Raspberry Pi får prislapp, lanseras inom kort

Permalänk
Medlem

dator att ha på hojen (y)

Permalänk
Medlem

Ser redan tendenser av folk som inte egentligen begriper vad detta är och uppenbarligen har 0 kol på olika processor arkitekturer vilket kommer skapa en uppsjö med trådar av folk som inte har använt linux innan samt inte förstår varför dem inte kan köra Windows. Suck..

Aja jag kommer ha roligt med Ångström och den här iallafall

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt vad jag ska ha den till, men för det priset så vill jag ha en ändå

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

De flesta redan sagt. Vet inte vad jag ska ha den till, men jag ska ha en. Till det priset är det ju en utmärkt leksak för att lära sig lite ARM-baserad hård- och mjukvara.

Hade ju blivit en härlig musikdator, men om den nu klarar av 1080p så... Eller denna plus en miniprojektor. Skulle kunna bli kul.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Denna är ju perfekt för att rulla Mumble server på

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Inaktiv

Borde fungera som mediadator vid TV:n?

Permalänk
Medlem

Klarar kanske att hålla en enkel minecraft server?

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Skrivet av Ahlm:

Klarar kanske att hålla en enkel minecraft server?

Betvivlar jag, för minecraft servrar äter ram. Men kanske om dom ökar mängden ram

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara kortfattat vad den faktiskt gör?

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem

De borde lägga till ett litet minneschip med Elite, det hade fan rockat.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beobwulf:

Någon som kan svara kortfattat vad den faktiskt gör?

Det är en dator, så den gör ungefär vad sådana brukar göra (om än kanske en smula långsamt (och utan windows, x86 och liknande)). Men i litet format och billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Någon som kan svara kortfattat vad den faktiskt gör?

Det är en dator.
Kan du svara kortfattat vad din dator gör?
Nej, tänkte väl det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Synd att den inte hade dubbla Ethernet, då kunde man använda den som brandvägg.

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Börjar bli riktigt intressant det här...kan man köpa en hög och seriekoppla?

Kluster? Tror du tjänar med på att köpa ett gäng GPU:er faktiskt, men dessa är förmodligen lättare att programmera.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk

Utmärkt!

Den hade varit perfekt som htpc om man hade haft wi-fi eller ethernet kabel. Detta ser ut som en typisk grej apple skulle köpa upp... 300 spänn är ett otroligt pris, även 800 hade varit värt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.2 GHz | P7P55D |Corsair 8gb DDR3 1600MHz | Nvidia MSI GTX 560TI | Zalman 600W PSU | Samsung 840 240gb SSD | 3st Samsung 1tb | Corsair 650D | Arctic cooling freezer 7 rev 2

http://www.inet.se/artikel/6101343/f...kop-over-500kr

Permalänk
Skrivet av pistolproc:

Den hade varit perfekt som htpc om man hade haft wi-fi eller ethernet kabel. Detta ser ut som en typisk grej apple skulle köpa upp... 300 spänn är ett otroligt pris, även 800 hade varit värt.

B-versionen har ethernet, och du kan koppla in ett wlan-kort via usb. Så HTPC kan den nog användas till

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pistolproc:

Den hade varit perfekt som htpc om man hade haft wi-fi eller ethernet kabel. Detta ser ut som en typisk grej apple skulle köpa upp... 300 spänn är ett otroligt pris, även 800 hade varit värt.

Just som htpc är väl dock apple tv förmodligen bättre; i alla fall om man har netflix och alla andra tjänster de har i amerikat. Den kommer dessutom med låda, wifi och fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem

fan altså sån här sen batteripack sen moddare man en liten 5" skärm så man kan ansluta den samt någon form av musplatta/tangentbords lösning bygger in det i jackan sen lever man i framtiden då man delar ut internet trådlöst via mobilen till den

och i och med att den är så billig så kan man expremientera mycket med den, köper hellre 1-2 raspberry-pi i månaden än slänger pengar på annat skit

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybermas:

fan altså sån här sen batteripack sen moddare man en liten 5" skärm så man kan ansluta den samt någon form av musplatta/tangentbords lösning bygger in det i jackan sen lever man i framtiden då man delar ut internet trådlöst via mobilen till den

och i och med att den är så billig så kan man expremientera mycket med den, köper hellre 1-2 raspberry-pi i månaden än slänger pengar på annat skit

Eller så har du en smartphone ?!?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Jag ska lätt ha en! Eller varför inte två? Som någon ovanstående skrev, synd att den inte har två ethernet portar, hade varit klockrent att använda en som brandvägg/DHCP osv.

Permalänk
Medlem

Äntligen en lätt dator att ta med på LAN.

Visa signatur

| Intel Core i7 5820K 3,3GHz @ 4,2 GHz |PowerColor Radeon HD6950 PCS++ 2 GB | ASRock X99 Extreme4| G.Skill Ripjaws 4 Red DDR4 PC21300/2666MHz Intel X99 CL15 4x4GB | EVGA SuperNOVA G2 750W |Intel 530 Series SSD 240GB |NZXT Source S340 | Cooler Master Nepton 280L |

Permalänk
Medlem

Jag saknar ett interface för expansion. Jag menar då något i still med en PCI buss. Något standardiserat, och redan existerande, så man slipper produktion, och drivrutinsproblem. Det hade varit hur nice som helst, men helt plötsligt hade grejen växt, för att åtminstone få plats med halvlängds kort. (17 och något cm) Hur nice som helst, och gett en möjlighet att köra olika ATA lösningar, kanske rent av kortplats expandrar för flera PCI portar och lägre bandbredd, det kunde blivit en hur rolig NAS som helst... Till exempel. Det finns ju hur många användningsområden som helst, och det är säkert bara jag som saknar en lösning för att få på ett par p/s-ATA portar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Eller så har du en smartphone ?!?

jag har en smart phone men det är inte lika coolt som att ha en dator inbyggd i jackan

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag saknar ett interface för expansion.

De har ju faktiskt Gertboard på gång, men det kanske inte är riktigt så standardiserat som man skulle kunna önska.

Permalänk
Medlem

GPIO porten som han använder till sitt Gertboard, är helt enkelt inte snabb nog för meningsfulla expansioner i den stilen jag tänker mig. Jag får snegla mer mot Guru/dream-plug, som kommer med en 3gbit/s es-ATA. Om en sådan rackare är mutiplier medveten, så kan det ju vara en intressant lösning, men kompitabla kabinet är svindyra, så då är man uppe i samma kostnader som för färdiga NAS'ar, och den support man (eventuellt) får på köpet där.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollemedo:

Äntligen en lätt dator att ta med på LAN.

Tänk minen om man skulle sätta dendär på borde tillsammans med en 32" skärm

Permalänk

Misstog det som ett tablet mobo, Men den hade fel anslutningar... Heh. Den där är då inte stor den inte, kan bli kul att bygga ett system runt den.

Permalänk
Medlem

"Blablabla smartphones blabla"
- Ja, vi vet alla att det också är en liten dator med mycket mer kraftfulla komponenter.
- Ja, den kan också spela upp 1080p video.
- Ja, den kan även göra väldigt mycket annat.

Köp då en smartphone för 2500:- och sladdar+adaptrar och krångla dig fram till att kunna använda den som htpc.
Jag köper nog en raspberry pi istället för 1/10 av pengen och använder standardsladdar+xbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Om man hade kunnat koppla in den i nacken på ett lamadjur och sedan styra det via wifi hade jag köpt den direkt...

Lamor rules!

win 8 skulle väl funka med arm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ja det är väl var jag tror den kommer falla. Moderna och mycket kraftfullare Androids klarar inte av alla HDklipp trots att det finns appar som klarar av hårdvaruacc.

Men men, ropar inte hej förän tester kommer ut.:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag nämnt tidigare i tråden så har de demonstrerat 1080p playback på enheten redan. Avkodningen accelereras som sagt av grafikchippet. Det som kanske blir svårt är väl att spela direkt från rar-arkiv och liknande. Vi får helt enkelt se. Många mediaspelare har sämre processorer än RPi och klarar ändå en hel hög videoformat och codecs så jag tror att hårdvaruacceleration gör mycket mer än man tror, och en RPi som mediaspelare kommer nog att fungera bra.

http://www.youtube.com/watch?v=te8jt-jUkm8&feature=player_emb... - 1080p playback.