Frågelådan: Processorer, nätaggregat, data vs. dator och fanboys

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Fast är det inte så att har man 80% certF, så drar den 1200W från väggen & ger 1000W till datorn (Om du har ett nätaggregat på 1000W?).

rätt tänkt men du räknar ut hur mycket som dras från väggen med ekvationen 0,80x=1000 istället för att lägga på 20 % på 1000w. alttså kommer ett 1000w agg med 80% verkningsgrad dra 1250w från väggen

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Har inte Emil eller Jonas något ramminne i sina datorer?

Visa signatur

I7 9700k | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | NZXT Kraken X52
|fractal design ion+ platinum 860w |Corsair 4x8GB DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX
| 1 TB Samsung 970 EVO Plus |500 GB Samsung 750 EVO
| ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING |Fractal Design Define C TG |

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

På tal om surround så var det någon idiot som hade ställt upp en nvidia 3d-surround dator på dreamhack. Där kunde man testa att spela bf3 med allt på ultra i 3x1080p och 3d!

...

Med gtx580 1,5gb SLI

Jag tror inte att det blev så bra reklam för dem...

Hahaha ne de va det absolut inte, jag var oxå där och testade det och det var ju bara pinsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

rätt tänkt men du räknar ut hur mycket som dras från väggen med ekvationen 0,80x=1000 istället för att lägga på 20 % på 1000w. alttså kommer ett 1000w agg med 80% verkningsgrad dra 1250w från väggen

Kanske var lite klantigt av mig.. /face på mig själv..

Lät som att Emil & Jonas sa att man får ut 80% av nätaggregatets effektivitet.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk

Emil och jonas jag tror bestämmt ni glömde säga vad ni har för ramminnen!

Permalänk
Medlem

När hjärnan utvecklas brukar man kunna föra mer logiska och nyanserade resonemang, så att Fanboyismshism har att göra med ålder i viss mån är inget konstigt. Sedan finns det hopplösa fall som aldrig ger sig.

Det finns t. ex folk som fortfarande hävdar att Bulldozer är missförstådd, att det inte alls är för att Intel använde fula knep som de idag totaldominerar CPU-marknaden för persondatorer, ochså vidare. Det är bara för oss andra att titta på och hoppas att folk skärper sig när det väl är dags.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

grymt! ett av det mest intressanta videoklipp från SweC faktist. läser Beteendevetenskap på högskolenivå och funderar redan serioöst på att skriva C-Uppsats kring "fanboyism" (inte bara inom datorvärlden). så om något år kanske ni kan få expertkommentarer på ämnet

Permalänk
Medlem

Förutom de ideologiska fanboysen misstänker jag att det även förekommer betalda åsiktsmaskiner eller rena troll, som så totalt enfaldigt försvarar vissa märken/system och vägrar lyssna på argument att de inte rimligen kan vara uppriktiga. Det har jag kanske inte märkt här på sweclockers, men på andra forum finns de och de kan förstöra väldigt mycket i mitt tycke.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

SweClockers fredagsmys är en riktig höjdare !
Ni talade om UPS och bilbatterier... Jag måste bara säga att jag har gjort det och UPS'en brann upp !

UPS'ens komponenter hade inte nog med kylning utöver de 10-15 minuterna som de inbyggda batteriet klarade. När jag då direktkopplade ett 12V 60AH batteri som klarade minst en timma så brann UPS'en efter 40 minuter. Inget att rekommendera alltså om man inte samtidigt bygger om dess kylning.

Skrivet av Emil B:

Mjo, autofokusen gav sig visst ut på äventyr. Svårt att se när man filmar, tyvärr, och inte direkt aktuellt att göra om allt. Får köra manuell nästa gång, inte så att vi rör oss fram och tillbaka i bild.

Problemet var att kameran försökte fokusera på pappret med frågorna som viftades framför kameran....

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Diggade "ååååååååååh gold, det nätagget tar jag" diskussionen, fick mig ett skratt där

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Mjo, autofokusen gav sig visst ut på äventyr. Svårt att se när man filmar, tyvärr, och inte direkt aktuellt att göra om allt. Får köra manuell nästa gång, inte så att vi rör oss fram och tillbaka i bild.

Tror nog det var ditt viftade med pappret som gjorde att karman ville fokusera på dom och inte på er

Permalänk

Det där med "skiftande fokus" har nog sin förklaring i att fotografen hade tullat på vörtbrödet redan....

Som alltid är Panelen/Frågelådan fredagskvällens höjdpunkt!

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk

Trevligt! Dock så vart man lite fundersam på ljudkorten, finns ju ljudkort för runt 400 kr som gör stor skillnad på ljudet om man har ett par gaming lurar tex. Man behöver ju inte kasta ut flera tusenlappar för att få bättre ljud? Sen att det finns dyra optiska kablar handlar väl om brytningsindex (glas, plast). Tycker gubbarna ska läsa på lite och eventuellt recensera ljudkort i en framtid. Hade varit riktigt trevligt!

Permalänk
Skrivet av lowback:

Dom sitter ju fel

Indeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Ni får inte ta detta på fel sätt. Men skulle ni inte kunna släppa bara ljudspåret? Det känns väldigt onödigt att slösa bandbredd på att se er sitta och snacka. Inte för att ni är fula, men det blir lite enformigt...

Skulle även jag gärna vilja ha det hela i en ljudfil eller t.o.m en PODCAST, om det inte redan finns utan min vetskap. Då man sitter och lyssnar och surfar medan så blir det ofta att man glömmer bort vad ni snackar om, så då kan det vara skönt att bara lägga sig i sängen med mobilen och ett par örsnäckor och lyssna på eller att ha på jobbet.

Grymt underhållande, som vanligt trots allt!

Permalänk
Medlem

En fråga till Jonas, men Emil kanske också vet. Vart är den utlovade chassi recensionen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Trevligt att man får lite datorsnack varje fredag numera!

Föresten, först snackar ni om att i stort sett alla PSUer över 500/600 watt är overkill på ett grafikkort, men sedan sitter du Emil med 750 watt med ett GTX 580, om jag nu inte hörde alldeles fel...!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Trevligt att man får lite datorsnack varje fredag numera!

Föresten, först snackar ni om att i stort sett alla PSUer över 500/600 watt är overkill på ett grafikkort, men sedan sitter du Emil med 750 watt med ett GTX 580, om jag nu inte hörde alldeles fel...!

Jo när man "lånar" det från företaget man jobbar på så tror jag man inte bryr sig så värst om overkill eller inte.. Gratis trumfar betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Har du någon källa för det?

Jag upplever att det är nästan tvärtom, att ungdommar är mer öppna till att ändra sin åsikt. Medans om du tillexempel tittar på medelåldersmän som väljer mellan Nikon/Canon så kan det vara totalt omöjligt för en "nikon användare" att använda en Canon, även om denna skulle vara bättre på alla fronter. Utan då väntar man istället x antal år på att nikon skall ta ut en liknande produkt. Och vice versa.

Jag pluggar för närvarande till just psykolog så du får helt enkelt lita på mig men jag kan försöka förklara.

I hjärnan finns ett bland mycket annat ett ämne som heter myelin och som sitter på neuroner (hjärnceller) för att hjälpa de elektriska impulser som går mellan olika neuroner (och kluster av neuroner). Just myelin är väldigt viktigt i unga år när det är otroligt mycket som en hjärna ska lära sig (gå, prata, sociala färdigheter etc) och ett barns hjärna har ungefär dubbelt så mycket myelin som en vuxen. Under tonåren börjar myelinnivån i hjärnan minska och stabiliserar sig runt 20-års åldern. Den större mängden myelin har med att göra att tonåringar inte på samma sätt som vuxna klarar av att hantera framförallt känslor, dessa förstärks och gör att det är svårare att fatta mogna och klartänkta beslut. Dessutom har tonåringar inte samma erfarenhet som vuxna inom alla områden (även känslor) och det gör det ännu svårare att fatta korrekta och bra övervägda beslut. Det finns en orsak till att folk envist håller fast till det spel dom spelade när dom var 14-18 som att det fortfarande är det "bästa spelet någonsin, har aldrig haft så kul som när jag och polarna satt på lanet och spela ex BF2". Det är för det mesta inte själva spelet de tyckte så otroligt mycket om som de tror, utan deras inte helt vuxna hjärna helt enkelt inte kan ha lika kul som den hade när man var 16 och inte hade samma referensram (alltså erfarenhet eftersom ju äldre man blir ju mer kul har man haft och allt kul man gör sätts i perspektiv till det roliga man har haft tidigare).

Sen att tonåringar ibland kan ändra sig betyder inte att de är "öppna till att ändra sin åsikt". Det betyder snarare ofta att de byter identitet (någonting som tonåren går ut på - att hitta sin egen identitet), man byter från ett läger till ett annat och att de kommer försvara det val dom gjort något enormt - vilket är definitionen av en fanboy.

Att äldre är mer märkestrogna är inte heller konstigt. Dels så spelar bias en roll här med (även om det är andra sorters bias, det finns ganska många olika typer definerade), sedan så är människor av naturen rätt konservativa och märkestrogna, man väljer man gärna sådant man har haft positiva erfarenhet av tidigare och överlag så ogillar människor förändringar (det är bättre att behålla vad man vet funkar bra än att byta och riskera att få något sämre). Yngre har en större benägenhet att ta till sig nya idéer, då yngre i regel inte har haft samma erfarenhet. Dessutom så peakar den kognitiva förmågan vid 27 och försämras sedan över åren, det blir jobbigare att lära sig nya saker ju äldre man blir och många medelålders tycker att det är lite småjobbigt att lära sig nya knappar etc, bättre att välja samma märke igen - knapparna sitter oftast på samma ställe och har samma betäckning.

Permalänk
Datavetare

Data/dator

Bara för att göra ännu ett inlägg i debatten om vad saker ska kallas, enligt riktlinjerna heter det inte heller "mjukvara" och "hårdvara". Rätt term på svenska är "programvara" och "maskinvara", otroligt mycket bättre ord än "mjukvara" och "hårdvara" om ni frågar mig. Därför använder jag mig konsekvent av orden programvara och maskinvara i både tal och skrift

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Älskar det här! Längtar redan till nästa!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Angående fanboyism:

Var bisexuella, allätare. Ni kan då ta del av det bästa från båda sidorna/lagen! Sen kan man även tacka nej till det man finner mindre attraherande eller smakligt!

Det är i alla fall min åsikt kring det hela

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

Välskrivet och intressant inlägg Josuroli !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Josuroli:

Det finns en orsak till att folk envist håller fast till det spel dom spelade när dom var 14-18 som att det fortfarande är det "bästa spelet någonsin, har aldrig haft så kul som när jag och polarna satt på lanet och spela ex BF2". Det är för det mesta inte själva spelet de tyckte så otroligt mycket om som de tror, utan deras inte helt vuxna hjärna helt enkelt inte kan ha lika kul som den hade när man var 16 och inte hade samma referensram (alltså erfarenhet eftersom ju äldre man blir ju mer kul har man haft och allt kul man gör sätts i perspektiv till det roliga man har haft tidigare).

Jag säger inte att du har fel i det du säger. Men sen kan det även vara så att de var roligare spel som gjordes när man var i den åldern än det som produceras idag. Satte mig ner och lira en massa SEGA klassiker med en polare och lik förbannat är det lika skoj nu som då. (Var 10-12 år gammal och idag 28).

Permalänk
Medlem

Fanboyism den psykologitermen som fanns (att du i efterhand rättfärdigar den produkt du köpt), någon som kan den? Vill minnas det fanns en wikipedia-artikel skriven, kan bara inte komma på ordet >.<

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Fattade du inte att när det gällde digitala utgångar från datorn så berodde ljudkvaliteten på ljudanläggningen som det kopplades till. Sitter du däremot med hörlurar eller lokala högtalare kopplade direkt i datorn så betyder ljudkortet massor (om du inte är hörselskadad redan). Läs på !

Jag pallar inte. du läste inte ens vad jag skrev men var tvungen ändå att vara så jävla otrevlig.

Permalänk
Skrivet av Johan1980:

Jag pallar inte. du läste inte ens vad jag skrev men var tvungen ändå att vara så jävla otrevlig.

Förlåt det var inte meningen. Antagligen missförstod jag dig.
Jag överreagerade troligen när du skrev att de skulle läsa på bättre.
Det otrevliga påhoppet är borttaget.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av IamShortyX:

Hahaha ne de va det absolut inte, jag var oxå där och testade det och det var ju bara pinsamt

Först trodde jag att det var 3d:n som var så dålig, men sen kollade jag in i burken...
Tror det var några stycken där som tänkte köpa 3d-vision, men lät bli pga det där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Har du någon källa för det?

Jag upplever att det är nästan tvärtom, att ungdommar är mer öppna till att ändra sin åsikt. Medans om du tillexempel tittar på medelåldersmän som väljer mellan Nikon/Canon så kan det vara totalt omöjligt för en "nikon användare" att använda en Canon, även om denna skulle vara bättre på alla fronter. Utan då väntar man istället x antal år på att nikon skall ta ut en liknande produkt. Och vice versa.

Nja, känns att det indirekt är en åldersfråga Kolla på småungar, de ska ha det de andra har för det är bäst, det är deras "fanboyande" för det köper inte sakerna sj.

Ungdomar är tjurigare, precis som gamla gubbar.

Båda de två köper en sak, inget är bättre än den saken

Några exempel på gubb grejen:

Min farfar köpte en fyrhjuling (för övrigt hans första) och han säger till många "Det är den allra bästa fyrhjulingen jag någonsin haft! Den krånglar inte ett dugg!" ...

Även många kunder där min far arbetar (bilmekaniker) är precis så, speciellt mercedes förarna säger farsan. Det är den bästa bilen som finns, men det är alltid de bilarna som är inne för ROSTLAGNING, oftast inte annat, förutom krock, men är ju en annan femma
Jag säger inte att mercedes är skit, men jag vet precis vad farsan menar och de rostar på väldigt bra.... men precis som allt annat har de fördelar, deras motorer går hiskeligt länge utan att rasa

som jag sa, ungdomar är även de så, MEN någon stanns mellan 20 och 65-70 så är man inte lika..... tjurig och tycker sitt eget är det bästa

Kan mycket vara en avundsjuks fråga i kombination med ekonomi?

Till den som sa "Som äkta värmlänning säger jag data!" eller hur det var, njaaa Jag är Torsby bo och säger dator, även mina föräldrar och mor/far föräldrar gör det, och vi har växt upp här... skitsamma, bara kul och retas

För övrigt, skitbra video! Alltid lika kul att lyssna på er! Skrattar till när ni drar till så förbannat, "dumhuvuden" märks att ni inte är några torra fjollor iallafall!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Ni får inte ta detta på fel sätt. Men skulle ni inte kunna släppa bara ljudspåret? Det känns väldigt onödigt att slösa bandbredd på att se er sitta och snacka. Inte för att ni är fula, men det blir lite enformigt...

Skrivet av 1nkk:

Skulle även jag gärna vilja ha det hela i en ljudfil eller t.o.m en PODCAST, om det inte redan finns utan min vetskap. Då man sitter och lyssnar och surfar medan så blir det ofta att man glömmer bort vad ni snackar om, så då kan det vara skönt att bara lägga sig i sängen med mobilen och ett par örsnäckor och lyssna på eller att ha på jobbet.

Grymt underhållande, som vanligt trots allt!

Jag har själv lyssnat på ett par klipp när jag suttit på tåget, startade klippet, lätt det buffra nån min, på med hörlurar, ner med mobilen i fickan, lutat mig tillbaka och lyssnat på hela klippet!

Så det går, men jag har även tänkt på det ni skriver, och det skulle varit fet med en SwecRadioFil med podcast hade varit riktigt bra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]