Permalänk

Nybygge startar inte.

Hej,

Jag har just byggt ihop min nya stationära dator.

När jag trycker på startknappen på chassit, så lyser det bara en startknapp på moderkortet. När jag trycker på den händer inget.

Jag har kollat alla kopplingar.

Permalänk
Avstängd

Distanser mellan moderkort och chassit? Kört in 4/4 pins + 24pins till moderkortet? pcie sladdar till grafikkortet? Kontrollerat start och reset sladdarna?

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Distanser mellan moderkort och chassit? Kört in 4/4 pins + 24pins till moderkortet? pcie sladdar till grafikkortet? Kontrollerat start och reset sladdarna?

4/4 pins + 24 pins är kopplat. Start reset sladdarna är också kopplade enligt manualen.

Distanserna är jag lite osäker på. Om det är skruvarna mellen moderkortet och chassit, så är de in skruvade.

Edit: jag har inte fått mitt grafikkort ännu, men det är en z68 bräda så den borde kunna starta utan det :/

Permalänk
Medlem

Have you tried turning it off and on again? haha. Gissa tv-serien.
Skämtåsido dubbelchecka alla kablar, också de där småa som går till botten av moderkortet, att inte de är felvända eller så.
strömaggsknappen? kylaren ordentligt ditsatt? distanser? alla distanser ska vara iskruvade. du ska kunna starta datorn med z68, eller om du bara har en vga-dvi-hdmi utgång på moderkortet. den går nog igång om du trögar lite

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Have you tried turning it off and on again? haha. Gissa tv-serien.
Skämtåsido dubbelchecka alla kablar, också de där småa som går till botten av moderkortet, att inte de är felvända eller så.
strömaggsknappen? kylaren ordentligt ditsatt? distanser? alla distanser ska vara iskruvade. du ska kunna starta datorn med z68, eller om du bara har en vga-dvi-hdmi utgång på moderkortet. den går nog igång om du trögar lite

Supernatural?

Tänkte också på frontpanel sladdarna, lätt att de blir felvända då det ofta inte står vilken sida som är - respektive +.
Har du testat att starta datorn från moderkortet?

Visa signatur

PC1: MSI P67A-GD65 / i5 2500K @ 4.4Ghz / HD6950 2GB / 8GB 1600Mhz / Corsair TX650W / SSD 128GB / ~1,5TB HDD
PC2: GA-990FXA-UD3 / Athlon 965 @ 3,4GHz / 2x HD5770 1GB / 4GB 1600Mhz / Antec 480W / SSD 128GB / 280GB HDD
HP Probook: i5 2410M @ 2,3GHz / 8GB / 256GB SSD

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Have you tried turning it off and on again? haha. Gissa tv-serien.
Skämtåsido dubbelchecka alla kablar, också de där småa som går till botten av moderkortet, att inte de är felvända eller så.
strömaggsknappen? kylaren ordentligt ditsatt? distanser? alla distanser ska vara iskruvade. du ska kunna starta datorn med z68, eller om du bara har en vga-dvi-hdmi utgång på moderkortet. den går nog igång om du trögar lite

Hej

Jag har kollat alla de små kablarna.
Jag har kopplat så här:

P-Switch G -> P-Switch -
P-Switch s -> P-Switch +
P-Led s -> Power-led
P-Led G -> Suspend-led
HDD led G -> HDD Led -
HDD led s -> HDD led +

Alla usb/audio kablar etc är kopplade.
Kylaren är på plats (Kuhler 620 med dåliga instruktioner så jag är inte 100 på att den är rätt, men den sitter hårt)
Alla 9 skruvarna är skruvade på moderkortet till chassit.

Permalänk
Skrivet av DeathMetal:

Supernatural?

Tänkte också på frontpanel sladdarna, lätt att de blir felvända då det ofta inte står vilken sida som är - respektive +.
Har du testat att starta datorn från moderkortet?

Jag tryckte på pow knappen på moderkortet, men den är stendöd :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Alla 9 skruvarna är skruvade på moderkortet till chassit.

MED distanser MELLAN moderkortet och chassit? Just to be clear..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathMetal:

Supernatural?

Tänkte också på frontpanel sladdarna, lätt att de blir felvända då det ofta inte står vilken sida som är - respektive +.
Har du testat att starta datorn från moderkortet?

Haha hur får du have u tried turning it off and on again till supernatural?? nej det är The It crowd, rolig nördserie. dock gjordes bara nån säsong.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Hedersmedlem

Hej kan du ge en komplett lista på vad det är för grejer du har köpt, så blir det lite lättare att ge bra svar

En viktig sak dock som Alle22 redan varit inne på, bara för att vara extra tydlig har du satt i distanserna (alltså inte bara skruvarna) dem brukar se ut något i den här stilen http://www.freeimagehosting.net/uploads/74eb353895.jpg.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Distanserna måste det vara, som någon annan sa dom ska vara mellan chassit och mammabrädan.

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk

Nu när jag ser distanserna på bild känner jag igen dem. Jag har satt in alla 9 distanserna.

Datorn har följande delar:

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3
I7 2600k
8GB vengence 1600MHZ
Kuhler 620
Haf X
FSP 650W Gold
Samsung 830 128GB SSD
1TB WD Black

Inget grafikkort ännu.

Permalänk
Hedersmedlem

Ok börja med att göra följande:

Ta loss alla frontpanels kablar (du behöver inte dem just nu)

Ta ut alla minnen utom ett, den ena ensamma minens stickan sätter i första minnes slotten.

starta datorn med start knappen på moderkortet.

Rapportera om din progress

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av MichaSWE:

Ok börja med att göra följande:

Ta loss alla frontpanels kablar (du behöver inte dem just nu)

Ta ut alla minnen utom ett, den ena ensamma minens stickan sätter i första minnes slotten.

starta datorn med start knappen på moderkortet.

Rapportera om din progress

Jag har nu tagit ut alla usb och frontpanel kablar. Det enda minnet som sitter i nu är på slot 1.

Allt är fortfarande stendött

Det är nog fel på brädan :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simplified:

Jag har nu tagit ut alla usb och frontpanel kablar. Det enda minnet som sitter i nu är på slot 1.

Allt är fortfarande stendött

Det är nog fel på brädan :S

Eller nätagget. Ursäkta att jag tjatar men är du 100/100% på alla kablar från agget?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Skruva loss moderkortet från chassiet, försök starta det utanför datorn.

Dubbelkolla båda strömkablarna från nättaget till moderkortet.

Ha bara cpu, kylare och ett minne installerat.

Testa att resetta bios.

Funkar inte detta, ta bort kylare och cpu och kolla efter eventuella böjda pins. :/

Permalänk

Hade själv ett liknande problem och då var det ett trasigt nätagg.

tästa att sätta en kabel från den gröna till den svarta kabeln på 24pins kontakten, och om den inte startar då så är den trasig.

Edit: Ett trasigt minne kan också göra att datorn inte starta så testa dem med.

Mvh

Visa signatur

CPU: Intel i7 2600K 4,5GHz 1,332V, LLC 75%, Offset -0,005V
GPU: Asus R9 290
MB: Asus P8P67 Deluxe
RAM: Corsair Vengence LP 4x4GB 1600MHz
SSD: Samsung SSD Basic 840-Series 250GB

Permalänk

Hej alla, tack för svaren.

Det är inga böjda pins på cpu sockeln, alla strömkablarna är dubbelkollade (24pin på moderkort 6 pin till cpu).

Jag ringer inet när de öppnar, eftersom jag är osäker på hur jag ska koppla den gröna sladden till den svarta på agget för att få den att starta.

Troligtvis är det agget eller moderkortet som det är fel på.
Jag skulle nog gissa på agget eftersom inte ens chassifläktarna går igång.

Permalänk

Hade samma problem med mitt asus P8Z68-v Böt ramminnen och sedan använde den inbyggda funksom kollar att ramen sitter rätt fick i gång denefter det.

Permalänk
Medlem

hade liknande fel på min gamla burk. Där var det nätagget som knasade.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simplified:

Hej alla, tack för svaren.

Det är inga böjda pins på cpu sockeln, alla strömkablarna är dubbelkollade (24pin på moderkort 6 pin till cpu).

Jag ringer inet när de öppnar, eftersom jag är osäker på hur jag ska koppla den gröna sladden till den svarta på agget för att få den att starta.

Troligtvis är det agget eller moderkortet som det är fel på.
Jag skulle nog gissa på agget eftersom inte ens chassifläktarna går igång.

Du ska köra 4/4pins ovanpå eller bredvid cpun och inte 6pins för den sladden ska till grafikkortet dvs pcie sladd.

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Haha hur får du have u tried turning it off and on again till supernatural?? nej det är The It crowd, rolig nördserie. dock gjordes bara nån säsong.

Supernatural S04E17 - It's a terrible life

Låter som att nätagget eller moderkortet har lagt av. Du har varit noga med att undvika ESD va?

Visa signatur

PC1: MSI P67A-GD65 / i5 2500K @ 4.4Ghz / HD6950 2GB / 8GB 1600Mhz / Corsair TX650W / SSD 128GB / ~1,5TB HDD
PC2: GA-990FXA-UD3 / Athlon 965 @ 3,4GHz / 2x HD5770 1GB / 4GB 1600Mhz / Antec 480W / SSD 128GB / 280GB HDD
HP Probook: i5 2410M @ 2,3GHz / 8GB / 256GB SSD

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Du ska köra 4/4pins ovanpå eller bredvid cpun och inte 6pins för den sladden ska till grafikkortet dvs pcie sladd.

Oj, tack så mycket

Den startar nu, jag ska kolla att allt funkar. Jag uppdaterar läget när jag har kollat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simplified:

Oj, tack så mycket

Den startar nu, jag ska kolla att allt funkar. Jag uppdaterar läget när jag har kollat

Lungt du kollade inte noga när jag skrev första inlägget

Permalänk

<<uppdatering>>

Allt funkar bra nu, windows är installerat och alla komponenter fungerar som de ska

Tusen tack till alla som har hjälpt, och extra tack till Alle22 som kom på felet

Permalänk

Kul att det löste sig!

Visa signatur

PC1: MSI P67A-GD65 / i5 2500K @ 4.4Ghz / HD6950 2GB / 8GB 1600Mhz / Corsair TX650W / SSD 128GB / ~1,5TB HDD
PC2: GA-990FXA-UD3 / Athlon 965 @ 3,4GHz / 2x HD5770 1GB / 4GB 1600Mhz / Antec 480W / SSD 128GB / 280GB HDD
HP Probook: i5 2410M @ 2,3GHz / 8GB / 256GB SSD