Gigabyte GeForce GTX 580 vs XFX Radeon HD6970

Permalänk
Medlem

Gigabyte GeForce GTX 580 vs XFX Radeon HD6970

En ny dator ska strax införskaffas, men grafikkorten och dess djungel förvirrar mig.

Jag har två alternativ (enligt mig själv), antingen så väljer jag en Gigabyte GeForce GTX 580 3072MB och kör singel eller införskaffar två stycken XFX Radeon HD6970 2048MB och crossfire-bryggar dessa.
Prisskillnaden är trots allt 1500 spänn.

Men har som sagt svårt att bestämma mig och frågar därmed er vad som egentligen är bäst.

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

kör på dubbla 6970, presterar bättre än ett 580.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar alltid ett singelkort framför SLI/CF eftersom det är problemfritt!
Visst är SLI/CF starkare men det tillkommer så mycket annat som kan bli jobbigt, såsom att man måste ha ett starkt nätaggregat, kan bli värmeproblem, drivrutinsproblem, vissa spel stödjer det inte m.m.

Varför har du valt ett GTX 580 med 3GB VRAM? Om du spelar med endast 1 skärm så kan du köpa ett billigare kort med 1.5GB VRAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Jag föredrar alltid ett singelkort framför SLI/CF eftersom det är problemfritt!
Visst är SLI/CF starkare men det tillkommer så mycket annat som kan bli jobbigt, såsom att man måste ha ett starkt nätaggregat, kan bli värmeproblem, drivrutinsproblem, vissa spel stödjer det inte m.m.

Varför har du valt ett GTX 580 med 3GB VRAM? Om du spelar med endast 1 skärm så kan du köpa ett billigare kort med 1.5GB VRAM

Det första stycket får jag nog hålla med om även om jag sitter med SLI ^^

Det andra håller jag inte med om. Jag tycker att 1gb är allt för lite vid 1080p och höga AA och texturer, 1.5 likaså så 3gb är absolut inte fel att ta även om man bara sitter med en skärm. Det är iaf vad jag hade gjort om jag satt inför valet mellan 1.5 och 3 gb.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

kör på dubbla 6970, presterar bättre än ett 580.

Varför jämföra ett kort för 3700:- mot två för typ 6500:-? :/

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av megaman1:

Varför jämföra ett kort för 3700:- mot två för typ 6500:-? :/

prisvärdare men han väljer ju själv vad han ska välja.

Permalänk
Medlem

hade kört på 6970 cf, sitter på det sj och har inte haft några problem än så länge

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Oj, tack så mycket för hjälpen alla.

Som sista grej, skulle man kunna byta ut de två HD 6970'rna mot ett HD 6990 istället? Det är trots allt samma minnesmängd fast på ett singelkort, så kan man dubblera någon gång i framtiden, om sisådär 100 år när man har råd igen. Plus att det blir ett uns billigare.

Permalänk
Medlem

ja 6990 går fint det med, kan du uppgradera med ett 6970 till sen och köra trifire

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

Varför jämföra ett kort för 3700:- mot två för typ 6500:-? :/

Vart finns ett GTX 580 3Gb för så lite?!?! Blir överlycklig om du kan länka

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burning:

En ny dator ska strax införskaffas, men grafikkorten och dess djungel förvirrar mig.

Jag har två alternativ (enligt mig själv), antingen så väljer jag en Gigabyte GeForce GTX 580 3072MB och kör singel eller införskaffar två stycken XFX Radeon HD6970 2048MB och crossfire-bryggar dessa.
Prisskillnaden är trots allt 1500 spänn.

Men har som sagt svårt att bestämma mig och frågar därmed er vad som egentligen är bäst.

Tack på förhand.

Vänta på Radeon 7000 serie som släpps om någon vecka bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Vänta på Radeon 7000 serie som släpps om någon vecka bara!

Papperslansering får du skriva, att få tag på ett kort kan nog man vänta till slutet av januari början på febuari om inte senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Vart finns ett GTX 580 3Gb för så lite?!?! Blir överlycklig om du kan länka

Ja nu var det ett tag sen jag skrev det och då hade cdon en kampanj på just gigabyte kortet för 3700:-
tror inte det finns kvar idag.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE