Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

ASUS G53SX SZ016V vs ASUS G53Sw SZ190V

Permalänk

ASUS G53SX SZ016V vs ASUS G53Sw SZ190V

Hej,

Jag söker en ny bärbar speldator att ersätta min gamla häck, och har fått upp ögonen för dessa två:

ASUS G53SX SZ016V
Processor Intel Core i5 2410M / 2.3 GHz ( med dubbelkärna )
RAM 4 GB DDR3 SDRAM - 1333 MHz (8 GB max, tror jag)
Display 15.6" LED-bakgrundsbelysning TFT 1920 x 1080 ( Full HD ) - 16:9
Grafikstyrenhet NVIDIA GeForce GTX 560M
Videominne 2 GB GDDR5 SDRAM
(500 GB HDD - Inte viktigt för mig)

ASUS G53Sw SZ190V
Processor Intel Core i7 2630QM / 2 GHz ( med 4 kärnor )
RAM 6 GB (installerad) / 16 GB (max) - DDR3 SDRAM - 1333 MHz ( 1 x 4 GB + 1 x 2 GB )
Display 15.6" LED-bakgrundsbelysning TFT 1920 x 1080 ( Full HD ) - 16:9
Grafikstyrenhet NVIDIA GeForce GTX 460M
Videominne 1.5 GB GDDR5 SDRAM
(2 x 500 GB HDD - Inte viktigt för mig)

Den nedre av de två är 1000 kr dyrare än den övre, men det är irrelevant för mig.

Datorn ska främst användas till spel och jag vill ha en så bra spelupplevelse och livslängd (prestandamässigt, alltså) som möjligt. Jag spelar inte MMORPG utan snarare FPS och RTS (+ annat som inte är särskilt grafikkrävande).

Min fråga (eller frågor): Jag är litet orolig för det, åtminstone på pappret, vekare grafikkortet (GTX 460M) i den nedre datorn (G53sw). Samtidigt ska enligt uppgift ett 1,5 GB grafikkort ha en busshastighet på 192 bit medan ett 2 GB kort har 128 bit. Hur påverkar det? Bör jag satsa på den något billigare datorn (G53sx) med kraftigare grafikkort och vekare processor? Jag utgår ifrån att internminnet går att utöka till 8 GB för bägge alternativen. Hur påverkar internminne i spel, förresten? Är sw-serien en föregångare till sx-serien, eller har jag missförstått det?

Ja, många frågor blev det, men jag hoppas att någon kunnig och vänlig själ vill dela med sig av sina kunskaper. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om pris inte var så relevant behöver du ju inte kompromissa. Kika t.ex. på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=919671 och få det bästa av båda delarna. Blir inte så mycket dyrare.

Annars är båda de datorerna du listar där klart habila som speldatorer idag. Grafikkortet är i dagsläget oftare flaskhalsen än processorn.

Skulle jag välja någon av dina två datorer skulle jag nog välja den med i5:a och GTX 560. Detta därför att då spel på allvar börjar behöva fyra processorer så är det säkert ändå läge att byta grafikkort ifrån de som finns idag - d.v.s. dags att köpa ny dator. En i5 med GTX 560 klarar av i princip alla spel du kastar på den idag.

Permalänk

jag tänker oxå på att köpa just den asus g53sx och att köpa 8gb ramm till den ist för 4
det kommer hålla mkt längre om du köper mer minne till den och den blir ju snabbare såklart
skillnaden på gtx460m och 560m är ganska stor tycker jag, skulle valt gtx560m den är nyare och snabbare i mhz och mer minne. sant att den har 128 bit ist för 192 bit och det gör ju skillnad men med tanke på att den är nyare så kommer mer uppdateringar till den ochså. http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...
här ser du skillnaden på dem båda

Visa signatur

* AMD Ryzen 5600X * ASUS RTX 3070 Dual OC * Gigabyte B550 Aorus Pro AX * Corsair RM650x V2 * Corsair 32GB 3200Mhz Vengeance LPX * Corsair MP510 960GB M.2 * Seagate 2TB * Fractal Design Meshify C * Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition. Byggd december 2020
Skärm MSI MAG342CQRV 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem

gtx 560m är ca 15% bättre än gtx460m i spel. I7an är ca 0% bättre än I5an i spel (möjligt att processorn spelar mer roll i bf3, men där tror jag inte något av de grafikkorten kommer duga något vidare)

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk

Tack för jättebra svar!

Jag lutar helt klart åt ASUS G53SX SZ016V (Core i5 och GTX560M). Jag tycker att den har litet lite RAM-minne, men det är ju billigt att lägga till förutsatt att det finns en plats ledig. Där är de olika återförsäljarna inte helt överens gällande just den här varianten av G53SX. Vissa påstår att den har fyra platser, andra att den har två varav en är ledig. Huvudsaken är att en plats är ledig, så att jag kan sätta in 4 GB till och altså få 8 GB totalt. Det bör räcka för datorns livstid, skulle jag tro.

JME Data hade denna modell för 8990 kr, men höjde priset med en tusenlapp under dagen (mäh!). Då är priset samma på flera olika ställen. Det blir väl gamla trygga Dustin som så många gånger förut. Tänkte köpa till CORSAIR 4GB DDR3 1333MHZ SO-DIMM för 256 kr för att lösa minnesproblemet. Det borde väl fungera?

Länk till minne: http://www.dustinhome.se/corsair-4gb-ddr3-1333mhz-so-dimm/pro...

Återigen: Tack för er hjälp! Det där med datorprestanda var oändligt mycket enklare när jag köpte mina första datorer i mitten av nittiotalet... Jösses... Dryga trettio och redan lastgammal!

Permalänk

Tänkte låna tråden då jag går i exakt samma tankar som TS.

Köpte du ASUS G53SX SZ016V (Core i5 och GTX560M)?
Gick det i så fall att uppgradera till totalt 8 gb ram?

Har suttit och läst en massa och oroat mig för att GTX 560m med 2 GB minne, har begränsad (Memory bus?) till 128.
Hur presterar det jämfört med GTX 460m/560m, 1,5 GB minne, (Memory Bus?) på 192?
I så fall påverkar det prestandan i spel som Skyrim till exempel?

Många frågor, hoppas någon kan svara och att TS kanske kan berätta hur det blev till slut!

/Olle

Visa signatur

Bärbart ASUS UX32vd, SSD:840

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olle_the_one:

Tänkte låna tråden då jag går i exakt samma tankar som TS. 1

Köpte du ASUS G53SX SZ016V (Core i5 och GTX560M)?
Gick det i så fall att uppgradera till totalt 8 gb ram?

Har suttit och läst en massa och oroat mig för att GTX 560m med 2 GB minne, har begränsad (Memory bus?) till 128.
Hur presterar det jämfört med GTX 460m/560m, 1,5 GB minne, (Memory Bus?) på 192?
I så fall påverkar det prestandan i spel som Skyrim till exempel?

Många frågor, hoppas någon kan svara och att TS kanske kan berätta hur det blev till slut!

/Olle

Den klarar absolut minne upp till 8GB, den har två fria platser så du behöver ett kit med 2 x 4GB isf.

Gällande grafikminnet har jag tyvärr ingen info om. Trodde alla skulle vara 192. Jag kör iaf Skyrim flytande på High-inställningar utan AA på min G53SW med i5, 8GB och GTX460m.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Den klarar absolut minne upp till 8GB, den har två fria platser så du behöver ett kit med 2 x 4GB isf.

Gällande grafikminnet har jag tyvärr ingen info om. Trodde alla skulle vara 192. Jag kör iaf Skyrim flytande på High-inställningar utan AA på min G53SW med i5, 8GB och GTX460m.

Ok, tack för svaret!

Har nu, efter ännu mer efterforskningar nästan helt bestämt mig för en ASUS G53SW- SZ136V.

En sak jag fortfarande är osäker på är om det finns plats för en till hårddisk. På en del hemsidor och versioner av G53an går det.
En anställd på inet:
"Enligt Asus egna specifikationer så skriver dem att det finns plats för en extra disk, vi har tittat på detta fysiskt och det finns bara plats för en HDD i de exemplar vi säljer tyvärr."

Ytterligare har jag läst att vissa modeller inte får med den lille ställningen hårddisken ska sättas i, kan det vara den som inte fanns på datorn inet testade?

Sen vad jag förstått så skiljer modellerna mellan USA och Europa.

Visa signatur

Bärbart ASUS UX32vd, SSD:840

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olle_the_one:

Ok, tack för svaret!

Har nu, efter ännu mer efterforskningar nästan helt bestämt mig för en ASUS G53SW- SZ136V.

En sak jag fortfarande är osäker på är om det finns plats för en till hårddisk. På en del hemsidor och versioner av G53an går det.
En anställd på inet:
"Enligt Asus egna specifikationer så skriver dem att det finns plats för en extra disk, vi har tittat på detta fysiskt och det finns bara plats för en HDD i de exemplar vi säljer tyvärr."

Ytterligare har jag läst att vissa modeller inte får med den lille ställningen hårddisken ska sättas i, kan det vara den som inte fanns på datorn inet testade?

Sen vad jag förstått så skiljer modellerna mellan USA och Europa.

jo de ska finnas plats för 2st Hårddiskar, jag har ju själv uppgraderat min G53SW. Titta på den här videon runt 4-5 min http://www.youtube.com/watch?v=TdQi2GMQRu8

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

jo de ska finnas plats för 2st Hårddiskar, jag har ju själv uppgraderat min G53SW. Titta på den här videon runt 4-5 min http://www.youtube.com/watch?v=TdQi2GMQRu8

Hej David, finns det plats för 2st HDD i SX-modellen?

Permalänk
Skrivet av GregorTorkel:

Hej David, finns det plats för 2st HDD i SX-modellen?

Jag kan annars svara på det, ja det finns plats för 2st HDD.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman66:

Jag kan annars svara på det, ja det finns plats för 2st HDD.

Grymt, jag ser att du har satt in en 120gb SSD i din MSI, är du nöjd? påverkar det prestandan nämnvärd?

Tack

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

jo de ska finnas plats för 2st Hårddiskar, jag har ju själv uppgraderat min G53SW. Titta på den här videon runt 4-5 min http://www.youtube.com/watch?v=TdQi2GMQRu8

Tack igen david!

Har kollat på 3 olika sånna här videos för att försäkra mig om att det stämmer, haha.

Då blir det en extra ssd

Ska bara läsa på lite ang Raid0 allt tyckte det verkar häftigt, skulle det kunna vara ett alternativ?

Visa signatur

Bärbart ASUS UX32vd, SSD:840

Permalänk
Skrivet av Knightstreet:

Grymt, jag ser att du har satt in en 120gb SSD i din MSI, är du nöjd? påverkar det prestandan nämnvärd?

Tack

Klart mycket snabbare uppstart av dator och snabbare uppstart av program i övrigt och ljudlös.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_the_one:

Tänkte låna tråden då jag går i exakt samma tankar som TS.

Köpte du ASUS G53SX SZ016V (Core i5 och GTX560M)?
Gick det i så fall att uppgradera till totalt 8 gb ram?

Har suttit och läst en massa och oroat mig för att GTX 560m med 2 GB minne, har begränsad (Memory bus?) till 128.
Hur presterar det jämfört med GTX 460m/560m, 1,5 GB minne, (Memory Bus?) på 192?
I så fall påverkar det prestandan i spel som Skyrim till exempel?

Många frågor, hoppas någon kan svara och att TS kanske kan berätta hur det blev till slut!

/Olle

Samma för mig. Verkar dock som att G53SW är att föredra. Se här på lite benchmarks som jämför de båda: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=6296&p=3

Dom har bara testat Crysis som spel men om det skriver dem: "While the game is playable at these settings, the Nvidia GTX 560M graphics card in this G53SX appears to be slower than the previous-generation GTX 460M that came in the last iteration of the G53S we reviewed."

EDIT: Frågan diskuteras lite här http://forum.notebookreview.com/asus-gaming-notebook-forum/58...

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt för necro. Men såg att många på prisjakt hade gnällt över att det inte fanns mer än 1 slot för minnet på ASUS G53SX SZ016V. Stämmer detta? och om det gör det, är det inte bara att köpa 1 8gb sticka och byta ut?

Tack på förhand

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Adrianoz:

Jag ber om ursäkt för necro. Men såg att många på prisjakt hade gnällt över att det inte fanns mer än 1 slot för minnet på ASUS G53SX SZ016V. Stämmer detta? och om det gör det, är det inte bara att köpa 1 8gb sticka och byta ut?

Tack på förhand

jodå, de som säljs med i5 har 2slots, de som säljs med i7 har tom 4 slots.
själv har jag endast öppnat den med i5 och då fick man dock gräva en bit in i datorn dvs ta bort tangentbord och lossa undre skalet men de va aldrig något svårt eller att man skulle bryta garantin. finns guides på youtube.
på nya generationer har dem gjort de lättare som tur e att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sir_ogrim:

ASUS G53Sw SZ190V
Processor Intel Core i7 2630QM / 2 GHz ( med 4 kärnor )
RAM 6 GB (installerad) / 16 GB (max) - DDR3 SDRAM - 1333 MHz ( 1 x 4 GB + 1 x 2 GB )
Display 15.6" LED-bakgrundsbelysning TFT 1920 x 1080 ( Full HD ) - 16:9
Grafikstyrenhet NVIDIA GeForce GTX 460M
Videominne 1.5 GB GDDR5 SDRAM
(2 x 500 GB HDD - Inte viktigt för mig)

Har en sån och är helnöjd med den. Lirar BF3 med high/medium inställningar i 1600x900 o får 35-60 fps. AA och AF är avstängda, FoV på 65°, V-Sync på, motion blur av. Helt klart spelbart för mig som är gammal konsol-gamer där många nyare spel är låsta i 30fps. Har kylplatta till det hela.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asus.David:

jodå, de som säljs med i5 har 2slots, de som säljs med i7 har tom 4 slots.
själv har jag endast öppnat den med i5 och då fick man dock gräva en bit in i datorn dvs ta bort tangentbord och lossa undre skalet men de va aldrig något svårt eller att man skulle bryta garantin. finns guides på youtube.
på nya generationer har dem gjort de lättare som tur e att uppgradera.

Världens bump, yes, men har själv en asus g53sx-sz016v och nu försöker jag installera nya ramminnen, 8gb. 2x4gb.

Men såhär ser de ut under tangentbordet:

Finns inga fjädrar eller så att fästa denna skit i? fick i ett och de va på baksidan där de gamla 4gb satt..

Permalänk
Medlem

Har samma modell, det visade sig att det bara var en slot för minne. Snikmodell verkar det som. Inte ens butiken visste om det och när jag väl öppnade upp allt var det försent..

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av charmless:

Har samma modell, det visade sig att det bara var en slot för minne. Snikmodell verkar det som. Inte ens butiken visste om det och när jag väl öppnade upp allt var det försent..

de kan inte stämma, de ska finnas minst 2 slots. båda sitter dock inte nödvändigt vis på samma ställe. jag vill minnas de sitter på var sin sida av moderkortet