Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hundratusentals Mini Displayport till HDMI-kablar stoppas för licensbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Att det skulle så mycket vara dyrare att tillverka är ingen annat än trams. Är inte dyrare än USB 3.0.

Nja, är ganska säker på att TB är dyrare att tillverka. 10 Gb/s full duplex 4 kanaler (sammanlagt 80 Gb/s, 40 Gb/s vardera håll) jämfört med 5 Gb/s full duplex en kanal (sammanlagt 10 Gb/s, 5 Gb/s vardera håll) .
(Obs, detta är per kontroller-chip och inte port)

Kostar dessa två lika mycket att tillverka, så förstår jag inte varför USB 3.0 ligger så långt efter i specifikationerna.
Sen är det förstås som du säger också, att det faktiskt är höga utvecklingskostnader som skall betalas tillbaka. Men detta ligger snarare under licensavgiften, som jag dessvärre inte vet så mycket om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Nja, är ganska säker på att TB är dyrare att tillverka. 10 Gb/s full duplex 4 kanaler (sammanlagt 80 Gb/s, 40 Gb/s vardera håll) jämfört med 5 Gb/s full duplex en kanal (sammanlagt 10 Gb/s, 5 Gb/s vardera håll) .
(Obs, detta är per kontroller-chip och inte port)

Kostar dessa två lika mycket att tillverka, så förstår jag inte varför USB 3.0 ligger så långt efter i specifikationerna.
Sen är det förstås som du säger också, att det faktiskt är höga utvecklingskostnader som skall betalas tillbaka. Men detta ligger snarare under licensavgiften, som jag dessvärre inte vet så mycket om.

Överföringshatigheten har nog väldigt lite med priset att göra. Små serier påverka självklart tillverkningskostnaden. Men jag syftar på att just själva tillverkningsprocessen av halvledare skulle vara dyrare för TB rent generellt. Jämför gärna med Ethernet som når samma överföringshastighet som TB. Det som gör TB unik, är precis som du säger, dess mångsidighet och det tack vara dess protokoll.
Att USB är efter beror - om jag tillåts spekulera - nog på kravet på bakåtkompabilitet, att det delvist bygger på befintlig teknik (gammalt protokoll och gränssnitt) samt politik; det är ju ett antal företag bakom USB med varierande intressen, eller?
Ovan är såklart bara hur jag resonerar och jag argumenterar bara för argumentationens skull

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Överföringshatigheten har nog väldigt lite med priset att göra. Små serier påverka självklart tillverkningskostnaden. Men jag syftar på att just själva tillverkningsprocessen av halvledare skulle vara dyrare för TB rent generellt. Jämför gärna med Ethernet som når samma överföringshastighet som TB.

Det förstås.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Att USB är efter beror - om jag tillåts spekulera - nog på kravet på bakåtkompabilitet, att det delvist bygger på befintlig teknik (gammalt protokoll och gränssnitt) samt politik; det är ju ett antal företag bakom USB med varierande intressen, eller?

Spekulerar är det vi gör.

Det låter absolut sannolikt.

Min teori är hursomhelst att de bakom USB 3.0 vill ha en stor spridning av protokollet i alla sorters produkter, utan att påverka priset och givetvis det du sa, bakåtkompatibiliteten. Detta bryr sig inte Intel om med TB i samma utsträckning, då det är mer en 'premium'-funktion för mer nischade produkter.

Om nu USB 3.0 faktiskt skulle vara billigare att tillverka, så att säga.
Men dessa priser som jag tycker mig ha läst, kan har varit med licensavgifter inräknat samt eventuella marginaler för utvecklingskostnad.
Hittar tyvärr inte artikeln jag tänker på.

Men jag har för mig att ren tillverkningskostnad skulle vara ca 10 ggr högre för TB iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Min teori är hursomhelst att de bakom USB 3.0 vill ha en stor spridning av protokollet i alla sorters produkter, utan att påverka priset och givetvis det du sa, bakåtkompatibiliteten. Detta bryr sig inte Intel om med TB i samma utsträckning, då det är mer en 'premium'-funktion för mer nischade produkter.

Det är lite så jag tänker också. Resten är Snillen spekulerar

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är lite så jag tänker också. Resten är Snillen spekulerar

Då återstår att se ifall TB blir billigare under året 2012. Annars får vi hoppas på en 'ThunderPort'.