Hjälp! Får ej igång Crossfire!

Permalänk
Inaktiv

Hjälp! Får ej igång Crossfire!

Försöker få igång min crossfire konfiguration med 2 st HD 6970 kort, ett xfx (tror jag, referensklocks och utseende iaf) och ett Gigabyte windforce OC.

Det som sitter i första "sloten" eller vad man ska säga är Standardkortet, det har fungerat felfritt och gör det fortfarande.

Alla strömsladdar är i på båda korten, Båda crossfirex bryggorna är på (något speciellt sätt man ska sätta dem på?).

Hwmoniter och Msi afterburner märker inget andra kort, inget program märker ett andra kort och jag får samma fps i spel.

Enligt AMDs Driver Autodetect har jag "latest verision" drivers.

Moderkort: Asus P8P67
Nätagg: AXP 850W

Ser ni några uppenbara bottlenecks?

Vad kan vara fel?

Permalänk

Du måste ställa in korten för Crossfire i AMD's kontrollpanel annars är det bara två fristående grafikkort.
Det skall bara kopplas in en brygga mellan korten (fungerar oavsett vändning). Den andra kontakten är för tredje kortet.

P.S. I Enhetshanteraren måste du kunna se det andra grafikkortet annars är där något annat hårdvarufel.
Kontrollpanelen - Enhetshanteraren - Bildskärmskort.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv

Tack för responsen! I AMDs kontrollpanel (Catalyst controle center antar jag att du menar) hittar jag inga options för Crossfire.
När jag går in på enhetshanteraren och kollar klickar på bildskärmskort så står det "Radeon hd 6900 series". Det är alltså >> en << sådan post, inte två.

Jag kanske satt i det dåligt? får försöka igen. Kan det faktum att två och inte en brygga sitter i störa?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon153683:

Tack för responsen! I AMDs kontrollpanel (Catalyst controle center antar jag att du menar) hittar jag inga options för Crossfire.
När jag går in på enhetshanteraren och kollar klickar på bildskärmskort så står det "Radeon hd 6900 series". Det är alltså >> en << sådan post, inte två.

Jag kanske satt i det dåligt? får försöka igen. Kan det faktum att två och inte en brygga sitter i störa?

MVH

Det ska bara vara en brygga i om du bara har 2 kort, har du laddat ner drivrutin-tillägget (CAP) från AMD's hemsida?

Återkom

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Inaktiv

Har förövrigt testat båda korten i förstaslot nu, båda funkar fint. Har haft Cap installerat förut men nu fick jag ner en nyare verision. Har även gått in i Bios och aktiverat ett mode så att alla PCI Slots ska vara aktiverade

Nu sitter bara ett av korten i, ska stänga av och sätta i det andra kortet och se om det funkar nu när jag fick en nyare verision av Cap!!

Permalänk
Skrivet av anon153683:

... När jag går in på enhetshanteraren och kollar klickar på bildskärmskort så står det "Radeon hd 6900 series". Det är alltså >> en << sådan post, inte två. ...MVH

Enhetshanteraren bör upptäcka båda korten och du skall kunna använda båda kortens utgångar till flera skärmar innan du satt dem till Crossfire.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv

på Display adapters ser jag bara en post för "Radeon Hd 6900 series" fortfarande. Har Catalyst controle center och Cap senaste verisionerna. Har aktiverat alla PCI slots i BIOS.

Kan det vara så att det är sloten som är fysiskt fel på? Isåfall blir jag lite förbannad, köpte ju kitet av en second hand och enligt honom funkade allt felfritt, han hade själv haft ett andra kort i. Ska testa att dra ur sladdarna till kortet i första sloten och sätta i adaptern i det andra kortet, får se hur det går

Permalänk
Inaktiv

Okej. När ett kort sitter i den andra sloten så fungerar det bara inte.

Jag vet att:

* Båda korten fungerar.
* Nätaggregatets strömsladdar till båda korten fungerar.
* Displayport kabeln fungerar.
* Jag har senaste verisionen av Catalyst controle center och CAP
* Alla PCI slots ska vara aktiverade (gått in i bios och satt på den option som inte disable:ar "PCIex1_2).

Vad kan vara felet nu? Att slot:en är trasig? Killen innan mig har kört crossfire och det ska tydligen funkat.
För att åter nämna, moderbordet är en Asus P8P67 Evo, slot 1155.

Om saker och ting bara kunde fungera... Har haft nog med troubleshooting för ett tag nu ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon153683:

Okej. När ett kort sitter i den andra sloten så fungerar det bara inte.

Jag vet att:

* Båda korten fungerar.
* Nätaggregatets strömsladdar till båda korten fungerar.
* Displayport kabeln fungerar.
* Jag har senaste verisionen av Catalyst controle center och CAP
* Alla PCI slots ska vara aktiverade (gått in i bios och satt på den option som inte disable:ar "PCIex1_2).

Vad kan vara felet nu? Att slot:en är trasig? Killen innan mig har kört crossfire och det ska tydligen funkat.
För att åter nämna, moderbordet är en Asus P8P67 Evo, slot 1155.

Om saker och ting bara kunde fungera... Har haft nog med troubleshooting för ett tag nu ^^

CF Bryggan?

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Avstängd

Du har fortfarande inte svarat på om du har bryggan på plats.
Eller så har jag missat det

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

Även andra PCI Express slottet skall fungera för ett grafikkort.
Du måste inte använda första slottet även om det rekommenderas.

Av helt andra skäl (värmeproblem) så körde jag mitt gamla HD4870 i PCIE_x16_2 slottet.
För övrigt se paragraf 5.1.3 i manualen. http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8P67_EVO/E6309_P...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv

Bryggan är på plats och inköpt på inet i Stockholm idag, bör funka.

När jag har ett fungerade grafikkort ikopplat i andra PCI ex slottet med alla sladdar rätt och så så får jag ingen bild på skärmen, uppenbar att det är just något med den slottet dårå.

RÄTT säker på att jag har rätt Bios inställningar på mitt P8P67 Evo.
Hittade en "flik" på avancerat i bios som hette "PCI Express X16_3 slot (black) Bandwith som hade tre options, två stycken med "PCIex 1_2 disabled" och en där bara "USB3_34" disabled, valde optionen där "USB3_34" var disabled och dubbelkollat så att den verkligen är vald, det är den. Det måste vara rätt bios option antar jag.

Vad finns kvar att göra`?

Permalänk
Medlem

låt korten sitta i med bryggan, avinstallera alla grafik drivrutinerna och installera om dom, hade liknande problem som löste sig vid ominstallation av drivrutinerna.

Visa signatur

Asus Saberthoot x58 - Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9 - ASUS Sabertooth P67 - Radeon HD 6970 CF - Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 4,4GHz - Fractal Design Newton R2, 1000W - OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS.

Permalänk

"PCI Express X16_3 slot (black)" är ett helt annat slott än de två
PCI Express X16_1 och PCI Express X16_2 slotten du använder.
Du måste kunna köra ett ensamt grafikkort i det vita PCI Express X16_2 slottet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv

Har testat att avinstallera alla grafikdrivrutiner förut, kan testa igen med driver sweeper.

Waxinator: När jag har båda grafikkorten i och sätter i displayport adaptern i kortet som sitter i PCI Express X16_2 sloten får jag helt enkelt ingen bild, rätt och slätt. Samma grafikkort ger såklart bild i PCI Express X16_2 sloten.

Innebär det att PCI Express X16_2 sloten är trasig and gone for good`?
Eller är det Bios jag måste in i igen och brottas?

Återigen tack för all hjälp

Permalänk

Jag förstod inte din fråga... inte X16_2 och men X16_2 ?

För att felsöka det vita PCI Express slottet så sätt enbart ett kort här
och anslut en vanlig DVI-kabel tills vidare så skall du få bild.

Displayport adapter är ett annat kapitel.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv

Skrev fel! I PCI Express X16_1 sloten får jag bild med displayport, ey med displayport i PCI Express X16_2.

Ok! Men då testar jag med DVI-kabel i kortet som sitter i slot 2 och ser om vi får bild.

Permalänk
Medlem

Men intels modekort är väl inte kompabla med crossfire funktionen? Intel har ju sli och två ati kort har aldrig fungerat på en sli brygga

Edit: Quad-GPU SLI and Quad-GPU CrossFireX Support!

Fick nyss mitt svar ^^

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Inaktiv

Okej, Svart på vitt: Jag får >>>Inte<<< signal till monitorn när jag testar varken displayport eller DVI Kabel från GPU i Slot 2. Varken DP eller DVI fungerar.
Jag har förövrigt gjort alla "tester" med crossfirebryggan i kom jag på nu, gör det skillnad?

Annars, vad härnäst?

Moderbordet är i övrigt crossfirex ready, förra ägaren körde crossfire. Specs:

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67_EVO/...

Permalänk

Hmm.. om jag förstår dig rätt så försöker du få Bild från det "understa" kortet. Det funkar inte. du kan bara få bild från det Primära kortet och använda dessa utgångarna.

Prova att starta om datorn utan CF bryggan i fast med korten kvar.
Gå in och kolla på CCC om du ser crossfire fliken. Borde finnas fast du inte kan aktivera den.

Stänga av datorn och ryck sladden. Sätt i bryggan och starta upp.
Kolla om du har fått fram CrossfireX funktion i CCC.

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk

Om du stannar upp ett ögonblick och tänker efter... så skall du kunna montera in två grafikkort i din dator och därmed ansluta fyra skärmar.
Om du sedan inte vill ansluta fyra skärmar utan bara två eller en så kan du låta korten samarbeta via crossfire.

Om du för ett ögonblick struntar i crossfire, så skall ditt grafikkort fungera och ge bild i båda PCI Express x16 slotten. Gör det inte det så har du ett problem redan där. När du fått ordning på det slottet så skall du kunna du se båda dina kort i Enhetshanteraren och slutligen klistra ihop korten med bygeln och Crossfire -programvaran.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv

Somsagt så får jag inte bild i slot 2, kort och gott. Kortet fungerar, sladdarna fungerar och monitorn fungerar men jag får inte bild när kortet sitter i slot 2, har testat både DVI och DP, slott 2 verkar inte vilja funka helt enkelt.

Är det Bios aktivering av slot 2 på gång eller har jag riktiga problem och eventuellt moderkortsbyte framför mig?

Permalänk

Har du resetat bios och kört en Default setting på den.. Kollar lite i din manual om man kan luska lite...

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem

ibland finns de en viss drivrutin till ditt moderkort som du måste installera för att datorn ska upptäcka flera kort

Permalänk

Kollat så du har uppdaterat till Senaste BIOS vers?

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk

Man skall inte behöva aktivera ett PCI Express slot... det var bara tredje extraslottet som kunde justeras avseende andra chip åtagande. Om du tror att BIOS är felinställd så kan du alltid rensa inställningarna genom att lossa på moderkorts batteriet en stund (ingen ström på).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv

Har nog ej uppdaterat till senaste BIOS vers! Testar resetta bios till default Man vet aldrig. Väntar med att uppdatera bios / lossa moderkortsbatteri (vet jag ej vart det sitter, får ta reda!).

Permalänk
Inaktiv

Okej resettade Bios till Default, ingen skillnad, kollade runt på vad dem hade för uppdatering till moderbordets bios, ingen uppdatering verkade röra PCI slottar eller dylikt (läste update logs).

Verkar inte som att det har med BIOS att göra rätt och slätt. Vad är det kvar att göra? Köpa nytt moderkort?

Permalänk

Vad är det för adapter du pratar om ?

Skrivet av anon153683:

på Display adapters ser jag bara en post för "Radeon Hd 6900 series" fortfarande. Har Catalyst controle center och Cap senaste verisionerna. Har aktiverat alla PCI slots i BIOS.

Kan det vara så att det är sloten som är fysiskt fel på? Isåfall blir jag lite förbannad, köpte ju kitet av en second hand och enligt honom funkade allt felfritt, han hade själv haft ett andra kort i. Ska testa att dra ur sladdarna till kortet i första sloten och sätta i adaptern i det andra kortet, får se hur det går

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Inaktiv

Jag har en engelsk verision av W7 och för mig är "Enhetshanteraren - Bildskärmskort" som nämndes tidigare i tråden "Device manager - Display adapters". Någon nämnde att jag bör se 2 kort där, jag ser bara 1!