Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD filar på nedbantat Radeon HD 6930

Permalänk
Medlem

Själv blev jag glad åt nyheten.
Har ett 6970 till min Htpc och kan säga att 6950 som har samma kylning låter betydligt mindre= lägre klockfrekvens = låter mindre.
Bra prislapp och bättre prestanda än 6870 så tar Amd en marknad där dem kan sälja ett tyst men ändå fullt spelduglig kort, lämpar nog sig bättre för Oem också då dessa kommer kräva mindre psu.
Kommer nog finnas ett 6930m som skall konkurrera med 560m måtro ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anders190:

Nog för att det finns en marknad för detta kort (då sådanna kort som detta lanserats i så gott som varje generation från både AMD och Nvidia även tidigare) så känns det ändå tveksamt när HD6000-serien närmar sitt slut och folk troligen kommer vilja ha HD7000-kort istället för HD6000-kort om en månad. Om det är för att ha något att konkurrera mot Nvidias motsvarighet, GTX560-448 i julhandeln så möjligt, men detta kort hade lika väl kunnat släppas för 6-9 månader sedan.

Too little, too late.

Glöm inte att det är rätt få som faktiskt har koll på vad som kommer. Det är ju bara folk som är flitiga läsare på Sweclockers och liknande sidor som har en aning om att det kommer en ny generation grafikkort från AMD om en månad eller två. Resten av världen köper det de se där och då och tänker inte alls på framtiden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Sa dom inte att det är nackel med dom sämre moddelerna att dom inte stödjer detta? alltså mer än två kort.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Om de lyckas sälja några hundra sådana här så tjänar de fortfarande pengar på det. Är väl inte världens bästa val ur vårt perspektiv, men sitter man med tusentals kretsar som de annars bara skrotar så är det en bra lösning.

Det har du iof helt rätt i, dock är det så trångt på grafikkorts marknaden nu att de knappt kan klämma in något imellan de olika korten, då menar jag både hos det gröna och röda laget.

Om man ska skoja till det lite så är det nästan så att om man går och pantar sina läskflaskor så får man råd med en modell högre

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nog för att det finns en marknad för detta kort (då sådanna kort som detta lanserats i så gott som varje generation från både AMD och Nvidia även tidigare) så känns det ändå tveksamt när HD6000-serien närmar sitt slut och folk troligen kommer vilja ha HD7000-kort istället för HD6000-kort om en månad. Om det är för att ha något att konkurrera mot Nvidias motsvarighet, GTX560-448 i julhandeln så möjligt, men detta kort hade lika väl kunnat släppas för 6-9 månader sedan.

Too little, too late.

Handlar förmodligen om att bli av med de kretsar som inte håller måttet. Kanske har yields varit tillräckligt bra att de först nu har tillräckligt många för att kunna göra en riktig lansering.

Och visst kommer folk vilja ha HD7000, men om inte tillgången möter efterfrågan har folk inte mycket till val än att köpa äldre serier. Om de inte vill vänta, förstås.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Glöm inte att det är rätt få som faktiskt har koll på vad som kommer. Det är ju bara folk som är flitiga läsare på Sweclockers och liknande sidor som har en aning om att det kommer en ny generation grafikkort från AMD om en månad eller två. Resten av världen köper det de se där och då och tänker inte alls på framtiden.

Jo det har du rätt i. Samtidigt får man ju också tänka på att marknaden för kort i entusiast/performance-klassen är väldigt liten och en större andel av de som köper kort i denna klass håller har nog ändå koll på vad som faktiskt händer.

Skrivet av Valiumballong:

Handlar förmodligen om att bli av med de kretsar som inte håller måttet. Kanske har yields varit tillräckligt bra att de först nu har tillräckligt många för att kunna göra en riktig lansering.

Och visst kommer folk vilja ha HD7000, men om inte tillgången möter efterfrågan har folk inte mycket till val än att köpa äldre serier. Om de inte vill vänta, förstås.

Fast "trasiga" Cayman-kretsar borde ju ändå ha funnits sedan serien började tillverkas. Att man först nu skulle börja tillverka kort av dessa upplever jag som rätt underligt. Men visst, kan mycket väl hända att man även försöker få ut kretsar som faktiskt klarar specifikationerna för HD6950/HD6970 men "rear" ut dessa för att få bort dessa inför HD7000-lanseringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Som Emil och Jonas sa i frågelådan. Köra Cross eller Trifire är helt bortkastat med kort långsammare än 6970.

Nej, så sa han inte alls. Han sa att kort som 6870CF har mer stuttering än dyrare kort. Men att man måste ha ett 6970 är en överdrift. Som de också nämnde skall tre kort skall tydligen reducera stuttering relativt effektivt. Detta stämmer ÄVEN på 6870, dock måste man använda ett 6870x2 så de inte finns singlekort med två CF-kontakter. Alltså, allt som är ~6870 eller över borde fungera bra i 3xCF dvs -> 5850, 5870, 6950, 6970.

Jag vet att 5800-serien skalar lite sämre än 6000 men tror inte det påverkar särskilt mkt. Sedan beror det givetvis på vilken upplösning och inställningar du kör.

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-stutter-cr...

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Får jag bara fråga en sak? Ni som är lite mer kunniga, bör man vänta med att köpa nytt grafikkort tills dess att denna nya serie lanseras, eller ska man gå på något redan befintligt? Tänkte i sådana fall ett Radeon HD 6950, eller åtmistone omkring den prisklassen. Alltså 1800 - 2400. Kör just nu BF3, Skyrim, GTA IV och vissa andra småspel. Ser glatt fram emot GTA V, och kommande spel under 2012.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dentoid:

jao, antagligen precis som nvidia med deras nya 560!

Jo.

Man kan ju ifrågasätta dessa två kort ganska starkt. De fyller liksom inte igen några hål, utan bara bygger på över redan nuvarande kort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jo.

Man kan ju ifrågasätta dessa två kort ganska starkt. De fyller liksom inte igen några hål, utan bara bygger på över redan nuvarande kort.

Jodå, de fyller visst ett hål, ett hål där alla GPU:er som inte klarar av att bli fullvärdiga grafikkort kort sitter i. Det är ju samma visa varje gång, i slutet på en GPU:s livscykel så sitter tillverkarna på en hög med chip som inte kan användas i fullvärdiga kort, läs 6950/70 och 570/80. Då lanserar de ett kort med färre aktiva kärnor för att få in lite mer cash. Chippen har de ju redan så det kostar dem i princip nada, lite marknadsföring bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Varför ska de komma ut med nya ned bantade kort?? Var precis lika med GTX 560Ti korten som nu finns i massa olika kombinationer.
Satsa på lite bättre kort som den nya versionen 7XXX istället. Och att fylla i hål, prova och gå till tandläkaren istället:-)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DatorMuppen:

Varför ska de komma ut med nya ned bantade kort?? Var precis lika med GTX 560Ti korten som nu finns i massa olika kombinationer.
Satsa på lite bättre kort som den nya versionen 7XXX istället. Och att fylla i hål, prova och gå till tandläkaren istället:-)

Hade du läst tråden hade du fått svaret flera gånger om. I slutet av en produktcykel har de samlat på sig en stor hög kretsar som inte riktigt någ upp till kraven för att bli 6950 eller 6970. Antingen klarade de inte frekvenserna eller så var vissa shaders trasiga. Istället för att bara slänga alla de där krestarna så anväds de till lite klenare kort. På så sätt kan AMD sälja dem och tjäna lite mer pengar. Det har fungerat så väldigt länge och liknande system finns även för processorer.

Eller ja, liknande system finns på väldigt många fler ställen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Dessa är förmodligen kort som inte når upp till kraven för 6950/6970. Kan bli svårt att låsa upp dem, men man kan ju ha tur. Med det sagt så måste jag dock påpeka att det 5830 jag köpte en gång i tiden var en trist upplevelse. Låter som ett 5870 men presterar marginellt bättre än ett 5770. Oh well.

Jag sitter på ett 5830, och ja, det låter som en dammsugare ifall fläkten går över x procent, men om det presterar marginellt bättre än 5770, så måste du ha haft otur eller jag haft tur med mitt kort, då mitt exemplar presterar mer eller mindre identiskt med ett 5850, jag hade väl tur då, men eftersom det har slukat alla spela jag har lagt fram åt det har jag sluppit byta till 6000 kort eller motsvarande nvidia.

Ser fram emot 7000 serien, får äntligen byta ut min dammsugare

Visa signatur

8086k @ 5GHZ | 1080ti | Asus PG279Q | MG279Q

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Nimrood:

Jodå, de fyller visst ett hål, ett hål där alla GPU:er som inte klarar av att bli fullvärdiga grafikkort kort sitter i. Det är ju samma visa varje gång, i slutet på en GPU:s livscykel så sitter tillverkarna på en hög med chip som inte kan användas i fullvärdiga kort, läs 6950/70 och 570/80. Då lanserar de ett kort med färre aktiva kärnor för att få in lite mer cash. Chippen har de ju redan så det kostar dem i princip nada, lite marknadsföring bara.

Tack för förklaringen. Since it wasn't quite obvious.

Vad jag menar är att ur konsumentsynpunkt är detta kortet helt meningslöst. Brukar du köpa saker för att företaget behöver kränga gammal skit?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt