Inget samband mellan våldsamma datorspel och fysiskt våld

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrimissimo:

Jag håller med om att studien kom fram till att man inte med säkerhet kan uttala sig om att våldsamma spel leder till fysisk våldsamhet.

Från sammanfattningen av studien: "Det finns en omfattande mängd forskning som visar på ett statistiskt samband mellan VS och aggression."

"Ett samband" är inte samma sak som ett 'svar: ja' på frågan du ställde. Finns det ett samband mellan stora skor och stora fötter? Ja. Orsakar stora skor stora fötter? Nej.

Citat:

Det svarar delvis "ja" på frågan om aggression och våldsamma spel. Naturligtvis måsta man då också ställa frågan om vilket som kom först av aggressionen och spelandet, men man kom iaf fram till en slutsats.

Det är inte på ngt sätt ett "ja".

Citat:

Studien säger också att man inte kan utesluta att spel leder till fysiskt våld, men att det finns starka konfunderande faktorer som troligtvis påverkar uppkomsten av våldsamt beteende hos barn och unga i mycket högre grad än datorspelande.

Det jag menar är att studien inte förnekar att spel leder till våld utan att den snarare pekar mot att så är fallet. Naturligtvis pekar den i så fall bara precis över "mittstrecket", men att utifrån studien säga att datorspel inte leder till våld är fel.

Jag har inte sagt att studien pekat på att datorspel inte leder till våld. Jag säger som det är; studien säger bland annat att ingen studie lyckats påvisa ett kausalt samband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Eller att det känns som någon är bakom dig och går

Ja!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173009:

Spel har däremot hjälpt mig ur många svåra tider, gör det fortfarande.

Det är min, och säkert många andras terapi.. ett sätt att stänga av å fly från skiten. Sen är man ju vuxxen nu till skillnad mot när man satt i 6an 7an å gibbade Diablo2. Goold old days

Sitter också och lirar spel för att det är avkopplande och ett sätt att bara tänka på nåt annat. Har spelat sen 486:an kom och blev "spel-entusiast" när första nintendo kom ut. morsan och farsan hade en filmbutik och jag lånade alltid med film och spel hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vänta bara till du blir avbruten av dina barn när du skall ha sex med frugan...man blir totalt skogstokig. skall vi förbjuda sex då? Sex förändrar väl psyket på de flesta gissar jag Har man kul blir man förbannad när man blir avbruten, det är helt normalt.

Du presenterar en intressant liknelse. Andra personer skulle däremot snarare dra liknelsen "att bli avbruten av frugan när man skall ha sex med sina barn".
Vad jag menar med detta är att en del människor ser beteendet som osunt, medan andra ser det som sunt.

Var jag står? Jag är splittrad.
Jag spelar en del FPS, men det beror snarare pga god kvalité på spelen än att önskar skjuta ihjäl folk (levande eller virtuella). Jag tycker att krig, vapen och våld i regel är en plåga för samhället. Mer än något annat så önskar jag nog att all form av våld skulle upphöra (såväl verklig som fiktiv) och jag ser ingen egentlig anledning till att uppmuntra den.
Min allra innersta önskan är nog att effekterna av spelen skulle bidra maximalt till gemene mans välbefinnande och jag vill påstå att shoot-em'-up inte bidrar positivt på alla plan. Men det har man ju märkt att WoW inte gör heller, trots att det inte är våldet som ligger i fokus i det spelet.

Jag såg ett FPS häromdagen som upprörde mig extremt. Tror det var Homefront. Det handlade mer eller mindre om att USA hade blivit belägrat av Korea. Det väckte starka känslor hos mig då jag vet att detta är många amerikaners mardröm och att det troligen kan påverka många amerikanska ungdomar negativt genom att styrka en fiendefientlighet mot andra människor och kulturer. Spelen blir mer och mer realistiska och då ser jag större och större anledning till att faktiskt oroa sig över hur spelen påverkar oss.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

"Ett samband" är inte samma sak som ett 'svar: ja' på frågan du ställde. Finns det ett samband mellan stora skor och stora fötter? Ja. Orsakar stora skor stora fötter? Nej.

Jag vet också det. Det är därför jag skrev: "Naturligtvis måsta man då också ställa frågan om vilket som kom först av aggressionen och spelandet, men man kom iaf fram till en slutsats."

Skrivet av lorgix:

Det är inte på ngt sätt ett "ja".

Det ligger närmre ett "ja" än ett "nej", om det ligger någonstans. Jag tänker att det är samband man undersöker för att få svar. Vad annat än samband är det man undersöker? (jag frågar för att jag vill veta lite mer om ämnet - inte för att låta stöddig )

Skrivet av lorgix:

Jag har inte sagt att studien pekat på att datorspel inte leder till våld. Jag säger som det är; studien säger bland annat att ingen studie lyckats påvisa ett kausalt samband.

Nej, men citatet jag riktade mig till från början tyckte jag såg ut att mena det.

Permalänk
Skrivet av everdale:

Du presenterar en intressant liknelse. Andra personer skulle däremot snarare dra liknelsen "att bli avbruten av frugan när man skall ha sex med sina barn".
Vad jag menar med detta är att en del människor ser beteendet som osunt, medan andra ser det som sunt.

Var jag står? Jag är splittrad.
Jag spelar en del FPS, men det beror snarare pga god kvalité på spelen än att önskar skjuta ihjäl folk (levande eller virtuella). Jag tycker att krig, vapen och våld i regel är en plåga för samhället. Mer än något annat så önskar jag nog att all form av våld skulle upphöra (såväl verklig som fiktiv) och jag ser ingen egentlig anledning till att uppmuntra den.
Min allra innersta önskan är nog att effekterna av spelen skulle bidra maximalt till gemene mans välbefinnande och jag vill påstå att shoot-em'-up inte bidrar positivt på alla plan. Men det har man ju märkt att WoW inte gör heller, trots att det inte är våldet som ligger i fokus i det spelet.

Jag såg ett FPS häromdagen som upprörde mig extremt. Tror det var Homefront. Det handlade mer eller mindre om att USA hade blivit belägrat av Korea. Det väckte starka känslor hos mig då jag vet att detta är många amerikaners mardröm och att det troligen kan påverka många amerikanska ungdomar negativt genom att styrka en fiendefientlighet mot andra människor och kulturer. Spelen blir mer och mer realistiska och då ser jag större och större anledning till att faktiskt oroa sig över hur spelen påverkar oss.

Like!

Permalänk

Hur kan en lat spelare vara våldsam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Där har du dock väldigt fel.

Det påverkar oss människor väldigt mycket, men inte på det sättet.

Hur tror du att ordet hycklare passar in i sammanhanget?

Sen tycker jag personligen att forskning inte är onödiga saker, framförallt inte när det finns så starka krafter som fortsätter hävda att våldsamma spel är skadliga osv.
Då tycker jag det känns skönt att kunna visa på faktabaserad forskning som visar på att dom har fel.

Faktabaserad? Om du läser så kom dom inte fram till något då de inte hade någon egentlig fakta att gå på utan bara medieskrifter under de senaste 10 åren vilket ledde till att de egentligen inte kunde ta ett faktiskt beslut.

Hmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrimissimo:

Det ligger närmre ett "ja" än ett "nej", om det ligger någonstans. Jag tänker att det är samband man undersöker för att få svar. Vad annat än samband är det man undersöker? (jag frågar för att jag vill veta lite mer om ämnet - inte för att låta stöddig )

Jag kan mkt väl tänka mig att man föreställt sig att ett kausalt samband kunde ha framträtt. Vad man hittade var bara ett samband.

Det pekar varken mot ja eller nej. Det kan vara så att man misslyckades att påvisa ett kausalt samband, det kan också vara så att man misslyckades med att påvisa en avsaknad av kausalt samband.

Till alla i tråden: Notera skillnaden mellan ett kausalt samband och övriga samband.

Permalänk
Medlem

Inget "tydligt" samband

Det här kanske är något utav en petitess för många men att först skriva att det inte finns något samband och sen att det inte finns något "tydligt" samband är fel gällande forskningsrapporter. Man ska skriva det som står i rapporten punkt slut.
Annars tror jag inte att datorspel som är rent våldsamma påverkar normalpersonen. Däremot gillar jag inte spel som innehåller förnedringar.

Permalänk
Medlem

"Inget samband mellan våldsamma datorspel och fysiskt våld"

-"Thank you!"

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
SpelClockers

Det kan inte vara så att de fysiskt våldsamma ofta spelar våldsamma spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezooo1990:

Hur kan en lat spelare vara våldsam?

Trötthet...

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr rulle:

Det kan inte vara så att de fysiskt våldsamma ofta spelar våldsamma spel?

Nej, de är ute och slåss på krogen påtända av heroin eller andra droger som också fungerar extremt avtrubbande. De utan spärrar redan innan de tar drogerna, som sedan blir våldsamma av drogen/drogerna.

De som sitter hemma och nördar är de "lata" "lugna" "feta" "smala" "snälla" nördarna som älskar spel och som inte är våldsamma, men där kommer tröttheten in och avtrubbar istället, långt mycket mer förrädiskt än heroin och alkohol.

Edit. Förstod dig lite fel där. Kanske de gör, who knows. Men debatten är felvriden av Media. /Edit.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpas:

Nej, de är ute och slåss på krogen påtända av heroin eller andra droger som också fungerar extremt avtrubbande. De utan spärrar redan innan de tar drogerna, som sedan blir våldsamma av drogen/drogerna.

De som sitter hemma och nördar är de "lata" "lugna" "feta" "smala" "snälla" nördarna som älskar spel och som inte är våldsamma, men där kommer tröttheten in och avtrubbar istället, långt mycket mer förrädiskt än heroin och alkohol.

Edit. Förstod dig lite fel där. Kanske de gör, who knows. Men debatten är felvriden av Media. /Edit.

Va' får du allt ifrån?

Permalänk

visst man bli sur när man inte klarar en level/runda på ett spel. men när man klarar det och har försökt ett 10tal ggr så skiner man upp som en sol

sen när de laggar blir man ju rätt sur oxxå när det gäller multiplayer fps spel

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vänta bara till du blir avbruten av dina barn när du skall ha sex med frugan...man blir totalt skogstokig. skall vi förbjuda sex då? Sex förändrar väl psyket på de flesta gissar jag Har man kul blir man förbannad när man blir avbruten, det är helt normalt.

Blir du skogstokig då, så missbrukar du sex. Men sex är gott, inget sagt om det :].

Har du negativa reaktioner på omgivningen när du blir avbruten i något du "gillar" så har du ett missbruk. Med avbruten så syftar jag på normalt socialt samspel, tex sonen kommer och vill få hjälp med läxorna (om sexet är tidigt på kvällen) eller om ni har småttingar o dom skriker för att dom är hungriga klockan tolv på natten. Då blir man inte arg normalt sett. Trött o grinig, men inte "skogstokig". Däremot om ni blir avbrutna av tonåringsbarn som slamrar i väggar just för att störa vad det än är ni håller på med och gör så konsekvent nästan varje gång ni "kör". Men då kan man ju alltid undra varför ni "kör" när det finns risk att barnen störs av det.

Själv blir jag "låst" nu med småttingar hemma. Känner att det är äckligt att ha sex när dom är nära. För mig personligen finns inget alternativ annat än att vänta _flera år_ eller söka hjälp med barnpassning o sen ta in på hotell ^^.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHAHAHaaaaaaa

In your face SVT!!!!!

Permalänk
Skrivet av Vårtan:

Däremot gillar jag inte spel som innehåller förnedringar.

Då avråder jag dig från att spela online

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Har spelat sen 486:an kom och blev "spel-entusiast" när första nintendo kom ut.

Du blev alltså spel-entusiast 1986, men började inte spela förrän 1989 när 486:an släpptes?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag kan mkt väl tänka mig att man föreställt sig att ett kausalt samband kunde ha framträtt. Vad man hittade var bara ett samband.

Det pekar varken mot ja eller nej. Det kan vara så att man misslyckades att påvisa ett kausalt samband, det kan också vara så att man misslyckades med att påvisa en avsaknad av kausalt samband.

Till alla i tråden: Notera skillnaden mellan ett kausalt samband och övriga samband.

Hur kan du veta om ett samband är kausalt eller inte? Det kan du väl inte veta om du inte har extremt isolerande metoder? De metoderna är svåra att arbeta fram och genomföra. Mycket blir också omöjligt att utföra pga etiska skäl.

Permalänk
Skrivet av coopdeo:

Människa; det var du som använde Wikipedia som källa för dina påståenden. I övrigt verkar du ha blandat ihop positivism med vetenskap även om du inte heller verkar ha koll på den biten (positivism). Din åsikt om vetenskap är extrem(t konsig) och delas knappast av någon inom universitetsvärlden.

Du har här hävdat att en majoritet av alla universitetsämnen (inklusive kemi, psykologi, sociologi och så vidare) inte är vetenskap. Vad blir kvar? Studier i grekisk bullbakning?

Okej eh, det känns nästan som en parodi det här..

Wikipedia har en utmärkt definition på Psuedovetenskap, du kan ju googla skiten och ta reda på den utifrån valfri källa.

Positivism är ett vetenskapligt synsätt, vart skulle jag hävda att det var vetenskap? Du drog upp en nybörjar bok som ligger på gymnasienivå som har ingenting med pseudovetenskap och göra, den handlar primärt om positivsm och hermeneutik

Jag skrev att kemi/fysik etc inte är psuedovetenskap, så där har du totalt läst fel.. eller fantiserat ihop något.

Men nu orkar jag fan inte med dig längre, alla andra i tråden verkar ha förstått förutom du..

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Hedersmedlem

Strålande initiativ av Medierådet. Att ett auktoritärt organ gör en objektiv samman ställning av den tyvärr inte alltid helt objektiva forskningen är något som har saknats allt för länge. Stort tack även till Andreas för den snabba nyheten

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av Tenkai Star:

Psykologi är en pseudovetenskap ja.

Så fan heller, då har du inte läst riktig psykologi. Modern psykologi är så vetenskapligt korrekt det bara går.

Vetenskap definieras inte efter om slutsatsen kan bevisas eller inte, utan hur informationen samlas in och tolkas. Det är skepticismen som gör en studie vetenskaplig, hur kritisk forskaren är mot sin egen tes och data. DET är vetenskap. Det är därför det är absolut förbjudet i modern korrekt psykologi att säga att man har bevisat någonting. Kolla igenom hur många erkända psykologiska studier du vill, du kommer inte hitta någon som påstått sig ha bevisat någonting.

Psykologi behandlar tendenser och distributioner, vad som är sannolikt istället för vad som är absolut för enstaka individer. Det kan jämföras med kvantmekanisk beskrivning av elektroner i fysiken. Man kan beskriva hur elektroner generellt beter sig, som en grupp av partiklar och i olika situationer, exempelvis bundna i en atoms orbitaler eller som fria partiklar - men man kan aldrig förutse exakt hur en enstaka partikel kommer bete sig i en specifik situation. Man kan ge en sannolikhet för hur elektronen kommer agera utefter hur andra partiklar betett sig, men man kan inte garantera att det kommer hända.

Så är kvantmekanik kanske inte vetenskap enligt dig?

Gå och läs på dina definitioner av hur såväl vetenskap som psykologi fungerar.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpas:

Blir du skogstokig då, så missbrukar du sex. Men sex är gott, inget sagt om det :].

Har du negativa reaktioner på omgivningen när du blir avbruten i något du "gillar" så har du ett missbruk. Med avbruten så syftar jag på normalt socialt samspel, tex sonen kommer och vill få hjälp med läxorna (om sexet är tidigt på kvällen) eller om ni har småttingar o dom skriker för att dom är hungriga klockan tolv på natten. Då blir man inte arg normalt sett. Trött o grinig, men inte "skogstokig". Däremot om ni blir avbrutna av tonåringsbarn som slamrar i väggar just för att störa vad det än är ni håller på med och gör så konsekvent nästan varje gång ni "kör". Men då kan man ju alltid undra varför ni "kör" när det finns risk att barnen störs av det.

Själv blir jag "låst" nu med småttingar hemma. Känner att det är äckligt att ha sex när dom är nära. För mig personligen finns inget alternativ annat än att vänta _flera år_ eller söka hjälp med barnpassning o sen ta in på hotell ^^.

Man kanske skulle skrivit frustrerad istället jag hade en son som inte sov längre än 2-3 timmar per dygn upp till 7 månaders ålder. Jag får nu erkänna 22 år senare att JA, jag var väääldigt frustrerad över sömnbristen och sexbristen Framförallt var det väl egentiden man hade behovet av, alltså umgänget med frugan och tiden för sig själv. Jag hade absolut inte något sexberoende eftersom sexberoende är ett bekräftelseberoende, och jag ville ju bara ha lite quality time me frugan

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

... onödig studie, om det nu hade varit så att våldsamma spel skapar våldsamt beteende så hade man ju märkt det direkt i och med det ökande våldet ute på gatorna. Jag menar COD tittlarna säljer ju omkring 10 - 15 miljoner exemplar för varje spel som släpps om alla eller merparten av dessa spelare hade blivit våldsamma efter att ha spelat så skulle man behöva någonform av skydd när man går på stan.

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk

Sen jag spelade Super Mario för första gången har jag fått en extrem dragning till svamp och att hoppa på sköldpaddor.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Fråga...

"Alla människor påverkas av sin omgivning. Sen vad detta innebär är personligt, alla människor påverkas olika. Det betyder inte så mycket om det gör oss våldsamma eller inte... Genom att sätta saker i statestik tror man att man vet hur människor reagerar. det betyder bara att de flesta inte blir våldsamma! men såklart inte alla. det är ju en kombination av flera influenser.
frågan jag vill ställa är: påverkas människors intresse för våldsamma spel av vår omgivning?"

Citerat från en vän.
Tyckte att det var bra formulerat.

Visa signatur

Lev livet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag kan mkt väl tänka mig att man föreställt sig att ett kausalt samband kunde ha framträtt. Vad man hittade var bara ett samband.

Det pekar varken mot ja eller nej. Det kan vara så att man misslyckades att påvisa ett kausalt samband, det kan också vara så att man misslyckades med att påvisa en avsaknad av kausalt samband.

Till alla i tråden: Notera skillnaden mellan ett kausalt samband och övriga samband.

Det är väl just där haken ligger, att påvisa ett kausalt samband är aldrig lätt.

Av vad jag läst finns det en statistiskt signifikant korrelation mellan aggressivt beteende och tv-våld. Då pratar vi inte aftonbladet undersökningar. Nu är det ju inte precis samma sak som våldsamma tv-spel, men kan tänka mig att det går rätt väl hand i hand.

Om det är så att mängden fysiskt våld påverkas av tv-spelandet eller ifall det är personer som är benägna till fysiskt våld som i större utsträckning dras till våldsspelandet blir nog svårt att reda ut. Det tillsammans med tredjevariabelproblemet blir en rörig soppa.

Men bara för att man inte lyckats påvisa något kausalt samband betyder det ju inte att det inte finns något.

Permalänk
Inaktiv

Ni som redan är macho behöver inte oroa er.. det är redan försent!