Permalänk
Medlem

120mm Fläktar

Sitter o letar nya fläktar till mitt Fractal Design arc mini och kollade på Enermax Cluster då dom ser mycket tilltalande ut ock ska tydligen vara rigktigt bra också, men såg nu att dom har slutat tillverkas o finns knappt någonstans längre...

Tänkte beställa 7 st sånna o ha i ALLA slots i min dator då även som push fläktar till mitt H100 (ingen aning om dom e bra för det men ska man byta ut fläktarna så kan jag byta ut allihopa).

Har för övrigt stock fläktarna i chassit just nu.

Några tips på vilka fläktar som kan vara värt o ta en titt på?

Tack på förhand!

Arpo

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6308505/noctua-nf-p12-1300 dom flyttar bra med luft , EDIT , men dyra

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi-bastard:

Ah, funderade på dom med, men ville ha ett par som ser nice ut också... men annars, kan dessa vara dom bästa 120mm fläktarna där ute?

Permalänk
Medlem

Artur på Coolingstuff har dem, han trevlig att ha att göra med. Bara skicka ett mejl och fråga hur många han har.

http://www.coolingstuff.se/p/200/enermax-uccl12-cluster-120mm

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arpo:

Ah, funderade på dom med, men ville ha ett par som ser nice ut också... men annars, kan dessa vara dom bästa 120mm fläktarna där ute?

man får lära sig att gilla dom inte jätte snygga men vi som har dom ser skönheten i dom LolZ, men annash kan du faktiskt måla om dom

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arpo:

Ah, funderade på dom med, men ville ha ett par som ser nice ut också... men annars, kan dessa vara dom bästa 120mm fläktarna där ute?

P-fläktarna är bra om man behöver tryck. (dammfilter/täta flänsar)

Till utblås skulle jag snarare rekommendera B-varianten. Den verkar dock inte finnas med PWM-styrning, än iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasN:

Artur på Coolingstuff har dem, han trevlig att ha att göra med. Bara skicka ett mejl och fråga hur många han har.

http://www.coolingstuff.se/p/200/enermax-uccl12-cluster-120mm

Kollade o tyckte det stod att dom hade 2 kvar. men ska garanterat dra iväg ett mail

Enermax UCCL12 Cluster 120mm
(Lager: 2 st.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

P-fläktarna är bra om man behöver tryck. (dammfilter/täta flänsar)

Till utblås skulle jag snarare rekommendera B-varianten. Den verkar dock inte finnas med PWM-styrning, än iaf.

Tänkte köra insug i botten o framtill båda slotsen o utblås upptill (genom h100 radden) o baktill på chassit.

Har ju dammfilter i alla håll utom det bakom, så kan ju lika gärna köra med P där med.

Permalänk
Medlem

Noctuas fläktar är bortkastade pengar, särskilt om man vill varvtalsreglera då samtliga av deras jag provat uppvisar missljud när de undervoltas rejält.
Scythe Slip Stream för ut/inblås och Gentle Typhoon på kylaren skulle jag rekommendera.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Noctuas fläktar är bortkastade pengar, särskilt om man vill varvtalsreglera då samtliga av deras jag provat uppvisar missljud när de undervoltas rejält.
Scythe Slip Stream för ut/inblås och Gentle Typhoon på kylaren skulle jag rekommendera.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1237435/flaktar-rpm

Så där alltså? men spelar det någon roll vilka RPM jag väljer?

Permalänk
Medlem

Varvtal väljer du beroende på hur mycket värme det du har i burken alstrar. Skall du reglera varvtalet på dem spelar det mindre roll, men skall de köra maxsnurr hela tiden tycker jag du skall gå ner lite i varvtal för en lägre ljudnivå.
Som referens kör jag en Slip Stream 1200 som vardera in/ut, nu vintertid snurrar de ungefär i 800rpm vid idle vilket räcker till för att hålla burken tillräckligt sval och halkar uppåt 950 vid belastning. Heta sommardagar maxar de när jag pressar burken så lite mer snurr hade varit bra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Fel Slip Stream, det är inte slimvarianten du vill ha, utan den.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

www.inet.se/produkt/6308496/nexus-120mm-pwm
Den verkar ha rätt fint luftflöde, pwm med, tvivlar inte på att det finns bättre i denna djungel av fläktar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Jag kör med en sådan på min radiator.. Väldigt tyst och flyttar otroligt mycket luft

Visa signatur

|Fractal Design Arc Mini|RadeonHD 7970 DCUII|Intel Core i5 2500K @ 4,5GHz|Asus MAXIMUS V GENE-VZ| |Custom Vattenloop | G.Skill Ripjaws 16GB @1600Mhz | Corsair 1200i|
| 2x Samsung 830 Series 256GB @Raid0 + 2TB Extern |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arpo:

Tänkte köra insug i botten o framtill båda slotsen o utblås upptill (genom h100 radden) o baktill på chassit.

Har ju dammfilter i alla håll utom det bakom, så kan ju lika gärna köra med P där med.

En B-fläkt flyttar mer luft per decibel, om du använder den till utblås. Men det funkar ju ändå, så kör hårt.

Skrivet av twit:

Noctuas fläktar är bortkastade pengar, särskilt om man vill varvtalsreglera då samtliga av deras jag provat uppvisar missljud när de undervoltas rejält.
Scythe Slip Stream för ut/inblås och Gentle Typhoon på kylaren skulle jag rekommendera.

Jag skulle säga att dom funkar tillräckligt lågt. Du skriver att du kör dina fläktar mellan 800 & 1200. Jag har en P14 som man kan välja 750, 900 eller 1200RPM med resistor.

En 12V-fläkt är inte gjord för =<4V.

Permalänk
Medlem

Kan också starkt rekommendera Slipstream till chassifläkt och gentle typhoon till radiatorn. Köp dock inte 1600rpm'arn av slipstream då den undervoltar sämst i hela serien, går aldrig att få helt tyst då den stannar innan dess. 1900rpm'arn klarar av att snurra långsammare innan den stannar.
http://www.silentpcreview.com/article832-page2.html

Skrivet av lorgix:

Jag skulle säga att dom funkar tillräckligt lågt. Du skriver att du kör dina fläktar mellan 800 & 1200. Jag har en P14 som man kan välja 750, 900 eller 1200RPM med resistor.

En 12V-fläkt är inte gjord för =<4V.

Gjord och gjord.. om alla andra tillverkare klarar av att göra fläktar utan missljud vid undervoltning så är det ju klart att man väljer dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

Kan också starkt rekommendera Slipstream till chassifläkt och gentle typhoon till radiatorn. Köp dock inte 1600rpm'arn av slipstream då den undervoltar sämst i hela serien, går aldrig att få helt tyst då den stannar innan dess. 1900rpm'arn klarar av att snurra långsammare innan den stannar.
http://www.silentpcreview.com/article832-page2.html

Gjord och gjord.. om alla andra tillverkare klarar av att göra fläktar utan missljud vid undervoltning så är det ju klart att man väljer dom.

Vill du ha fläkten med det största RPM-intervallet, eller fläkten som ger kylningen du behöver med minst ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vill du ha fläkten med det största RPM-intervallet, eller fläkten som ger kylningen du behöver med minst ljud?

Man vill såklart ha den fläkten som fungerar bäst för alla situationer. Vid idle är värmeutvecklingen nästan obefintlig och då lämpar det sig att ha en fläkt som kan snurra så långsamt som behövs för den situationen, dvs kylningen man behöver med minst ljud.
När man sen belastar datorn så varvar de bara upp för att ge den kylningen som behövs med minst ljud.

Det handlar ju bara om att ha precis så mycket kylning som krävs just då, och eftersom Noctuas måste köras på högre varvtal för att inte ge missljud så har man en mer högljudd dator vid idle med mer kylning helt i onödan.

Därför rekommenderar jag Scythes fläktar eftersom de för det första, presterar otroligt bra(cfm/dB) jämfört med konkurrenterna och för det andra, kan anpassa sig till alla situationer pga sitt enorma RPM-intervall.

Permalänk
Inaktiv

Bast vore om man stallde fragan direkt pa SPR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arpo:

Sitter o letar nya fläktar till mitt Fractal Design arc mini och kollade på Enermax Cluster då dom ser mycket tilltalande ut ock ska tydligen vara rigktigt bra också, men såg nu att dom har slutat tillverkas o finns knappt någonstans längre...

Tänkte beställa 7 st sånna o ha i ALLA slots i min dator då även som push fläktar till mitt H100 (ingen aning om dom e bra för det men ska man byta ut fläktarna så kan jag byta ut allihopa).

Har för övrigt stock fläktarna i chassit just nu.

Några tips på vilka fläktar som kan vara värt o ta en titt på?

Tack på förhand!

Arpo

svar JA!

ska du ha pwm?. Denna fläkten är MKT bra> coolermaster blademaster 120mm

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Medlem

Jag letar efter en riktigt bra andra fläkt till mitt H60. Kör med en fläkten man fick med samt en gammal 120. Men skulle vilja byta ut den gamla på en ny.
De två jag kollat på just nu är:
http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...
och
http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm

Har ni något att rekommendera? Rekommendera även bra 140mm jag kan fylla upp mitt Fractal Design Arc med. (Behöver även 4st som klarar att ligga horisontellt. Uppe och nere i chassit.)

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

Man vill såklart ha den fläkten som fungerar bäst för alla situationer. ...

Om den fläkten finns så är det ju inte så mkt att snacka om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om den fläkten finns så är det ju inte så mkt att snacka om...

Försökte du överhuvudtaget att läsa resten av inlägget? Förklarar klart och tydligt varför Scythes är att föredra före Noctuas.
Det finns ingen perfekt fläkt men den som presterar bäst i alla situationer kommer vara den bästa fläkten.
Och i det här fallet så presterar Scythes alltid bättre än Noctuas i alla tester jag läst, Scythe ligger i stort sett alltid bland de högsta i varje testmoment medan Noctuas ligger nånstans i mitten som vilken annan fläkt som helst, trots att den nästan alltid är dyrast.

Så vi står alltså här med en fläkt som ger högst cfm/dB till lägst pris.
vs
En fläkt som ger ett halvdant cfm/dB till högst pris.

Du får gärna komma med argument som motiverar ditt köp, men jag vet vilket märke jag tänker fortsätta köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

Försökte du överhuvudtaget att läsa resten av inlägget? Förklarar klart och tydligt varför Scythes är att föredra före Noctuas.
Det finns ingen perfekt fläkt men den som presterar bäst i alla situationer kommer vara den bästa fläkten.
Och i det här fallet så presterar Scythes alltid bättre än Noctuas i alla tester jag läst, Scythe ligger i stort sett alltid bland de högsta i varje testmoment medan Noctuas ligger nånstans i mitten som vilken annan fläkt som helst, trots att den nästan alltid är dyrast.

Så vi står alltså här med en fläkt som ger högst cfm/dB till lägst pris.
vs
En fläkt som ger ett halvdant cfm/dB till högst pris.

Du får gärna komma med argument som motiverar ditt köp, men jag vet vilket märke jag tänker fortsätta köpa.

Jag försökte, och lyckades. Men om du menar att en och samma fläkt vinner i alla scenarion så finns inget att diskutera.

Jag menar att valet beror på vad man kräver av fläkten, eftersom olika fläktar är bra på olika saker.

(NF-P14, NF-S12B Jag skulle inte kalla dessa fläktars prestanda halvdan, men jag inbillar mig heller inte att dom vinner i varje givet scenario)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag försökte, och lyckades. Men om du menar att en och samma fläkt vinner i alla scenarion så finns inget att diskutera.

Jag menar att valet beror på vad man kräver av fläkten, eftersom olika fläktar är bra på olika saker.

(NF-P14, NF-S12B Jag skulle inte kalla dessa fläktars prestanda halvdan, men jag inbillar mig heller inte att dom vinner i varje givet scenario)

Förklara gärna vad du kräver av dina fläktar, vad är Noctuas fläktar bättre på? Vilka tester grundar du din åsikt på om att prestandan inte är halvdan?

Mina fläktar har två ändamål, antingen agera chassifläkt eller för kylfläns/radiator, där ett högre statiskt tryck krävs.
För chassifläktar är det Scythe Slip Stream och Noctua NF-S12B som konkurrerar.
Kylfläns/radiator är det Scythe Gentle Typhoon vs Noctua NF-P12.

Har dina fläktar något annat ändamål och lyckas de isåfall klå Scythes motsvarighet?
Jag vill jättegärna veta då jag endast köper de fläktar som är bevisat bland de bästa, oavsett märke, men Scythe har hittills prickat rätt varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

Förklara gärna vad du kräver av dina fläktar, vad är Noctuas fläktar bättre på? Vilka tester grundar du din åsikt på om att prestandan inte är halvdan?

Mina fläktar har två ändamål, antingen agera chassifläkt eller för kylfläns/radiator, där ett högre statiskt tryck krävs.
För chassifläktar är det Scythe Slip Stream och Noctua NF-S12B som konkurrerar.
Kylfläns/radiator är det Scythe Gentle Typhoon vs Noctua NF-P12.

Har dina fläktar något annat ändamål och lyckas de isåfall klå Scythes motsvarighet?
Jag vill jättegärna veta då jag endast köper de fläktar som är bevisat bland de bästa, oavsett märke, men Scythe har hittills prickat rätt varje gång.

P12, GT. Vad som är prisvärt känns knepigare att bedöma, men inte är väl ngn av dom en dålig fläkt?

Permalänk

Synd att det är svårt att få tag i Cluster fläktarna, kan verkligen rekommendera dem, har 2 st i PnP config på min tornkylare och kör dem i 100% hela tiden o låter inte mycket alls, och dem kyler också väldigt bra! och så måste man ju säga att dem är väldigt snygga beställde nyligen 4 till för vattenkylnings planer!