Raspberry Pi får prislapp, lanseras inom kort

Permalänk
Avstängd

Fan va nice!
Vill ha!

Men kan man inte köra den utan att ha en dator igång?
För vore ju suveränt att köra som webserver 24/7 och inte ha datorn igång.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag ett plötsligt HA begär som måste mättas ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RazerBlader:

Detta finns ju redan =/
Köp bara en smartphone/handdator (Det senare kallar jag det) med Android, HDMI ut, hörlursutgång och minneskortläsare och vips så har du en portabel HTPC med massor med funktioner och Linux dessutom ...

För 25 Dollar?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Låter som att dessa kan behöva en egen forumdel med användningsområden och färdigkonfigurerad mjukvara

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Detta finns ju redan =/
Köp bara en smartphone/handdator (Det senare kallar jag det) med Android, HDMI ut, hörlursutgång och minneskortläsare och vips så har du en portabel HTPC med massor med funktioner och Linux dessutom ...

som "bara" kostar tio gånger så mycket..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Men kan man inte köra den utan att ha en dator igång?

Så länge man ordnar ström på något sätt skall det väl inte vara några problem?

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad betydligt kraftigare cpus från arm klarar av kommer det här i bästa fall att bara klara av dom sämsta ripparna med låååg bitrate.

Jag nöjer mig med att kunna spela upp hd-material från telefonen via dlna ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av rektor:

Fan va nice!
Vill ha!

Men kan man inte köra den utan att ha en dator igång?
För vore ju suveränt att köra som webserver 24/7 och inte ha datorn igång.

Det är bara att koppla den till exempelvis en mobilladdare med usb-utgång. De flesta moderna laddare ger tillräckligt med ström.

Permalänk
Medlem

Satt och funderade lite över grafikkort, skulle man inte kunna använda ett moddat grafikkort likt produkten i artikeln? Det har väl en processor, minne och bildutgång, och om jag inte minns fel kan man även få ut ljud i hdmi utgången på ett grafikkort? finns grafikkort med 1GB minne, hdmi och passiv kylning för liknande pris..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Satt och funderade lite över grafikkort, skulle man inte kunna använda ett moddat grafikkort likt produkten i artikeln? Det har väl en processor, minne och bildutgång, och om jag inte minns fel kan man även få ut ljud i hdmi utgången på ett grafikkort? finns grafikkort med 1GB minne, hdmi och passiv kylning för liknande pris..

Förstår hur du menar men det går tyvärr inte, ljud funkar inte heller då det är datorn som håller hdmi-porten på grafikkortet med ljud.
Dessutom så saknar du USB, så hur skall du kontrollera enheten?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mirialia:

Med tanke på vad betydligt kraftigare cpus från arm klarar av kommer det här i bästa fall att bara klara av dom sämsta ripparna med låååg bitrate.

Tanken är väl att avkodningen skall accelereras?

Permalänk
Skrivet av Dava:

Varför har den inte någon VGA-utgång?


I think it's an incredible project, and I'll certainly buy one for my son when they come out. I'm just wondering though if not having VGA is a bit of an oversight and I'd be interested to know why you made that tradeoff. I agree composite is great for places where old TVs are common, and HDMI is great for those of us who just want it as a novelty, it's just I can't help but feel that the people who could benefit most from this would most likely get one of these along with a free or very low cost second-hand monitor, which would almost certainly be VGA only.

Eben: The tradeoff is driven by the feature set of the BCM2835. Previous products in this line used an analog RGB TV output peripheral which could be hacked to drive VGA quite easily; irritatingly, for cost reasons, BCM2835 only supports single-channel (composite) video out, which prevents us from doing this.

I agree that the lack of VGA output is a very significant problem with the device, particularly in school environments, where (at least in the UK) there are often labs full of old analog monitors. Although we can’t afford to add chips to the baseline device to support it, we’re investigating three routes to add VGA compatibility in the future:

Permalänk
Medlem

Skulle kanske kunna funka som uppgradering till min gamla Linksys NSLU2 (som kör ARM-processor runt 300 MHz och 32 MB RAM) som jag kör debian linux på. 256 MB RAM är ju mycket i jämförelse. Pluggar man i en USB-disk kan man lägga operativsystemet på en liten partition och lagringen på resten. Då får man en liten NAS (förutsatt att det finns nätverksanslutning till den). Kan se massor av roliga saker man kan göra med en sådan pryl.

Permalänk
Medlem

Den har ju bara HDMI-video ut, inte HDMI-audio, som jag förstått det?
Då kommer den väl bara fungera som HTPC i 2.0-kanalssetuper där man har analog överföring. Inget digitalt ljud kommer ju kunna skickas, ej heller flerkanaligt... Om jag inte har fel kommer den inte att fungera så väl som HTPC..?

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blinken:

Den har ju bara HDMI-video ut, inte HDMI-audio, som jag förstått det?

Nja, deras FAQ säger:

Citat:

What about audio?
There’s a standard 3.5mm jack, or you can use HDMI. You can add any supported USB microphone via a hub.

Permalänk

Ska lätt köpas om den kommer till Sverige och det funkar bra. 300 spänn, cool pryl, = Värt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, deras FAQ säger:

Dåså, om den stödjer HDMI audio så är det riktigt fint

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem

Har alltid velat ha en liten dator (LITEN dator) som man kan ha som agerar FTP och HTTP-filserver, som man kan ha sin egen lilla sida på, köra några simpla serverprogram och liknande på (exempelvis en COD-server). Kanske drömmen snart kan uppfyllas? Som COD-server skulle den inte fungera bra, men filserver däremot (iallafall privat bland vänner)...
Problemet skulle vara med hårddiskarna, då jag gärna skulle villa ha kört raid5, vilket blir lite svårt genom USB.

Men priset... 200-300kr!? Blir sugen å att köpa 2, 3st.

Permalänk
Snusfri

Undras hur många man skall köpa
Perfa som liten HTPC, webserver, labb å lek bla

Vill HA NU!!

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av scienta:

EDIT: NVM, var precis som jag tänkte. Blir riktigt fint!

Hur svårt skulle det vara att göra ett tillhörande "batteri" som driver den via USB'n?

Skrivet av scienta:

Enkelt och bra, det tar vi! Kommer bli väldigt spännande

du kan använda batteri pack för mobiler för att driva den så får du en mobil dator
Och dessa går att köpa billigt från kina.

Skrivet av P-NILZ:

Ah, lite mer än usb porten kan leverera. Får helt enkelt öppna upp tvn och se om jag kan hitta 2 punkter och ta ut 5V på, kanske bygga in hela grejen i tvn.

Det är max 700mA men om du har få saker som drar på usb uttagen så går det nog bra att driva via tv:n då den bör kunna ge minst 500mA för externa hårdiskar och minnen. Annars är det inte dyrt med en ström-adapter för den som klarar vald ström.

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Tanken är väl att avkodningen skall accelereras?

Hur då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den, men detta imponerar inte så mycket på mig.
Sitter med en galaxy s2 i handen nu, och visst, den är större än ett kreditkort, men tänk på att det sitter ett batteri i, och även en skärm, tar man bort dom så får man en dator som är betydligt starkare och antagligen mindre.

MEN, till det där priset så håller jag med om att det är rätt så coolt

Det jag ville få fram är bara att ni som tycker att det är skitgrymt med en sån liten dator som klarar hdfilm, tänk efter lite och se på eran android-telefon först

En fråga också; vilket os körs eller kan köras på denna? För jag antar att den inte klarar av windows 7

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mirialia:

De har en Broadcom VideoCore IV-krets av något slag. Hur den står sig mot till exempel modernare telefoner och hur väl den fungerar med olika videoformat har jag ingen aning om, men tanken är nog att processorns långsamhet inte skall störa så farligt (icke-accelererad hd-avkodning dräper väl för övrigt processorer långt mera kraftfulla än vad arm erbjuder?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

De har en Broadcom VideoCore IV-krets av något slag. Hur den står sig mot till exempel modernare telefoner och hur väl den fungerar med olika videoformat har jag ingen aning om, men tanken är nog att processorns långsamhet inte skall störa så farligt (icke-accelererad hd-avkodning dräper väl för övrigt processorer långt mera kraftfulla än vad arm erbjuder?).

Ja det är väl var jag tror den kommer falla. Moderna och mycket kraftfullare Androids klarar inte av alla HDklipp trots att det finns appar som klarar av hårdvaruacc.

Men men, ropar inte hej förän tester kommer ut.:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Börjar bli riktigt intressant det här...kan man köpa en hög och seriekoppla?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Börjar bli riktigt intressant det här...kan man köpa en hög och seriekoppla?

Seriekoppla??

Permalänk
Medlem

Jag kommer lätt att köpa en sen när den kommer ut.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mirialia:

Ja det är väl var jag tror den kommer falla. Moderna och mycket kraftfullare Androids klarar inte av alla HDklipp trots att det finns appar som klarar av hårdvaruacc.

Men men, ropar inte hej förän tester kommer ut.:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det beror ju på hur hårdvaruavkodningen är designad. Alltså vilken hårdvara som sitter i. Det finns ju mängder av chip som är designade enbart för att avkoda film. Viss skillnad på de och mer generella grafikkretsar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

tror inte presis den här klarar av råa 1080p filmer och vissa encodec men du skulle vara kull med nått i styrka med en tegra 3 ARM prossor som faktis klarar det i den storleken och sen har man en hem server och om vi nån gång får netflex för streaming och så klarar man sig bra och tror inte den skulle vara så dyr (det är displayen som är dyr på smartphones)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Låter som ett bra alternativ för smarthus, styra lamor värme osv...

Om man hade kunnat koppla in den i nacken på ett lamadjur och sedan styra det via wifi hade jag köpt den direkt...