Permalänk
Medlem

Problem med CPU temp sensor

Hejsan alla sweclockers
Har nyss köpt en Antec 620 cpu kylare som jag installerat på min Core 2 duo E8500 för att kunna överklocka. Men efter installation så har något blivit fel med temperatur sensorn i ena kärnan. Den visar konstant 36C ibland går den till 37C och sedan ner igen. Den ligger alltså på samma temp även i idle som i load. Den andra kärnan fungerar som normalt och ligger på ca 25 i idle och 40 i load. Någon som vet varför den ena visar samma temp hela tiden?
(bifogar screenshoot när prime95 har gått i ca 15 min)

Permalänk
Medlem

Kanske ligger något program i bakgrunden som belastar den kärnan hela tiden?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om man kollar screenshot så ligger belastningen nästan samma på båda, 3%. Borde inte påverka, och det tempen fungerade som normalt innan jag bytte kylaren. Hur kan jag annars kolla om ngt ligger och drar på ena kärnan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogis95:

Om man kollar screenshot så ligger belastningen nästan samma på båda, 3%. Borde inte påverka, och det tempen fungerade som normalt innan jag bytte kylaren. Hur kan jag annars kolla om ngt ligger och drar på ena kärnan?

Sant, såg inte det... Har faktiskt ingen aning, men du borde ju kunna gå ungefär efter andra kärnans temp.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ja de borde nog gå. Men skulle det kunna vara ngt slags klapp mellan kylare och cpu där sensorn sitter? Fast då hade kanske tempen stigit mer i load?

Permalänk
Medlem

Testade att koppla bort fläkten till kylaren så att temperaturen steg mer när jag körde prime95. Då gick båda upp till ca 45c. Så jag antar att den ena sensorn bara "fastnar" på 36 när tempen sjunker under 36. och det utgör ju inget större problem eftersom load är viktigast att kunna se!
Tack för svaren!