Permalänk
Medlem

Extrem luftskylning

Har talar vi om extrem luftkylning. Luftkylning med kall luft utifrån.

Extrem luftskylning

Permalänk
Medlem

Bland dom fulaste moddarna jag sett.. gör troligtvis sitt jobb (kan man ju hoppas)

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Helt värdelöst... Ghettokylning. Hårddiskar älskar allt under 10C Typ

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

ser ju.. typ... ghetto ut men ett plus för inovitet!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

ser ju.. typ... ghetto ut men ett plus för inovitet!

Innovativt? Har nog läst fler förslag om att ta kall luft utifrån än jag har tecken i denna kommentar

Permalänk
Medlem

vad händer om man har varit i ett varmt rum med glassögon och sen går ut i vinter kylan, det blir kondens och kondens=fukt. och fukt+teknik=ni vet.
men dock är vinter luften torr men under fel omständigheter kan det fukta i datorn.
jag är inget proffs o jag kan ha fel men jag skulle inte ta den chansen=)

Permalänk
Hedersmedlem

lägg datorn utomhus, dra kablarna genom rutan om inte sladdarna räcker sätt på någon sorts av extenders;)

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

rpm/min?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Temperaturer? Du borde även rensa CPU-kylaren från damm

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Innovativt? Har nog läst fler förslag om att ta kall luft utifrån än jag har tecken i denna kommentar

förslag ja! men knappast någon som gjort det:P kanske valde fel ord men det va det första jag kom på

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Avstängd

Man bör kanske ha någon sorts RH-mätare för att se så inte allt för fuktig luft kommer in, 40% RH borde vara gränsen för att inte behöva oroa sig alls. Har mätt hemma ibland när jag har luftfuktare igång, kan gå upp mot 60-70% då.

Permalänk
Medlem

Men gjorde du seriöst ett galleri som handlade om kylning utan att posta temperaturer?

Visa signatur

ASUS P8P76-Pro | i7 2600k | 8GB Corsair XMS3 | Gigabyte 6970 | 2x Samsung Spinpoint 1TB | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX 750w |

Permalänk
Medlem

Att hårdiskarna inte mår så bra av alltför låga temperaturer hade jag inte alls tänkt på. Tack för att ni uppmärksammade det. Sen har jag funderat på en skaffa en RH-mätare för att kunna räkna ut var daggpunkten kommer att befinna sig. Angående kondens så har jag förstått att det uppstår när varm fuktig luft möter kall luft, om den enda luften som slipper in i lådan är kall och torr ute-luft så värms den ju upp invid komponenterna och sedan blåser ut ur lådan. Sen om man har ett rör som luften leds ut från lådan så kan det ju bildas kondens där vid röret då istället för inne i datorn. Rätta mig gärna om jag har fel! . Temperaturen hade jag inte skrivit in för att jag har använt modden under så kort tid, och skulle hellre samla mera data så man kan ge en mer precis bild av det. Men cpu tempen e 42 grader på full cpu-användning utan E-Luft modden och 36 med E-luft modden. Så en ganska bra sänkning med tanke på att ute-temperaturen endast var +8. Intressant att se temperaturerna vid -30 . Sen var jag förvånad över att utseendet av denna konstruktion fick en så stor uppmärksamhet av er, detta är en prototyp gjord endast för att se om det går att kyla datorn på detta sättet. Inte något försök att vinna en skönhetstävling
Mera feedback tas gärna emot!

Permalänk
Medlem

Gjorde nåt liknande en vinter för ett par år sedan & min Amd Athlon 6400+ höll typ 26 grader samt överklockad så mycke det går med dom propparna (vilket inte är mycket) ; )

Visa signatur

Asus Strix z390-F,Intel core i7 9700k,32gb Corsair 3200mhz ram,RM750X psu,Nvidia 1080TI,500gb samsung 970evo,250gb samsung 960evo + 2tb hdd,
Logitech G933 Artemis Spectrum headphones,Steelseries Rival 300 mouse,ADX Pro 1m mousepad,Steelseries Apex M800 keyboard
27" 165hz IPS Acer Predator monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

förslag ja! men knappast någon som gjort det:P kanske valde fel ord men det va det första jag kom på

Jag citerar Wikipedias beskrivning av innovation, inte världens finaste källa, men en bra beskrivning enligt mig. "En innovation är en ny idé på t.ex. en produkt, lösning, affärsidé, tjänst, kemisk formel, matematisk metodik eller teknologi som visat sig lovande eller fungera men aldrig tänkts ut tidigare av någon annan"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Jag citerar Wikipedias beskrivning av innovation, inte världens finaste källa, men en bra beskrivning enligt mig. "En innovation är en ny idé på t.ex. en produkt, lösning, affärsidé, tjänst, kemisk formel, matematisk metodik eller teknologi som visat sig lovande eller fungera men aldrig tänkts ut tidigare av någon annan"

hahha jo det var nog inte rätt ord

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relish:

Gjorde nåt liknande en vinter för ett par år sedan & min Amd Athlon 6400+ höll typ 26 grader samt överklockad så mycke det går med dom propparna (vilket inte är mycket) ; )

Detta låter intressant. Hur hade du byggt ditt kyl-system? Hade du problem med kondens och om det var fallet hur löste du det? Hade du igång datorn 24/7 för att undvika att komponenterna blir för kalla? Har du bilder av ditt projekt?