Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Är ganska säker på att 970 klår den rätt ordentligt. Iaf om inte 960T klockar som en gud. 1090T är fortfarande bästa valet för socket AM3 eller AM3+ . Inte värt pengarna att gå över till bulldozer nu.

Om båda överklockas tvivlar jag på att 970 klår den rätt rejält, som du säger. Thuban brukar ju klocka minst lika bra som gamla Phenom II x4, så prestandan lär vara snarlik (Thuban har faktiskt något bättre IPC, så den har fördel av det, medan 970 kanske klockar något högre pga binning, så rätt jämt race blir det).

Men lyckas man låsa upp åtminstone en kärna till så har man bättre prestanda än 970 även vid lite lägre klock. AMD_Pera's 960T i 4GHz med en extra kärna upplåst lär ju prestera bättre än en 970, även om man får upp 970'in i 4,2-4,3GHz.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Om båda överklockas tvivlar jag på att 970 klår den rätt rejält, som du säger. Thuban brukar ju klocka minst lika bra som gamla Phenom II x4, så prestandan lär vara snarlik (Thuban har faktiskt något bättre IPC, så den har fördel av det, medan 970 kanske klockar något högre pga binning, så rätt jämt race blir det).

Men lyckas man låsa upp åtminstone en kärna till så har man bättre prestanda än 970 även vid lite lägre klock. AMD_Pera's 960T i 4GHz med en extra kärna upplåst lär ju prestera bättre än en 970, även om man får upp 970'in i 4,2-4,3GHz.

Det var nån i en tråd som hade samma stepping som mig och låste upp alla 6, så det är ju inte så dåliga odds iallafall.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Köpte själv en 960T från Inet här i veckan. Låste upp till x6 på ett ASUS M5A78L på orginalvolt, Prime95 stabilt, överklockade bra gjorde den också 4GHz @ 1.425v. Dock vill den inte låsa upp på mitt uråldriga ASUS M3A79-T Deluxe som minst sagt bara har rudimentärt stöd för Thuban, men som x4 överklockar den till 4Ghz nästan för enkelt.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalen:

Köpte själv en 960T från Inet här i veckan. Låste upp till x6 på ett ASUS M5A78L på orginalvolt, Prime95 stabilt, överklockade bra gjorde den också 4GHz @ 1.425v. Dock vill den inte låsa upp på mitt uråldriga ASUS M3A79-T Deluxe som minst sagt bara har rudimentärt stöd för Thuban, men som x4 överklockar den till 4Ghz nästan för enkelt.

Hej.

Kommer du håg vilken stepping det är på din 960?
Är det samma som jag har på min?
CCBBE CB 1144GPM

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Hej.

Kommer du håg vilken stepping det är på din 960?
Är det samma som jag har på min?
CCBBE CB 1144GPM

Öppnade just upp och kollade, det är en CCBBE CB 1144GPM.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalen:

Öppnade just upp och kollade, det är en CCBBE CB 1144GPM.

Okej, då kanske min klockar lika bra =), ska testa sen

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Okej, då kanske min klockar lika bra =), ska testa sen

Låser din upp också?

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalen:

Låser din upp också?

Jepp

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2149303

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Skruva upp spänningen lite och se vad den går för.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalen:

Skruva upp spänningen lite och se vad den går för.

Ska göra det imorron hade jag tänkt

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalen:

Skruva upp spänningen lite och se vad den går för.

Hur hög spänning har du när du kör din 960T i 4Ghz?

Testade lite, ställde in 1.4v i bios, men den visar 1.45v i CPU-Z
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2162759

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Hur hög spänning har du när du kör din 960T i 4Ghz?

Testade lite, ställde in 1.4v i bios, men den visar 1.45v i CPU-Z
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2162759

Någon av ett som testat att bencha? Beställt en 960t själv nu och hoppas jag kan låsa upp alla 6, verkar som de flesta lyckas men läst att den OCar mycket sämre som 6 än som 4 och visa verkar även säga att man tjänar på att köra den som 4, så nyfiken om någon av er kollat skillnader i olika benchmarks?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Någon av ett som testat att bencha? Beställt en 960t själv nu och hoppas jag kan låsa upp alla 6, verkar som de flesta lyckas men läst att den OCar mycket sämre som 6 än som 4 och visa verkar även säga att man tjänar på att köra den som 4, så nyfiken om någon av er kollat skillnader i olika benchmarks?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja kört 4ghz 1600mhz minnen och Nb på 2660mhz med intelburn test och fick ut 51-52gflops om de är nåt du kan jämföra med. Min låste dock inte upp men vet inte om de är processorns fel, det står typ: This cpu cant use asus core unlocker lr nåt sånt. Jag hade grymma problem oo träffa 4ghz då jag fick overclock failed när jag startade datorn men den klarade prime o IBT. Men de löste sig när asus släppte en ny bios update. Kan säga att överlag är de antagligen en av dem bästa om man kolla på pris prestanda, att den går att låsa upp med lite tur är ju bara en bonus. Jag gav 934kr från cdon med rabattkoden som tog slut den 12/20. Oslagbart!

Dock kan jag inte hjälpa dig mer än så, hade gärna benchat min prolle men den låser ju som sagt inte upp så de resultatet är de ända jag har men kan köra nåt annat som 4kärnig om du vill? .

Mvh

edit: God jul! XD
.

Permalänk
Medlem

Haha mjo beställde från CDON jag med, helt sjukt vad under de ligger på vissa datordelar, köpte en P2 X4, ett Sabertooth MB och 16GB 1600Mhz RAM, hamna under 3000, alla andra ställen jag litar på att köpa ifrån hamna på 3500-4000 för exakt samma.

Nja bench för mig spelar inte så stor roll egentligen, bara nyfiken på vad som ev gav bäst resultat x6 uplåst eller x4 OC, mer än dubblar det jag har nu iaf med 960t stock Mest köpt det för Video de-/encoding och för 3D modellering samt lite i förberedande för GW2 men bryr mig inte om jag kör på medium settings där bara det inte laggar så Är inte direkt prestanda kåt så men x6 upplåst vore troligen nice för 3D renderingen om inte annat

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Haha mjo beställde från CDON jag med, helt sjukt vad under de ligger på vissa datordelar, köpte en P2 X4, ett Sabertooth MB och 16GB 1600Mhz RAM, hamna under 3000, alla andra ställen jag litar på att köpa ifrån hamna på 3500-4000 för exakt samma.

Nja bench för mig spelar inte så stor roll egentligen, bara nyfiken på vad som ev gav bäst resultat x6 uplåst eller x4 OC, mer än dubblar det jag har nu iaf med 960t stock Mest köpt det för Video de-/encoding och för 3D modellering samt lite i förberedande för GW2 men bryr mig inte om jag kör på medium settings där bara det inte laggar så Är inte direkt prestanda kåt så men x6 upplåst vore troligen nice för 3D renderingen om inte annat

Hahahaha köpte med de moderkortet till den prollen men bara 8gb ram. Köpte iofs låda psu lite fläktar mm också. Dock kunde jag inte överklocka och göra en cold boot för då fick jag overclock failed men de löste sig med de nya bios updaten som finns o ladda ner på asus hemsida om de skulle strula för dig med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten.Raggsock:

Hahahaha köpte med de moderkortet till den prollen men bara 8gb ram. Köpte iofs låda psu lite fläktar mm också. Dock kunde jag inte överklocka och göra en cold boot för då fick jag overclock failed men de löste sig med de nya bios updaten som finns o ladda ner på asus hemsida om de skulle strula för dig med!

Ah kanon, Mjo kollat lite reviews på olika grejer, kortet är ju inte flashigaste men fått bra reviews rakt över, folk har mest klagat på att in inte tagit ut svängarna men typ alla rekommenderar det för OCing och Sabertooth serien är ju allmänt uppskattad
Tittade först på att köpa en x6 FX till men efter att ha läst hur sjukt dåligt den presterar kändes det mer värt att satsa på en x4 Phenom II och hoppas på att låsa upp den eller OCa den till samma prestanda och mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

ta defenitivt en phenom 960T

kostar inte mkt nu och det är den mest prisvärda amd proppen du kan få tag på just nu skulle jag tro
http://cdon.se/hemelektronik/amd_phenom_ii_x4_960_black_editi...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

ta defenitivt en phenom 960T

kostar inte mkt nu och det är den mest prisvärda amd proppen du kan få tag på just nu skulle jag tro
http://cdon.se/hemelektronik/amd_phenom_ii_x4_960_black_editi...

Mjo redan beställt just den
Mjo kollat runt lite och det man får för under tusenlappen upplåst eller ej är faktiskt väldigt nice, synd bara att det är så få benchmarks som kollat den upplåst och ännu färre som kollat den upplåst vs överclockad för den kör enligt alla upp utan större problem ~30% vilket är en ganska kraftig ökning
Spelar man lär man ju tjäna på 4 core som kör snabbare iom att spel sällan är optimerade för multi-core system, medan om man som jag ska ha den mer till rendering m.m. så är ju 6-cores bättre om möjligt.
Oavsett är det ju betydligt bättre med

Phenom II x960t
16GB RAM DDR3 1600Mhz
Asus Sabertooth 990...

vs

AMD Athlon 64 x2 4400+
4GB DDR2
och något budget MSI som jag körde

Inte för att det inte tjänat mig bra sedan jag skaffa det, funkat till allt men börjar bli sig lite till åren ;D
Mest märkbara har dock varit on the fly 1080p streaming som varit lite känslig och 3D rendering som tagit lite väl lång tid ibland ^^

Edit:
Beställde ett Corsair Cooling Hydro H70 oxå när jag ändå höll på, så man ska nog kunna pressa ur en del ur CPUn iaf

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood