Permalänk
Medlem

Hur gör man detta i PowerPoint?

Hejsan,

Jag håller på med en powerpoint presentation och skulle vilja ha hjälp med hur man skapar "boxarna" 21 sekunder in i denna presentationen.
http://www.youtube.com/watch?v=JERA_2dl9W0&feature=mfu_in_ord...

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta!

Hälsningar
Andreas

Permalänk
Medlem

Satsa på innehållet istället. Såna presentationer med 1% innehåll och 99% effekter säger ingenting folk inte redan vet (dvs. buzzwords).

Permalänk
Medlem

Jag frågade inte om åsikter utan om hjälp hur man gör det
Du kan göra en bra presentation även fast designen inte är svartvit med times new roman storlek 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Jag frågade inte om åsikter utan om hjälp hur man gör det
Du kan göra en bra presentation även fast designen inte är svartvit med times new roman storlek 12

Det är till och med nästan så att det inte kan bli sämre än 12pt Times. Det är inte det jag säger. Vad jag säger är att innehållet är viktigare än flashiga boxar som distraherar. Tillför det något till din presentation, rent innehålls- eller förståelsemässigt, att ha dessa boxar och om så inte är fallet bör du då lägga tid på att skapa dem, istället för att göra förbättringar som faktiskt betyder något?

Du behöver ju inte ta åt dig av mina åsikter, på samma sätt som jag inte måste svara på din fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Det är till och med nästan så att det inte kan bli sämre än 12pt Times. Det är inte det jag säger. Vad jag säger är att innehållet är viktigare än flashiga boxar som distraherar. Tillför det något till din presentation, rent innehålls- eller förståelsemässigt, att ha dessa boxar och om så inte är fallet bör du då lägga tid på att skapa dem, istället för att göra förbättringar som faktiskt betyder något?

Du behöver ju inte ta åt dig av mina åsikter, på samma sätt som jag inte måste svara på din fråga.

Det här inlägget borde sparas. Helt underbart.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av You:

Det är till och med nästan så att det inte kan bli sämre än 12pt Times. Det är inte det jag säger. Vad jag säger är att innehållet är viktigare än flashiga boxar som distraherar. Tillför det något till din presentation, rent innehålls- eller förståelsemässigt, att ha dessa boxar och om så inte är fallet bör du då lägga tid på att skapa dem, istället för att göra förbättringar som faktiskt betyder något?

Du behöver ju inte ta åt dig av mina åsikter, på samma sätt som jag inte måste svara på din fråga.

Skrivet av Stöldmärkt:

Det här inlägget borde sparas. Helt underbart.

OffT: Så rätt!

OnT: PROVA DIG FRAM!

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem

Fråga han som lagt upp videon på youtube?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Det är till och med nästan så att det inte kan bli sämre än 12pt Times. Det är inte det jag säger. Vad jag säger är att innehållet är viktigare än flashiga boxar som distraherar. Tillför det något till din presentation, rent innehålls- eller förståelsemässigt, att ha dessa boxar och om så inte är fallet bör du då lägga tid på att skapa dem, istället för att göra förbättringar som faktiskt betyder något?

Du behöver ju inte ta åt dig av mina åsikter, på samma sätt som jag inte måste svara på din fråga.

Word!

Skrivet av Trexpsy:

Fråga han som lagt upp videon på youtube?

Double Word!

(Sjukt Offt jag vet men jag var tvungen, orkade inte kolla på videon för det var för länge sen jag höll på med PP, förlåt!)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

[

Skrivet av X-ZoRe:

Hejsan,

Jag håller på med en powerpoint presentation och skulle vilja ha hjälp med hur man skapar "boxarna" 21 sekunder in i denna presentationen.
http://www.youtube.com/watch?v=JERA_2dl9W0&feature=mfu_in_ord...

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta!

Hälsningar
Andreas

Tidigare svar visar att dom kan bara inte Powerpoint, så enkelt är det!

Det du vill åstadkomma är inte jätteenkelt men det går få till något liknande (i alla fall jag). Och visst är det så att en presetation med både bra innehåll och som är trevlig att se på är det bästa. Presentationer som bara är en klassisk OH kopia är man trött på att se efter sisådär 200 PP per år.

1. Skapa upp alla objekt (3 streckade rutor, 3 färgade rutor och 3 textrutor) Kallar dem i fortsättningen S1, S2, S3, F1, F2, F3, T1, T2, T3
2. Placera S1 och S2 på varandra där de ska börja, S3 där nummer S2 ska sluta och där S3 ska börja.
3. Placera ut övriga objekt på sin slutdestination
4. Skapa animationer för varje objekt vilket jag tror är följande:
a. "Fade" på S1 med "on-click" som trigger
b. "Appear" på S2 + "after prev" som trigger
c. "Line" + "Left to right" + Start on "after prev" på S2. Justera sutdestination
d. a. + b. på S3 fast med andra strart och slutdestinationer
e. för F1-F3 välj "fade" + "after prev" på samtliga
f. för T1-T3 välj "fade" + "with prev" och lek med duration (varaktighet för animationen) samt "delay" (fördröjning) för att få det och se snyggt ut.

Blir kanske inte helt som i filmen men ungefär den samma. PM din mailadress till mig så kan jag skicka över det jag gjorde om du vill.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Gen3 // i5 2500K // NZXT Havik 140 // NZXT H2 // Asus 560Ti DirectCU II // Corsair 8gb Vengeance // 700W Corsair Gaming Series // Sidewinder X3 / Sidewinder X4 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av DodgeThis:

Tidigare svar visar att dom kan bara inte Powerpoint, så enkelt är det!

Det du vill åstadkomma är inte jätteenkelt men det går få till något liknande (i alla fall jag). Och visst är det så att en presetation med både bra innehåll och som är trevlig att se på är det bästa. Presentationer som bara är en klassisk OH kopia är man trött på att se efter sisådär 200 PP per år.

"Kan inte Powerpoint" är inte ekvivalent med "värdesätter innehåll över effekter". En powerpoint ska vara ett hjälpmedel som gör det lättare för tittaren att hänga med i presentationen, samt ett verktyg för att illustrera saker som inte på ett enkelt sätt kan uttryckas i ord (grafer, diagram och så vidare). Det är inte meningen att en powerpoint ska vara något tittaren kan vila ögonen på, eller något tittaren ska tycka är roligt eller flashigt.

Fast du kanske är en sån där som tycker att buzzwords är viktiga och att innehållet egentligen inte spelar någon roll.

tl;dr du ska inte titta på powerpointen, du ska lyssna på presentationen.

Permalänk
Skrivet av You:

"Kan inte Powerpoint" är inte ekvivalent med "värdesätter innehåll över effekter". En powerpoint ska vara ett hjälpmedel som gör det lättare för tittaren att hänga med i presentationen, samt ett verktyg för att illustrera saker som inte på ett enkelt sätt kan uttryckas i ord (grafer, diagram och så vidare). Det är inte meningen att en powerpoint ska vara något tittaren kan vila ögonen på, eller något tittaren ska tycka är roligt eller flashigt.

Fast du kanske är en sån där som tycker att buzzwords är viktiga och att innehållet egentligen inte spelar någon roll.

tl;dr du ska inte titta på powerpointen, du ska lyssna på presentationen.

Frågan var ju inte hur man bäst gör en presentation utan hur man gjorde en viss grej i själva presentationen. Hade frågan varit "Hur presenterar jag följande på bästa sätt" så hade svaret varit något annat. Själv använt PowerPoint på typ mässor där användaren själv klickar sig fram i en presentation och tittar, då är inte en vit skärm med stödord varesig lockande eller givande, trots att det som står där är det viktigaste. Då kan en bra presentation vare ett hjälpmedel för att locka folk och ge information.

...att svara med andra saker än vad frågan avser kan absolut inte vara meningen med ett hjälmpmedel som ett forum eller hur. I min mening är det samma sak som att inte kunna det riktiga svaret men ändå vill vara med.....lite som det klassiska ordspråket:

"Argumentera inte med okunniga personer, dom drar bara ner dig till deras nivå och slår dig sedan med bättre erfarenhet."

Visa signatur

Asus P8Z68-V Gen3 // i5 2500K // NZXT Havik 140 // NZXT H2 // Asus 560Ti DirectCU II // Corsair 8gb Vengeance // 700W Corsair Gaming Series // Sidewinder X3 / Sidewinder X4 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av DodgeThis:

...att svara med andra saker än vad frågan avser kan absolut inte vara meningen med ett hjälmpmedel som ett forum eller hur. I min mening är det samma sak som att inte kunna det riktiga svaret men ändå vill vara med.....lite som det klassiska ordspråket:

"Argumentera inte med okunniga personer, dom drar bara ner dig till deras nivå och slår dig sedan med bättre erfarenhet."

Hade jag svarat med ett inlägg om hur man gör goda köttbullar, då hade jag kunnat hålla med. Men ett forum måste även vara en plats att propagera åsikter och mer generella tips gällande ämnet som behandlas, eller hur? På samma sätt som jag inte svarar "ja, använd ActionScript på det här sättet" utan "nej, använd HTML istället för Flash" när någon frågar hur man gör en Flashmeny måste jag också kunna säga "nej, fokusera på innehåll istället för effekter" när någon frågar om meningslösa Powerpoint-effekter. Jag tycker inte att ett tips om att värdesätta innehåll över effekter är irrelevant eller "[annan sak] än vad frågan avser"; det är högst relevant och kanske hjälper TS att göra en presentation som är bättre än om jag bara sagt "visst, gör så här så får du som du vill".

Är man ute efter en ren Q&A-sida kan man gå till StackExchange. Fast inte ens då slipper man omvärldens åsikter. Och återigen, du måste ju inte läsa eller ta åt dig av mina inlägg, på samma sätt som jag inte är tvingad att svara direkt på TS fråga.

Permalänk
Skrivet av You:

Hade jag svarat med ett inlägg om hur man gör goda köttbullar, då hade jag kunnat hålla med. Men ett forum måste även vara en plats att propagera åsikter och mer generella tips gällande ämnet som behandlas, eller hur? På samma sätt som jag inte svarar "ja, använd ActionScript på det här sättet" utan "nej, använd HTML istället för Flash" när någon frågar hur man gör en Flashmeny måste jag också kunna säga "nej, fokusera på innehåll istället för effekter" när någon frågar om meningslösa Powerpoint-effekter. Jag tycker inte att ett tips om att värdesätta innehåll över effekter är irrelevant eller "[annan sak] än vad frågan avser"; det är högst relevant och kanske hjälper TS att göra en presentation som är bättre än om jag bara sagt "visst, gör så här så får du som du vill".

Är man ute efter en ren Q&A-sida kan man gå till StackExchange. Fast inte ens då slipper man omvärldens åsikter. Och återigen, du måste ju inte läsa eller ta åt dig av mina inlägg, på samma sätt som jag inte är tvingad att svara direkt på TS fråga.

Eller ännu enklare att du inte behöver svara om du inte avser träffa den aktuella frågan. Fokusera på innehållet som sagt..

Visa signatur

Asus P8Z68-V Gen3 // i5 2500K // NZXT Havik 140 // NZXT H2 // Asus 560Ti DirectCU II // Corsair 8gb Vengeance // 700W Corsair Gaming Series // Sidewinder X3 / Sidewinder X4 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av DodgeThis:

Eller ännu enklare att du inte behöver svara om du inte avser träffa den aktuella frågan. Fokusera på innehållet som sagt..

Självcensur då eller?

Permalänk
Skrivet av You:

Självcensur då eller?

Hänvisar till tidigare citat och hoppas trådskaparen fått någon hjälp. OaO

Visa signatur

Asus P8Z68-V Gen3 // i5 2500K // NZXT Havik 140 // NZXT H2 // Asus 560Ti DirectCU II // Corsair 8gb Vengeance // 700W Corsair Gaming Series // Sidewinder X3 / Sidewinder X4 //

Permalänk
Medlem

DodgeThis tack för att du tog dig tiden, tror jag greppar det numera men du får gärna skicka över din så får jag jämföra din och min (pmade mailen)

You, allt du tillfört i denna tråd tillsammans med dina followers är 10 inlägg som saknar nån substans överhuvudtaget. Om jag skulle vilja jobba med meningslösa effekter skulle jag inte sitta i Powerpoint och om du inte kommer med en lösning på frågan så förstår ja inte varför du ens lägger tid på att kommentera

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

You, allt du tillfört i denna tråd tillsammans med dina followers är 10 inlägg som saknar nån substans överhuvudtaget. Om jag skulle vilja jobba med meningslösa effekter skulle jag inte sitta i Powerpoint och om du inte kommer med en lösning på frågan så förstår ja inte varför du ens lägger tid på att kommentera

Att de skulle sakna substans helt tycker jag är att ta i, även om det kanske inte är den substans du letade efter. Och jag säger som innan; varför skulle jag inte få ge i mitt tycke värdefulla tips om jag anser att de behövs? Meningslösa effekter är för övrigt 90% av Powerpoints funktioner, och detta är i sin tur anledningen till att så många presentationer håller alldeles för låg nivå. Man koncentrerar sig helt enkelt på effekterna istället för att ifrågasätta och utveckla innehållet i presentationen.