Permalänk

flash CPU eller GPU

Hej

var lite tveksam till vart man skulle posta denna tråd forumet... som om de vart fel så får nån mod flytta de om de känner att de blir bättre så.

frågan är om abobe flash (youtube, flash spel osv) påverkar CPU eller GPU mest?

får man datorn att "lagga" mindre när man kör en youtube videos om man har bättre grafikkrets?

har fått en HP sff (smal format factor) från jobbet de är en hyfsad cpu, intel core 2 due på 2.2ghz, inbyggd grafik, inbyggt ljud (you know the drill).
och innan alla dömer ut den direkt bara för att de är en HP kan man ju säga att den är tyst och kall och drar relativt lite ström.
har tänkt att använda den som htpc / datorn som flickvännen kan facebooka och spela sina otaliga flash spel på...
den kommer mest att användas för att visa clip från youtube och "semester filmer" i 720p eller 1080p på projector och tv.

frågan är då om man vinner något på att skaffa ett low profile grafikkort till den?
som jag förstår de så kommer 720p och 1080p filmer kunna fungera bättre om de är kodade i rätt format?

men hur är de med flash... kommer de att gynnas av bättre grafikkrets?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Från och med Adobe Flash 10.1 beta tror jag det var så har flash stöd för GPU accelerering, så ja det kommer att hjälpa.
Det inbyggda grafikkortet i HPburkarna är inget kul för annat än vanlig windows 2D.

720p och 1080p handlar en del om vilken spelare du väljer, även här bör du välja en spelare som har stöd för GPU accelerering.
Media Player Classic - Home Cinema använder jag tex.

PS. Just det om du tar ett kort med hdmi så brukar alla de nyare korten även skicka ljudet med till TV'n. En fördel till med diskret grafikkort.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |