Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

24/7-överklocka Phenom II X4 940 BE

Nu när jag skaffat ett hyfsat grafikkort så tänkte jag försöka klocka min processor lite, eftersom den garanterat kommer att flaska i en del spel (dessutom är det ju alltid kul när saker går fort). Jag har inte pysslat så mycket med överklockning, förutom när jag lyckades få min gamla dator med en Athlon64 att tvärdö.

Det här är alltså vad jag har:

Processor: Phenom II X4 940BE@3.0GHz
Moderkort: GA-MA790X-UD4
Minnen: Corsair XMS-2 8500C5 DDR2 1066MHz, 2 x 2048MB
Nätaggregat: Corsair TX 650W 80+
Chassi: Antec Three Hundred
Grafikkort: HIS HD6950 IceQ X 2GB

Eftersom jag har en BE så betyder väl det att den har upplåsta multiplar, om jag förstått det rätt? Om jag börjar få problem med stabiliteten, kan jag då prova att sänka FSB och öka multipeln? Har hört att just AMD skall vara känsliga för hög FSB, och att man då kan gå den vägen istället.

Hur högt bör jag kunna komma med luftkylning utan att höja VCore? Och hur pass mycket högre kan jag tänkas komma med en höjning av spänningen? Jag menar nu för 24/7-körning, inte bara klocka för att se hur högt jag kan komma.

Kan någon också rekommendera en duglig, billig och liten kylare? Märkte att det var en aning trångt inne i burken idag när jag skulle ta loss kylaren, det var lite pilligt. Har funderat på en Zalman CNPS-9700 LED: http://www.inet.se/produkt/6308348/zalman-cnps-9700-led

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Börja med att höja multipel och kör några stabilitets tester med Prime95 eller OCCT samt använd HWmonitor eller coretemp för att övervaka temp

Ett litet tips är att börja smått och sakta gå framåt

Du borde kunna höja till 3.5-3.6 utan att höja vcore eller röra FSB

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Hur gick det ? hur pass långt kom du ? ska själv klocka likadan proccesor och liknande setup som du har

Permalänk

Jag undrar också hur det gick, har nämligen nästan exakt samma setup som du har, fast att jag har vattenkylning, och om du kan komma upp i kanske 3,7-3.8 med luft så borde ju mina chanser vara lovande.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbe the 222:

Jag undrar också hur det gick, har nämligen nästan exakt samma setup som du har, fast att jag har vattenkylning, och om du kan komma upp i kanske 3,7-3.8 med luft så borde ju mina chanser vara lovande.

jag provade nyss att klocka.. gick inte alls att röra nånting för då starta inte windows, verkar som M720 kortet inte är bra alls att klocka med även bekräftat från tillverkarn,..
men får ett M790 idag så ska prova ikväll igen återkommer med reslutat.

Permalänk
Medlem

så här slutat det... vägrade gå över 3.8gz.. inte ens 3850mhz startade den på oavsett volt.
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2237765