Dator börjar lagga efter någon timmes användning?

Permalänk
Medlem

Dator börjar lagga efter någon timmes användning?

Hej!

Vet inte ifall jag är rätt här bland alla forumdelar, någon mod får flytta annars

Problemet är att datorn börjar lagga efter några timmar, oavestt om jag spelar eller surfar.
Det hände första gången när jag lirade bf3, så tänkte att det kanske var grafikkorten eller cpu'n som blev varma. Men när jag öppnade coretemp så låg kärnorna på mellan 70-80grader. Sedan öppnade jag ccc och upptäckte att värmen där låg på 72 respektive 82grader. Så jag testade starta om datorn och vipps så funkade det igen.

Senare samma kväll så spelade jag fortfarande bf, och då var problemet ännu knepigare. Då satt jag på mumble och snackade samtidigt, då började ljudet lagga där först, sedan i bf, och sen efter en till stund så kom lagget även i grafiken. Fast jag ville inte avsluta bf riktigt då jag hade bra poäng (ur mitt perspektiv) så jag fortsatte trots det. Det laggade något fruktansvärt, hjälte inte att sänka grafiken eller upplösningen. Men när jag väl satte mig och STYRDE helikoptern, då slutade grafiken och ljudet att lagga och allt flöt på som vanligt. Tröttnade då på datorn och stängde av efter spelet var klart.

Dagen efter så satt jag och surfade då jag var lite sur över lagget på bf. Men då på youtube så började ljudet lagga, aja tänkte jag, youtube är ju trots allt youtube. Men sedan så började ju även grafiken lagga vilket sida jag än gick in på.

Som sagt, VAD ÄR PROBLEMET?! Blir inte klok av detta, har inte bytt ut något strax innan problemet och har inte installerat något precis innan heller förutom google sketchup vilket jag finner oerhört långsökt?

Kortfattat: Datorn börjar lagga efter någon timmes användning (oavsett vad man gör), när man startar om datorn så fungerar allt klockrent.

Tack på förhand!

Mvh

Visa signatur

AsRock Extreme4 Gen3 || Intel i5 2500k || Sapphire Radeon hd6970 CF || Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 8gb || EVGA Supernova G2 750w || Intel 320 160gb || Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem
Skrivet av stRaend:

Det hände första gången när jag lirade bf3, så tänkte att det kanske var grafikkorten eller cpu'n som blev varma. Men när jag öppnade coretemp så låg kärnorna på mellan 70-80grader.

Har du stock kylare? nybygge?
Tycker 80 grader låter väldigt högt, min i5'a ligger på max 50, dock så har jag en khüler 620.
Kolla om din cpu kylare är igendammad/sitter löst

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Har du stock kylare? nybygge?
Tycker 80 grader låter väldigt högt, min i5'a ligger på max 50, dock så har jag en khüler 620.
Kolla om din cpu kylare är igendammad/sitter löst

Delarna köptes och byggdes vid bf3 releasen och det är stock kylare. Såg inte ut att vara så mycket damm eller något sådant. Den sitter inte löst heller, och om den hade gjort det så hade ju problemet kommit tidigare tror jag.

Körde driver sweep på grafikdrivrutinerna nu och installerade dom senaste, fick det tipset av en polare men verkar skumt om det skulle vara det. Ska testa spela lite nu och se ifall något är annorlunda idag.

Visa signatur

AsRock Extreme4 Gen3 || Intel i5 2500k || Sapphire Radeon hd6970 CF || Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 8gb || EVGA Supernova G2 750w || Intel 320 160gb || Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Har du extra fläktar i chassit? Eller bara de som följer med?

Define R3 är ett varmt chassi utan extra fläktar.. och om processorn blir för varm klockar den väl ner om den inte stänger av sig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har du extra fläktar i chassit? Eller bara de som följer med?

Define R3 är ett varmt chassi utan extra fläktar.. och om processorn blir för varm klockar den väl ner om den inte stänger av sig.

har 3st 140mm och 3st 120mm ifrån fractal design och dom är väl inte dom bästa kanske. Men känns inte som att processorn bör klocka ner sig vid 70-80 grader? + att den legat där förut utan problem.

Visa signatur

AsRock Extreme4 Gen3 || Intel i5 2500k || Sapphire Radeon hd6970 CF || Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 8gb || EVGA Supernova G2 750w || Intel 320 160gb || Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Kör själv med samma uppsättning fläktar.. förutom där bak där fläkten till min Antec Kuhler 620 sitter..
Min överklockade 965 ligger på 49C i load och 27C i idle.. Med stockkylaren låg den i 55-65C i load och 36 i idle.

Hur det är med Intel processorer har jag ingen större erfarenhet, då jag aldrig ägt någon, förutom i laptopen. Så jag vet inte hur de uppför sig vid värmeproblem..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Får väl uppdatera här, körde som sagt driver sweeper och installerade de senaste drivrutinerna. Samtidigt som detta så gick jag in och ändrade så att båda korten fick jobba hela tiden, och nu så fungerar det utan problem än så länge. Har spelat i ett antal timmar nu så aa, får väl säga att "problemet är löst"

Visa signatur

AsRock Extreme4 Gen3 || Intel i5 2500k || Sapphire Radeon hd6970 CF || Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 8gb || EVGA Supernova G2 750w || Intel 320 160gb || Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Du borde verkligen fixa en ny kylare. Har även jag en i5 2500k med enorma värmeproblem under load (75c unjefär) och jag beställde en ny kylare direkt när jag såg dem tempsen. Det är inte bra att ligga på dem temperaturerna under lång tid.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

75c i load är väl inte så farligt?

Under lång tid kan det vara det. Det sänker i alla fall livslängden. Har en polare som jobbar på Inet i stockholm och han rekommenderar i alla fall att försöka vara en bit under det. Det gör inget om du kör med det i några veckor, men som sagt så kan livslängden ta rätt rejäl stryk, han brukar rekommendera kunder att byta kylare vid över 70 grader i alla fall.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Under lång tid kan det vara det. Det sänker i alla fall livslängden. Har en polare som jobbar på Inet i stockholm och han rekommenderar i alla fall att försöka vara en bit under det. Det gör inget om du kör med det i några veckor, men som sagt så kan livslängden ta rätt rejäl stryk, han brukar rekommendera kunder att byta kylare vid över 70 grader i alla fall.

ska beställa en corsair h80 så fort jag får tid och lust till det förmodligen framåt julen.

Visa signatur

AsRock Extreme4 Gen3 || Intel i5 2500k || Sapphire Radeon hd6970 CF || Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 8gb || EVGA Supernova G2 750w || Intel 320 160gb || Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det inte igen, laggar och har sig. Core temp visar 38-40 grader. Fast nu har jag spelat bf i 3 timmar och surfat i kanske 1 timme. så tycker inte tempen är så jätte konstig?

några fler förslag? som sagt, tror inte det är tempen då den laggar även just nu.

Visa signatur

AsRock Extreme4 Gen3 || Intel i5 2500k || Sapphire Radeon hd6970 CF || Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 8gb || EVGA Supernova G2 750w || Intel 320 160gb || Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Ingen som har något tips? Börjar bli lite jobbigt nämligen.. Försöker göra lite själv men har inte fått något genombrott än.

Visa signatur

AsRock Extreme4 Gen3 || Intel i5 2500k || Sapphire Radeon hd6970 CF || Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 8gb || EVGA Supernova G2 750w || Intel 320 160gb || Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Börjat lokalisera problemet, när det är fullt på servern (bf3) så börjar det efter någon timme att lagga (förutom då jag KÖR helikoptern). Men nu när jag suttit uppe till 4-6 på morgonen och "tränat" så har det inte laggat alls? Och då är det kanske 2-5st som spelar? Då laggar det inte någon gång.. Så har det något med mitt bf3 att göra?

Nästa gång det börjar lagga så tänkte jag testa att stänga av bf3 och alla tillhörande program, låta dom ligga nere i en halvtimme eller något. Och starta det igen för att se vad som händer.

Om inte någon vänlig själ kan komma med något annat förslag som kanske hjälper?

Visa signatur

AsRock Extreme4 Gen3 || Intel i5 2500k || Sapphire Radeon hd6970 CF || Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 8gb || EVGA Supernova G2 750w || Intel 320 160gb || Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Hur mycket minne har du i burken? BF har rätt mycket minnesläckor och efter ett par timmars spelande så allokerar den nästan 30% mer minne än vad spelet faktiskt behöver. Ladda ner Memory Cleaner som är gratis, och testa att rensa minnet när du stöter på problemet.

8gb corsair vengeance eller hur det stavas. tror dom ligger på 1866mhz, eller också 1600mhz. tack! Ska testa detta så fort jag får tid att spela igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AsRock Extreme4 Gen3 || Intel i5 2500k || Sapphire Radeon hd6970 CF || Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 8gb || EVGA Supernova G2 750w || Intel 320 160gb || Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Har inte testat ännu men tog hem instant memory cleaner (antar att det är liknande?) . Och där står det att jag bara har 4096mb installerat? Men när jag kollar i windows så står det 8gb?

http://imageshack.us/f/638/namnlsfl.jpg/

Visa signatur

AsRock Extreme4 Gen3 || Intel i5 2500k || Sapphire Radeon hd6970 CF || Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 8gb || EVGA Supernova G2 750w || Intel 320 160gb || Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

hjälpte inte ...

Visa signatur

AsRock Extreme4 Gen3 || Intel i5 2500k || Sapphire Radeon hd6970 CF || Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 8gb || EVGA Supernova G2 750w || Intel 320 160gb || Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

EDIT: ingen som har en aning?

Visa signatur

AsRock Extreme4 Gen3 || Intel i5 2500k || Sapphire Radeon hd6970 CF || Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 8gb || EVGA Supernova G2 750w || Intel 320 160gb || Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stRaend:

INGEN SOM HAR EN ANING?!

Inlägg som inte tillför diskussionen något utan enbart är ämnade att flytta tråden högre upp, sk bumpning, bryter mot §4 i våra regler.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns den regeln, en ren rättvisefråga.

Att dessutom skrika (caps) är inte speciellt trevligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Kolla om processorn klockar ned sig? Förstår inte varför inte någon har nämnt detta. Program för detta är t.ex Hwinfo32. Ha på "sensor", slå igång spelet, spela tills det laggar, tabba ut snabbt och se Current temp samt hastighet på prollen.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Inlägg som inte tillför diskussionen något utan enbart är ämnade att flytta tråden högre upp, sk bumpning, bryter mot §4 i våra regler.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns den regeln, en ren rättvisefråga.

Att dessutom skrika (caps) är inte speciellt trevligt.

Förlåt för min attityd men det börjar bli vääldigt irriterande..

Skrivet av Demonoidz:

Kolla om processorn klockar ned sig? Förstår inte varför inte någon har nämnt detta. Program för detta är t.ex Hwinfo32. Ha på "sensor", slå igång spelet, spela tills det laggar, tabba ut snabbt och se Current temp samt hastighet på prollen.

Okej, men när jag tabbat ur så ligger processorn på 70-80 på alla kärnor. DaBone nämnde att den kan klocka ner sig om den blir för varm i tidigare inlägg.

Kan ju dock nämna att jag gjort framsteg, har snackat med polare via mumble samtidigt. testade att inte göra det igår, och det fungerade felfritt. Men då till min nästa fundering, varför gör det så? Någon mer som har problem med mumble? Körde först med mumble och då började det lagga innan jag ens startade spelet (surfat 1 timme före) och när jag startade om datorn så fungerade det felfritt i ca 6-7 timmar innan jag var tvungen att lägga mig. Jag har version "1.2.3" på mumble.

Hoppas någon kunnig kommer och svarar på detta..

Visa signatur

AsRock Extreme4 Gen3 || Intel i5 2500k || Sapphire Radeon hd6970 CF || Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 8gb || EVGA Supernova G2 750w || Intel 320 160gb || Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Känner att jag kan ha något liknande problem med min HTPC. Muspekaren och animationer osv blir lite hackiga när den stått på något dygn. En omstart så flyter allt på igen. Alla temperaturer är långt under farliga gränser, känns som något hårdvarufel eller drivrutiner som spökar för min del

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Under lång tid kan det vara det. Det sänker i alla fall livslängden. Har en polare som jobbar på Inet i stockholm och han rekommenderar i alla fall att försöka vara en bit under det. Det gör inget om du kör med det i några veckor, men som sagt så kan livslängden ta rätt rejäl stryk, han brukar rekommendera kunder att byta kylare vid över 70 grader i alla fall.

men det är väl klart att han vill sälja kylare

duh

Dold text
Skrivet av stRaend:

Förlåt för min attityd men det börjar bli vääldigt irriterande..

Okej, men när jag tabbat ur så ligger processorn på 70-80 på alla kärnor. DaBone nämnde att den kan klocka ner sig om den blir för varm i tidigare inlägg.

Kan ju dock nämna att jag gjort framsteg, har snackat med polare via mumble samtidigt. testade att inte göra det igår, och det fungerade felfritt. Men då till min nästa fundering, varför gör det så? Någon mer som har problem med mumble? Körde först med mumble och då började det lagga innan jag ens startade spelet (surfat 1 timme före) och när jag startade om datorn så fungerade det felfritt i ca 6-7 timmar innan jag var tvungen att lägga mig. Jag har version "1.2.3" på mumble.

Hoppas någon kunnig kommer och svarar på detta..

har du överklockat din processor/moderkort/minnen?

Kan ju vara moderkortet som knasar sig pga instabilitet i biosens inställningar - ta och resetta till default values..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

men det är väl klart att han vill sälja kylare

duh

Dold text

har du överklockat din processor/moderkort/minnen?

Kan ju vara moderkortet som knasar sig pga instabilitet i biosens inställningar - ta och resetta till default values..

Inte klockat något faktiskt..

Visa signatur

AsRock Extreme4 Gen3 || Intel i5 2500k || Sapphire Radeon hd6970 CF || Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 8gb || EVGA Supernova G2 750w || Intel 320 160gb || Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

men det är väl klart att han vill sälja kylare

duh

Dold text

.

En extra jobbare på inet där jag inte ens bor som dessutom är en nära vän skiter väl fullkomligt i det. Han länkade till och med till komplett där jag köpte den för den var lite billigare.

Så jävla korkat skrivit, du får veckans facepalm.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

En extra jobbare på inet där jag inte ens bor som dessutom är en nära vän skiter väl fullkomligt i det. Han länkade till och med till komplett där jag köpte den för den var lite billigare.

Så jävla korkat skrivit, du får veckans facepalm.

Ta det lugnt.
Att han hjälper en vän och rekommenderar dig att köpa en kylare där det är bäst pris gör väl honom bara till en vän? Vad är det som är så extraordinärt med det?! Jag syfta inte på hans rekommendation till dig personligen.

Men det jag menar är; En säljare kommer ju så klart rekommendera dig som KUND att köpa en ny kylare...
Vilket du sa att han gjorde till andra kunder.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Har du installerat om Windows mm EFTER att du byggde färdigt datorn?
Har du inte gjort det så blir det huvudvärk och seg dator. Driver sweep och liknande räcker inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Har du installerat om Windows mm EFTER att du byggde färdigt datorn?
Har du inte gjort det så blir det huvudvärk och seg dator. Driver sweep och liknande räcker inte.

vad menar du med byggt färdigt? om du menar efter jag bytte nätagg så nej det har jag inte. tyckte inte det skulle behövas. men eftersom det inte laggar när jag inte kör mumble så tror jag inte på den iden.

Har förut haft caps lock som talknapp i mumble, testade byta till en annan och då fungerade det igen utan att lagga? har det någon betydelse om man trycker på caps ofta? tänkte om det kanske kan sega ner datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AsRock Extreme4 Gen3 || Intel i5 2500k || Sapphire Radeon hd6970 CF || Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 8gb || EVGA Supernova G2 750w || Intel 320 160gb || Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem
Skrivet av stRaend:

Delarna köptes och byggdes vid bf3 releasen och det är stock kylare.

Skrivet av stRaend:

vad menar du med byggt färdigt? om du menar efter jag bytte nätagg så nej det har jag inte. tyckte inte det skulle behövas. men eftersom det inte laggar när jag inte kör mumble så tror jag inte på den iden.

Nej, Inte för nätagget MEN du skrev att du köpt flera delar vid bf3 releasen så det måste vara mer än nätagget som du köpt.

Även om du gjorde det så kan du fått in vad som helst i Windows sedan dess som nu ställer till det. Därför är det en bra ide att ändå installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Nej, Inte för nätagget MEN du skrev att du köpt flera delar vid bf3 releasen så det måste vara mer än nätagget som du köpt.

Även om du gjorde det så kan du fått in vad som helst i Windows sedan dess som nu ställer till det. Därför är det en bra ide att ändå installera om.

Köpte allt nytt så det är en ny dator? Fast som sagt, har haft talk knappen för mumble på caps och då börjar det lagga efter ett tag. men nu har jag flyttat den till en knapp på musen och nu funkar det som vanligt igen.

men någon mer som har liknande problem?

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Alltså att datorn segar ner sig ifall man trycker på caps lock mycket? Verkar vara det som är problemet.

Visa signatur

AsRock Extreme4 Gen3 || Intel i5 2500k || Sapphire Radeon hd6970 CF || Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz CL9 8gb || EVGA Supernova G2 750w || Intel 320 160gb || Corsair Carbide Air 540