Hjälp! Får ej igång Crossfire!

Permalänk
Skrivet av anon153683:

Jag har en engelsk verision av W7 och för mig är "Enhetshanteraren - Bildskärmskort" som nämndes tidigare i tråden "Device manager - Display adapters". Någon nämnde att jag bör se 2 kort där, jag ser bara 1!

Syftade på:

Kan det vara så att det är sloten som är fysiskt fel på? Isåfall blir jag lite förbannad, köpte ju kitet av en second hand och enligt honom funkade allt felfritt, han hade själv haft ett andra kort i. Ska testa att dra ur sladdarna till kortet i första sloten och sätta i adaptern i det andra kortet, får se hur det går

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Inaktiv

Jo det är det jag undrar, jag har testat att dra ur strömsladdar ur kortet i slot 1 och sen (medans kortet satt kvar i moderbrädan med crossfire bryggan på) och sedan dra dvi / dp kabel från det ikopplade kortet i slot 2 och då fick jag ingen bild. Testar runt med lite olika saker nu som jag hittat på engelska forum med!

Vore verkligen jättetråkigt att behöva ringa upp killen och diskutera det här, har ingen lust med ny moderkortsinstallation och krävande av pengar och bjäfs...

Permalänk
Inaktiv

Testat runt och fortfarande inte hittat något som funkar, Ger mig för ikväll, tack alla för hjälpeN!

Permalänk
Inaktiv

Konfirmerat: Fläktarna på båda korten är igång. Det andra kortet syns fortfarande inte i varken hwmonitor, afterburner eller enhetshanteraren.

Permalänk

Uppdatera BIOS !

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Inaktiv

Okej jag ger mig på det! En en gång, thx för all hjälp.

Liten detalj: Hur gör jag det? Ska jag gå in i bios och göra ngt eller ska jag bara spamtanka ner alla updates från

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67_EVO/...

?

Permalänk
Medlem

Version 2001 BIOS ska du ha, klicka bara fram det genom sidan du själv länkade, och för att uppdatera bios använder du ASUS AI Suite, skall finnas på skivan med drivrutiner till kortet, annars har dom nog det också på ASUS sidan.

Visa signatur

Asus Saberthoot x58 - Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9 - ASUS Sabertooth P67 - Radeon HD 6970 CF - Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 4,4GHz - Fractal Design Newton R2, 1000W - OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS.

Permalänk
Inaktiv

Ok ska ge mig på det om 30, håller tummarna!

Permalänk

Har du en eller två bryggor i? För jag har läst att man ska ha två bryggor och jag kör med det och det funkar.

Visa signatur

*CPU: Amd FX 8350 4,5Ghz. *Moderkort: MSI 990FXA-GD65. *Grafikkort: Radeon R290X. *Minne: 4x4096GB DDR3 1333Mhz. *OC: Windows 7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem

Man ska ha 1, men om man sätter dit en extra brygga brukar den inte göra något helt enkelt.

Visa signatur

Asus Saberthoot x58 - Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9 - ASUS Sabertooth P67 - Radeon HD 6970 CF - Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 4,4GHz - Fractal Design Newton R2, 1000W - OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamesbond88:

Har du en eller två bryggor i? För jag har läst att man ska ha två bryggor och jag kör med det och det funkar.

Bara en brygga mellan två kort, två bryggor har man mellan flera kort (fortfarande bara en mellan varje). Det kanske funkar men det behövs inte, det är inte därför det finns två CF-platser på varje kort.

Angående TS problem. Får du bild med bara ett kort i slot 2 och inget i ettan?

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Inaktiv

Ska precis uppdatera Bios. Jag använder förövrigt en brygga.

Jag har bara testat kortet i slot 2 medans det satt ett kort i slot 1, det kortet var dock urkopplad (inga sladdar från Nätagg), borde jag ha testat med slot 1 helt "o-ockuperad" ?

Permalänk
Inaktiv

Har uppdaterat Bios till 2001, ingen skillnad. Enhetshanteraren märker inget nytt kort.

Permalänk
Medlem

Självklart skall du testa varje slot med bara ett grafikkort i burken för att kunna konstatera om fungerande eller icke!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv

Okej detta visste jag ej! Så det andra kortet kan störa fast det inte har ström från nätagget? Får testas senare idag!

Permalänk

Bara för att flika in. Jag ser alla mina kort i enhetshanteraren, så det borde du också göra.

Jag har varit med om att en crossfirebrygga har varit trasig. Fast jag såg då båda korten och fick valet att aktivera crossfire, men när jag försökte göra detta så fick jag blåskärm.
Kanske skulle du kunna pröva med en annan brygga?

Har du prövat att montera enbart 1 av korten i datorn åt gången och då i din 2a PCI-E-port? Om inte detta fungerar så känns det nog som att den porten är kaputt tyvärr.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Inaktiv

Det är det jag tänkte ta och göra nu!

Permalänk
Inaktiv

När jag testade med ett av korten i den 2:a PCI-E porten så fick jag ingen bild (DVI sladd) överhuvudtaget, grafikkorten (båda två) fungerar i slot 1 och bägges fläktar går igång oavsett slot, men jag får ingen bild om jag försöker använda 1 i slot 2.

Kontenta: Det verkar helt enkelt som att PCI-E porten är kaputt, antar att det är det enda man kan härleda av det här.

Lite synd då jag fick hör att "allt fungera fint" när jag fick datorn som en del av en bytesaffär för 3 veckor sedan, lite extra synd med tanke på att jag tagit den här personens ord som sanna för att sedan dum som jag var inhandla ett andra HD 6970 kort second hand i god tro att allt skulle funka.

Tack för all hjälp iallfall alla som bidragit!

Permalänk
Skrivet av anon153683:

När jag testade med ett av korten i den 2:a PCI-E porten så fick jag ingen bild (DVI sladd) överhuvudtaget, grafikkorten (båda två) fungerar i slot 1 och bägges fläktar går igång oavsett slot, men jag får ingen bild om jag försöker använda 1 i slot 2.

Kontenta: Det verkar helt enkelt som att PCI-E porten är kaputt, antar att det är det enda man kan härleda av det här.

Lite synd då jag fick hör att "allt fungera fint" när jag fick datorn som en del av en bytesaffär för 3 veckor sedan, lite extra synd med tanke på att jag tagit den här personens ord som sanna för att sedan dum som jag var inhandla ett andra HD 6970 kort second hand i god tro att allt skulle funka.

Tack för all hjälp iallfall alla som bidragit!

Attan vad trist!
Kolla om det fortfarande finns garanti på moderkortet, det brukar vad jag förstå ofta gå att lösa även fast du inte var den ursprungliga köparen.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8