PC-Högtalare med gott tryck för 4500~ kr.

Permalänk
Medlem

PC-Högtalare med gott tryck för 4500~ kr.

Hallå, jag har kollat runt lite på nya högtalare. Jag hitta ett par (Argon 7460A) som verkar rätt va sköna. Har också kollat en del på M-Audio BX8 & BX5.
Dock, om jag köper dem Argon 7460A hade jag tänkt o köpa en sub till för att riktigt kunna spela så det känns. Men jag har inte en riktig aning hur mycket kraft det ska va på subwoofern för det ska låta bra. Har sett en som var rekommenderad av Hifi-Klubben, det var Argon Sub 10.

Någon som kanske har en aning hur stor sub jag ska ha med de högtalarna? Som sagt min budget är runt 4000-4500 kr så om ni kan något bättre, skriv det bara.

Jag lyssnar väl mest på typ allt som har med Metal och göra & väldigt mycket Dubstep & Drum 'n' Bass.

Argon 7460a: http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/argon_7460a_hogtalarsystem.htm
Argon Sub10: http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/subbas/argon_sub10_subbas_svart.htm

Jag kan inte så mycket om ljud så det skulle var skönt om ni hjälpte!

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath

Permalänk
Medlem

Jag kan redan nu säga att det kommer att räcka. Om du spelar på max under en längre tid med det systemet kommer du bli döv. Kraften säger nada. Utan det är dina egna öron som kan säga om det låter bra.

Permalänk
Medlem

Kommer nog inte spela på max kan jag säga. Så ingen subwoofer behövs?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath

Permalänk
Medlem

Dra på med ett par BX8 eller nåt från Behringers sortiment med 8 tummare så slipper du skaffa sub om du inte är helt basberoende.
Jag skulle nog säga att en bra sub kostar minst 3-4k riksdaler så lägg hellre pengarna på högtalarna istället.

Permalänk
Medlem

Okej, men t.ex BX8, där är väl tillräckligt med kraft så det ska kännas i bröstet?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingheden:

Okej, men t.ex BX8, där är väl tillräckligt med kraft så det ska kännas i bröstet?

Yes.

Permalänk
Medlem

jag har http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/system/argon_73...
dom låter jävligt bra och har ett jävla bra tryck 7460A kan spela ännu högre eftersom den har 2x65w. det blir nog bra hur du än gör

Permalänk
Medlem

Vore kul och höra vad som är skillnaden mellan den nya och den gamla versionen på 7350A. Har dem fixat rca ingången. Blir det lågt ljud när du kopplar rca ingångarna till något som har 3,5mm. Vilka kablar använder du till dina Argon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille97:

jag har http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/system/argon_73...
dom låter jävligt bra och har ett jävla bra tryck 7460A kan spela ännu högre eftersom den har 2x65w. det blir nog bra hur du än gör

Nja watten är inte hela sanningen,även konarea ,verkningsgrad osv spelar roll.

Permalänk

Är BX8orna såpass mycket bättre än Argon högtalarna alltså? Jag är nämligen i exact samma sits..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Följer nog dock oyegies råd, får nog bli ett par M-Audio BX8 D2.
Men där väl inbyggd DAC in dem va?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 |AMD FX8120| XFX Radeon HD6850 Black/dual fan |Corsair xms3 1600mhz 8gb| seagate barracuda 500g | Noctua NH-U9DO|Antec High Current 620W| NZXT Tempest evo |Corsair K90| Steelseries Cataclysm Mouse | Creative Tactic3D Wrath

Permalänk
Medlem

Den enda som kan säga om det är bättre är du själv och ingen annan.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Den enda som kan säga om det är bättre är du själv och ingen annan.

Jo, de är ju just de där med att Thommann inte är speciellt nära

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Är BX8orna såpass mycket bättre än Argon högtalarna alltså? Jag är nämligen i exact samma sits..

I "ljudklarhet", njae, i pondus och tryck, absolut.

Skrivet av TroNi:

Jo, de är ju just de där med att Thommann inte är speciellt nära

Eftersom du bor i stockholm så rekommenderar jag att du går till 4sound (Stockholm Söder) där du kan lyssna på dem och även köpa om du inte vill beställa från thomann. Sedan ligger hifi-klubben vid hötorget så dit kan du gå och lyssna på Argon.

Skrivet av ingheden:

Okej, men t.ex BX8, där är väl tillräckligt med kraft så det ska kännas i bröstet?

Beror på hur man definierar "kraft så det känns i bröstet". Absolut får du rätt bra tryck med två 8-tummare med en meters avstånd. Men bara du kan avgöra om du saknar subkänslan eller ej, därför rekommenderar jag alltid att lyssna själv innan köp då vi inte kan veta exakt vad du förväntar dig. Visst kan vi peka dig i rätt riktning med det är du och dina öron som bestämmer om det räcker eller ej.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10