värt att börja spela swtor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Låter precis som WoW =P

Haha, du säger det alltså? Och ingen ändrar konceptet pga av 7åringar dom kan lura pengar utav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunberg:

Jag är uppvuxen med mmorpg och jag kan väl bara lägga fram den här kommenteren och konstatera att spelet är piss efter 3 minuters youtubes klipp på "game"playn.
En Star Wars film skulle förmodligen vara ungefär lika mycket "Limited".

EDIT: Fast det finns ju dom som föredrar en Star Wars film med dålig grafik i jämförelse och 500 gånger segare handling^^. Eller just de ja du kan ju faktiskt styra din karaktär fram och bak i den äckligt linjära "världen"(linjalen).

Vi säger så här. Om 20 år kommer man troligtvis tycka att Tibia, Diablo 2 , Roller Coaster 1, Worms 1, ultima online är bra spel och kommer förmodigen även spela dom lite. Ett spel som det här kommer man dock sitta och skratta åt och undra vad fan man höll på med.

Själv har jag spelat dataspel sedan mitten på 80-talet och jag gillar SWTOR grymt mycket.

Det du klagar mest över verkar ju vara att det är en themepark MMO och inte sandbox MMO, inte sant? Det är ju nästan två olika genrer, om man inte gillar themepark mmos så är detta såklart inget för dig och jag skulle i sådana fall rekommendera att inte köpa spelet.

Men om man tar det för vad det är och jämför med andra themepark MMOs så står sig SWTOR mycket bra. Att det inte skulle vara ett spel för vuxna håller jag absolut inte med om. I en bounty hunter quest så kan man hugga huvudet av en gubbe och ge huvudet i present till hans fru. Jag tror inte att det skulle finnas i spelet om det var riktat mot barn.

Själv är jag 37 år och jag har joinat ett guild som heter Friskyttarna och där verkar medelåldern vara mycket hög och de flesta har gått ut ur skolan och har eget jobb. Jag har en kompis i England som har varit negativ mot SWTOR och tycker animationerna när man slåss är dåliga osv. Han har spelat det i en dag nu och han säger så här:

Citat:

I stand corrected, this game is easily one of the most enjoyable games I've ever played, it's smoothness for lack of a better word is right up there with WoW's, it's got so much polish it's unreal and the combat, well fuck me it is actually better than WoW's in my experience so far, diving for cover, chucking sticky grenades, force charging through the air, dragon uppercutting people

Omg it's good, and don't get me even started on the immense voice acting!

Permalänk
Medlem

Jag tänker att man får det man ser, ett extremt välgjort "theme park" story baserat mmorpg med inspelad dialog i SW miljö....väntar du dig en sandbox med total frihet blir du besviken.
Min personliga åsikt är att det är rätt likt alla andra "themepark" spel (wow, lotro, EQ2, warhammer) men för mig har dessa typer av spel en begränsade livslängd hursomhelst, när man sett allt har man sett allt...skulle aldrig kunna spela t.ex WoW i flera år som vissa kan. Så jag kommer köra kotor tills jag tycker att jag testat allt. Sedan går man vidare till något annat....men alla har ju olika preferenser så det är väll bara att testa, man får väll 14 dagar eller nått sådant när man köper boxen?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jag tänker att man får det man ser, ett extremt välgjort "theme park" story baserat mmorpg med inspelad dialog i SW miljö....väntar du dig en sandbox med total frihet blir du besviken.
Min personliga åsikt är att det är rätt likt alla andra "themepark" spel (wow, lotro, EQ2, warhammer) men för mig har dessa typer av spel en begränsade livslängd hursomhelst, när man sett allt har man sett allt...skulle aldrig kunna spela t.ex WoW i flera år som vissa kan. Så jag kommer köra kotor tills jag tycker att jag testat allt. Sedan går man vidare till något annat....men alla har ju olika preferenser så det är väll bara att testa, man får väll 14 dagar eller nått sådant när man köper boxen?

Orisons summerar det upp väldigt bra.
Sen att det är riktigt bra gjorda voiceovers till varenda quest npc gör spelet så mycket mer inlevelsefullt också tycker jag
Detta är något jag saknat stort i MMO's

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunberg:

Haha, du säger det alltså? Och ingen ändrar konceptet pga av 7åringar dom kan lura pengar utav.

Det finns 2 typer av mmo's, Themepark och Sandbox, du gillar den sistnämnda hör vi... varför komma och klanka in på den andra då? du gillar det inte, fine, this is not the mmo you're looking for. Hur kan man orka spendera tid på något man inte gillar? det finns säkert bra forumtrådar för sandbox spel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

... man får väll 14 dagar eller nått sådant när man köper boxen?

Man får 30 dagar med när man köper spelet, och ett gamecard kostade 249kr såg jag när jag plockade upp spelet i butik (antar att det var för 60 dagar, kollade inte det).

Permalänk
Medlem

Förövrigt brukar det ju komma typ buddy keys, (kanske redan finns?) Dvs de som köpt spelet kan låta en kompis testa i 10dgr eller nått liknande? Har inte köpt det än då jag kommer att ha fullt upp över jul, men de som har skaffat de kanske kan vara snälla och ge dig en....om det nu finns någon?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Tack för alla vettiga kommentarer. Fortsätt gärna! Alla som inte har prövat spelet kan väl lämna sin åsikter utanför den här tråden, det är fullständigt ointressant vad ni tycker om spelet baserat på YouTube-klipp som ni har sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det finns 2 typer av mmo's, Themepark och Sandbox, du gillar den sistnämnda hör vi... varför komma och klanka in på den andra då? du gillar det inte, fine, this is not the mmo you're looking for. Hur kan man orka spendera tid på något man inte gillar? det finns säkert bra forumtrådar för sandbox spel.

jag tycker faktiskt det var intressant att höra hans åsikt. men det är väl för att jag är noob inom mmo och inte hade fattat att man kan dela upp mmo inom flera olika genrer.

Permalänk

Mass Effect / KOTOR online har det känts som upp till level 20 iaf.

0 MMORPG känsla.

Jag är inte speciellt imponerad. Ska ge det nån vecka så får vi se.

Permalänk

Är lvl 15, spelet är kul. Storyn känns mkt mer levande än andra mmo:s
Har spelar en warzone och de kändes kul, är bara lvl 15 så har inte så mycket att komma med men de är lättvärt 400 kr.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Skrivet av nocebo:

jag tycker faktiskt det var intressant att höra hans åsikt. men det är väl för att jag är noob inom mmo och inte hade fattat att man kan dela upp mmo inom flera olika genrer.

Det finns flera olika genrer av MMOGs. Theme park och sandbox är verkligen varandras motpoler. Personligen gillar jag båda typerna och har spelat en mängd varierande MMOGs sedan slutet av 90-talet. Gillar man bara sandbox mmogs, är det ganska naturligt att man inte tycker om theme park. Men att såga theme park på den grunden och påstå att det är för 7 åringar är inte seriöst. I synnerhet som sandbox genren står för en försvinnande liten del av MMOG marknaden.

SWTOR är bra och tilltalar alla åldrar. I Friskyttarna har vi endast en handfull medlemmar under 20 år, resten är mellan 25-55 år. Spelet tilltalar alla oss som växt upp med Star Wars filmerna och vill uppleva ett virtuellt äventyr i liknande miljöer.

Permalänk
Medlem

Efter någon timmes spelande som Smuggler så kan jag hålla med om att det känns en hel del single player drivet. Dock känns det som en turtorial till vad som komma skall. Skön story och spelstilen påminner mycket om WoW fast med allt vad Bioware och val heter. Inte helt frälst på fläcken men det har fått mig att vilja spela vidare och se hur ens karaktär utvecklas.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Varning för svengelskan..

angående noob-upplevelsen..

Jag spelade betan 2 helger och drog upp några gubbar till någonstans över level 15.
Det som allt handlar om är de actionfyllda striderna och dessa är det mycket bra känsla över lag. Bara man passar sig för att inte levla för snabbt och
slå på low level mobs så är det också hyfsat utmanande pve.

Sedan drog jag ner wow som jag inte spelat sen vanilla och blev chockad hur enkelt det blivit. Plötsligt kan jag chainpulla mig enkelt igenom värdelösa mobs som jag står och tankar med en caster i pyjamas och oneshottar till höger och vänster utan downtime. De verkar totalt förstört levlandet, känns precis som en onödig transportsträcka där man är oövervinnlig och i princip inte kan göra ett misstag. Vilket jag inte fick intrycket på samma sätt i SWTOR inom samma level range (och då jämför jag bara rent köttande på "fältet").

Nej då kändes 1-15 betydligt mer "seriösare" i SWTOR.

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Skrivet av MiLeS:

Jag spelade WoW till slutet av 2010 och har ett tag kännt att det vote kul att börja spela något igen. Hade hoppats på att Tera Online skulle komma i slutet av året men nu verkar det ju inte komma förren tidigast våren så då har mina funderingar gått över till SWTOR istället. Under WoW-tiden raidade jag en hel del men på senare år tröttna jag helt på det så att det känns mer som ett single player spel är ingen direkt negativ sak, så länge det finns möjlighet till instancer med andra folk m.m.

Har lite funderingar kring en Smuggler då de verkar som en skön klass över lag, någon som spelat och kan hissa / dissa den klassen och ge lite mer insyn i hur de är att spela? Kommer troligen kör på en RP-PVE server om det finns. Är absolut ingen SW-fantast men det lilla jag sett känns som det verkar vara ett skönt universum man spelar i.

Offtopic men jäklar tera online verkar ju najs.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Underbart spel, och kan jämföra det med WoW som jag lirat sen Vanilla.

Det jag gillar riktigt mycket är crew skills (proffessions). Dina companions farmar åt dig, du slipper slösa tid på att kuta runt å mina, plocka herbs osv. utan du bara skickar iväg din "crew" på att göra detta medan du själv questar och raidar.

Det här med crew är att du har companions som du har på ditt skepp, en av dessa kan följa med dig ut på quests medans de andra är på skeppet å du skickar dem på att farma, crafta, sammla resources för din crafting osv.

Som sagt får du också ett skepp där du har din "crew", här kan du köra luft-strider för extra exp och rewards, du flyger mellan planeterna där du questar.

En annan sak som spelet riktigt slår WoW på är questen, du har dialoger med NPCsen och de val du gör kommer att påverka resultatet. Du gainar dark/light side pts beroende på hur du för konversationen med NPCn.

Tex. Ok, I will help you
, eller, Fuck you, I will kill you!

Det förekommer också väldigt många heroic/grupp-quests som resettas varje morgon, dvs. du kan göra dem en gång om dagen. För fin loot och exp. Dessa förekommer som sagt hela tiden och nästan vid varje level.

Du har en story-line som du följer hela tiden, denna kan du välja att lira själv eller att lira ihop med andra players. Bredvid denna går det "vanliga" quest precis som på WoW.

PvPn är grym, grafiken är vass och känslan i spelet är riktigt skön, spelade 12h i sträck första gången. Utan att tröttna. Överlag är det väl likt WoW, in-game interface väldigt likt med bars osv, genvägar till menyerna typ samma.

Helt klart värt pengerna, och jag tror detta spel kommer att bli riktigt stort!

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet kommer från att lirat EVE en massa år från betan sen Wow i ett antal år ink vanilj wow , även lite betatest av age of conan.

SWTOR är ett grymt slipat spel redan vid release , ytterst stabila servrar och sånt iallafall hittils (idag kommer stålbadet).

Jag älskar att det är så bra gjort rent storymässigt , det gör att man får ett skönt flyt då man spelar och det finns spel för ganska bred spelarskala då man helt sonika kan skita i det mesta av storyn och köra multiplay / pvp om man är mer sugen på sånt.

Just att storyn är så olika för olika klasser är klockrent , dina val mellan god ond ger ju också olika resultat hehe.
För mig som är rätt trött på multispelandet är detta egentligen ett singleplayer spel fast online med en story som kommer att byggas på i framtiden , SWTOR kommer att slå bra och finnas många år framåt och det är bara bra.

Har testat upp till 10 på Trooper / Jedi Knight och nu i releasen en 19 Imperial agent och det är verkligen helt olika start och känsla mellan de olika klasserna.

Så de flesta kan gilla detta , dock de som vill raida och spela i stora guilds kommer nog vara lite besvikna i början tror jag då spelet verkar vara mer centrerat på 1-5 spelar upplevelsen just nu iallafall enligt vad jag märkt.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Tidigare har jag spelat runescape, gw1 och wow, mest wow (i den ordningen och lite omlott på de sistnämda), slutade wow för ett halv år sedan och jag spelar huvudsakligen PvP. Jag har nu spelat upp till level 32 på en Imperial Agent Sniper (som hittils liknar en arcane mage i wow) efter 3 och en halv dags hårdspelande. Har "space bar'ar" storyn men blev ändå ganska engagerad i slutet av kapitel 1 (kap 1 slutat runt 30-35 på IA & SI).
I övrigt känns det som wow, det är ett "hotkey" mmo och om du tycker pve i andra mmo's är roligt/bra så funkar detta på samma sätt. Ser inte ut att vara något revolutionerande i varken pve (utom story) eller pvp. Men vill man bara ha mer mmo fast nytt så är detta rätt.
UI är horribelt tycker jag och hoppas verkligen att man kommer börja kunna göra addons snart, även om det är begränsat till att bara kunna ändra utseendet (jag vill ha allting minimalsitiskt) och inte möjlighet att göra typ DBM från wow.
Finns fortfarande ett antal buggar och på vissa fronter känns spelet så där härligt halvfärdigt men sen har ju spelet faktiskt inte haft sin release ännu men ja... mmo's brukar vara work in progress. Eller nu har spelet släppts men jag skriver detta från pre access spelande.

Skrivet av r3mpuh:

Om man avskyr Star Warz, är inte det här spelet något för än?

Det beror på såklart, men jag är inget Star Wars fan, har bara sätt filmerna en gång och är inte särskilt intresserad av star wars universumet utan började bara för att det är ett nytt mmo spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunberg:

Wow ligger nästan lika långt nere som dom nyare spelen men inte riktigt då det finns en väldigt stor värld och olika saker man kan utforska och göra. Det är även bättre PVP (antar jag) och skönare grafik.

Så WoW jämförelse med här är klart bättre då det finns fler Bilder att färlägga^^. Dock inget spel för mig.

Jag hackar alltså fortfarande inte på spelet i sig utan hela det totalt värelösa konceptet som är till för 7 åringar.

HAHA wow har bättre grafik, asså hur seg i huvudet är inte du då? Du har ju inte ens testat spelet och du dissar det så pass mycket. Varför tro du att någon överhuvudtaget uppskattar dina åsikter när du sitter där och skriver massa skit om ett spel du inte ens bara har testat? Och dina galna påhopp om att "
Vuxna borde vilja vara med och skapa som i Minecraft inte färglägga en färdig teckning som i SwtOR" Du sitter och gnäller om grafiken och du spelar Minecraft? Och att du säger att WOW har en stor värld som man kan göra saker i och utforska...och vad tror du SWTOR har, det låter precis som du kollat 1 min på youtube och sen säger massa konstiga saker.

Citat:

Jag hackar alltså fortfarande inte på spelet i sig utan hela det totalt värelösa konceptet som är till för 7 åringar

Snälla du skojar med mig? Jag går återigen och säger, du kommer och säger att detta är ett koncept för 7 åringar? Vad är då inte wow? Wow var roligt i början men sen började dom mer och mer anpassa det efter alla små barn. Min 12 åriga kusin spöade skiten ur Lich king 25 manna HC väldigt tidigt när han kom och till med han tyckte det var barnsligt lätt. Allt du sagt är ju att hacka på spelet.

Citat:

dungeons går ut på att du ska följa en guide den bästa spelaren gjort på vilket gear du ska ha, och vilka professions samt reputations. Du gör sedan exakt det han gjorde för att senare kolla på ett youtube klipp tillsammans med dina 4 polare hur man dödar bossen för att senare döda honom. Det kommer dock upp en röd prick på marken ibland där du inte får stå och det kräver A enormous type of Teamplay and precision. GG no re.

Asså snälla det blir ju bara mer roligare och roligare när man läser dina inlägg :)..tycker inte ens det är värt att kommentera det där

Citat:

Haha, du säger det alltså? Och ingen ändrar konceptet pga av 7åringar dom kan lura pengar utav.

Mhm wow har haft över 11 miljoner subscribers så varför ändra på något som tydligen fungerar. Det är ett spel företag inte ett välgörenhets företag som inte ska tjäna något på sina produkter som dom spenderat miljontals kronor på.

Det ända jag har att säga till dig, det är ingen som tvingar dig att köpa och spela detta spel om du inte vill. Men jag och säkert många fler uppskattar inte att du kommer med en massa löjliga kommentarer om ett spel som du aldrig ens testat, extremt onödigt. Och om du nu har fått för dig att inte gilla spelet så är det helt och hållet upp till dig. Jag spelar spelet och älskar det, vill du hålla på så får du gärna kalla mig för fan boy men det va inte därför jag skrev detta inlägg. Och om du läst vad jag skrivit så kanske du förstår

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Och nu mer till tråd skaparen och andra:

Personligen så tycker jag detta är ett väldigt bra och välgjort spel, själv har jag spelat WoW ända sen releasen men små pauser då och då. Och som många andra så är man nu ganska trött på det men det har jag dock varit under ett längre tag pga alla fjantiga ändringar i det och hur lätt det har blivit. SWTOR får en att känna lite som man gjorde i början i wow, och som man läst så är det väldigt många vanillia wow spelare som verkligen gillar SWTOR.

Det är lite funktioner i spelet som man känner igen ifrån te x wow och andra MMO's. Men personligen så tycker jag det är dumt att inte kopiera lite bra saker ifrån andra spel, som spelare så uppskattar jag att ha med bra fungerande funktioner ifrån andra spel. Detta är ju som sagt ett Bioware spel så som tidigare sagt så är det lite mer story osv i det. Men det tycker jag är det fina med det hela, sjävla spelet är som ett sjukt bra Singelplayer spel fast med många spelare i som man kan ha väldigt kul i tillsammans med. Jag tycker att det är roligt att det är så iallafall, man kan göra mycket själv och ha det roligt tillsammans med sina companions men finns också som någon annan tidigare i tråden nämnde många grupp uppdrag och självklart Flashpoint (instancer) och Warzones (Battlegrounds) samt Operations (raids). Själv är jag för tillfället en lvl 33 Jedi Counsular med Sage (Caster) som inriktning. Tycker det är sjukt roligt och jag njuter verkligen än så länge av spelet.

Jag gillar faktiskt grafiken som är i spelet och allt flyter på väldigt bra prestanda mässigt. Det är också väldigt fina miljöer i spelet och jag personligen tycker inte att animationerna är direkt stela och tråkiga, tycker med det såg lite konstigt ut på Youtube innan jag testade spelet i slutet av betan men den åsikten ändrades snabbt.

Jag har PvP'at ganska mycket och tycker det är skit skoj där också. Och det är ingen heller som tvingar dig som spelare att sitta och kolla på alla sekvenser som är i konversationerna utan vill man så kan man tycka på "Space" så hoppar man igenom till när man ska välja vad din karaktär ska säga, finns sjukt coola val man kan säga med Speciellt om man vill spela som ond, personligen så har jag valt på min första karaktär som då är "på den goda sidan" att den bara ska ha Light side points. En annan bra sak som Bioware har lyckas med är praktiskt sätt ett helt problemfritt launch. Får se hur det blir nu idag när spelet officielt släpps men jag började spela redan första dagen på Early Access (13 december) och har inte blivit dissconnectad någon gång och heller ingen krach, inga problem med min latency heller. Finns inte mycket till buggar heller, kan vara lite små små saker ibland men då har alltid Ctrl+U två gånger fungerat vilket tar 3 sekunder att göra (Den laddar om UI't kan man säga). Så stort + för extremt lite buggar och en väldigt bra launch än så länge. Och med tanke på hur saker och ting har gått än så länge så har detta spel väldigt stor potential att bli riktigt stort!

Så till sist så måste jag säga att jag starkt rekommenderar spelet, det är väldigt kul och är man trött på WOW eller vad man nu spelar så är detta ett väldigt bra alternativ, finns många som inte ens redigt gillar Star Wars filmerna eller kollat på dom men gillar spelet ändå, och om man nu är en Star Wars fanboy som mig själv så blir det ju bara ännu bättre. Just nu kommer jag inte på något mer men vill ni veta något mer så är det ju bara att fråga och om jag nu inte svarar i tråden så PM:a mig så ska jag försöka hjälpa så gott jag kan.

PS. Ursäkta eventuella stavfel osv men är halv tre på morgonen och jag är ganska trött just nu

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition | Asus ROG STRIX B550-F | AMD Ryzen 9 5900X | Intel 660p SSD M.2 NVMe 1TB + Samsung 850 EVO SSD 250GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | XFX 6800 XT | MSI Optix G27CQ4 2560 x 1440 166Hz | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Pro

GPU och CPU kyls med custom loop byggt av EKWB delar

Permalänk

Jag har tagit mig till level 27 än så länge. Jämförst med WoW känns det ungefär likadant att levla, förutom dina Class Quests som är gudomliga och bra mycket bättre än något du kan hitta i WoW, enligt mig själv.

Jag kan till viss del förstå de som tycker att känns lite single-player, men när man börjar lira instanser och BG:s känns det precis som när man gjorde detsamma i WoW, bortsett från att man i TOR måste stå och spamma "LFG" i general chat som en tönt.

En annan sak som verkar lite smått trist är de olika yrkena, men de är visserligen sällan roliga.

Hittils har jag rå-kul när jag levlar, men inget MMO är bra utan vettig content på max-level, och dit har väldigt få hunnit nå ännu. Är level 50-instanserna och raiderna roliga och välutvecklade är TOR ett mäktigt MMO.

Permalänk
Medlem

Companions verkar vara ett grymt system. Har precis börjat spela och det verkar schysst. Mer som ett singleplayer spel med lite mulitplayer ovanpå. Perfekt för mig. Gillar inte MMOG där man måste spela i grupp för att kunna avancera. Hatar att behöva vänta in personer i timmar bara för att spela lite. Tveksamt om jag kommer spela i grupp överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Kan inte påminna mig om något MMO som jag kört så mycket. Kör spelet så mycket jag orkar/har tid. Jag tröttnar ofta fort på MMO. WoW orkade jag med i en halvtimme och när jag testade det några år senare efter Cataclysm och det var lite bättre orkade jag ändå bara nån timme.

Skitskoj i Co-op och coolt att man får slåss om svaren i dialogen så man vet aldrig om det blir dark eller light side beroende på vem som vinner i slumpgeneratorn (då min kompis kör ligh och jag dark så beroende på vems karaktär som får prata blir det olika val). Har också för första gången brytt mig om att Crafta i MMO. verkar klart värt det i gear och det känns inte allt för jobbigt.

Det finns förbättringsområden. T.ex. UI som de sagt är en prioritet och även lite andra saker man skulle vilja ha mer av men som grund verkar det mycket bra. Ännu är det inget jag personligen känner det måste ändras på utan mest bara att man vill ha mer av allt. Mer customization osv. men de har sagt att t.ex. ändra färgerna på gear kommer rätt snart och annat är sånt som förhoppningsvis kommer längre fram.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Jeg har ikke spilt verken beta eller utgivelsesversjonen av SWTOR, men etter å ha fulgt med på livestream o.l. mener jeg å ha lagt merke til følgende negative trekk:

• IP'et er ikke basert på klassisk Star Wars
• SWTOR er egentlig ikke et MMO spill, så interaksjon med andre virker spesielt begrenset
• SWTOR likner litt på Star Trek Online har jeg inntrykk av
• SWTOR synes å likne på WoW (level grind)
• Modellene og teksturene på figurene ser ut til å være simple
• Få eller ingen verktøy for spilleren til å bedrive rollespilling, pga. simpel spillmekanikk
• En altfor simpel spillmekanikk gjør det antagelig umulig å oppleve noen innlevelse med fantasi
• SWTOR har ingen døgnsyklus og virker veldig statisk
• Jeg har ikke sett noen chrome tekstur i SWTOR, mangel på slik metall tekstur virker rart
• Alt av bygninger virker overskalert
• SWTOR har "healing guns" så vidt jeg veit
• SWTOR har personlige skjoldgeneratorer, dette virker veldig anti Star Wars aktig synes jeg
• Lyssaberen er ikke lenger et fryktet våpen, og er sammenliknbar med en stokk
• SWTOR har blastervåpen hvor plasmabolter ikke skytes rett fram men søker seg inn mot mål
• Romskipspilldelen er såpass ensformig at dette virker heller meningsløst
• Speederbike's har visst kun 50% større hastighet enn det å sprinte av hva jeg har hørt
• Modellene av romskipene omkring virker simple synes jeg
• Dialogene med npc'ene virker for simple, er ikke imponert
• Modelleringen av Yoda er latterlig dårlig utført, i SWTOR så likner han mer på noe fra gremlins
• Alt av våpen virker overskalert

SWTOR virker alt for statisk og det er helt uinteressant for meg å engang prøve spillet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decoman:

Jeg har ikke spilt verken beta eller utgivelsesversjonen av SWTOR, men etter å ha fulgt med på livestream o.l. mener jeg å ha lagt merke til følgende negative trekk:

• IP'et er ikke basert på klassisk Star Wars
• SWTOR er egentlig ikke et MMO spill, så interaksjon med andre virker spesielt begrenset
• SWTOR likner litt på Star Trek Online har jeg inntrykk av
• SWTOR synes å likne på WoW (level grind)
• Modellene og teksturene på figurene ser ut til å være simple
• Få eller ingen verktøy for spilleren til å bedrive rollespilling, pga. simpel spillmekanikk
• En altfor simpel spillmekanikk gjør det antagelig umulig å oppleve noen innlevelse med fantasi
• SWTOR har ingen døgnsyklus og virker veldig statisk
• Jeg har ikke sett noen chrome tekstur i SWTOR, mangel på slik metall tekstur virker rart
• Alt av bygninger virker overskalert
• SWTOR har "healing guns" så vidt jeg veit
• SWTOR har personlige skjoldgeneratorer, dette virker veldig anti Star Wars aktig synes jeg
• Lyssaberen er ikke lenger et fryktet våpen, og er sammenliknbar med en stokk
• SWTOR har blastervåpen hvor plasmabolter ikke skytes rett fram men søker seg inn mot mål
• Romskipspilldelen er såpass ensformig at dette virker heller meningsløst
• Speederbike's har visst kun 50% større hastighet enn det å sprinte av hva jeg har hørt
• Modellene av romskipene omkring virker simple synes jeg
• Dialogene med npc'ene virker for simple, er ikke imponert
• Modelleringen av Yoda er latterlig dårlig utført, i SWTOR så likner han mer på noe fra gremlins
• Alt av våpen virker overskalert

SWTOR virker alt for statisk og det er helt uinteressant for meg å engang prøve spillet.

Du verkar ha målat upp stora förväntningar och annorlunda sådana på ett mer realistiskt star wars mmo.
Och du har fel på flertalet punkter,om du är intresserad av att börja spela spelet tycker jag du ska ge det ett försök än att bara spekulera i dess negativa sidor.
Det är galet många som ändrat åsikt direkt när de har börjat spela det.
Men det låter inte som det är något för dig men de krav och önskemål du har.

Permalänk

Har kommit över "hype-tröskeln" lite känner jag. Var med i några test weekends + att jag spelat sen prerelease-starten nu. Tycker det är lättast att dela upp spelet styrkor och svagheter:

Styrkor:
1. Storyn. Den är gripande, men också i mångt och mycket beroende av val av klass. Vissa storylines intresserad mig inte. Det kan därför också bli någonting negativt. Jag gillar t.ex. hur sorcerers ser ut och har tänkt göra en någon gång, men av vad jag testat så tycker jag inte alls om voice actingen och valen känns bara som tre olika grader av douchebag. Det lockar inte mig.

Däremot är jag väldigt gripen av Consular och Bounty Hunters storylines.

2. Polerat. Det är ovanligt välpolerat för mmorpg vid release.

3. PvP. Det här trodde jag verkligen inte att jag skulle gilla, men det är verkligen det som jag helst sysselsätter mig med. Älskar samtliga av de tre warzones man har med. Tycker överlag mycket om den typen av PvP.

4. Flashpoints. Riktigt kul än så länge.

5. Craftingsystemet. Det är skitkul att hålla på med.

6. Companions. Älskar att ha någon mer att gear upp osv.

Negativt
1. Karaktärsskaparen. Vad tänkte de här? Alla raserna är människor med olika färger på huden - blå, gröna, gröna o.sv. Det är riktigt svårt att göra en karaktär som ser bra ut. Människorna ser okej ut, men det andra ser för det mesta ut som något ur en lågbudget film där man sminkat folk blå i ansiktet och kallat dem för utomjordingar.

2. Utrustningen. Börjar redan nu störa mig på hur tråkigt det är med alla rustningar är så lika och sen så är det ju ett problem att ljussablar är lite svåra att variera utseendet på. Ljussabeln i sig är aldrig någonting som jag tyckt varit "häftigt" iofs.

3. Interfacet. Bedrövligt. Det är svårt att se vad man har för buffar/debuffar och för att inte tala om hur knöligt det är att heala. Måtte det komma addons snart.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt tveksamt inställd till fortsatt spelande efter att ha landat på 32.
Jag kommer nog sluta spela efter min gratismånad. Som många sagt så
är det väldigt mycket singleplayervibbar man får när man spelar. Själv så
hinner jag lessna på alla dialoger med NPCs. Gällande dialoger så tycker jag
valen som republic är rätt tråkiga. Antingen är du efterblivet snäll eller
efterblivet elak. Det finns sällan vettiga val. Carebear eller Hitler är det du får
välja mellan, vilket jag tycker är rätt trist. Jag trodde de skulle göra det lite
bättre så som de hypat det.

När vi kommer till combat så måste jag säga att den är katastrofalt dålig.
Som Consular sage har jag väldigt många insta-casts men skadan/effekten
från dem kommer efter flera sekunder pga lååååånga animationer.
Animationerna passar inte cast-timen över huvud taget. Min knockback är
omöjlig för folk att countra i pvp eftersom den redan är castad när folk ser
animationen. Det här är genomgående i hela systemet. Den visuella feedback
spelet ger dig överensstämmer inte riktigt med vad och när något hänt/händer.

Rymduppdragen då? Är de något att ha? Ja och nej. För min del så var
det en stor besvikelse. Har ni spelat Starfox 64 så känner ni igen er.
Jag hade ju hoppats på rymduppdrag som i Star Wars: Battlefront 1/2.
Det skulle vara så otroligt mycket roligare än som det är nu, On-rails pve boredom.
Det är kul typ ett eller två uppdrag, sen har jag lessnat. Som sagt, hade de typ
implementerat riktigt rymdflygande så hade jag nog varit nöjd.

Detta leder oss till pvp. Katastrof. Som vanligt i MMOs nu för tiden så sätter
man in pugs i bgs med mål som kräver koordination och lagspel. Funkar aldrig
och kommer aldrig att funka. Grif-ball, assault & 3p domination, med pugs? Really?
Men det är väl inte det största problemet. Det största problemet är
combat-animationerna som jag nämnde ovan. Det känns som att spela med
500ms när animationerna är sega som sirap. Jag står inte ut helt enkelt, Rift tex,
hade en mycket stabilare grund för combat att stå på.

Sist men inte minst, UI:t. Katastrof här med, Du kan inte flytta, resiza eller
binda vissa knappar "§" tex. tar alltid upp en ny CSR-ticket. Du har bara två
hotbars i mitten, sen har du två på sidorna; en av dessa fyra kan du använda
om du vill ha bättre kontroll över din companion. Då har du helt plötsligt bara
tre hotbars kvar till dina egna skills. Illa. Target of target finns inte, target castbar
är undersized och folk har konstiga hitboxar när du ska klicka på dem.

Andra lite mer allmänna synpunkter då? Companions gillar jag, även om de blir
en nödvändighet när du pve:ar solo. Commendations, rätt soft sätt att få sockets
och gear. Socket-items vars level beror på de sockets du satt i. Bonusquester,
de gillar jag, dock får de mig att ligga 6 lvls framför questerna (wat?). Annars så
har de rätt många rookie-mistakes i spelet. Inget jag kan komma på på rak arm
men det känns väldigt opolerat om du är mmo-veteran. De har även gjort många
konstiga designval. Flightpaths/taxi ser förjävliga ut, åker du flera stationer i rad
så flyger din taxi/speeder som om ett grottmongo styrde. Plötsliga superskarpa
svängar är vardagsmat.

För att jämföra med det senaste stora MMOt som släppts, Rift, så känns detta väldigt opolerat.
Hoppas på ett bra endgame. För min del blir det kanske en månad till för att
spela igenom fler klassquester men om det inte finns vettigt pvp-endgame så
springer jag nog snällt vidare till Aion F2P medan jag väntar på TERA.

Semi Off top: Hade Bioware haft balls så hade de gjort SW:TOR med TERA-combat
och inte ett standard hotkey-mmo. Typ Jedi-Academy combat i MMO-form? Ja tack.

Edit: Blev en lite uppsats. Ni kan kalla mig Mr. Wall of text.
Edit 2: Sitter och pillar med talents. Rätt besviken över att man inte kan hybridspecca
för fem öre. Det blir gimpat som fan, antar att jag är bortskämd efter att ha spelat Rift.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Jag är rätt tveksamt inställd till fortsatt spelande efter att ha landat på 32.
Jag kommer nog sluta spela efter min gratismånad. Som många sagt så
är det väldigt mycket singleplayervibbar man får när man spelar.

detta är väl det som får mig mest avtänd på att börja spela. lutar nog åt att jag köper spelet och spelar gratisdagarna man får med dock.