Intel drabbas av hårddiskbristen – räknar med minskad omsättning

Permalänk
Melding Plague

Intel drabbas av hårddiskbristen – räknar med minskad omsättning

Det är inte bara datortillverkare som tampas med efterdyningarna av översvämningarna i Thailand, även Intel räknar med minskad omsättning till följd av bristen på hårddiskar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd för intel, fast det betyder att amd har större chans att komma ikapp

Permalänk

De får väll lägga om lite av cpu tillverkningen till SSD istället, kisel som kisel?

Nä, jag förstår att det inte fungerar så ;).

Permalänk
Medlem

Det är dock fortfarande enorma mängder pengar vi snackar om här. Inte kul när ett företag inte får in så mycket pengar som de borde pga naturkatastrof men jag tror att Intel överlever det ändå.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Inaktiv

Ge mig intel toolbox med stöd för raid0!

Permalänk

Var det inte ca 1 miljard man räkna med att kostnaden skulle bli för sandybridge buggen?

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Skrivet av Wully:

Synd för intel, fast det betyder att amd har större chans att komma ikapp

Jag skulle nog tro att AMD är lika drabbade.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Jag skulle nog tro att AMD är lika drabbade.

Eller mer drabbade för AMD producerar väl inga SSD-diskar? Jag tänker mig att intel borde få ökad försäljning av SSD nu när prisskillnaden jämfört mot hårddiskar minskar.

Permalänk
Medlem

1 miljard mindre, jag tror nog dom överlever

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Intel producerar ju inga mekaniska diskar, och har inga fabriker i Indien, så.. hur relaterar deras problem alls med hårddiskbristen?
Datorer säljs i en ytterst minskad mängd än tidigare, så Intel borde nog klara sig bra på en ökad omsättning snarare.

Permalänk

det är väll att dom inte kan sälja kretsarna till hdd tillverkare...eller?

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Intel producerar ju inga mekaniska diskar, och har inga fabriker i Indien, så.. hur relaterar deras problem alls med hårddiskbristen?
Datorer säljs i en ytterst minskad mängd än tidigare, så Intel borde nog klara sig bra på en ökad omsättning snarare.

Det handlar väl om att färre oem datorer kommer säljas pga av brist på hårddiskar vilket gör att intel säljer färre cpuer.
dock är det inte synd om dom...

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Intel producerar ju inga mekaniska diskar, och har inga fabriker i Indien, så.. hur relaterar deras problem alls med hårddiskbristen?

Du kan ju köpa ett par Core I7 för att ha som öronhänge eller något sånt, men normalt sitter processorer i datorer. Så säljs det inga datorer så blir det inte många processorer sålda.
Hårddisk bristen drabbar de flesta som tillverkar och/eller säljer datorer eller komponenter till datorer, samt även de som tillverkar inspelningsbara boxar till TV och annat som innehåller hårddiskar.
Intel kanske kan sälja fler SSD:er nu, men hade de inte sålt SSD så hade deras intäkter sjunkit ännu mer.
Man ser lite hur sårbart samhället är när problem för någon enstaka komponent kan drabba hela branscher.

Skrivet av upl8447:

Det handlar väl om att färre oem datorer kommer säljas pga av brist på hårddiskar vilket gör att intel säljer färre cpuer.

Det är inte bara oem datorer som innehåller CPU:er
(Ofta köper man ny hårddisk om man bygger ihop ny dator själv också)

Permalänk

Intel drabbas pga det säljs mindre OEM datorer och servrar. Många företag väntar med att uppgradera pga det höga priserna på hårdiskar. Intel tillverkar inte vanliga hårdiska men CPU, Styrkretsar, Moderkort. Och SSD är inget alternativ till masslagring. AMD är också drabbat men inte lika hårt pga de inte tillverkar Moderkort. Det intressanta är att det kommer att finnas ett uppdämt behov av upgradera när hårdisk produktionen är normal. Detta kan medföra högre priser på CPU och Minne när hårdiskproduktionen är i full fart.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Så är man smart uppgraderar man sin dator innan hårddiskpriserna går ner igen, för då får man billigare CPU, minne och moderkort. Alltid har man väl någon gammal hårddisk man kan använda så länge.

Permalänk

Hur kan det vara hårddiskbrist? Vem f-n köper en hårddisk till en ny dator idag?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Hur kan det vara hårddiskbrist? Vem f-n köper en hårddisk till en ny dator idag?

Den som behöver lagringsutrymme. SSD-diskarna duger som systemdisk och att lägga programmen på men alla filmer från videokameran, alla foton från digitalkameran och så vidare tar jättemycket plats. Jag hade gärna köpt fler hårddiskar om de inte vore så dyra.

Permalänk
Medlem

Så i stort sätt så handlar det om bedrägeri, då Intels SSD diskar (deras enda hårddiskar) är Made in Taiwan eller China.
De försöker troligtvis säga att det är brist på mekaniska diskar, och att det då är problem helt plötsligt med SSD disk tillverkning också..