Permalänk
Medlem

BF3 och HD 5970

Hej, Jag har
i7-930 OC 3,36GHz
6gb DDR3 1600MHz
HD 5970

Och jag har problem med FPS lagg, fryslagg, crashar och allt annat irriterande skräp. Har googlat runt utan att hitta några som helst svar på varför, som jag fattar det så borde den här datorn spöa skiten ur BF3. Och folk jag känner kan spela det här spelet utan problem med betydligt sämre datorer. Jag har provat CCC 11.8, 11.9, 11.10, 11.11 och alla dessa med olika applikations profiler. Men inget verkar fungera.

Just nu får jag köra texturer och liknande på High och all antialising och HBAO osv avslaget för att över huvud taget kunna spela. Ibland så kan jag spela ett tag utan att det börjar lagga. Ibland börjar det lagga direkt, väldigt random. Börjar man gorma för mycket i grafikinställningarna så laggar spelet ihop totalt och det blir alt+f4

Vet inte vad man ska hitta på nu? Även sett många andra som har problem med just 5970 korten. Hjälp!

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Inaktiv

Yes jag hade också fel men sänkte texturerna till high och har inga problem sedan dess.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag kör allt på high med 2x aa och grafikminnet ligger på ca 1100-1300mb. Så hade jag varit du hade jag testat att sänka ytterliggare för att se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Har du bara 1m grafikminne så blir det inte bättre!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Men vafan, Grafikkortet har ju 2gb grafikminne! Dock 1gb per gpu men det ska väl funka ändå?

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Skrivet av dIZT_90:

Hej, Jag har
i7-930 OC 3,36GHz
6gb DDR3 1600MHz
HD 5970

Och jag har problem med FPS lagg, fryslagg, crashar och allt annat irriterande skräp. Har googlat runt utan att hitta några som helst svar på varför, som jag fattar det så borde den här datorn spöa skiten ur BF3. Och folk jag känner kan spela det här spelet utan problem med betydligt sämre datorer. Jag har provat CCC 11.8, 11.9, 11.10, 11.11 och alla dessa med olika applikations profiler. Men inget verkar fungera.

Just nu får jag köra texturer och liknande på High och all antialising och HBAO osv avslaget för att över huvud taget kunna spela. Ibland så kan jag spela ett tag utan att det börjar lagga. Ibland börjar det lagga direkt, väldigt random. Börjar man gorma för mycket i grafikinställningarna så laggar spelet ihop totalt och det blir alt+f4

Vet inte vad man ska hitta på nu? Även sett många andra som har problem med just 5970 korten. Hjälp!

Har samma problem med mitt kort. Men för att utnyttja kortets styrka måste man nog ha en 120Hz skärm (som jag förstått detta) Microstuttering och 5970 kommer ju hand i hand. Men du, jag har en 930 jag med, och jag tror den flaskhalsar. Men prova att klocka upp prollen ytterligare, för det gör nog en hel del. Samt även klocka Grafikkortet. Du ser min dator i signaturen, jag ligger på 80-120FPS med texturer Ultra och resten High, Max Blur, utan AA. HBAO on. Jag ska köpa ny skärm snart iaf, det lär gör susen då det ibland känns halvlagg vid typ 70-80 FPS.

Visa signatur

ASUS RAMPAGE III EXTREME | Intel i7 930 @ 4Ghz | CORSAIR 6GB 1866mhz | XFX HD 5970 2GB @ 900Mhz & 1180Mhz 1.2v | Crucial SSD C300 64GB | WD 500GB | M-AUDIO C-600 AVID | Corsair TX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle_hakman:

Har samma problem med mitt kort. Men för att utnyttja kortets styrka måste man nog ha en 120Hz skärm (som jag förstått detta) Microstuttering och 5970 kommer ju hand i hand. Men du, jag har en 930 jag med, och jag tror den flaskhalsar. Men prova att klocka upp prollen ytterligare, för det gör nog en hel del. Samt även klocka Grafikkortet. Du ser min dator i signaturen, jag ligger på 80-120FPS med texturer Ultra och resten High, Max Blur, utan AA. HBAO on. Jag ska köpa ny skärm snart iaf, det lär gör susen då det ibland känns halvlagg vid typ 70-80 FPS.

930:n flaskhalsar inte alls... Grafikkortet är det som har problem med detta spelet, en phenom 2 x4 kanske skulle flaska något men definitivt inte en i7 930.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Är helt säker på att prollen inte flaskhalsar, jag har en polare som har en exakt likadan processor fast oklockad och kör allt på Ultra med HBAO osv on. Han har även söligare minnen, men skillnaden är att han har ett GTX 580

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk

Sedär!

Visa signatur

ASUS RAMPAGE III EXTREME | Intel i7 930 @ 4Ghz | CORSAIR 6GB 1866mhz | XFX HD 5970 2GB @ 900Mhz & 1180Mhz 1.2v | Crucial SSD C300 64GB | WD 500GB | M-AUDIO C-600 AVID | Corsair TX 850W

Permalänk
Moderator
Testpilot

Grafikminnet tar slut!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Så det finns inget man kan göra för att få det här skit kortet att fungera i det här spelet? Bara vänja sig vid tanken att man blivit lurad av Dice?

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk

Testa stänga av HT! Hört att det kan hjälpa en hel del! Sen tar minnet slut vid high. Jag har också 1gb och kör på High 0xAa 16xAf HBAO off Shadows medium. Då använder jag max 980 mb. Testa detta och uppdatera. Men microstutter kommer du nog fortfarande ha ändå :/

Permalänk
Medlem

Det är grafikminnet som tar slut. Ja kortet har 2 gb totalt men eftersom det är två gpuer speglas minnet. Jag skulle inte säga att du har blivit lurad av dice - det är snarare dagens grafikkort som är för dåliga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dIZT_90:

Så det finns inget man kan göra för att få det här skit kortet att fungera i det här spelet? Bara vänja sig vid tanken att man blivit lurad av Dice?

Lurad hur menar du då?

ditt kort har 1gb grafikminne det är inte konstigt att det blir problem vid high på allt + AA MSAA

Gtx 580 har 1,5gb grafikminne

Ditt 5970 är snabbare men tyvärr har det inte tillräckligt med grafikminne för att visa det

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Medlem

Och hur förklarar ni då att polare som kör på ett 560gtx har bättre prestanda? Han kör på slöare processor, minnen och grafikkort som också har 1gb.

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

Hur fan kan ni ens överväga att en i7 930 @ 3.36Ghz flaskar? Sen är väl HT helt okej för BF3 vad jag vet, 6 trådar verkar ju funka galant iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dIZT_90:

Men vafan, Grafikkortet har ju 2gb grafikminne! Dock 1gb per gpu men det ska väl funka ändå?

Du har bara en gb för det speglas mellan gpu:erna. Så du slår säkert i taket för ditt vram i bf3 som äter 1 gb till frukost och vill ha mer..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Gud förbannat, sälja den här dumburken o börja spela konsoll spel istället. De funkar då i alla fall

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem
Skrivet av dIZT_90:

Gud förbannat, sälja den här dumburken o börja spela konsoll spel istället. De funkar då i alla fall

Är ju en viss enkelhet i konsoll, men jag rekomenderar att dra ner på texturerna tills det börjar rulla ordentligt på din dator. ett 5970 har musklerna men inte minnet för bf3 på höga inställningar.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

kortet utnyttjar bara 1gb Vram 1GB/GPU och nej de stackar inte. Så du måste få ner din Vram usage under 1gb enklast är att köra utan kantutjämning.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av dIZT_90:

Och hur förklarar ni då att polare som kör på ett 560gtx har bättre prestanda? Han kör på slöare processor, minnen och grafikkort som också har 1gb.

Korten hanterar inte grafikminnet på samma sätt. Det är helt möjligt att ditt kort använder mer grafikminne på samma inställningar som ett par GTX 560. Två helt olika arkitekturer, man kan inte förvänta sig samma beteende dem i mellan.

Ställ ner texturerna till HIGH och sluta lipa. Du ser garanterat inte skillnad. Dessutom ställer spelet automatiskt in inställningarna åt dig. Kör på de. Som sagt, du ser garanterat inte skillnad.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kör jag på Auto inställningar så ställs det in på textur ultra, resten high med allt annat på. Just nu kör jag Ultra textur, resten high med all kantutjämning, motion blur, occulution avslagen. Har ändå otroligt hämska laggspikar ibland

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

Om jag skulle gå och köpa ett GTX 580 istället kanske. Men vilket märke ska man köra? Dom är väl i stort sett lika förutom att kylarna skiljer sig? Men vilken har bäst kylare? Och kommer det göra att tempen inne i chassit ökar drastiskt eftersom det inte är utsug på dom korten?

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

Testa en gång att köra med en gpu, kan ju vara Micro-Stuttering du lider av, och det problemet förvinner genom att använda en gpu.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Kör själv med 11.11a + CAP 2

1920x1200 allt på ultra, stängt av Msaa skiten dragit ner HBAO till ssa någon vet inte vad det heter, tycker det funkar helt okej. Men sen att patchen har fuckat upp en helt del med, har förlorat cirka 20fps sen den här patchen

Tycker inte du borde ha några problem med att spela det här spelet med ett 5970, sitter själv på två stycket 5870s + I7 930 på 4ghz HT på

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

två gpuer = speglat grafikminne
2/2=1
1gb är för lite för high+ (jag sitter på 2x5870 på high aa av för att få flyt)

Autoinställningarna är lite höga när det kommer till MP. Du har kraften men inte resurserna i form av grafikminne.

Permalänk
Medlem

Som sagt videominnet tar slut sänk grafiken...

Permalänk
Medlem

BF3 har haft problem när man har kört med HT på så du vet (sämre fps, fps drops), men vad jag har läst har detta lösts enkelt genom att stänga av HT.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av dIZT_90:

Kör jag på Auto inställningar så ställs det in på textur ultra, resten high med allt annat på. Just nu kör jag Ultra textur, resten high med all kantutjämning, motion blur, occulution avslagen. Har ändå otroligt hämska laggspikar ibland

Har du testat att köra texturer på High.

Har du även tittat på hur mycket grafikminne som används? Plus, har du loggat GPU använding och CPU använding när du har pikarna? På så sätt kan du lista ut vad som är problemet. CPU eller GPU, samt möjligtvis slut på grafikminne.

Man måste laborera lite förstår du.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

grafikminnet tar ju garanterat slut om han kör på ultra, men att stänga av HT verkar ge lite bättre prestanda i spelet än att ha det på.

Visa signatur

In science we trust!