detta, vilket det inte gör, spel industrin trampar på med 600~ spänn per spel, för någon som tjänar en normal timlön är det nästan en 8 timmar arbete och detta är i ett I-land. Vill inte ens tänka på hur svårt det skulle vara för folk i mindre utvecklade land att köpa ett nytt spel.

Så om dom vill ha dom där 95% som piratkopierar kanske dom ska anpassa sig till marknaden och erbjuda spelen till ett överkomligt pris?

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Inaktiv

"inte värt besväret att porta till PC", svarade dom inte på problemet själva? Alla dessa skitportningar resulterar oftast till att det bli ospelbart i den mån att vartenda kontroll av spelet är fortfarande konsolifierad - ingen köper spelet, Ubisoft antar att vi kopierar det istället.

Haha?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Problemet är väl att en mjukvara har oändlig tillgång och när tillgången är oändlig och efterfrågan hög så borde också priset spegla detta, vilket det inte gör, spel industrin trampar på med 600~ spänn per spel, för någon som tjänar en normal timlön är det nästan en 8 timmar arbete och detta är i ett I-land. Vill inte ens tänka på hur svårt det skulle vara för folk i mindre utvecklade land att köpa ett nytt spel.

Så om dom vill ha dom där 95% som piratkopierar kanske dom ska anpassa sig till marknaden och erbjuda spelen till ett överkomligt pris?

Absolut, jag kan hålla med! (Dock, enda gången på senare tid jag köpt ett spel för 600 spänn var nog Red Dead Redemption till PS3, Skyrim gick la för 399 helt nytt, från Steam). Men ger det oss rätt att ladda ner deras produkt ändå, utan att betala för oss?

Hellre då att inte ladda ner det öht. Just nu lyssnar de ändå inte på argument angående prissättning, för de ser bara det stora spöket "piratkopiering" framför sig. Innan de får bukt på det lär de inte ens försöka att justera någon prissättning.

Och sen... varför behöver man alla nya spel, alltid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Typiska ursäkter, det finns inga ursäkter att piratkopiera och även om Witcher 2 var ett "schysst" spel så har det piratats en hel del också.

Är man under 18 år utan fast inkomst så tänker jag inte spendera 400-600kr på ett sönder glitchat spel

Permalänk
Medlem

Dumma j*vlar rent ut sagt, alla vet även att konsolerna helt piratfria, eller? Efter Ubisofts DRM för PC så blir man inte förvånad direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Är man under 18 år utan fast inkomst så tänker jag inte spendera 400-600kr på ett sönder glitchat spel

om jag över 18 tänker inte jag betala för mig. jag har andra utgifter.... se, alla kan förklara varför man inte köper spel. allt handlar om moral. trist att du inte stöttar vårt gemensamma intresse

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm