Laggande bild vid överföring till TV, Hjälp!!

Permalänk

Laggande bild vid överföring till TV, Hjälp!!

Hej! jag har ett störande problem som jag inte kan lösa.

Har en 2 månader gammal dator som borde vara kompetent för filmvisning i HD. Det är en i5 processor om 4,2 ghz. 8 gb ram, en 120 gb ssd från corsair (Force GT) samt två Nvidia GTX 460 1 gb i SLI.

Jag brukar kolla film från datorn via tv. Detta är sammanlänkat som följer:

Jag kör en HDMI-kabel från datorn till min förstärkare (Harman kardon AVR 255), från förstärkaren går det sedan en HDMI till tv:en för bildsignalen.

När jag ser filmer i 720 samt 1080p så är det rätt vanligt att bilden laggar eller släpar efter vid stora vyer i filmen. Framför allt när de filmar i sidled.

Har provat att stänga av datorskärmen i Screen Resolution på skrivbordet och då blir det bättre men inte fullt ut.

Bör tilläggas att TV:n är av nyare LED-version och är på 100 Mhz.

Vad kan det vara som skapar detta problem..prestandan borde det inte vara fel på?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk

Fick min Philips 32" igår också av Led typ 100hz som jag skall ha som skärm till datorn och kunna kolla TV på också. Kopplade ihop den med datorn via HDMI,
och när jag körde igång ett spel (Need for speed world) så hackade bilden lite hela tiden. Då testade jag med VGA ingången istället och allt hack försvann.

Nu funkar den perfekt, kollade aldrig innan om det fungerade med 1080p filmer men med VGA ingången fungerar det utmärkt med 1080p filmer.

Mvh Peter

Permalänk
Skrivet av Iceman_86:

Hej! jag har ett störande problem som jag inte kan lösa.

Har en 2 månader gammal dator som borde vara kompetent för filmvisning i HD. Det är en i5 processor om 4,2 ghz. 8 gb ram, en 120 gb ssd från corsair (Force GT) samt två Nvidia GTX 460 1 gb i SLI.

Jag brukar kolla film från datorn via tv. Detta är sammanlänkat som följer:

Jag kör en HDMI-kabel från datorn till min förstärkare (Harman kardon AVR 255), från förstärkaren går det sedan en HDMI till tv:en för bildsignalen.

När jag ser filmer i 720 samt 1080p så är det rätt vanligt att bilden laggar eller släpar efter vid stora vyer i filmen. Framför allt när de filmar i sidled.

Har provat att stänga av datorskärmen i Screen Resolution på skrivbordet och då blir det bättre men inte fullt ut.

Bör tilläggas att TV:n är av nyare LED-version och är på 100 Mhz.

Vad kan det vara som skapar detta problem..prestandan borde det inte vara fel på?

Tacksam för all hjälp jag kan få

En gissning från min sida, att frame-raten blir lite dum på tv:n är någon form av uppskalning till 100hz, men det brukar också finnas en "Pc" inställning för bilden som kan lösa detta. Så mitt tips är väl att kolla om du hittar denna pc-inställning på tv:n, och kolla om flimret försvinner då.

Edit: Skrev om lite, pratar inte "rent på flytningen" på morgonen riktigt..

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

Stäng av 100Hz. Det funkar bara med material i PAL allt annat kommer hacka.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Stäng av 100Hz. Det funkar bara med material i PAL allt annat kommer hacka.

Vad menar du med att stänga av 100 hz? Det går väl inte att stänga av på TV:n?

Permalänk
Medlem

Om det inte går att stänga av så har du isf köpt en riktigt dålig tv. Då kommer du alltid få judder dvs det du kallar för hackande på allt högupplöst material samt material i NTSC.

Det kallas för true-motion eller liknande. Om du läser i manualen så kan din tv inte ta emot 100Hz. Det man menar med 100Hz är att 50Hz interpoleras till 100Hz med ngn fancy algoritm som de har ngt fancy namn på. Vad är det för tv förresten?

24Hz som bluray använder samt 60Hz som NTSC använder är inte jämnt delbart med 100 och därför så hackar det.
Det är inte säkert att det blir bra ändå för det för din tv måste kunna hantera 24Hz korrekt också. Förvånansvärt många tv idag som fortfarande 5 år efter bluray började säljas inte klarar av att visa det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lexusscorpion:

Fick min Philips 32" igår också av Led typ 100hz som jag skall ha som skärm till datorn och kunna kolla TV på också. Kopplade ihop den med datorn via HDMI,
och när jag körde igång ett spel (Need for speed world) så hackade bilden lite hela tiden. Då testade jag med VGA ingången istället och allt hack försvann.

Nu funkar den perfekt, kollade aldrig innan om det fungerade med 1080p filmer men med VGA ingången fungerar det utmärkt med 1080p filmer.

Mvh Peter

VGA har normalt alla interpoleringssfunktioner och annat trams avstängt så det är därför det funkar bra med VGA.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Om det inte går att stänga av så har du isf köpt en riktigt dålig tv. Då kommer du alltid få judder dvs det du kallar för hackande på allt högupplöst material samt material i NTSC.

Det kallas för true-motion eller liknande. Om du läser i manualen så kan din tv inte ta emot 100Hz. Det man menar med 100Hz är att 50Hz interpoleras till 100Hz med ngn fancy algoritm som de har ngt fancy namn på. Vad är det för tv förresten?

24Hz som bluray använder samt 60Hz som NTSC använder är inte jämnt delbart med 100 och därför så hackar det.
Det är inte säkert att det blir bra ändå för det för din tv måste kunna hantera 24Hz korrekt också. Förvånansvärt många tv idag som fortfarande 5 år efter bluray började säljas inte klarar av att visa det rätt.

Tack för ett intressant svar. Kan ligga mycket i det du skriver. Jag kan dock inte hitta någonstans där man kan stänga av True-motion. Ett av fåtal saker som man kan stänga av är motion-blur men det är ju en helt annan funktion.

TV:n är 1 år gammal och är en Sony Bravia 40EX701.

Om man lyckas stänga av True-Motion, vilken hz lägger sig TV:n på då?

Permalänk
Medlem

Sorry motionflow kallar sony det för. Alla tillverkarna har olika namn på samma sak
Tvn ska använda den frekvens man skickar till tvn.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Sorry motionflow kallar sony det för. Alla tillverkarna har olika namn på samma sak
Tvn ska använda den frekvens man skickar till tvn.

Okay! Så om jag tolkar dig rätt så ska allt lösa sig om jag stänger av motionflow?

Permalänk
Medlem

Det kan kanske hjälpa
Om du är känslig för judder så finns det inget att göra åt det. Grundproblemet ligger i att film spelas in i 24 bildrutor per sekund så helt smidigt i panoreringar blir det aldrig. Det "hackar" lite även på bio.
Inom en snar framtid så kommer man efter hand gå över till 48 bildrutor per sekund istället. Då kommer det problemet försvinna helt.

The Hobbit och kommande Avatar 2 kommer filmas i 48fps.

Tyvärr så kan inte dagens blurayspelare eller tv hantera det så det blir nya tv, spelare och nytt format isf
Det tar dubbelt så mycket plats så dagens BD på 50GB kommer inte räcka ändå. Då behövs det 100GB skivor.

http://www.red.com/press/page/2

Permalänk

Okay! Tack för hjälpen. Då vet jag åtminstone att det inte är något fel på min utrustning eller en inställningsfråga.
Det blev mycket bättre nu när jag stängde av Motionflow

Permalänk
Medlem

Trevligt att det blev bättre. Interpolering kan ställa till det ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Trevligt att det blev bättre. Interpolering kan ställa till det ibland

Indeed ... och det orsakar mer inputlagg oxå om man spelar.

...

Ett tips till: ta reda på vilken framerate filmmaterialet är inspelat i, och väl uppdateringsfrekvens på skärmen så att det matchar.

Blurays utländska DVD:s och "internationella" rippar kan rätt ofta vara inspelat i 23.9 (nånting) hz. Sätt då frekvensen till TV:n 23 hz för behagligast filmflyt.
Står det 24hz, så välj 24 förstås.

Svenskt material (DVD:er,TV mm) är ofta 25 eller 50hz, så sätt TV:n till 50hz. (Det kan även vara värt att grotta ner sig i grafikkortdrivrutinerna och testa olika interlacing modes om bilden blir flimrig)

Utländskt TV-material kan vara i 60hz, och då är det ju sannolikt satt rätt från början

Ställ tillbaks till 60 igen för spelande och "skrivbordsanvändande" dock, annars blir musen bra seg att jobba med

Finns kanske mediaspelare som i fullskärmsläge kirrar detta själv - sånt har jag sämre koll på.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.