Permalänk

Windows tar 44 gig??

Hej!

Har precis fått min nya dator med tillhörande 90gigs SSD från corsair. Har installerat Windows 7 ultimate och drivrutiner till moderkortet grafikkortet osv. VAd som då förvånar mig är att när jag installerat detta så tar det upp 44gig på hårddisken och jag har 38gig ledigt. Verkar väldigt konstigt eftersom när jag markerar alla mapparna I Utforskaren så tar dom inte mer än 18 gig. Är det någon inställning jag har missat eller?
Har inte reflekterat över detta innan eftersom jag haft windows på en 500gigs mekanisk disk innan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du vet om att du har missat växlingsfil och hibernation va? Samt överiga dolda systemmappar/filer.

7 Ultimate 32 eller 64Bit? Samt programvara, spel, alla uppdateringar och windows?
Kör runda ccleaner, ska väl kanske inte ta så mycket plats vid en ren installation.

Permalänk

64 Bit full installation .....har även valt att visa dolda filer och mappar men vissa kanske inte visas ändå då eller? att cache och hibernation skulle ta 26 gig låter väl lite väl mycket tycker jag

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av soldierfrilla:

64 Bit full installation .....har även valt att visa dolda filer och mappar men vissa kanske inte visas ändå då eller? att cache och hibernation skulle ta 26 gig låter väl lite väl mycket tycker jag

Jo det är lite mycket^^
Ren skiva/ISO? Inget extra lullull?

Permalänk

nepp inge lullull utöver en helt vanlig simpel installation.....misstänker att Intels Rapid store technology drivarna kan ha nåt finger med i spelet ...kanske hindrar disken från att bli full

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk

Hittade det nu Hiberfil.sys 12.5 gig Pagefile.sys 16.7 gig

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk

behöver dom verkligen ta så mycket?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk

stäng av hybernation o så kan du göra dig av me den filen , har för mig man kan ha pagefile på en alternativ disk också.

finns guider på nätet för hur man ordnar med båda,

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 400R | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K | | Noctua NH-C12P SE14 | DDR3 1600MHz 8GB | Corsair HX 650W | Gainward GeForce GTX 570

Permalänk

okaj tackar för tipset ;D ....ska väl iofs inte ha disken mer än till windows och BF3 så det räcker ju änsålänge men att dom två filerna tar 27.2 gig tillsammans måste ju åtgärdas ;D

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Medlem

Hibernate allokerar ju samma mängd som du har internminne.
Själv ser jag ingen anledning att använda hibernate på en desktop, bara laptops och HTPC.
Swapfilen sätter windows också efter mängden internminne.
Swappen kan du däremot minska ner på, ett par gig brukar räcka bra.

Permalänk
Skrivet av soldierfrilla:

behöver dom verkligen ta så mycket?

http://www.howtogeek.com/howto/15140/what-is-hiberfil.sys-and...

Visa signatur
Permalänk

tackar för hjälpen gott folk kommer att lösa detta! ;D fan med att man har 16 gig ram....det är ju därför det märks hehe!

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Medlem

Har du SP1 installerat kan du spara någon extra GB på att ta bort backupfilerna som sparas efter installationen

http://www.howtogeek.com/howto/44317/should-you-delete-window...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Du kan även stänga av systemåterställning för att spara lite extra, om du nu inte brukar använda denna funktion.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

44gb bara? har haft som max 80gb windows mapp, helt jävla blåst. men det var fören man visste alla tricks.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Med SSD känns hibernation ganska överflödigt, det är bara att kasta bort!
Själv har jag kört helt utan växlingsfil bra länge nu, har man mycket ram så borde det inte vara något problem. Men det beror på vilka program man använder, vissa fungerar inte utan.

Jag installerade nyss windows på en 55GB SSD. Med 16Gb ram. Gissa hur glad jag blev av att disken nästan var full efter första uppstarten

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av soldierfrilla:

okaj tackar för tipset ;D ....ska väl iofs inte ha disken mer än till windows och BF3 så det räcker ju änsålänge men att dom två filerna tar 27.2 gig tillsammans måste ju åtgärdas ;D

Om du aldrig kommer använda hibernate så kan du slå av det helt, varpå hibernationfilen försvinner.

Gissar att du har 12 GB ram? Slå i så fall av pagefile helt och hållet (eller minska tills Windows inte gnäller om att minnesdump vid systemkrasch inte kommer rymmas). Du behöver ingen pagefile när du har så mycket RAM, såvida du inte kör extremt minnessörplande applikationer. Som bonus kommer du slita mindre på ssd:n också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Gissar på att du har 16 gb i burken? Om det är så och den bara används till spel och inte grafikprogran typ photoshop kan du testa att köra utan page.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Ska det verkligen behöva vara så här mycket strul när man köpt en SSD? Det är alltså inte bara att plugga in, installera och köra utan man måste hålla på med allt sånt här?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Skrivet av TroNi:

Ska det verkligen behöva vara så här mycket strul när man köpt en SSD? Det är alltså inte bara att plugga in, installera och köra utan man måste hålla på med allt sånt här?

Har du svarat på helt fel tråd nu? Detta är saker relaterade till att installera windows, helt oberoende av vilken typ av disk man gör det på.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av n_sandstrom:

Har du svarat på helt fel tråd nu? Detta är saker relaterade till att installera windows, helt oberoende av vilken typ av disk man gör det på.

Nejdå man han verkar mindre kunnig inom området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Ska det verkligen behöva vara så här mycket strul när man köpt en SSD? Det är alltså inte bara att plugga in, installera och köra utan man måste hålla på med allt sånt här?

Problemet ligger i om du har mycket ram när du köper ssd. Det skapas filer i storlek med ram-minnet på systemdisken. Är systemdisken liten gör några gb rätt mycket.

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Gissar på att du har 16 gb i burken? Om det är så och den bara används till spel och inte grafikprogran typ photoshop kan du testa att köra utan page.

JO har 16 gig i Burken och kommer att använda den till spel.....så ska teste att köra utan pagefil också ....har reda skippat hibernation....tackar för alla svar!!

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Nejdå man han verkar mindre kunnig inom området.

Ursäkta?

Jag har ingen SSD själv för jag har inte prioriterat de ännu. Jag har även läst massa olika guider för hur man ska få dom att gå så smidigt och snabbt som möjligt och de har med flaggor och olika fan och hans moster att göra som jag inte fattar något av och verkligen inte orkar sätta mig in i.

Så de var en helt hederlig fråga jag ställde. Ska de verkligen behövas massa "installation" mer än de uppenbarliga fysiska. Jag tycker absolut inte att de är berättigat med påhopp.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Jag håller med TroNi. Vi som inte har gjort det än blir givetvis mer glada av ett förklarande svar än ett påhopp.

Permalänk
Medlem

tcntad kanske inte valde det bästa sättet ett formulera sig men man får ju intrycket av att du missuppfattat vad tråden handlar om (eftersom din fråga angående installationer av ssd inte har något med problemet i tråden att göra).

Angående din fråga: För mig fungerade det fint att bara plugga in ssdn och sedan installera windows. Har visserligen stängt av hibernationfilen, men eftersom jag bara har 4gb ram så hade det inte varit några problem att ha kvar den.
Nu använder jag intels ssd, vet inte hur det ligger till med default drivar i windows 7 för andra ssder.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av TroNi:

Ursäkta?

Jag har ingen SSD själv för jag har inte prioriterat de ännu. Jag har även läst massa olika guider för hur man ska få dom att gå så smidigt och snabbt som möjligt och de har med flaggor och olika fan och hans moster att göra som jag inte fattar något av och verkligen inte orkar sätta mig in i.

Så de var en helt hederlig fråga jag ställde. Ska de verkligen behövas massa "installation" mer än de uppenbarliga fysiska. Jag tycker absolut inte att de är berättigat med påhopp.

Menade på att eftersom du ställde en fråga om hur man gör när det gäller SSD's och installationer så var du inte helt hemma antog jag.

Permalänk
Skrivet av TroNi:

Så de var en helt hederlig fråga jag ställde. Ska de verkligen behövas massa "installation" mer än de uppenbarliga fysiska. Jag tycker absolut inte att de är berättigat med påhopp.

Var nån stans står det att man ska göra övrig installation? Denna tråd handlar bara om hur man får Windows att ta mindre plats.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*