Överklocka GTX570 nybörjare som behöver lite hjälp

Permalänk
Medlem

Överklocka GTX570 nybörjare som behöver lite hjälp

Tjenna, jo nu är det så att jag har precis byggt klart min egen data som jag i nuläget har ett gtx 570 i och ska även köra SLI om ett tag, men nu till frågan, jag har verkligen noll koll på hur överklockning går till, och skulle behöva lite hjälp med det, vet att man använder sig av t.ex. MSI afterburner o.s.v men jag vet inte vart jag ska börja riktigt och vill gärna ha lite instruktioner hur man går till väga, gärna från någon som har erfarenhet om just gtx570.

All hjälp uppskattas och som sagt lite enkla instruktioner bara för någon som inte kan något om detta

Tack på förhand !!

Permalänk
Medlem

på msi afterburner drar man på ett sträck för att överklocka. inte svårt alls

Permalänk
Medlem

Dator*

Tycker inte att du ska börja klocka om du inte känner dig säker ännu. Behöver du verkligen den extra prestandan?

Permalänk
Medlem

jag har klockat mitt gtx 570 från 750 till 900 mhz som är en VÄLDIGT hög klock och 4000 på minnet och prestandaökningen var i princip inte märkbar i de spelen jag spelar iaf så jag avråder dig från att klocka, det är oftast bara processorn du vinner mycket på att överklocka

Permalänk
Medlem

För det första.
Vilket GTX 570 har du? Finns olika modeller med olika bra förutsättningar för överklockning.

Lyssna inte på Uvania grafikkortet ger dig mest om du klockar det mycket förutsatt att din processor inte flaskar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

jag har klockat mitt gtx 570 från 750 till 900 mhz som är en VÄLDIGT hög klock och 4000 på minnet och prestandaökningen var i princip inte märkbar i de spelen jag spelar iaf så jag avråder dig från att klocka, det är oftast bara processorn du vinner mycket på att överklocka

Jag har också klockat mitt GTX 570 och jag håller inte med dig.
Prestandan ökade lika mycket eller mer i förhållande till klockningen.
750 till 900 mhz är en ökning med 20%.
I mitt fall så klockade jag från 732 till 820 mhz vilket är en ökning med 12% men fps:en i BF3 ökade med mer än 15%.
Minnet kan man lämna som det är eller köra upp det till 2000 mhz i Afterburner.
Minnesöjningen bidrar väldigt lite till prestandan och de kör nästan så snabbt de kan redan.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenus:

Jag har också klockat mitt GTX 570 och jag håller inte med dig.
Prestandan ökade lika mycket eller mer i förhållande till klockningen.
750 till 900 mhz är en ökning med 20%.
I mitt fall så klockade jag från 732 till 820 mhz vilket är en ökning med 12% men fps:en i BF3 ökade med mer än 15%.
Minnet kan man lämna som det är eller köra upp det till 2000 mhz i Afterburner.
Minnesöjningen bidrar väldigt lite till prestandan och de kör nästan så snabbt de kan redan.

problemet var att jag fick screentearing och en prestandaökning på högst 15% .. det är inte värt det när man har ett irriterande streck mitt i skärmen när man spelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uvania:

jag har klockat mitt gtx 570 från 750 till 900 mhz som är en VÄLDIGT hög klock och 4000 på minnet och prestandaökningen var i princip inte märkbar i de spelen jag spelar iaf så jag avråder dig från att klocka, det är oftast bara processorn du vinner mycket på att överklocka

Nu ljuger du så att grisar flyger och djävulen fryser!!!! När du sitter på en I5-2500K 4,6Ghz så är det ENDAST grafikkortet som flaskar...om du inte kör GTx 580 @ 1000Mhz quad SLI...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uvania:

problemet var att jag fick screentearing och en prestandaökning på högst 15% .. det är inte värt det när man har ett irriterande streck mitt i skärmen när man spelar.

Höj spänningen sitter på 930Mhz 1,2v själv ^^ 20% ökning i spel

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

problemet var att jag fick screentearing och en prestandaökning på högst 15% .. det är inte värt det när man har ett irriterande streck mitt i skärmen när man spelar.

screentearing har med Vsync att göra och ingenting annat.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

Bara höj lite i taget och kolla stabiliteten med jämna mellanrum genom att köra 3dmark11, inte furmark då korten har inbyggt skydd så de klockar ner sig när man kör de programmet. Du kan ju kolla vad andra har kommit upp i med sina kort för att få ett ungefär riktmärke. Öka dock lite i taget för de finns inget som säger att du kommer nå samma. När jag körde ett 570 så körde jag de i 930mhz @ 1.1 V och nu kör jag 2 har jag nöjt mig med 900 @ 1.075V ! Håll också koll på temperaturen! Lycka till, de finns en del gratisprestanda att hämta!

Permalänk
Medlem

Förlåt för det jag skrev innan, nu har jag en stabil OC på 900mhz med 1.075v.. hade glömt och slå på "force constant voltage" när jag försökte klocka och nu är det 100% stabilt efter jag slog på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nu ljuger du så att grisar flyger och djävulen fryser!!!! När du sitter på en I5-2500K 4,6Ghz så är det ENDAST grafikkortet som flaskar...om du inte kör GTx 580 @ 1000Mhz quad SLI...

jag menade mer att man oftast får mer prestanda procentmässigt av att klocka processorn än grafikkortet i rena siffror då och inte i spelmiljöer..

Permalänk
Medlem

Min setup står i sign.

Testade 3dmark testet och det står Your Score is Low Compared to Similar Systems. There may be a problem
Vet inte om det står så för de mesta eller vad nu problemet kan vara... eller om dem kört med physx eller vad det heter.

Ah men jag har iallafall tänkt att testa på det men då testar jag i MSI afterburner och söker mig fram till bästa klocken. Det jag undrar är, om jag klockar grafikkortet skapligt högt, är det bäst att göra detsamma med processorn då?

Jag fick även när jag körde 3dmark dessa siffror Core clock 797 MHz, och Memory clock 1950 MHz.
vet inte riktigt om det är bra eller inte men kanske kan hjälpa

Tackar och bugar för alla svar

Edit: Har gått in på afterburner nu och kollat lite men Core Voltage sträcket går inte att ändra, vet inte vad det är, kanske inte ska gå att ändra där, har som sagt ingen aning, kan det vara nån inställning av något slag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulzori:

Min setup står i sign.

Testade 3dmark testet och det står Your Score is Low Compared to Similar Systems. There may be a problem
Vet inte om det står så för de mesta eller vad nu problemet kan vara... eller om dem kört med physx eller vad det heter.

Ah men jag har iallafall tänkt att testa på det men då testar jag i MSI afterburner och söker mig fram till bästa klocken. Det jag undrar är, om jag klockar grafikkortet skapligt högt, är det bäst att göra detsamma med processorn då?

Jag fick även när jag körde 3dmark dessa siffror Core clock 797 MHz, och Memory clock 1950 MHz.
vet inte riktigt om det är bra eller inte men kanske kan hjälpa

Tackar och bugar för alla svar

Edit: Har gått in på afterburner nu och kollat lite men Core Voltage sträcket går inte att ändra, vet inte vad det är, kanske inte ska gå att ändra där, har som sagt ingen aning, kan det vara nån inställning av något slag?

naoo beror på vad du spelar, jag lirar WoW och behöver den extra CPU kraften gå in på inställningar i msi afterburner och lås upp volten

Permalänk
Medlem

Jag har låst upp nu, om det är de där rutorna längst ner man ska klicka i inne på Settings? men får det dock inte att funka ändå, vägrar gå upp så jag kan styra det