Permalänk
Medlem

Råd till överklockning

Tjenna, jag har tänkt att mixtra lite med överklockning, har dock inte världens koll på allt det, har dock överklockat grafikkortet rejält.
Det jag undrar då är om mitt moderkort (som står i sign) har någon egen överklocknings mjukvara eller någon knapp som t.ex OC genie eller något liknande? vet att det inte är det optimala men är inte ute efter att få max prestanda utan mest förstå mig på det hela och även öka prestandan lite såklart.

Ja jag har läst trådar hur man gör men tänkte bara kolla om det finns något enklare sett för är inte jätte teknisk när det kommer till att använda sig av BIOS, och ja gärna några enkla tips eller idéer, har som det står i sign i5 2500k i nuläget.

Upskattar verkligen svar även fast jag inte har världens koll på det hela.

Tack på förhand

Permalänk

Det är bara att gå in i BIOS och gräva. Ska du inte klocka speciellt högt behöver du inte ändra några spänningar förutom vcore. Ändra bara ratio när du klockar och inte baseclock. Stäng av Speedstep också.

Du kan alltid börja med att sätta vcore till 1.3 och ration till 42. Det borde vara rätt ok att utgå ifrån Håll koll på temps. Får du bluescreen, öka vcore eller sänk ration.

Ungefär så enkelt är det.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt och bra svar !!

Kanske en dum fråga men vad är Speedstep för något?
Ligger ju på 3.6Ghz nu och hade väl tänk emot 3.9-4.0 inte mer än så iallafall

Permalänk
Skrivet av Lulzori:

Tack för snabbt och bra svar !!

Kanske en dum fråga men vad är Speedstep för något?
Ligger ju på 3.6Ghz nu och hade väl tänk emot 3.9-4.0 inte mer än så iallafall

Det innebär att CPUn klockar ner sig för att spara ström om den inte används. Men vid överklockning kan det ställa till med problem ibland så det är bäst att ha den avaktiverad.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Aha okej, härligt tack så mycket.
Men om jag ska upp mot 3.9-4.0Ghz du tror inte jag behöver öka Vcore något ? eller kanske bara pyttelite ?

Permalänk
Skrivet av Lulzori:

Aha okej, härligt tack så mycket.
Men om jag ska upp mot 3.9-4.0Ghz du tror inte jag behöver öka Vcore något ? eller kanske bara pyttelite ?

Jo, det behöver du nog. Testa börja på 1.25. Det borde fungera, men får du bluescreen så får du öka den lite till.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Ah okej då ska jag testa på det.

Är som sagt extremt okunnig att gräva omkring i BIOS och har ingen som alls erfarenhet av det, men jag ska iallafall göra ett försök på det hela

Tack så mycket för svaren uppskattas !

Edit: såg nu att det finns någon annan version av bios till mitt kort http://www.sweclockers.com/nyhet/13900-gigabyte-touch-bios-re...

Permalänk
Medlem

Btw en snabbt fråga vad ligger Vcore på från början? när jag använder mig av Touch Bios nu så står det bara på auto sen kan man välja