Intel Thunderbolt på bred front i april 2012

Permalänk
Avstängd

Trevligt men inget oväntat: Apple har alltid legat i framkant vad gäller användarvänlighet för sina kunder.:) En trevlig och väntad nyhet helt enkelt!:)

God fortsättning kära forumkollegor!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anders_w:

Jag gissar att Intel vill få med detta (och pcie3) på moderkort för Ivybridge. Kommer dessa då ha USB3?
Förvisso är mer prestanda bra och kan ju komma att nyttjas men jag försöker komma på användningsområden idag ....
om jag inte kör appleskärm (med allt inkopplat via den) så , ja ...
Hjälp mig ... är det några tillfällen där DVI eller DP inte räcker till ur prestanda hänseende?
Ska den ersätta USB så måste jag ju byta alla USB enheter (likaså om DVI/DP ska ersättas) ...
Exakt hur blir det enklare/färre kontakter iom TB? Seriekopplar man allt på en ingång?

De portarna går fint till en monitor, Thunderbolt kan du däremot koppla vidare till nästa monitor samt koppla in en massa tillbehör i skärmarna, du får en kabel från datorn till båda dina 30" monitorer och dessutom har du dem som dockningsstationer för tiilbehör som inte kräver väldigt höga överföringshastigheter, tangentbord o mus, ljud, usbminnen, sånt kopplas i monitorn, kanske även diskar om man inte har snabba modeller som kanske inte ska sitta på en "2 monitorport" för det går åt lite kapacitet för monitorerna, i framtiden gör thunderbolt att man kan bygga in grafikkortet i monitorn, det borde kunna minska kraven på bandbredd om man får fram ett nytt sätt att komunicera med en sådan monitor, tänk att tex mata upp en mpg ström och låta monitorns grafikkort ta hand om den, då behövs det ca 50Mbit/s istället för att överföra flera Gbit/s, då skulle man kunna sätta ihop flera monitorer till en osv...
Så nog kan man göra nya saker med thunderbolt om man tillåter det och inte stänger in det med drm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av anders_w:

Jag gissar att Intel vill få med detta (och pcie3) på moderkort för Ivybridge. Kommer dessa då ha USB3?
Förvisso är mer prestanda bra och kan ju komma att nyttjas men jag försöker komma på användningsområden idag ....
om jag inte kör appleskärm (med allt inkopplat via den) så , ja ...
Hjälp mig ... är det några tillfällen där DVI eller DP inte räcker till ur prestanda hänseende?
Ska den ersätta USB så måste jag ju byta alla USB enheter (likaså om DVI/DP ska ersättas) ...
Exakt hur blir det enklare/färre kontakter iom TB? Seriekopplar man allt på en ingång?

Här är ett trevligt användnignsområde: http://www.tomshardware.com/news/ViDock-Thunderbolt-PCI-Expre...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Hoppas detta kan slå igenom nu när firewire är uträknat för alla som inte är proffsandvändare iom USB standarden.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Lite roligt att se så skilda förhoppningar på saker och ting. Killarna på jobbet som sitter och designar hårdvara sitter och hoppas på att det kommer gå dåligt för TB. Själv sitter jag och utvecklar firmware till hårdvaran som de designar (ibland annan hårdvara också) och har extremt blandande känslor.

När/om de går tillbaka till optik, ja eller Light Peak som det kallades innan det blev koppar lösning så kommer nog flera bli positiva.

Heh, jo. Egentligen är jag mest glad över att världen börjat tänka mer medie-löst. Där mediet i det här fallet är "kabel". Inte tp-kabel, hdmi-kabel, tosslink-kabel. Utan bara kabel.

På samma sätt mediet "papper" skiter i vad som trycks på det. Kan ju lika gärna vara en skärm, eller virkat på den duk.
Önskar bara att kvitto-människorna också inser att "kvitto" inte är själva pappret, utan själva datan som representeras av texten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MiG|ISbit:

Heh, jo. Egentligen är jag mest glad över att världen börjat tänka mer medie-löst. Där mediet i det här fallet är "kabel". Inte tp-kabel, hdmi-kabel, tosslink-kabel. Utan bara kabel.

På samma sätt mediet "papper" skiter i vad som trycks på det. Kan ju lika gärna vara en skärm, eller virkat på den duk.
Önskar bara att kvitto-människorna också inser att "kvitto" inte är själva pappret, utan själva datan som representeras av texten.

Okay jag förstår. Dock är jag inte helt övertygad om att TB kommer att vara lösningen som du letar efter.

Nu har jag inte personligen någon erfarenhet av TB men de killar på jobbet som satt och försökte hjälpa lite forskare för snart ett år sedan hamnade direkt i problem med att överföringshastigheten inte alls kom upp i den som Intel specificerade. Även om jag inte sätt siffror på det så kommer det kommentarer från flera håll om att den bandbredd som Intel pratar om är i "best case" fall och det är inte speciellt lätt att uppnå.

Frågan är hur det kommer bli när de återkommer med Light Peak, då tror jag att bandbräddsproblemet är löst men då pratar vi ju om nytt gränssnitt igen som men stor sannolikhet inte kommer vara kompatibel med TB.

Permalänk

Kan det bli något TB för AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datar:

Detta är ju bra! För vore det inte trevligt att skippa den tjocka och fula DVI (även VGA) kontakten för en mindre lite smidigare kontakt.. Visst, TB skärmar kommer väl men det finns ju DisplayPort skärmar och TB är ju bakåtkompatibel.

Hur kan det vara "bakåtkompatibelt" när DisplayPort är snabbare? Displayport är en mycket bättre standard, högre bandbredd och lika flexibel.

Skrivet av skog1s:

Bryr mig inte om några påslag, så länge vi alla får färre sladdar & högre hastighet så betalar jag gärna några kr mer! Och eftersom Asus, Asrock, Gigabyte och Sony hoppar på tåget så kommer alla andra tillverkare att göra det med.
Så till slut så kommer Thunderbolt att vara en standard! Så som det ska vara med andra ord

När usb redan varit marknadsledande i 20 år kommer inte thunderbolt slå igenom enkelt. Usb minnen passar t.ex. inte i porten, utan det kommer som mest fylla en nisch-funktion till en början (entusiaster kasnke) ungefär som sandy bridge-e. Jag skulle inte betala 200kr extra för Thunderbolt när usb3 redan är integrerat i de allra flesta moderkorten, och ungefär 90% av alla externa enheter fungerar med denna port. Kolla bara på e-sata, varför skulle man använda det? Det är också en standard som finns på väldigt många moderna datorer, men fungerar i princip bara för externa hårddiskar.

Skrivet av RHWarrior:

Mmm, har för mig att FireWire var framtaget av i huvudsak Apple, så det kanske låg licenskostnader där och annat sånt som vissa inte tyckte om, säkert politik också bakom utbredningen av olika system.
USB däremot hade nog Intel mer än ett finger i, Intel tycker om "dumma" periferisystem (och rent allmänt system) i PC-datorer som behöver ompyssling av CPU mest hela tiden, av förklarliga skäl.

Tyvärr medför det att USB presterar röv under förhållanden med hög CPU-last på datorn, och inte är sådär jättesnabbt om man hakar på flera enheter (=diskar) på samma port heller. Det är framförallt multitaskingen som är dålig.

Jag har inte provat USB3 - men om det följer trenden fungerar det inte smartare, utan har mest högre överföringshastighet.

Det har inte så stor del med cpu-belastningen att göra (det mesta ska skötas av kontrollerchippet, beroende på kvalitet, och DMA), det har mycket mer med att göra att usb är ett hubbat gränssnitt och inte ett switchat, så så fort någon enhet vill prata med datorn (eller såklart tvärt om) får alla detta paket, och när flera skickar samtidigt blir det kollitioner och massa väntetider. Det är snarlikt trådlösa nätverk, om du har en enhet (i en icke störd miljö) kommer du vara nära den teoretiska bandbredden, man om du har 10 enheter (utan en bra kontroller, kolla upp ruckus wireless om ni är intresserade) kommer summan av deras bandbredder vara långt under hälften av dina 11/54/150/300Mbit snarare närmare 20%. Därför går det åt skogen när du vill ha mycket bandbredd från flera enheter samtidigt.

Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna ha externa grafikkort mha Thunderbolt? Speciellt på laptops tänker jag..?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG|ISbit:

Heh, jo. Egentligen är jag mest glad över att världen börjat tänka mer medie-löst. Där mediet i det här fallet är "kabel". Inte tp-kabel, hdmi-kabel, tosslink-kabel. Utan bara kabel.

På samma sätt mediet "papper" skiter i vad som trycks på det. Kan ju lika gärna vara en skärm, eller virkat på den duk.
Önskar bara att kvitto-människorna också inser att "kvitto" inte är själva pappret, utan själva datan som representeras av texten.

Den kabeln finns redan. Nätverkskablen och den finns dessutom redan optisk.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Rekordmedlem

Det har inte hänt så mycket sedan usbn kom, esata finns på en del, men det är samma signaler som inne i burken, bara att kontakten är placerad externt, så att det kommer ett försök till en ny standard som ska kunna samordna allt är väl bra, det har inte hänt mycket med våra externa bussar på 15år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niblie:

Skulle man inte kunna ha externa grafikkort mha Thunderbolt? Speciellt på laptops tänker jag..?

Svar ja

http://www.theverge.com/2011/06/27/sony-vaio-z-debuts-in-euro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Thunderbolt har potential måste jag säga. Se på de nya Apple-skärmarna som exempel - man kopplar en enda kabel från Macbooken till skärmen, så får man både bild och alla tillbehör som kopplas till skärmen (t ex mus, tangentbord, extern lagring, you name it) inkopplade till laptopen.

Skrivet av mrqaffe:

De portarna går fint till en monitor, Thunderbolt kan du däremot koppla vidare till nästa monitor samt koppla in en massa tillbehör i skärmarna, du får en kabel från datorn till båda dina 30" monitorer och dessutom har du dem som dockningsstationer för tiilbehör som inte kräver väldigt höga överföringshastigheter, tangentbord o mus, ljud, usbminnen, sånt kopplas i monitorn, kanske även diskar om man inte har snabba modeller som kanske inte ska sitta på en "2 monitorport"

*Inlägget är nerkortat

Precis samma som DisplayPort 1.2 redan kan

Lite av det står med här. Alla länkar till lite mer exakta förklaringar är olyckligtvis brutna just nu.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Inaktiv

betyder detta att man kommer kunna köra apple displays på en pc i framtiden? med PCI-E som har dessa uttag.. utan behöva krångla med en adapter för cirka tusingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

Jag gissar att Intel vill få med detta (och pcie3) på moderkort för Ivybridge. Kommer dessa då ha USB3?
Förvisso är mer prestanda bra och kan ju komma att nyttjas men jag försöker komma på användningsområden idag ....
om jag inte kör appleskärm (med allt inkopplat via den) så , ja ...
Hjälp mig ... är det några tillfällen där DVI eller DP inte räcker till ur prestanda hänseende?
Ska den ersätta USB så måste jag ju byta alla USB enheter (likaså om DVI/DP ska ersättas) ...
Exakt hur blir det enklare/färre kontakter iom TB? Seriekopplar man allt på en ingång?

För externa grafikkort tror jag inte DisplayPort lämpar sig. i övrigt nej. Eller om du har ett gäng externa SSD'er så har du ju alltid nytta av mer bandbredd

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Niblie:

Skulle man inte kunna ha externa grafikkort mha Thunderbolt? Speciellt på laptops tänker jag..?

Thunderbolt är egentligen bara en PCIe port (x4), så allt som kan köras på ett vettigt sätt på PCIe x4 kan hanteras av Thunderbolt.

Grafikkort är definitivt något som kan köras på Thunderbolt, att det bara är x4 är i praktiken inte så viktigt då texturer och liknande ändå inte skickas över PCIe, utan tas direkt från GPU RAM.

Det är rent tekniskt möjligt att köra ett grafikkort över USB, men prestanda blir inte alls i närhet av Thunderbolt. Skillnaden i prestanda är långt mycket större än skillnaden i teoretisk bandbredd mellan Thunderbolt vs USB3.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niblie:

Skulle man inte kunna ha externa grafikkort mha Thunderbolt? Speciellt på laptops tänker jag..?

Sony Vaio Z serien har en sån lösning om jag inte minns fel.

http://www.wired.com/gadgetlab/2011/06/sony-vaio-z-puts-graph...

edit: ser nu att jag inte var först med det svaret

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Grafikkort är definitivt något som kan köras på Thunderbolt, att det bara är x4 är i praktiken inte så viktigt då texturer och liknande ändå inte skickas över PCIe, utan tas direkt från GPU RAM.

Väldigt mycket mer än textur data skickas över länken. Under 8x och prestanda förlusten börjar bli märkbar.

Men Thunderbolt introducerar ett nytt problem: Latency.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Thunderbolt är egentligen bara en PCIe port (x4), så allt som kan köras på ett vettigt sätt på PCIe x4 kan hanteras av Thunderbolt.

Grafikkort är definitivt något som kan köras på Thunderbolt, att det bara är x4 är i praktiken inte så viktigt då texturer och liknande ändå inte skickas över PCIe, utan tas direkt från GPU RAM.

Om man nu har ett externt grafikkort hur skulle då texturer ta sig till GPU RAM om inte via TB?

Att man sedan har en teoretisk bandbredd betyder inte per automatik att det är den bandbredd du faktiskt kommer att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Thunderbolt är egentligen bara en PCIe port (x4), så allt som kan köras på ett vettigt sätt på PCIe x4 kan hanteras av Thunderbolt.

Grafikkort är definitivt något som kan köras på Thunderbolt, att det bara är x4 är i praktiken inte så viktigt då texturer och liknande ändå inte skickas över PCIe, utan tas direkt från GPU RAM.

Det är rent tekniskt möjligt att köra ett grafikkort över USB, men prestanda blir inte alls i närhet av Thunderbolt. Skillnaden i prestanda är långt mycket större än skillnaden i teoretisk bandbredd mellan Thunderbolt vs USB3.

1. Thunderbolt har 10Gbit/s bandbredd åt båda hållen
2. PCIe 1.1 har 250MByte/s, det vill säga 2Gbit/s åt båda hållen
3. Thunderbolt är i stort jämförbart med PCIe 1.1 x4 eller PCIe 2.0 x2 eller PCIe 3.0 x1
4. Prestandaförlusten att köra ett grafikkort över denna hastighet är allvarlig, du skulle behöva 4st thunderboltkablar för ett grafikkort i prestandaklassen idag utan att allvarligt förlora prestanda
5. Thunderbolt klarar alltså inte att koppla in externa grafikkort med på ett bra sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

...
Det har inte så stor del med cpu-belastningen att göra (det mesta ska skötas av kontrollerchippet, beroende på kvalitet, och DMA), det har mycket mer med att göra att usb är ett hubbat gränssnitt och inte ett switchat, så så fort någon enhet vill prata med datorn (eller såklart tvärt om) får alla detta paket, och när flera skickar samtidigt blir det kollitioner och massa väntetider....

Men vafan då är ju skiten felkonstruerad... eller gjord enligt rätt naiva idéer och krav.
Periferibuss bör klara flera enheter i taget utan att prestandan bombar så hårt.
Ja, det får kosta lite mer!

Men detta är ju inte helt unikt, kommer ihåg tidiga (och inte så tidiga) varianter av IDE som också var, ska vi kalla det, duktigt efterblivna. (PIO mode dittan och dattan, få enheter per kanal, ingen scatter/gather etc.)

Vi får se hur detta Thunderbolt utvecklar sig.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av datar:

Detta är ju bra! För vore det inte trevligt att skippa den tjocka och fula DVI (även VGA) kontakten för en mindre lite smidigare kontakt.. Visst, TB skärmar kommer väl men det finns ju DisplayPort skärmar och TB är ju bakåtkompatibel.

Varför inte använda DP som redan finns i hyfsat utbud och som är dubbelt så snabbt som TB ? Eller kanske det du menar eller ? Blir förvirrad "men det finns ju DisplayPort skärmar och TB är ju bakåtkompatibel." ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Thunderbolt är egentligen bara en PCIe port (x4), så allt som kan köras på ett vettigt sätt på PCIe x4 kan hanteras av Thunderbolt.

Grafikkort är definitivt något som kan köras på Thunderbolt, att det bara är x4 är i praktiken inte så viktigt då texturer och liknande ändå inte skickas över PCIe, utan tas direkt från GPU RAM.

Det är rent tekniskt möjligt att köra ett grafikkort över USB, men prestanda blir inte alls i närhet av Thunderbolt. Skillnaden i prestanda är långt mycket större än skillnaden i teoretisk bandbredd mellan Thunderbolt vs USB3.

Visst vistt men "Då texturer och liknande ändå inte skickas över PCIe, utan tas direkt från GPU RAM." Hur tror du grafikkortet får dem till minnet ? Dessutom byts de kontinuerligt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Palme_570:

Visst vistt men "Då texturer och liknande ändå inte skickas över PCIe, utan tas direkt från GPU RAM." Hur tror du grafikkortet får dem till minnet ? Dessutom byts de kontinuerligt.

Men det finns inget hinder att ha tillräckligt med minne på grafikkortet, man lägger helt enkelt allt som har med grafiken att göra i kortet och cpun talar bara om vad det ska rita upp, det måste ändå snart komma nått nytt i designene för grafikkort för att öka prestandan så de orkar med höga upplösningar, det är inte roligt att bara kunna spela i fullhd själv har jag 4 ggr så hög upplösning och hade gärna haft ett kort som orkar spela utan att sänka grafiken.
Tänk tex ett grafikkort som lagrar alla texturer i en egen ssd och alltså inte på något sätt lagrar nånting i "datorn" utan bara lägger upp allt när man startar ett spel, kortet är optimerat för den skärm det sitter i och man kan sedan koppla ihop flera skärmar utan att få stora prestandafall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Fattar inte varför datorindustrin måste komma med nya standarder nästan "hela tiden". Knappt har USB 2.0 kommit att vara standard så kommer USB 3.0, och knappt har displayport kommit så börjas det pratas om Thunderbolt.

Missförstå mig rätt, jag gillar ny teknik, men ogillar industrins snabba byten av standarder. Plus då att tillverkare är snabba att implementera nya kretsar, samtidigt som Intel är slöa med att integrera motsvarande standarder i sina north-south-bryggor...

Jag är minst sagt så nöjd med min nuvarande rigg att jag inte vill uppgradera. Men så kommer en ny standard och voila! så måste man göra det ändå.

Känns lite som att sitta och köra windows xp samtidigt som M$ släpper en windows 7-beta (även kallad Windows Vista).

Visa signatur

Stationär: ASUS P6X58D-E|i7-920-D0|HD4870|6GB Kingston|750W Seasonic|W7 Pro 64-bits|2x1,5TB WD Green|LTO-3|SB X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Datavetare
Skrivet av eXale:

Väldigt mycket mer än textur data skickas över länken. Under 8x och prestanda förlusten börjar bli märkbar.

Men Thunderbolt introducerar ett nytt problem: Latency.

Visa gärna en benchmark som visar att PCIe x4 är en stor flaskhals, visst är nedgången i prestanda mätbar jämfört med en x8/x16 men på de tester jag sett så handlar det om <10% lägre prestanda.Här har du ett sådant test.

Hur kan latens vara ett problem? Det är definitivt ett problem på USB (och en stor anledning till att t.ex. grafikkort på USB är en dålig idé), men Thunderbolt ÄR en (extern) PCIe kontakt som inte har högre latens än de interna PCIe kontakterna.

Och visst skickas mer än texturer över PCIe bussen, viktigaste är vertexes (hörnpunkterna i de trianglar som ska ritas) men mängden data det handlar om är inte alls i nivå med den mängd data som texturer står för.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Palme_570:

Visst vistt men "Då texturer och liknande ändå inte skickas över PCIe, utan tas direkt från GPU RAM." Hur tror du grafikkortet får dem till minnet ? Dessutom byts de kontinuerligt.

Visst är det så att alla texturer för ett helt spel inte får plats i GPU-RAM. Men i praktiken det går många hundra "frames" innan en majoritet av texturerna är utbytta, så antal texturer som går över PCIe räknat per "frame" är försumbart. Och innan ditt spel startar har ju normalt sett alla texturer redan laddas upp till GPU RAM. Bandbredden och även latensen på GPU RAM är tiopotenser högre än vad du har även på PCIe x16, så det fungerar inte att designa spel så de konstant (i.e. varje "frame") behöver byta ut en majoritet av texturerna.

Faktum är att du ganska bra kan se vad resultatet skulle bli genom att titta på Llano. Flera tester och jämförelser mellan Llano och motsvarande diskreta GPU (med eget GPU RAM) visar att det absolut största flaskhalsen för GPUn i Llano är bandbredd mot RAM. Och då går ändå Llanos GPU INTE via en PCIe-bus, utan via en special-designad bus som ger den direkt-access mot "vanligt" RAM. GPU i Llano har även prioritet över CPUn mot RAM, så det är inte ens så att CPU ställer till det speciellt mycket.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visa gärna en benchmark som visar att PCIe x4 är en stor flaskhals, visst är nedgången i prestanda mätbar jämfört med en x8/x16 men på de tester jag sett så handlar det om <10% lägre prestanda.Här har du ett sådant test.

... Thunderbolt ÄR en (extern) PCIe kontakt som inte har högre latens än de interna PCIe kontakterna...

Som jag sa innan är thunderbolt ekvivalent med PCIe 2.0 x2, inte x4, så din artikel belyser inte detta (bra läsning dock!)

Thunderbolt är inte ren PCIe, den har ett protokoll som tillåter pcie-kommandon, vilket är långt ifrån samma sak. Du kan utan problem köra PCIe över en fiberoptisk 10Gbit nätverkskabel om du vill, det betyder inte att internet består av PCIe länkar. Thunderbolt är snarare en obskyr variant av displayport som även tillåter PCIe trafik.

Thunderbolt är också ett hubbat interface och lär således lida av samma plåga som usb vid många thunderbolt-enheter över samma kontroller, detta är troligen inte lika hemskt, till en början iaf. Det är inte detsamma som saker kopplade till skärmen, för skärmen är den enda thunderbolt-enheten i ett sådant sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur kan det vara "bakåtkompatibelt" när DisplayPort är snabbare? Displayport är en mycket bättre standard, högre bandbredd och lika flexibel.

Alla Apples datorer (förutom Mac Pro som inte uppdaterats ännu) använder Thunderbolt. De som har mDP kan fortfarande använda mDP då kontakten är den samma. Men bakåtkompatibiliteten kanske bara gäller Apple?

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Som jag sa innan är thunderbolt ekvivalent med PCIe 2.0 x2, inte x4, så din artikel belyser inte detta (bra läsning dock!)

Thunderbolt är inte ren PCIe, den har ett protokoll som tillåter pcie-kommandon, vilket är långt ifrån samma sak. Du kan utan problem köra PCIe över en fiberoptisk 10Gbit nätverkskabel om du vill, det betyder inte att internet består av PCIe länkar. Thunderbolt är snarare en obskyr variant av displayport som även tillåter PCIe trafik.

Är definitivt inte något expert på Thunderbolt-protokollet, men enligt detta dokument så har dagens Thunderbolt 2 st kannaler som båda har en kapacitet på 10GBit/s och är full duplex. Det ger då en total bandbredd motsvarande x4 PCIe. Nu är det möjligt att man inte kan slå ihop kanalerna på detta sett...

Försökte hitta några benchmarks gjorda med Sony Vaio Z som har tillgång till extern GPU via Thunderbolt, men hittade ingen vettig benchmark på några minuters Googlande. Skulle vara intressant att veta hur bra/dåligt det fungerar.

Och visst kan man rent teoretiskt tunnla vilket protokoll som helst, men Thunderbolt är ändå designat med PCIe i åtanke och passar det protokollet väldigt väl. Men visst har du rätt, man kommer att få en del extra latens. Frågan är om det handlar om 10% mer, 50% mer eller 100% mer... Åter igen, en benchmark från Vaio Z skulle skingra en del moln

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer