Problem med köp på Sweclockers...

Permalänk
Skrivet av iuno:

Varför skulle det vara postens fel? Kan nog (tyvärr) inte skylla på dem i detta läget?

Det är alltid postens fel. Haha nämen skämt åsido fick för mig att han hade skickat kortet då någon nämnde posten

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Men garantin verkar vara det bästa här för båda parter.

Varför går inte säljaren på den linjen undrar då jag.
Alla är väl medvetna om garanti (ny vara defekt = ny vara tillbaka)

Nu säger jag detta i förhand utan några bevis på någe sätt.
1: Han är ovillig att lösa situation. Varför?
2: Kvitto. Vars?
3: Kollar man andra annonser så ser man kommunikationsbrister å. Varför?

1: För de kanske inte funkar i detta fall pga andra omständigheter alt så vill han inte.
2: Slarvig eller så har han inget alt så bryr han sig inte.
3: Fogar vi 1 å 2 från tidigare så verkar en gemensam nämnare vara "lat"

Det i sig är god för att hålla som varning till andra köpare då denna enkla å bekväma sak kan ställa till med ordentliga problem då lathet inte får förekomma i tvister.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

TS skriver:

Citat:

Så jag åkte till malmö 25 mil total resa. Köpte moderkortet. Lämnade moderkortet till datorfirman som bygger/reparera/servar datorer både för privat personer och företag där jag bor.

Samt:

Citat:

Fick ett samtal 2 timmar senare av dataföretaget att moderkortet inte fungerade, kortet ville inte starta. då det hade ström. Jag tänkte att det var nätagget som var felet, men dom hade tästat med 3 olika och samma resultat. Kortet lyser men ger inga som hälst svar när man försöker starta det.

Såvida datorbutiken TS lämnade in moderkortet hos inte är helt inkompetenta så är det med stor sannolikhet moderkortet som har skadats antingen innan eller efter köp men eftersom TS åkte ner till Malmö och personligen köpte moderkortet tvivlar jag på att något hänt under färden.

Citat:

Jag meckar själv inte utan ser gärna att dom som kan och vet hur man gör får betalt för det. Det jag vet är att dom har provat allt från att plocka bort delar och testat hela systemet separat del för del.

Vet du exakt hur de gick tillväga, t.ex. om de testade med andra minnen eller grafikkort? Det kan vara glapp i kontakter eller trasiga minnen. Har säljaren hört av sig än?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

TS skriver:

Vet du exakt hur de gick tillväga, t.ex. om de testade med andra minnen eller grafikkort? Det kan vara glapp i kontakter eller trasiga minnen. Har säljaren hört av sig än?

Samtliga mina delar blev separat testade efter att firman hade provat 3 andra nätaggregat. gäller även minnerna. Säljaren har inte hört av sig och jag tvivlar på att han kommer göra det.

För att vara helt ärlig.. Jag har varken varit otrevlig eller på något sätt anklagat säljaren. Under de två samtalen vi har haft har han själv fått bestämma när han ska höra av sig igen. Detta är först nu jag anser att det finns starka skäl till att han inte hör av sig trots att jag har sökt han i flera dagar.

Någon i tråden menar på att han är lat, detta handlar inte om lathet. Han skiter i vliket och därför gör han det... han vet att kortet inte fungerade. Vi har ju inte ens diskuterat hur det kan lösas utan att han skulle tänka på det och informerade när han skulle ringa och lämna svar. det var 5 dagar sen nu han skulle ringa mig. Mail, telefonsvarare och sms.. vad mer ska man göra? Ska man behöva åka dit och lösa det Oo?

Sen tycker jag att ändra trådens titel inte är rätt. Fallet är solklart, oseriösa säljare som han har inget på marknaden att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ändrade titeln eftersom jag fortfarande anser att det är alldeles för tidigt att tala om att säljaren medvetet sålt ett trasigt kort, eller att det ens var trasigt när det lämnade hans händer. Visar det sig att så är fallet, ändrar jag tillbaka. Jag har kontaktat säljaren, så får vi se om det skapar någon klarhet i ärendet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Oj! Först vill jag tacka för trevlig läsning och det var allt en fin snyfthistoria... Jag bidrar med min version då...

Det stämmer att jag inte hört av mig på ett par dagar men en familjemedlem förolyckades i en bilolycka, det tar på krafterna och engagemang. Dåligt tycker jag själv att det är förstås, jag hade kunnat skickat ett sms men nu gjorde jag inte det...
Min mening har inte varit att avstå från kontakt då jag inte på något sätt är konflikträdd men omständigheter i familjen gjorde att utgången blev som den blev.

Jag är 100% säker på att kortet fungerade när det lämnade mig, jag lurar INGEN! Det går helt emot mina principer, jag står inte och faller över dom pengarna.
Jag skrev tydligt i annonsen de grejerna jag hade kvitto på och de jag INTE hade kvitto på. MB var en av de grejerna jag INTE hade kvitto vilket TS varit införstådd med. Detta helt enkelt för att jag inte var allt är nånstans pga en flytt hit där jag bor nu och en pågående flytt. Så för att vara helt säker på att ingen förväntade sig något så skrev vilket jag hade och inte hade kvitto på. So far, so good.

Sen att det lät sig vänta 8-9 dagar innan kortet påstods ha provats i en annan dator är inget jag kan stå till svars för, jag kan omöjligt veta om så är fallet, jag sa till TS vid telefonkontakt att hade han hört av sig på kvällen eller dagen efter så hade jag tagit tillbaka kortet direkt. Det är ju trots allt begagnade grejer, känsligt dessutom. Vem vet vem klåparen är som höll på med grejerna i datorbutiken, TS nämnde själv, av nån anledning, att han inte kände honom så väl och la till att han inte var så bra på svenska... Hur kan jag veta hur kortet behandlats efter det lämnade min ägo?

Jag tänker inte kommentera alla påhopp TS gör, men om han vill komma hem hit och "lösa" det så är jag hemma hela dan imorrn, hemma på kvällstid efter kl 17 övriga dagar, borta fre-sön. Du vet var jag bor.

Frågor på det?

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra om din familjemedlem. Jag tackar dock för en snabb och smidig affär, hoppas ni lyckas lösa detta.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk

Jag har bara skummat igenom tråden men jag har själv prao:at hos en lokal datorbutik där de bygger ihop datorer, reparerar och felsöker mm. och under montering av komponenter användes inget ESD-armband. De avjordade sig inte heller och brydde sig inte om var de tog på komponenterna.

Jag säger inte att personerna i datorbutiken du vände dig till är vårdslösa eller inte hanterat komponenterna på rätt sätt. Säger bara att inte alla är lika försiktiga med datorkomponenterna.

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Någon som vet när detta MB började att tillverkas?
Är det för två år sedan eller liknande så borde det väl inte vara något problem att få det utbytt genom Asus, även om man inte har ett kvitto. För antar att det står Asus på det

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Skrivet av Murphy214:

Jag är 100% säker på att kortet fungerade när det lämnade mig, jag lurar INGEN! Det går helt emot mina principer, jag står inte och faller över dom pengarna.
Jag skrev tydligt i annonsen de grejerna jag hade kvitto på och de jag INTE hade kvitto på. MB var en av de grejerna jag INTE hade kvitto vilket TS varit införstådd med. Detta helt enkelt för att jag inte var allt är nånstans pga en flytt hit där jag bor nu och en pågående flytt. Så för att vara helt säker på att ingen förväntade sig något så skrev vilket jag hade och inte hade kvitto på. So far, so good.

Frågor på det?

Tråkigt att höra om din familjemedlem

En ide för att lösa "tvisten" på ett smidigt sätt är att skicka över kvittot du borde ha i din mail eller på inloggningen till datorbutiken som sålde kortet. Om det är köpt i butik blir det dock knepigare men i många fall kan de skriva ut ett nytt om man går dit och frågar.

Permalänk
Medlem

Behöver men överhuvud taget kvitto på tex moderkortdet då garantin normalt sätt inte är individuell och det är kortets serienummer de går på. Skickar en person in ett defekt kort som har han uppenbarligen köp kortet och bevisat sitt ägandeskap av detta. Som sagt TS, har du kollat med Asus?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att även jag har köpt av murphy214 utan några bekymmer, snabbt och smärtfritt. Han godkände även mitt bud på direkten fast han kunde fått mer om han hade velat och det visste han om.

Jag hade kollat upp firman istället.
Att hänga ut nån på ett forum så här är väldigt känsligt. Man vet inte om det kan ha hänt nått som det gjorde i detta fallet.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk

Funderar

Om man nu åker 25 mil för att köpa ett moderkort som man är galen efter, varför i helvete testar man inte kortet på platts då

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Hasse kan ju svara på hur han testar ett löst moderkort hos en okänd person. Han verkar ju ha koll på det

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Hasse kan ju svara på hur han testar ett löst moderkort hos en okänd person. Han verkar ju ha koll på det

Svårt att ta med sig lite saker för att testa, om man nu ändå åker så långt för ett kort så skulle i alla fall jag se till att testa det

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Tråkigt att kortet är trasigt.
Jag säger som alla andra, kolla med asus om garantin. Du kanske kan få tag i ett nytt kort.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som att ni båda har kommit ikläm pga av kass datorbutik..Säljaren säger att han är 100% säker på att moderkortet fungerar.TS transporterar det på egen hand hem och lämnar det till affären som i sin ordning börjar pilla på sakerna och helt plötsligt är det sönder...sunt förnuft säger ju att det med största sannorlikhet är butiken som varit lite slarviga..bevisa det är en helt annan historia

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Tack för stödet! Det är köpt i butik, vet inte exakt när... Jag har köpt en jäkla massa grejer och tyvärr lite slarvig med papper... Numera äger jag en fin pärm där allt sitter.

Jag kunde iofs låtit MB suttit i så hade han fått se att det fungerade men jag var så ivrig med mitt nya så det åkte ur, då hade vi sluppit detta

Jag måste också tillägga att TS kalender måste vara väldigt fel, hade man följt hans tideräkning så hade vi varit i mitten på januari nu.

EDIT: Med risk för upprepning så gick det 8-9 dagar innan han hörde av sig. Det kan ha hänt precis vad som helst, jag tror personligen också att datorbutiken har trasslat lite... Det fungerade när han fick det

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Murphy214:

Oj! Först vill jag tacka för trevlig läsning och det var allt en fin snyfthistoria... Jag bidrar med min snyfthistoria då...

Det stämmer att jag inte hört av mig på ett par dagar men en familjemedlem förolyckades i en bilolycka, det tar på krafterna och engagemang. Dåligt tycker jag själv att det är förstås, jag hade kunnat skickat ett sms men nu gjorde jag inte det...
Min mening har inte varit att avstå från kontakt då jag inte på något sätt är konflikträdd men omständigheter i familjen gjorde att utgången blev som den blev.

Ja, du bidrog med din snyfthistoria iaf!

Vart är kortet inköpt? Man kan alltid ta garanti på serienummer? :<

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Murphy214:

Jag måste också tillägga att TS kalender måste vara väldigt fel, hade man följt hans tideräkning så hade vi varit i mitten på januari nu.

Ett tips för att det här ärendet skall sluta bra istället för påhopp och navelskåderi som det har potential att urarta i nu: hjälps åt att komma fram till en lösning.

Har du köpt mobot i en nätbutik kan du säkerligen få fram en kvittokopia, är det köpt i fysisk butik kan du leta upp ett kontoutdrag och med dess hjälp se om butiken ifråga kan hitta en kvittokopia. Skulle kortet ha en fysisk skada gör gemensam front med TS gentemot företaget som monterat datorn. Du har fått bra betalt för kortet och varit någorlunda aktiv här på swec det senaste så lite tid borde det allt finnas att avsätta trots din familjesituation.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kvitto går alltid att få fram, bara att kika på "bokföringslagen", butiken ska ha informationen kvar ett bra tag.
Har ofta lyckats få tag i köpintyg från butiker jag handlat i pga detta.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av anon171844:

Ja, du bidrog med din snyfthistoria iaf!

Vart är kortet inköpt? Man kan alltid ta garanti på serienummer? :<

Du har ju inte alla indianer i kanoten... Läs alla inlägg istället för att komma med några hjärndöda kommentarer... Skriv i någon annan tråd istället

EDIT: Jag ångrar detta inlägget, blev lite frustrerad...
Jag skrev anledningen till att TS inte hade fått tag på mig, inte för att fiska sympati... Jag hoppas att du nånstans kan förstå

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Kvitto går alltid att få fram, bara att kika på "bokföringslagen", butiken ska ha informationen kvar ett bra tag.
Har ofta lyckats få tag i köpintyg från butiker jag handlat i pga detta.

Jepp, det ska inte vara några problem att få fram från butiken.

Permalänk

Jag älskar människor som aldrig kan se saker från två sidor.

Zitoc anser att han har rätt. Det finns inga bevis för att han har fel.
Murphy anser att han har rätt. Det finns inga bevis för att han har fel.

Vem har egentligen rätt och är det något vi på Swec kan avgöra utifrån den fakta vi har?
Enjae.

Fabriksgaranti har ingenting med kvittot att göra, får ASUS en petition om ett trasigt moderkort så kommer dom ersätta det om det inte är uppenbara fysiska skador, kvitto eller ej. Enda sättet att få ett nytt kort är att ta det på fabriksgarantin, kvitto finns ej och det har köparen godkänt vid köpet av sin vara, så att ta det på butiksgaranti är i princip omöjligt och för att alla parter ska bli nöjda kommer någon måsta skicka tillbaka kortet

Situationen nu:
Säljaren är nöjd, han har fått en fungerande vara (pengar) som inte behöver bytas ut.
Köparen är missnöjd, han har fått en trasig vara (mb) som behöver bytas ut.

Vem borde rimligtvis få skicka tillbaka kortet?

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Skrivet av twit:

Ett tips för att det här ärendet skall sluta bra istället för påhopp och navelskåderi som det har potential att urarta i nu: hjälps åt att komma fram till en lösning.

Har du köpt mobot i en nätbutik kan du säkerligen få fram en kvittokopia, är det köpt i fysisk butik kan du leta upp ett kontoutdrag och med dess hjälp se om butiken ifråga kan hitta en kvittokopia. Skulle kortet ha en fysisk skada gör gemensam front med TS gentemot företaget som monterat datorn. Du har fått bra betalt för kortet och varit någorlunda aktiv här på swec det senaste så lite tid borde det allt finnas att avsätta trots din familjesituation.

Helt rätt... Det var inte menat som ett omoget påhopp, mer att TS skriver 5 dagar hit och 4 dagar dit.
Jag har faktiskt inte sagt att jag inte skulle vara villig att ge honom en slant tillbaka. Jag vet egentligen inte varför jag skulle göra det eftersom det tog så lång tid innan han hörde av sig.
Visst, han har en bra anledning och jag har ingen anledning att misstro honom. Men just det faktum att en tredje part har pillat på kortet gör att situationen blir ännu mer komplicerad, eller hur?
Den blir ännu mer jobbig för mig efter hans inlägg här.

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

Helt rätt... Det var inte menat som ett omoget påhopp, mer att TS skriver 5 dagar hit och 4 dagar dit.
Jag har faktiskt inte sagt att jag inte skulle vara villig att ge honom en slant tillbaka. Jag vet egentligen inte varför jag skulle göra det eftersom det tog så lång tid innan han hörde av sig.
Visst, han har en bra anledning och jag har ingen anledning att misstro honom. Men just det faktum att en tredje part har pillat på kortet gör att situationen blir ännu mer komplicerad, eller hur?
Den blir ännu mer jobbig för mig efter hans inlägg här.

Lovade mig tidigare att inte lägga mig i såna här konflikter igen efter ett tidigare tjavs som visade sig i att den ena parten bara ljög som en häst travar.

Börjar med att beklaga sorgen Murphy. Förstår att det blir väldigt jobbigt om det byggs på med anklagelser och missrekommendationer(då förutsatt att det som du skriver är sant.)

Ni har hamnat i en väldigt obekväm sits. Det är av denna anledning som jag alltid kräver antingen ett live-test på plats, eller om det ska skickas så kräver jag ett stabilitetstest på papper. De säljare som inte går med på det köper jag inte av. Har fungerat til 100% sedan jag började med det tillvägagångssättet.

Lyssna nu båda, för det här är till både TS och Murphy:

Prata med Asus om en reklammation. Med tanke på att Asus har mellan 2-3 eller uppåt 5 års garanti på sina entusiastprodukter så kommer dom inte säga att ni ska vända er till affären, då garanti efter 1 år inte längre ges av butiken, utan av tillverkaren som erbjuder den förlängda garantin.

Det är er bästa chans till att lösa detta utan mer blodspill/ekonomiska konflikter.

Till TS: Jag föreslår att du i framtiden är lite mer noggrann när du köper begagnade prylar. Kräv ut tester på plats, eller skriv ett avtal. De flesta köpare går med på en testrunda, och dom som inte gör det är det bara att strunta i. Dessutom kanske det skulle vara bra om du läste på lite om datorer och börjar mecka med dom själv istället för att lämna över ansvaret till en tredje part, som i sin tur inte har något ansvar när det kommer till begagnade varor.

Hoppas det löser sig för er båda

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Varför går inte säljaren på den linjen undrar då jag.
Alla är väl medvetna om garanti (ny vara defekt = ny vara tillbaka)

Nu säger jag detta i förhand utan några bevis på någe sätt.
1: Han är ovillig att lösa situation. Varför?
2: Kvitto. Vars?
3: Kollar man andra annonser så ser man kommunikationsbrister å. Varför?

1: För de kanske inte funkar i detta fall pga andra omständigheter alt så vill han inte.
2: Slarvig eller så har han inget alt så bryr han sig inte.
3: Fogar vi 1 å 2 från tidigare så verkar en gemensam nämnare vara "lat"

Det i sig är god för att hålla som varning till andra köpare då denna enkla å bekväma sak kan ställa till med ordentliga problem då lathet inte får förekomma i tvister.

Roliga färger du fick till där

Låt mig bara fråga vad som gör dig så övertygad om att TS har rätt? Har du ens läst korrespondensen mellan Murphy och TS, eller aggerar du partiskt utifrån någon egen traumatisk upplevelse som fått dig att förevigt generalisera till köparens fördel?

Dom behöver råd, inte fler påhopp

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Är du ironisk, eller håller du med mig?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Är du ironisk, eller håller du med mig?

Höll med, men någon mod raderade tydligen posten, händer säkert med denna också..
Men nu vet du iaf.

Permalänk

Som det säkert sagt tidigare i tråden, gå till butiken så borde väl dom ändå kunna hjälpa dig med ett garantiärende. Kostar ju inte dom nåt. Tror definitivt det är personalen i butiken som är boven i dramat.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]