Permalänk
Medlem

Corsair H80 konstigt ljud

Hej jag har just införskaffat mitt nya system och tänkte testa asus egna överklocknings system bara för att se hur den gjorde.
Detta skulle jag aldrig ha gjort... efter det så startade dator och cpu kylaren började låta konstigt... Den började växla mellan de två fläktarna som var på kopplade på pumpen (Original fläktarna) den körde först den ena i fullt fart sen den andra och så höll den på, Men datorn startade som vanligt. Jag började med att återställa grundinställningarna i bios och när det inte fungerade så drog jag ur cmos batteriet. När inte heller det fungerade så bestämde jag mig för att koppla ur den ena fläkten och se vad den skulle göra. Nu är det enbart en fläkt som står och går för full fart hela tiden.

Lite annan info:
Efter att jag resetat cmos så var jag tvungen att installera GPU drivers igen... (konstigt?).

Sen så står det i SpeedFan att CPU Fan ligger på 4000RPM. Detta verkar en aning underligt..

Jag vet att H80 kontrollerar sin fläkt hastighet efter vatten temperaturen.
Jag har testat att byta mellan de olika lägena på H80n men inget händer.

Har någon någon ide om vad som kan vara fel /trasigt??

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

H80 och h100 har samma pump. Kolla corsairs Forum. Om inte pumpen svarar på dom tre olika profilera så är den troligen trasig.
Skicka tillbaka om den har garantin kvar, alternativt direkt till corsair (mer info på deras forum.).

Permalänk
Avstängd

pwr_fan ska ligga på ca 4k rpm stadigt (pumpen), flyttar enbart västka..

Smidigast sen är att köra cpu_fan på turbo (om du kör med pwm fläktar)

Kolla att du kopplat sakerna rätt.

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem

H60 och H80/H100 har inte samma pump. Pump varv är 2000rpm på h100/h80.

Permalänk
Skrivet av nygge:

Hej jag har just införskaffat mitt nya system och tänkte testa asus egna överklocknings system bara för att se hur den gjorde.
Detta skulle jag aldrig ha gjort... efter det så startade dator och cpu kylaren började låta konstigt... Den började växla mellan de två fläktarna som var på kopplade på pumpen (Original fläktarna) den körde först den ena i fullt fart sen den andra och så höll den på, Men datorn startade som vanligt. Jag började med att återställa grundinställningarna i bios och när det inte fungerade så drog jag ur cmos batteriet. När inte heller det fungerade så bestämde jag mig för att koppla ur den ena fläkten och se vad den skulle göra. Nu är det enbart en fläkt som står och går för full fart hela tiden.

Lite annan info:
Efter att jag resetat cmos så var jag tvungen att installera GPU drivers igen... (konstigt?).

Sen så står det i SpeedFan att CPU Fan ligger på 4000RPM. Detta verkar en aning underligt..

Jag vet att H80 kontrollerar sin fläkt hastighet efter vatten temperaturen.
Jag har testat att byta mellan de olika lägena på H80n men inget händer.

Har någon någon ide om vad som kan vara fel /trasigt??

Tack på förhand.

Fortsatte fläktarna bete sig likadant i Windows? Tror det händer samma sak här när en kille från Asus auto-klockar: http://www.youtube.com/watch?v=Ct6tQaEsWYY

Man hör iaf att fläktarna drar på ordentligt men vet inte om den växlar mellan fläktarna De händer iaf bara vid booten där.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Pumpen fungerar bra så den kyler som den ska, Ja den är kopplad rätt den har fungerat bra ett tag så jag vet inte riktigt men det verkar som om fläktkontrollen eller temperatur mätaren på vattnet är trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Fortsatte fläktarna bete sig likadant i Windows? Tror det händer samma sak här när en kille från Asus auto-klockar: http://www.youtube.com/watch?v=Ct6tQaEsWYY

Man hör iaf att fläktarna drar på ordentligt men vet inte om den växlar mellan fläktarna De händer iaf bara vid booten där.

Ja dom fortsätter. Vid start av H80 och H100 så går fläktarna alltid på 100%

Permalänk
Medlem

Testa att hålla in corsairs fläktstyrningsknapp tills det att den ger en blinkning, då har du återställt den. Testa nu de olika hastigheterna och se om du får någon skilnad. Gjorde så med min och det löste sig!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Testa att hålla in corsairs fläktstyrningsknapp tills det att den ger en blinkning, då har du återställt den. Testa nu de olika hastigheterna och se om du får någon skilnad. Gjorde så med min och det löste sig!

Har testat det men fungerade tyvärr inte..

Permalänk
Medlem

tack för all hjälp, men det verkar vara produktionsfel så det blir en reklamation..

Tack!