Permalänk

chassifläkt till usb fläkt?

Jag har min dator i garderoben, problemet är att det inte går stänga dörren. efter några timmar blir det så varmt så jag bränner mig på chassit, jag har borrat ett hål i väggen som jag tänkt ha ett utblås på så sätter en vanlig fläkt inne i garderoben som blåser kalluft och får det att cirkulera lite. som utblås funderar jag på en 80mm chassifläkt som jag moddar ihop med en vanlig usb-kabel med röd och svart sladd. mina frågor kring detta är:

1. Kommer strömmen klara av att leverera så det blir någorlunda fart på fläkten?

2. Räcker det som utblås?

3. Mer tips på hur jag kan göra för att kyla ner det? Jag vill helst ha dörren stängd eftersom den dånar ordentligt...

Permalänk
Medlem

Med usb'n kommer du bara få ut 5 volt vilket motsvarar typ "silent mode". Jag har svårt att svara på om detta kommer räcka men om du vill ha mer kan du ju alltid köra med en större fläkt.

Permalänk

Tack för ditt svar.

jag vill egentligen ha mindre fläkt, 30-50 mm men är osäker på on det ens finns..? Jag vill inte borra för stora hål heller utan vill ha det så lite synbart som möjligt. svårt att tillgodose mina krav kanke...

Finns det någon "färdig" usbfläkt som har formen utav en chassifläkt med de måtten? Jag vill egentligen bara skruva fast den på väggen över hålet och ha den kraftfull men tyst.

Förslag nån?