Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Merrick:

Nej, självklart inte.
Det är för dåligt betalt.
varför ska jag offra min tid och mitt blod för lite kaffe? Fanns det pengar att tjäna så kanske jag skulle kunna tänka mig...

Nån som verkligen inte ser längre än näsan räcker.

Permalänk
Medlem

Jag var och försökte ge blod på en blodbuss för inte så länge sen, men de kom fram till att det kanske inte var en så bra idé just nu. Man måste ju vänta minst 3 månader efter samlag med ny partner innan man kan ge blod och singel som jag är så kan jag ju inte garantera att det alltid har gått så lång tid. De tyckte det var bättre att jag väntade med att ge blod tills livet "lugnat ner sig lite" som de så fint uttryckte det.

Men det är synd, för jag skulle tycka det var riktigt roligt att ge blod. Jag har hört att man får brev när ens blod används, och så har jag alltid varit nyfiken på min blodgrupp.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Vad får man när man ger blod?

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition | Corsair 4GB (2x2GB) | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Antec Three Hundred | Corsair VX 550W | Gigabyte GA-870A-UD3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Umpata:

Vad får man när man ger blod?

Brukar finnas lite olika gåvor, har sett allt från glas, termos, kalsonger, t-shirt, tvål/schampoo, trisslott m.m. Tror även vissa kan ge 30kr eller nått presentkort. Det går nog alltid att donera pengarna också om man vill. Efteråt finns det alltid något att äta och dricka också. Det är som sagt även en gratis hälsoundersökning i och med att dom tar blodprov varje gång.

Framförallt så känner man sig duktig efteråt

Permalänk
Medlem

Någonsin funderat över blodgivning?

Min pappa ge blod i samband med värnplikten i dom sena tonåren, efter värnplikten så fortsatte han donera både blod, plasma, och trombocyter. Idag är han 50 år och har givit blod i olika samband över 200 gånger. Han har också alltid peppat mig att ge blod, så direkt när jag fyllde 18 så började jag donera, och har gått dit regelbundet var tredje månad dom senaste 2 åren.

Ser det som varje frisk människas ansvar, allt annat är egoistiskt och otacksamt.

Permalänk
Avstängd

Hade jag inte avskytt nålar så mycket så kanske...

Permalänk
Entusiast

Jag ger blod fast det tog ett par år innan jag fick tummen ur. Här i Göteborg håller de ju till i Nordstan och där är det drop in vilket är väldigt smidigt. Går dit på väg hem från skolan så är det klart sen. Tar ett par minuter och man får ju gratis fika!. Det är ju något som betyder väldigt mycket för väldigt lite faktiskt ansträngning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Någonsin funderat över blodgivning?
Jo då. Jag var en rätt så aktiv blodgivare när jag var yngre. Nu är det väl lite sämre med den saken. Ev så funderar man väl på om man ska åter uppta det hela. Man gör ju en god gärning, om inte annat. Och gratis fika är ju aldrig fel. Eller gratis och gratis.. dom tar ju nästan en halvliter utav en. Så himla gratis är det ju inte, när man tänker efter.

Det brukade förr i tiden vara en kontant kompensation, men det utövas inte längre. Istället får du en liten present värd 25 kronor för varje tappning. Man kan få trisslotter, glas, diverse apoteksprodukter, eller välja att ge bort summan som presenten är värd till bättre behövande.
Kommer ihåg att man fick välja på att få 50 spänn i kontanter, eller få en t-shirt där det stog "Jag lämnar blod". Eller ta en mugg med samma budskap.
Tror tom att jag har den kvar, någonstanns hemma här. Ja, t-shirten då. Hade man gett blod i en vissa antal månader, så fick man en liten, portabel pippi gul radio som tack för hjälpen.

Det var tider det.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Liv&helvete:

Någonsin funderat över blodgivning?
Jo då. Jag var en rätt så aktiv blodgivare när jag var yngre. Nu är det väl lite sämre med den saken. Ev så funderar man väl på om man ska åter uppta det hela. Man gör ju en god gärning, om inte annat. Och gratis fika är ju aldrig fel. Eller gratis och gratis.. dom tar ju nästan en halvliter utav en. Så himla gratis är det ju inte, när man tänker efter.

Det brukade förr i tiden vara en kontant kompensation, men det utövas inte längre. Istället får du en liten present värd 25 kronor för varje tappning. Man kan få trisslotter, glas, diverse apoteksprodukter, eller välja att ge bort summan som presenten är värd till bättre behövande.
Kommer ihåg att man fick välja på att få 50 spänn i kontanter, eller få en t-shirt där det stog "Jag lämnar blod". Eller ta en mugg med samma budskap.
Tror tom att jag har den kvar, någonstanns hemma här. Ja, t-shirten då. Hade man gett blod i en vissa antal månader, så fick man en liten, portabel pippi gul radio som tack för hjälpen.

Det var tider det.

Har de inte kvar T-shirtarna? För ett par år sedan hade de en del riktigt snygga T-shirtar av olika designers vilket var kul. Själv brukar jag ta skraplotter och hoppas på att vinna ett par miljoner så jag kan köpa mig en bostad. Något ska man ju göra när man sitter och avnjuter gratis kaka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har de inte kvar T-shirtarna?

Ja du. Bra fråga. Har inte den blekaste anning, faktiskt. Det var ju ett tagsen som jag lämnade blod. Så mycket har ju hänt sen dess.
Men kanske någon här vet ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Ja du. Bra fråga. Har inte den blekaste anning, faktiskt. Det var ju ett tagsen som jag lämnade blod. Så mycket har ju hänt sen dess.
Men kanske någon här vet ?

Yes t-shirtarna finns kvar, dom har den där "nya" logotypen med en bloddroppe. Dom ger bort massor med andra prylar med märke och text på också, pins, dubbelhäftande klistermärken, koppar, handdukar osv. När jag gav första gången fick jag en nyckelring med min blodgrupp på också, lite ballt. Dom har dessutom rätt snygga vin/whiskey/öl-glas på tappen där jag går

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom man inte får ha haft nya sexpartners på flera månader så kan jag inte ge blod. Gav upp det efter ett par samtal med dom, antar att man får leva i celibat eller vara gift för att kunna ge blod. I framtiden så kanske det blir aktuellt, men när man är ung och dum så funkar det inte

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att jag ska ta och knata över till Sjukstugan i morgon och boka tid för en tappning. Får bli min julklapp för i år.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Eftersom man inte får ha haft nya sexpartners på flera månader så kan jag inte ge blod. Gav upp det efter ett par samtal med dom, antar att man får leva i celibat eller vara gift för att kunna ge blod. I framtiden så kanske det blir aktuellt, men när man är ung och dum så funkar det inte

Lite liberal kan man nog vara med sån info (: träffade min brud innan jag fyllde 18 så jag hade aldrig det problemet, däremot piercade jag mig och då ska man tekniskt sett vänta 6 månader, men dom testar ändå alltid blodet innan dom kör in det i någon så jag "glömde" kryssa den rutan följande tappning, fixade det ju på en välkänd salong och inte ute i mörkaste djungeln direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min pappa ger blod, och jag har varit inne lite på samma spår, men problemet är att det är ca 6 mil till närmaste ställe vilket blir lite långt för min del.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har gett blod i ca 2 år så ofta jag kan.
Pappa har använt blod, plasma och trombocyter i enorma mängder genom åren, så jag tänkte att om jag ger blod så ger jag nån annan familj samma möjlighet att behålla en medlem som vi fick.

De ringde mig nu i veckan och sa att de hade lite blod av min typ, men tyvärr är jag utomlands och kan inte ge. Bokade tid den 23e december istället

Sen har ju den diskuterade 3mån-regelen vid ny sexpartner hindrat en ett par gånger

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0hAnN48:

Min pappa ger blod, och jag har varit inne lite på samma spår, men problemet är att det är ca 6 mil till närmaste ställe vilket blir lite långt för min del.

Finns ju Blodbussar. Kolla om någon buss passerar där du bor.
http://geblod.nu/ge-blod-har/blodbussar/

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Yes t-shirtarna finns kvar, dom har den där "nya" logotypen med en bloddroppe. Dom ger bort massor med andra prylar med märke och text på också, pins, dubbelhäftande klistermärken, koppar, handdukar osv. När jag gav första gången fick jag en nyckelring med min blodgrupp på också, lite ballt. Dom har dessutom rätt snygga vin/whiskey/öl-glas på tappen där jag går

Skickades från m.sweclockers.com

"I lost 10% of my blood and all I got was this lousy t-shirt"

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Jag ser det som självklart att ge blod, ger 4 gånger per år.

Och det är nästan så illa att jag tycker att de som inte är blodgivare borde hamna längre bak i kön när det kommer till att få blod.
Om man är frisk, och inte har något som hindrar en från att ge blod. Då är man väldigt självisk om man inte gör det.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att vi har en blodgivartråd sedan tidigare...

Får ta tummen ur och se till att tömma mig på lite nu inför jul. Brukar vara blodbrist vid jul och nyårshelgen...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Enda satans anledningen till att jag inte givit blod regelbundet är otillgängligheten. Har man bott ute i ingenstans och haft en timmes bilfärd till närmsta blodbuss eller central så är det lätt att man missar bussen, gång på gång. Nu bor man närmare centrum men det är tiden och dyr lokaltrafik som ställer till det :/

De där 25 spännen kan man ge bort till välgörenhet. Orka presenter.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Kastar jag ut blod så måste jag ju äta mer! Bjuder de på middag i samband med blodgivning så kunde jag gjort det. Mest för att jag hade sluppit att fixa med mat den dagen. Varför jag inte ger blod? Jag har inte tid. Egen företagare, sitter med i styrelsen i min bostadsrättsförening, tränar och så vidare samtidigt som jag försöker få tid med hobbies som fiske polare och allt annat kul så som att spela datorspel.

Hade det varit värt att gå dit så kanske även jag hade gjort det. Spruträdd är jag ju inte direkt. Skadat mig tillräckligt mycket för att inte bry mig om kortvarig smärta längre. Aldrig behövt något blod dock. ^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Vet inte ens var sjukhuset ligger i Malmö hahaha. Det är inget för mig. Har inte tid att göra sånt.

Permalänk
Medlem

Jag ger blod så ofta jag kan, vetskapen att man kan hjälpa till att rädda liv för en sådan enkel sak ser jag som en självklarhet.
Och det kostar mig inget, ibland har man inte råd att donera pengar, då kan man donera blod för en bra sak.

Permalänk
Medlem

Om jag vore 18, bodde lite mer "centralt" och inte tränade aktivt så hade jag nog gett blod. Men nu är jag 16, bor i skogen och tränar aktivt så...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag ger blod var tredje månad, man får en kaffe och en kaka efteråt! Fast jag brukar ta ett paraply.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Har gett blod ett par år nu, och varje gång skänker jag bort "gåvan" till någon förening. En fika räcker för mig.

Att ge blod gör skillnad.
Jag fick behålla min morfar ytterligare 6 månader tack vare blodgivare (kanske även jag själv då jag har samma blodgrupp som han). Han fick en påse blod per dag i ett par månader medan hans kropp inte klarade av att bilda tillräckligt mycket själv. Han dog 4 månader efter att han fick sin sista blodpåse. Enligt läkarna hade han dött på direkten om han inte fick blod, och det var andra gången han fick återfall av sin cancer.

Så snälla, lämna blod om ni kan. Det kan göra stor skillnad för andra människor!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Permalänk
Skrivet av Bebben:

Har gett blod ett par år nu, och varje gång skänker jag bort "gåvan" till någon förening. En fika räcker för mig.

Att ge blod gör skillnad.
Jag fick behålla min morfar ytterligare 6 månader tack vare blodgivare (kanske även jag själv då jag har samma blodgrupp som han). Han fick en påse blod per dag i ett par månader medan hans kropp inte klarade av att bilda tillräckligt mycket själv. Han dog 4 månader efter att han fick sin sista blodpåse. Enligt läkarna hade han dött på direkten om han inte fick blod, och det var andra gången han fick återfall av sin cancer.

Så snälla, lämna blod om ni kan. Det kan göra stor skillnad för andra människor!

Shit, sånna där historier gör att jag skäms lite att jag inte lämnat tidigare. 1 påse per dag, jag skulle alltså kunnat ge dig en extra dag med din morfar. Lite jobbig tanke, men den sparkar ju lite i röven.

Bor i nu i Stockholm och har sett på någon tunnelbanestation att de står "Blodcentralen", är de rätt ställe? Är de bara gå in och lämna blod eller är de sjukt mycke pappersarbete inblandat?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Shit, sånna där historier gör att jag skäms lite att jag inte lämnat tidigare. 1 påse per dag, jag skulle alltså kunnat ge dig en extra dag med din morfar. Lite jobbig tanke, men den sparkar ju lite i röven.

Bor i nu i Stockholm och har sett på någon tunnelbanestation att de står "Blodcentralen", är de rätt ställe? Är de bara gå in och lämna blod eller är de sjukt mycke pappersarbete inblandat?

Ifall du gett sedan tidigare så är det bara att mata in lite information vid en dator och sedan gå fram för att visa ID. Skitenkelt numera.
Har du inte gett sedan tidigare så är det lite mer pappersarbete samt en "provtagning" och sedan komma tillbaka en månad senare.