Gorilla glas - Hur reptåligt är det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ah, du menar så. Fast jag håller inte med riktigt. Kan inte se det påverka då mobilen i övrigt inte är minsta böjlig.

Nu är min Nokia inte försedd med reptåligt glas, utan äkta skitplast. Men jag har ett "stenskott" i glaset mellan touchscreenen och LCD'n. En snygg stjärna som inte påverkar varesig LCD'n eller touchen, men likförbaskat syns. Glaset ser ut som om man använt stålborste på det, så jag antar att jag får börja noppa öronhåren oftare. Annars ser telefonen ut som ny. Som sagt, jag är ganska rädd om grejerna, så jag skyller på att 5800 är gjord av skräp.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talats om gorilla glas :S

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Då är det kanske dags att vidga sina vyer?
http://www.corninggorillaglass.com/

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av 7AAA7:

Aldrig hört talats om gorilla glas :S

Försöker du trolla med den kommentaren har du kommit till fel forum, är det en ärlig fråga så har du kommit rätt.

För övrigt är gorilla glas en extremt bra uppfinning. Tack adjö till alla andrahandstillverkare av skyddsfilm.

/Moderator

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Försöker du trolla med den kommentaren har du kommit till fel forum, är det en ärlig fråga så har du kommit rätt.

För övrigt är gorilla glas en extremt bra uppfinning. Tack adjö till alla andrahandstillverkare av skyddsfilm.

/Moderator

Tja!

hahaha, nej, var seriös. Hade aldrig hört talats om liknande, men men.... uppdaterat mig sjukt mycket sedan jag bestämde mig för att skaffa ny dator igen och fick hjälp via SWEC. folket

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tänk dig att du har telefonen i framfickan på byxorna med skärmen utåt och sedan går in hårt i ex ett bordshörn eller liknande, då kan det vara bra med lite extra säkerhet. Jag tänkte inte att du brukar lägga telefonen i smedjan direkt

Min instinkt säger åt mig att ha baksidan av telefonen utåt när jag har den i valfri byxficka. Lite som att hoppa på en cykel från vänster sida, måste bara vara så

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Avstängd

Galaxy S har ja haft i ett år nu, ingen repa och då har man tappat den flera gånger och även haft nycklar vid skärmen.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu är min Nokia inte försedd med reptåligt glas, utan äkta skitplast. Men jag har ett "stenskott" i glaset mellan touchscreenen och LCD'n. En snygg stjärna som inte påverkar varesig LCD'n eller touchen, men likförbaskat syns. Glaset ser ut som om man använt stålborste på det, så jag antar att jag får börja noppa öronhåren oftare. Annars ser telefonen ut som ny. Som sagt, jag är ganska rädd om grejerna, så jag skyller på att 5800 är gjord av skräp.
B!

Det är inte ovanligt på ressiva pekskärmar tror inte jag sett någon av den typen som är särskillt reptålig tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har tappat min sensation flera gånger och har den alltid i fickan utan några skydd alls. Finns inte en repa på vare sig telefon eller skärm

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

Om man är väldigt rädd om skärmen så bör man nog placera glaset inåt när den förvaras i jackfickan, då är det ju ingen risk att den nöts mot dragkedjan.
Innerficka nu när det är kallt ute (batteri)

Permalänk
Medlem

Alltså, vad är Gorillaglas?! Något som fungerar till alla telefoner eller?!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Visst, jag har sett klippen på Youtube där folk ger sig på skärmen med kniv osv. Men nu är jag ganska rädd om grejerna, så risken för att jag ska ha en kniv med bladet tillgängligt i närheten av min telefons skärm är inte skitstor. Eller, ja, det är kanske mest eftersom jag brukar ha telefonen i bakfickan, och en kniv där riskerar att spetsa min högra skinka. Helt bortsett från att det skulle bli kladdigt på telefonen, så skulle det nog göra förbannat ont. Alltså, inga knivar. Men en aktiv livsstil gör ju tyvärr att man får ett eller annat sandkorn i samma ficka. Från gång till annan eventuellt slipdamm eller spånor från metall bearbetning.

Så frågan som uppstår, ni som har lurar med gorilla glas, hur repfritt är glaset egentligen? Ska man satsa på en screen protector och byta den när man tycker det ser för jävligt ut, eller klarar det sig i verkligheten likväl som i teorin?
B!

Jag har haft min Samsung Galaxy S II sen releasepremiären i Sverige. Har ibland andra hårda saker i fickan (nycklar och mynt), har tappat den i stengolv/grusväg/bergvägg/marmortrappor och annat. Den håller men har fått skador på plasthöljet och sidorna men glaset är nästintill repfritt, ser två microskopiska prickar där glaset blivit skadat men det syns endast om jag tar glaset med skärmen avstängd, tittar sidifrån och emot ett ljus (solen, lampa eller liknande). Aktiverar jag skärmen syns det inte alls.

Jag är klumpig och oförsiktig men glaset håller skitbra. 0 synliga skador efter över en halvårs användandet. Inte direkt som vanligt glas (se Iphone 3, LOL vilken skit).

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem

jag har en Motorla Defy som är nästan exakt ett år gammal nu. jag kastar ner mynt och allt möjligt i samma ficka, och har bara fått en liiiiiiiten repa som inte syns när skärmen är på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Alltså, vad är Gorillaglas?! Något som fungerar till alla telefoner eller?!

En tillverkares namn på ythärdat mineralglas. Det är inget du kan klistra på efter telefonens tillverkning, utan ett av flera motståndskraftiga alternativ för att ge dig en bättre telefon redan vid tillverkning. Min fråga gällde hur pass bra dessa glas är på att motstå repor, då deras huvudsyfte egentligen är att hindra själva LCD'n från att bli skadad. Svaret verkar vara att de är väldigt reptåliga, som en godtagbar bonus.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

vilka telefoner har den typen av glas? Alla dyrare? 4s? SGS SII?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Det framgår av telefonens specifikationer. Jag är rädd att det inte går att säga "alla" av något slag, och listan på vilka som har det är för lång för att tas per enhet. Rent generellt kan man säga att det finns på telefoner som var lite dyrare vid introduktionen. Men det beror lite på var man sätter gränsen för dyrare...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har en sån där skyddsfilm och jag tappade min HTC Desire i backen tidigare i veckan. Det var asfalt med fastfrusna småstenar som telefonen landade på och inte en skråma på skärmen. Däremot så fick metallramen runt skärmen sig några märken. Hade jag inte haft skyddsfilmen så hade det nog gått sämre.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tråden gällde alltså specialglas som i sig själv är slag och stötskyddande, och inte skyddsfilmer. Olika repskyddande ytfilmer ger olika bra resultat, de flesta är så pass mjuka att de repas på mer eller mindre kort tid, men är avsedda att bytas ed viss regelbundenet. Det skapar en fast inkomst för försäljare, och tillverkare, så jag förstår deras sätt att tänka, även om jag kanske hellre undviker att lägga mina pengar där. Vilket föranledde frågan om huruvida det ansågs att man behövde en sådan skyddsfilm på en telefon med härdat specialglas. Svaret verkar vara ett rungande "nej".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jag har en gammal iphone 3G som är drygt tre år vid det här laget. Den har några små repor på skärmen som inte syns när den är på. Min poäng här är att jag tror att de flesta, till och med lite äldre, mobiler har ett ganska reptåligt glas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Jag undrade själv hur reptåligt glaset var (jag har en SGS2) och testade med en del föremål, bland annat nycklar. Först väldigt svagt, sedan allt hårdare. Glaset fick inte en skråma. Till slut lät jag en tonåring med ADHD testa om han kunde skrapa glaset med en nyckel, och telefonen klarade det också. Så den klarar alltså allt, så länge kraften kommer snett och inte rakt ner (typ hugg), och så länge det är inte är hårdare än vanlig nyckelmetall (sand/mineral är starkare än nyckelmetall).

Vad den inte klarar: Hårda tryck som kommer vinkelrätt mot skärmen. Även om skärmen inte repas, så kan den spräckas vid för hårda tryck. Har en polare som råkat ut för det.

Permalänk
Skrivet av kiwi11:

Min sgs2 har ett par repor.. =(

De dåliga med gorilla glas är att det rä så jävla flexibelt, tappar du mobilen på tex en sten. Så böjs glaset så pass mycket att du kan spräcka skärmen istället

Är nog mera att glaset är så hårt att de spricker...

Permalänk
Medlem

Tappade min HTC Sensation XL i Måndags. Trillade ut från innerfickan när jag skulle ta på mig skorna. Skärmen sprack Kan inte varit mer än 40-50 cm fallhöjd. Fick precis kostnadsförslaget på reparation från Telenor. 2995kr kostar det Så ibland hjälper inte ens gorilla glas.

Permalänk
Medlem

Ju större den är, desto tyngre blir den med viss nödvändighet. Massan gör klart att en kantträff när den faller riskerar att göra mer skada. Trist som fan, så klart. Hör av dig till HTC och se om de är sugna på att erbjuda en bättre lösning, som någon form för goodwill? Jag menar, luren är ju inte precis gammal. Alternativet blir ju att ta det på hemförsäkringen...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Jag har en del mini repor på min optimus x2 men den har fått stå ut med mycket.

Permalänk

Jag tycker att glaset är mycket resistent mot större repor men ytterst små repor kommar man inte undan lika lätt. Dock handlar det om så pass små repor att de inte känns alls och endast syns om man letar efter dem i rätt ljus från rätt vinkel. Jag har sett detta på gott som alla telefoner mer än em måndag gamla som jag har kikat efter det på, så jag tror inte att det är många som undkommer det, men som sagt är det aldrig något riktigt problem.

Permalänk
Medlem

Kört min Galaxy S i 1½ år nu drygt, sen den släpptes. Har en större repa från att jag tappade den med skärmen nedåt på en sandad väg förra vintern, en liten spetsig sten träffade rakt på glaset. I övrigt några hairline-repor endast, och jag behandlar inte min telefon försiktigt, tappat den flera gånger, nycklar o mynt i fickan etc etc....

Telefoner är förbrukningsvaror vad mig anbelangar, och displayskydd ser ju så otroligt muppat ut, med luftbubblor och slitna hörn etc... Ett tunnt hårt hölje har jag haft på sen starten dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ju större den är, desto tyngre blir den med viss nödvändighet. Massan gör klart att en kantträff när den faller riskerar att göra mer skada. Trist som fan, så klart. Hör av dig till HTC och se om de är sugna på att erbjuda en bättre lösning, som någon form för goodwill? Jag menar, luren är ju inte precis gammal. Alternativet blir ju att ta det på hemförsäkringen...
B!

Ja jag tog det på drulle och det visade sig att jag hade extra drulle, så jag betalar 750kr i självrisk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nerfherder:

Jag har haft min Samsung Galaxy S II sen releasepremiären i Sverige. Har ibland andra hårda saker i fickan (nycklar och mynt), har tappat den i stengolv/grusväg/bergvägg/marmortrappor och annat. Den håller men har fått skador på plasthöljet och sidorna men glaset är nästintill repfritt, ser två microskopiska prickar där glaset blivit skadat men det syns endast om jag tar glaset med skärmen avstängd, tittar sidifrån och emot ett ljus (solen, lampa eller liknande). Aktiverar jag skärmen syns det inte alls.

Jag är klumpig och oförsiktig men glaset håller skitbra. 0 synliga skador efter över en halvårs användandet. Inte direkt som vanligt glas (se Iphone 3, LOL vilken skit).

LOL på dig själv, sitter exakt samma Gorilla Glass på iPhone

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

LOL på dig själv, sitter exakt samma Gorilla Glass på iPhone

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? Källa på det. Jag hittar ingenting om att iPhone 3G har Gorilla glas.